Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیر تاجیک خواننده و آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره دلایل اقبال نوجوانان به موسیقی‌های سخیف و نا به‌هنجار اظهار کرد: دلیل چنین مسئله‌ای این است که تعداد خوانندگان ضعیف در کشورمان در حال افزایش است و در این میان تیم‌هایی وجود دارند که برای گسترده‌تر کردن کارهای سخیف مشغول به فعالیت هستند و جالب است که همین دست خوانندگان توانسته‌اند با ارشاد و مراکز موسیقی هم ارتباط بگیرند و عدم شناخت مسئولین ذیربط از موسیقی خوب و درک مفاهیم موسیقی به این مسئله دامن زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

رواج موسیقی سخیف از رادیو و تلویزیون / گاهی حافظ هم از ارشاد مجوز نمی‌گیرد!

وی ادامه داد: موسیقی خوب باید حمایت شود تا بتوان آن را ارائه کرده و از این طریق موسیقی‌های سخیف را کمرنگ کرد اما وقتی این گونه موسیقی‌های سخیف به راحتی در دسترس نوجوانان قرار دارد گمانشان بر این می‌رود که این نوع موسیقی، مرجع اصلی است؛ در صورتی که این طور نیست و مرجع، موسیقی حرفه‌ای است آن هم در هر سبکی اما متاسفانه مورد حمایت و پردازش قرار نمی گیرند.

تاجیک در پاسخ به این سوال که خوراک موسیقیایی به نسل جوان چگونه باید باشد، گفت: ما در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی داریم که این مسئله خود نیاز به بسترسازی دارد و یکی از مراکز بسترساز وزارت فرهنگ و ارشاد است و این شخص وزیر است که باید نگاهش را مثبت کند و نگاه دلسوزانه به فرهنگ، ادبیات و موسیقی داشته باشد.

خواننده و آهنگساز کشورمان ادامه داد: ما باید در ابتدا بستر را آماده کنیم تا کار خوب تولید شود و فقط باید به افرادی مجوز داده شود که موجه هستند؛ البته باید عنوان کرد که همه این موارد اسماً وجود دارد اما عملا چنین چیزی را شاهد نیستیم و خروجی کارهای ضعیف بیش از کارهای قوی است که علت اصلی آن این است که حمایت از کارهای ضعیف بیشتر است چرا که پول سازی می کنند و هر جایی که بحث پول به میان کشیده شود هزاران اتفاقی که نباید نیز رخ می‌دهد و اینجا ضرورت دارد که وزارت ارشاد نگاه خود به موسیقی را تغییر دهد و خوانندگان مورد تایید خود را اعلام کند و روی آنها سرمایه گذاری کند و از آنان بخواهد تا کار خوب تولید کنند تا از این وضعیت نجات یابیم.

وی با اشاره به جلسه وزیر فرهنگ با خوانندگان موسیقی پاپ عنوان کرد: توقع من از آقای اسماعیلی این بود که از همه اهالی موسیقی که مورد تایید ایشان است به صورت رسمی دعوت به عمل می آورد تا همه بتوانند نظرات خود را ابراز کنند تا شاهد جلسه‌ای نتیجه بخش باشیم اما متاسفانه مسئولین چندان دلسوز نیستند و این ها همه مشکلاتی است که باید برطرف شود.

تاجیک ادامه داد: باید این مسئله را عنوان کنم که من خود همیشه کارهایم را تولید کرده‌ام و وابسته به هیچ گروه و مرکزی نبوده‌ام و تا کنون نیز بر روی پای خود ایستاده و کار کردم و امیدوارم مسئولین حمایت بیشتری از افراد توانمند این عرصه داشته باشند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه موسیقی ما برگرفته از رنگ هزاران نوع موسیقی غربی شرقی است، گفت: به همین دلیل نمی توان نام موسیقی داخلی را بر آن گذاشت، چرا که این نوع موسیقی می‌شود یک موسیقی کپی شده که نمی‌توانیم آن را به عنوان موسیقی خوب مرجع قرار دهیم، موسیقی داخلی باید خلق شود نه اینکه کپی شود. اما از انجایی که دسترسی یه فضای مارکتینگ ضعیف است باعث شده تا یک نابرابری و نامساواتی در این فضا حاکم شود.

