Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@22:50:31 GMT

تبیین؛ جهاد کبیر عصر حاضر

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۱۹۸۱۸

تبیین؛ جهاد کبیر عصر حاضر

فارس پلاس؛ وحید عظیم نیا در یادداشتی نوشت: رهبر انقلاب دیروز در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت، برای چندمین بار به مسئله «تبیین» پرداختند و ‌با اشاره به تحرک وسیع دشمنان ملت ایران برای وارونه‌سازی افکار و تخریب ایمان و باورهای مردم بوسیله انبوه رسانه‌ها و با استفاده از هزاران متخصص هنر و رسانه و پشتیبانی‌های هنگفت مالی و امنیتی، «مهمترین عرصه جهاد را عرصه «تبیین و روشنگری» دانستند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبرانقلاب پیشتر در ۶ خرداد ۱۳۹۵ در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری،‌ جنگ نرم را خیلی خطرناک دانستند و فرمودند: «این آن چیزی است که بنده مکرّر در مکرّر تذکّر می‌دهم به مسئولان مختلف و به جهات مختلف؛ و آن عبارت است از نفوذ در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری؛ آن عبارت است از نفوذ برای تغییر باورهای مردم؛ آن عبارت است از نفوذ برای تغییر محاسبات. ما که مسئول هستیم و نشسته‌ایم اینجا، یک محاسبه‌ای داریم برای کارهای خودمان، یک محاسبه‌ای می‌کنیم؛ این محاسبه نتیجه‌اش این میشود که این‌جور موضع بگیریم؛ اگر محاسبه‌ی ما را توانستند تغییر بدهند، موضع‌گیری ما تغییر پیدا خواهد کرد. یکی از کارهای اساسی آنها این است: تغییر محاسبه‌ها در مسئولین؛ تغییر باورها در مردم؛ تغییر در مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، مجموعه‌هایی که تصمیم‌سازی می‌کنند و تصمیم‌گیری میکنند. این آن کار خطرناکی است». ایشان جنگ نرم را  در این خلاصه کردند که «تلاش در این جنگ نرم، زمینه‌سازی برای تهی شدن نظام از عناصر قدرت است؛ می‌خواهند کاری کنند که نظام اسلامی از عناصری که در درون او است و مایه‌ اقتدار او است، تهی بشود و خالی بشود. وقتی ضعیف شد، وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای ابرقدرت‌ها نخواهد بود؛ می‌خواهند او را وادار کنند به تبعیّت».

رهبرانقلاب «تبعیت نکردن از دشمن» را در چندین سخنرانی «جهاد کبیر» نامیده‌اند. البته از منظر ناخدای باخدای انقلاب، «دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابسته‌ به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت می‌کند که می‌تواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبهه‌یگ دشمن را بشناسیم، شیوه‌های دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن‌] چه جوری دشمنی می‌کند». و سپس می‌فرمایند «جهاد کبیر یعنی این؛ جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنباله‌روی از دشمن». 

رهبر حکیم انقلاب ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ در  در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ضمن برشمردن پنج شاخص انقلابی بودن، شاخص اوّل را «پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب»، شاخص دوّم را  «هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها» شاخص سوّم را «پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهم‌تر از همه است- و استقلال امنیّتی»، شاخص چهارم را «حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه‌ی دشمن و عدم تبعیّت از او» و شاخص پنجم را «تقوای دینی و سیاسی» با قید «بسیار مهم»  عنوان و تاکید کردند این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، مختلف است. اما آنچه درباره این پنج شاخص مهم بوده و تاکید این قلم نیز به آن است، اینکه رهبر حکیم انقلاب درباره شاخص چهارم با تاکید بر اینکه البتّه باید دشمن را شناخت، نقشه‌ او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد، فرمودند «عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است». البته ایشان ۳ خرداد همان سال  در دانشگاه افسرى و تربیت پاسداری امام حسین(ع) این تقسیم‌بندی را غیر از تقسیم‌بندی جهاد اکبر و جهاد اصغر دانستند و فرمودند «جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ می‌کند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه‌ با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدان‌های مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدان‌های مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر»». ایشان در همان جلسه فرمودند «وظیفه‌ تبیین، امروز بر دوش همه است؛ از جمله بر دوش شما.

اینکه بنده روی تبیین این‌همه تکیه می‌کنم، برای خاطر این است که امروز این جهاد کبیر به میزان زیادی متوقّف به تبیین است؛ تبیین، بیان کردن، روشنگری؛ امروز روشنگری لازم است. سعی کنید ذهن‌ها را با عمق‌یابی، به اعماق حقایق و مسائل برسانید».


