Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون مالی شهرداری تهران گفت: در گذشته فروش املاک از طریق مزایده بود که ۱.۵ تا دو ماه طول می‌کشید، ضمن اینکه شفافیت در آن حداقلی است، اما در بازار سرمایه و بورس، نهاد نظارتی قوی از سه قوه حضور دارند.

به گزارش مشرق، ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، درباره عرضه املاک شهرداری در بورس کالا گفت: بحث اساسی‌تر این است که شهرداری تهران را به لحاظ تامین مالی و شفافیت  به سمت بازار سرمایه می‌بریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعاتی که می‌خواهیم از بازار سرمایه استفاده کنیم، بحث مولدسازی دارایی‌ها است‌، خصوصا در بحث املاک و اموال غیرمنقول که فروش ملکی در بورس است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران افزود: در گذشته فروش از طریق مزایده بود که ۱.۵ تا دو ماه طول می‌کشید و اگر مورد استقبال قرار نمی‌گرفت باز هم تا دو ماه طول می‌کشید. ضمن اینکه شفافیت در آن حداقلی است، اما در بازار سرمایه و بورس، نهاد نظارتی قوی از سه قوه حضور دارند و در هفت روز این عرضه اتفاق می‌افتد و به اندازه ۷ روز جلو هستیم و یک آینه و تالار شیشه‌ای وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آمادگی شهرداری برای عرضه ۴ هزار میلیارد تومان از املاکش در بورس کالا

فلاح ادامه داد: امکان دیگر این است که املاک و اموال غیرمنقول که امانت مردم است را تبدیل به نقد کنیم و در پروژه‌ها وارد کنیم. بخش دیگر را نیز به عنوان بدهی به پیمانکاران در حال حاضر از طریق سازوکارهایی اتفاق می‌افتد که در آن حداقل ۳۰ درصد ارزش ملک از دست شهرداری می‌رود.

او اضافه کرد: سازوکاری که بازار سرمایه در اختیار ما گذاشت این است که حواله غیرنقد پیمانکار را به عنوان آورده نقدی پیمانکار می‌پذیرد و پیمانکارهای ما نیز می‌تواند وارد شود و طلب خود را دریافت کند.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران بیان کرد: برآورد اولیه ما این است که در حال حاضر این آمادگی را داریم که حدود ۴ هزار میلیارد تومان از املاک را عرضه کنیم و به تعادل بخشی بازار کمک کنیم. با این کار می‌توانیم باعث شفافیت و مولدسازی دارایی و کمک به تعادل بخشی و به حداقل رساندن سفته بازی شویم. در بورس کالا قیمت پایه قیمت کارشناسی است و با توجه به استقبال افزایش پیدا می‌کند. اختلاف قیمت کارشناسی و بازار  حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و ما معمولا بین این دو عدد می‌فروشیم و متقاضی نیز سود می‌برد. پیش‌بینی ما این است از سمت پیمانکاران و افراد حقیقی استقبال خوبی صورت بگیرد.

فلاح عنوان کرد: در هر تغییری احتمال مقاومت وجود دارد. برای اینکه این مقاومت به حداقل برسد، مسیر قبلی را فعلا مسدود نکردیم و مسیر مزایده را برای املاکی که قابلیت عرضه در بورس ندارند را باز نگه داشتیم. به هرحال این مسیر غیرشفاف ذی‌نفعانی دارد که تمایلی به نهادینه‌شدن این مسیر شفاف ندارند، اما باید اموال و املاک شهرداری که در واقع املاک مردم شهر است را به صورت واقعی تبدیل به نقد و برای خدمت به مردم هزینه کنیم.

او گفت: امروز شورای انقلابی جوان و خوش‌فکری در این نهاد مستقر است و انتظار این است که حمایت و هدایت کنند تا اگر نواقصی وجود دارد، برطرف شود.