انتهای پیام/

صفیه رجایی هرندی کد خبر: 1127004 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۷۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای لغو کنسرت‌ها در بوشهر چیست؟

اواخر سال گذشته (۱۴۰۲)، برگزاری فستیوال «کوچه» در استان بوشهر با حواشی زیادی همراه بود؛ اختتامیه این فستیوال مردمی لغو شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قول پیگیری موضوع را داد و هم دستور پیگیری صادر کرد. این اتفاق چند وقت بعد از ماجرای پرحاشیه لغو کنسرت علیرضا قربانی بود که با پیگیری محمدمهدی اسماعیلی و تاکید دولتمردان بر اجرای قانون و احترام گذاشتن به مجوزهای رسمی در کشور، در نهایت ختم به خیر شد.

به گزارش ایسنا، با این مقدمه‌ها و البته تاکید دولت انتظار می‌رفت، برخوردهای سلیقه‌ای با برگزاری کنسرت در استان‌های مختلف متوقف شود اما درست در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ کنسرت‌های آرمان گرشاسبی در ۳۰ و ۳۱ فروردین و کنسرت معین زد در ۵ تا ۷ اردیبهشت در استان بوشهر هم مجوز نگرفت؛ شبیه همان اتفاقی که برای اختتامیه فستیوال «کوچه» افتاده بود!

اما طبق پیگیری خبرنگار ایسنا مشخص شد که کنسرت آرمان گرشاسبی مجوزهای لازم را دریافت کرده و در مرحله بلیت‌فروشی بوده است. با این حال بدون ارائه دلیل قانع‌کننده به تهیه‌کننده، بلیت‌فروشی و برگزاری کنسرت لغو شده است.

پس از لغو اجرای آرمان گرشاسبی، خبر لغو کنسرت اردیبهشت‌ماه معین زندی «معین زد» نیز در پی صادر نشدن مجوز نهایی ارشاد برای برگزاری کنسرت اعلام شد.

کنسرت گرشاسبی لغو شد؛ معین زد مجوز نگرفت

در همین راستا و بحث‌هایی که در فضای مجازی به ویژه شبکه ایکس (توییتر) شکل گرفته، خبرنگار ایسنا در تماسی با عبدالرحیم افروغ (مدیرکل ارشاد استان بوشهر) علت لغو کنسرت‌های آرمان گرشاسبی و «معین زد» در بوشهر را جویا شد. او به ایسنا درباره لغو کنسرت گرشاسبی گفت: «کنسرت آرمان گرشاسبی‌ مجوزهای لازم را دریافت کرده بود، منتهی لغو آن به علت ماجرایی بود که بین اداره اماکن و موسسه آوای هنر (شرکت کنسرت‌گزار) پیش آمده بود؛ البته این مشکل سوءتفاهمی بیش نبود و با صحبت حل شد. در ارشاد مشکلی برای برگزاری کنسرت نداشتیم ولی فضا در مجموعه‌های نظارتی به سمتی پیش رفت که مجوز کنسرت آقای گرشاسبی لغو شد. پس از حل مشکل چون از زمان برگزاری گذشته بود، دیگر کنسرتی برگزار نشد اما برای برگزاری کنسرت آقای گرشاسبی در آینده مشکلی نداریم.»

او همچنین درباره کنسرت «معین زد» که قرار بود ۵ تا ۷ اردیبهشت در اردیبهشت برگزار شود، توضیح داد: «چون لغو کنسرت آرمان گرشاسبی حاشیه‌ساز شده بود، برای کنسرت آقای معین زندی مجوزی صادر نکردیم که بخواهد، لغو شود. برگزارکنندگان کنسرت این خواننده در سامانه درخواستی برای برگزاری داده بودند که چون صدور مجوزهای لازم به تأخیر خورد، در نهایت کنسرت این خواننده به بعدا موکول شد. حتی موسسه «آوای هنر» نیز در فضای مجازی خبر لغو این کنسرت را اعلام کرد و در بوشهر لغو جدیدی نداشتیم. در حال حاضر قرار است جشنواره موسیقی خلیج فارس را با توجه به فرا رسیدن روز خلیج فارس داشته باشیم و پس از برگزاری آن کلیه درخواست‌های برگزاری کنسرت را بررسی می‌کنیم و مجوز خواهیم داد. به طور کلی مشکلی برای برگزاری کنسرت در استان نداریم.»