ایشان  ‌۱۲ مهر ۱۳۹۷ نیز در همایش ده‌ها هزار نفری «خدمت بسیجیان» در ورزشگاه آزادی، که جان کلام‌شان صحبت از عظمت ایران،  اقتدار جمهوری اسلامی و  شکست‌ناپذیری ملّت ایران بود، فرمودند «راه پیشرفت به روی ما باز است امّا راه پُرپیچ‌و‌خمی است، راه دارای فراز‌و‌نشیبی است، موانعی در این راه وجود دارد، دشمن به‌طور کامل در مقابل ما فعّال است. ما باید در مقابله‌ با موانع، این راه را طی کنیم؛ این [کار] شرایطی دارد. گام اوّل برای اینکه بتوانیم این راه را درست طی بکنیم، این است که وجود و حضور دشمن را حس کنیم. آن روشنفکرنمای راحت‌طلب و ریاکار و منافق که اساساً دشمنی آمریکا را انکار میکند و این دشمنی را نمیفهمد و نسخه‌ تسلیم در مقابل آمریکا را برای ملّت و دولت می‌نویسد، مرد این میدان نیست؛ اگر عامل دشمن نباشد، حدّاقل مردِ میدانِ مهمّ پیشرفت کشور نیست. بنابراین گام اوّل، احساس حضور دشمن و وجود دشمن است. تا انسان نداند که دشمن در مقابل او است، برای خود حِرز و حفاظ و سنگر به وجود نمی‌آورد و سلاح لازم را در دست نمی‌گیرد. گام دوّم، اعتماد‌ به نفْس و عزم بر ایستادگی است. آدم‌های بی‌روحیه، مردّد، ترسو، فرصت‌طلب، خودکم‌بین، در این میدان هیچ هنری نمی‌توانند نشان بدهند، اگر مانع برای دیگران درست نکنند. خودشان که هیچ‌ کاری نمی‌توانند بکنند، گاهی مانع هم در مقابل دیگران به وجود می‌آورند؛ مأیوسند، دیگران را هم مأیوس میکنند؛ تنبلند، دیگران را هم وادار به تنبلی می‌کنند. گام سوّم، شناخت حوزه و عرصه‌ تهاجم است. جنگ ما با دشمن و تهاجم دشمن به ما در کجا است؟ این را باید درست تشخیص بدهیم. باید تهدید دشمن را درست فهم کنیم، اندازه‌‌ی آن را بشناسیم و معلوم بشود عرصه‌ی تهاجم کجا است».

رهبر‌ حکیم انقلاب در همان سخنرانی، میدان جنگ و میدان تقابل استکبار با ایران اسلامی را عبارت از از هر آنچه‌ دانستند که موجب اقتدار ایران اسلامی است و تاکید کردند بایستی این را یکی از مراکز درگیری با قدرت مستکبرین دانست. «این یکی از مناطق درگیری است». یک نقطه‌ دیگر از عرصه‌های درگیری، فهم درست واقعیّت‌های ایران و جهان است. اینکه شما فهم درستی از واقعیّت‌های کشورتان داشته باشید، به ضرر آنها است؛ با این مخالفند، با این مبارزه می‌کنند؛ با چه ابزاری؟ با ابزار بسیار خطرناک رسانه، بخصوص رسانه‌هایی که امروز نوپدید است. با تصویرسازی غلط سعی میکنند افکار ملّت ایران را منحرف کنند؛ هم تصویر غلط درباره‌ ایران، هم تصویر غلط درباره‌ خودشان، هم تصویر غلط درباره‌ اوضاع منطقه. یکی از تصویرهای غلط آنها این است که وانمود می‌کنند در موضع قدرتند، درحالی‌که در موضع قدرت نیستند. یک تصویرسازی دیگری دارند که آن هم بشدّت غلط و خدعه‌آمیز است و آن تصویرشان از ایران اسلامی است؛ تصویری که سعی میکنند در افکار عمومی دنیا آن را ترویج کنند و حتّی سعی میکنند به خود ما هم، به خودِ ملّت ایران هم، این تصویر را ارائه بدهند، تزریق کنند و ما را قانع کنند به نظرات باطل خودشان در مورد کشورِ ما. با تکیه بر مشکلات اقتصادی‌ای که امروز ما در کشور داریم و واقعیّاتی است، اینها خیالاتی را در سرِ کم‌مغزشان و بی‌تدبیرشان می‌پرورانند.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که «تبیین» را «جهاد کبیر» می‌دانند، در همان سخنرانی به خوبی به نقش رسانه اشاره می‌کنند و می‌فرمایند «دشمن از ابزار رسانه استفاده می‌کند برای اثرگذاری بر افکار عمومی. توجّه کنید! ابزار رسانه، ابزار مهم و اگر دستِ دشمن باشد، ابزار خطرناکی است. ابزار رسانه را تشبیه می‌کنند به سلاح‌های شیمیایی در جنگ نظامی؛ سلاح شیمیایی را وقتی می‌زنند، سلاح شیمیایی تانک و تجهیزات را از بین نمی‌برد؛ تجهیزات می‌ماند و انسان‌ها از بین می‌روند و از قدرتِ استفاده‌ی از ابزار می‌افتند؛ سلاح شیمیایی در جنگ نظامی این‌جوری است؛ ابزارِ رسانه هم این‌جور است. امروز از تلویزیون، از رادیو، از اینترنت، از شبکه‌های اجتماعی، از انواع و اقسام وسایل فضای مجازی، علیه افکار عمومی ما استفاده می‌شود؛ این را کسانی که مسئولیّت این بخش از کشور را -بخش ارتباطات را- دارند، درست توجّه کنند. ما در جلسات حضوری هم به اینها تذکّر داده‌ایم، تأکید کرده‌ایم، حالا هم می‌گوییم؛ توجّه کنند که آنها ابزاری نشوند برای اینکه دشمن راحت بتواند سلاح شیمیایی خودش را علیه این مردم به کار ببرد. وظیفه‌ خودشان را بدانند و با جدّیّت عمل کنند»