تاکید شورا و شهرداری بر جلوگیری از رانت و فساد 

احمد علوی از اعضای شورای شهر نیز گفت: بحث بورس املاک بر اساس آسیب‌شناسی روی بحث تهاتر و غیرنقد انجام می‌شود. در بحث فروش املاک، شیوه غیرنقد و تهاتر بیشتر صورت می‌گیرد و آزمون و خطاهای متعددی انجام شده است. تهاتر به صورت مستقیم کمتر در شهرداری انجام می‌شود و در تهاتر به صورت کارگزاری نواقصی وجود دارد و در این مسیر ۵۰ درصد از منابع و حق شهر تضییع می‌شود. باید تا میتوانیم اینها را وارد نقد کنیم. باید املاک وارد بورس املاک شود و قیمت‌ها واقعی شود و این مسأله ویژگی‌هایی خواهد داشت و روی بحث قیمت مسکن نیز اثرگذار است.

این عضو شورا افزود: یکی از نکاتی که شورای شهر و شهردار تهران تاکید داشتند بحث شفاف‌سازی و جلوگیری از رانت‌ها و فساد در مسیرهای مالی بود. طراحی‌های زیادی در شورا و شهرداری انجام می‌شود که این موارد شفاف و از تضییع حقوق شهر جلوگیری شود. پرداختن به این موضوعات و پیش‌بردن آن کار سختی است که در این راه می‌تواند به درآمدهای شهر کمک کند و از اینکه برای هزینه شهر، میزان عوارض را بالا ببریم جلوگیری می‌کند و هزینه کمتری بر شهر و شهروندان وارد می‌شود.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت شهرداری تهران شورای شهر و شهردار تهران شورای شهر خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت شهرداری تهران بازار سرمایه معاون مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۰۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان

مدیر منطقه ۸ شهرداری قم گفت: خرید و فروش و عقد قرارداد تجاری در منطقه پردیسان نیازمند استعلام از شهرداری منطقه هشت است.

علیرضا مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: شهروندان پردیسان که در حال استفاده تجاری از املاک خود هستند، تا پایان اردیبهشت برای تعیین تکلیف املاک خود و گرفتن مجوز تجاری فرصت دارند.

وی با اشاره به هماهنگی منطقه هشت شهرداری قم و کمیسیون ماده پنج استان برای صدور مجوز تجاری دائم در املاک پردیسان افزود: این موافقت با شروطی صورت گرفته است و املاک از نظر امکان اخذ مجوز تجاری باید امکان سنجی شوند.

مدیر منطقه هشت شهرداری قم با اشاره به اینکه برخی شهروندان برای اخذ مجوز تجاری املاکی مراجعه می‌کنند که دارای این شروط نیست، خاطرنشان کرد: پس از پایان مهلت یک‌ماهه، املاک تجاری که شامل این طرح نشوند و مجوز نداشته باشند، پلمب خواهند شد.

مظفری اضافه کرد: بر همین اساس از شهروندان انتظار داریم هنگام خرید و فروش یا عقد قرارداد اجاره تجاری در پردیسان، حتماً از شهرداری منطقه هشت استعلام بگیرند.

کد خبر 745746

دیگر خبرها

  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • ضرورت استعلام از شهرداری برای خرید و فروش املاک تجاری در پردیسان
  • افزایش بیش از شش هزار واحدی شاخص بورس تهران
  • تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳
  • انتقال بیش از ۱۵۱ هزار تن کالا در افغانستان
  • جابه‌جایی ۵۵۵ میلیون تن کالا از طریق جاده‌های کشور
  • جابه جایی ۵۵۵ میلیون تن کالا از طریق جاده های کشور در سال ۱۴۰۲
  • ۳۷هزار میلیارد تومان از اموال شهر به جیب تهرانی بازگشت
  • قرارگیری خریداران ارز در زیر چتر مالیاتی/ احتمال عرضه ارز تقلبی در بازار آزاد وجود دارد
  • روز سبز بورس تهران