از افروغ سوال کردیم که اگر امکان برگزاری جشنواره موسیقی خلیج فارس در بوشهر وجود دارد، پس چرا اختتامیه جشنواره «کوچه» لغو شد؟ پاسخ داد: «سایر جشنواره‌ها نیز مجاز به برگزاری هستند. اختتامیه فستوال «کوچه» را نیز خود مجری روی صحنه نبرد و من به عنوان نماینده ارشاد نامه‌ای برای لغو صادر نکرده بودم.»

و اما پس از تماسی که با افروغ داشتیم، با علی جعفری (مدیر اجرایی آوای هنر و مدیر برنامه معین زندی) تماس گرفتیم تا این ماجرا را به روایت او نیز بشنویم؛ او به ایسنا گفت: «روال برگزاری کنسرت این است که پس از موافقت ارشاد با مراحل اولیه، درخواست برگزاری کنسرت برای اداره اماکن ارسال می‌شود. وقتی هم که درخواست برگزاری کنسرت به اماکن ارسال می‌شود، تهیه‌کننده تمام کارهای خود را از رزو سالن و هتل تا تهیه بلیت انجام می‌دهد. حالا ما نیز همین مراحل را از موافقت اولیه ارشاد تا صدور درخواست به اماکن را طی کرده بودیم که گویا اداره اماکن گفته بود برگزاری این کنسرت فعلا به مصلحت نیست؛ البته مجوز نهایی وزارت ارشاد را دریافت نکرده بودیم.»

البته با توجه به تصویب سند ملی موسیقی و تأکید وزیر فرهنگ بر برخورد با رفتارهای سلیقه‌ای، خبرنگار ایسنا با امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم تماس گرفت که موضع و پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نسبت به موضوعات پیش آمده جویا شود که با عدم پاسخگویی او همراه بود؛ اگرچه در موارد دیگر و مشابه، سمیعی درباره لغو کنسرت‌های موسیقی خارج از چهارچوب قانون گفته بود: «صریحاً ذکر شده که متولی فرهنگ و هنر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پس وقتی مجوزی به کنسرتی یا هر رویداد دیگری در عرصه هنر داده می‌شود؛ به این معنی است که آن رویداد از نظارت‌های مختلف گذر کرده و سلامتش به تناسب شئون جامعه دیده شده و مجوزش صادر شده است.»

در نهایت باید دید همانطور که مدیرکل فرهنگی استان بوشهر می‌گوید، آیا روند برگزاری کنسرت‌ها در این استان به روال عادی خود باز می‌گردد؟

مسئولان بوشهر مقاومت می‌کنند!

پس از نگارش این گزارش، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، به نوعی حواشی پیش‌ آمده در بوشهر را تایید کرد و گفت: فصل الخطاب همه این اتفاقات همین مصوبه ابلاغ شده از سوی سرتیپ سید مجید میراحمدی معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور به همه استان‌ها است که همه موظف هستند آن را اجرا کنند، ما هم پیگیر هستیم تا همان ابلاغیه عملیاتی شود که اگر این اتفاق رخ دهد، مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد هم طبق مصوبه و ابلاغیه همه استان‌ها می‌بایست اجرا شود.

وی تاکید کرده است که «در حال حاضر مقاومت‌ها و مشکلاتی در برخی شهرها و استان‌ها، چون بوشهر پیش آمده، اما ما می‌خواهیم به سمتی حرکت کنیم که شرایط پایدار و منسجمی را هم در حوزه معاونت‌های سیاسی امنیتی استان‌ها و هم معاونت هنری و اداره کل ارشاد استان‌ها شاهد باشیم، این اتفاق به تدریج به یک همدلی خواهد رسید.»

tags # موسیقی سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • گزارش تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی به قوه قضاییه ارجاع شد
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • ماجرای لغو کنسرت موسیقی در بوشهر چه بود؟
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر
  • بوشهر هم به سرنوشت اصفهان دچار می‌شود؟
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود
  • ماجرای لغو کنسرت‌ها در بوشهر چیست؟
  • برگزاری موسیقی نواحی در «بیشه»/ سرنا نماد فرهنگ لرستان است