ایشان در تازه‌ترین بیاناتشان که ۱۹ دی ۱۴۰۰ در ارتباط تصویری با مردم قم مطرح شد، فرمودند «یک نکته‌ دیگر و تذکّر دیگر هم این است که ما باید نگذاریم که موفّقیّت‌های جمهوری اسلامی مکتوم بماند؛ این یکی از مسائل واقعاً مهم است. خب ما امروز در مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم؛ فرض کنید مسئله‌ تورّم، مسئله‌ گرانی بعضی از اجناس، معیشت مردم بخصوص طبقات ضعیف، مشکلات بانک‌ها، مشکلات مالیاتی و امثال اینها؛ خب اینها مشکلات ما است. بعضی، این مشکلات را آن چنان بیان می.کنند که گویا هیچ موفّقیّتی در جمهوری اسلامی اتّفاق نیفتاده و [آنها را] مکتوم می‌کنند. ده‌ها موفّقیّت در بخش‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که بنده در بیانیّه‌ی گام دوّم به بعضی از اینها اشاره کرده‌ام. ما بایستی این موفّقیّت‌های بزرگ نظام جمهوری اسلامی را بگوییم و به یاد مردم و به یاد کسانی که غفلت می‌کنند بیاوریم. بنابراین این هم یک نکته است که بایستی مورد توجّه قرار بگیرد».

به‌هر روی در‌ جنگ روایت‌ها که دشمن با امپراتوری رسانه‌ای در حال وارونه‌سازی حقایق است باید به مسئله مهم «تبیین» که حکم جهاد کبیر را دارد و یکی از مصادیق مهم انقلابی‌گری است، بیش از پیش توجه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز جمهوری اسلامی سلاح شیمیایی جهاد کبیر ت ایران تبعی ت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۹۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  سردار محمدحسین رجبی،   در نشست هم‌اندیشی با فرماندهان بسیج شهرستان شوط که در این شهرستان برگزار شد، گفت: اهتمام برای جهاد تبیین امسال باید در راس فعالیت‌ها و امور قرار گیرد تا از این طریق گام‌های بلندی برای تحقق برنامه‌ها و اهداف بسیج برداشته شود، امید است از این رهگذر شاهد عملی شدن شعار سال نیز باشیم.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه همه مسئولان و کارکنان بایستی در راستای تحقق شعار سال به صورت جهادی گام بردارند، ادامه داد: تلاش برای تامین رضایت مردم باید در اولویت قرار گیرد و در این راستا بایستی به وحدت بین اهل تشیع و تسنن توجه جدی داشته باشیم.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با بیان اینکه در سال جدید تلاش برای به ثمر رساندن پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام باید در اولویت همه مدیران و مسئولان قرار گیرد و به صورت شبانه روزی در این راستا پای کار باشند، اضافه کرد: پروژ‌های ناقص و در حال اقدام باید سریع‌ تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

رجبی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به نسل جدید کشورمان اعم از دانش آموزان دختر و پسر توسط این نهاد انقلابی تاکید کرد و گفت: این قشر از جامعه جایگاه مهم و حیاتی را در آینده به دست خواهند آورد و سکان هدایت کشور را به دست می‌گیرند، بنابراین بایستی با معلمان ارتباط بهتر و موثری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آینده ایران اسلامی در دست نسل جدید کشورمان خواهند بود، ادامه داد: مسئولان آینده از همین دانش آموزان تربیت شده این نسل انتخاب خواهند شد، بنابراین لازم است که در تربیت و پرورش آنها بیش از پیش تامل شود تا به عنوان یک فرد متعهد و توانمند پرورش پیدا کنند و ایران اسلامی را بتوانند در مسیر توسعه قرار دهند

دیگر خبرها

  • ۱۲۰ روستای سردشت دارای تنش آبی هستند
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت تر می شود
  • طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است
  • طرح مسطورا موجب دشمن شناسی و تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین می‌شود
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • جهاد تبیین امسال در راس امور قرار گیرد
  • نقش مهم سپاه در امنیت منطقه مهم است/ میدان‎داری برای خدمت به مردم
  • تجلیل از پیشکسوتان ارتش نوعی «جهاد تبیین» برای نسل امروز