Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: موج دوم سیل در شهرستان محروم ریگان وضعیت بغرنجی ایجاد کرده است، ریگان بدون شک یکی از محروم‌ترین مناطق ایران است و ضریب محرومیت در برخی از مناطق این شهرستان ۸ و ۹ اعلام شده است که از جمله این روستاها می‌توان به ده‌ها روستایی اشاره کرد که هم اکنون در مناطق کوهستانی ریگان در محاصره سیل قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته قالب توجه اینکه راه‌های دسترسی به این روستاها به دلیل شدت سیلاب تخریب شده و جاده‌هایی که در حالت عادی نیز فقط با موتورهای سنگین می‌شد از آنها گذشت حالا مملو از گل و لای شده است.

خسارات شدید به محروم‌ترین مناطق کرمان

طبق برآورد صورت گرفته در منطقه کوهشاه ریگان حداقل ۶ هزار نفر زندگی می‌کنند و با هر بار طغیان رودخانه پاسرخ گرفتار می‌شود. اما نکته جالب توجه اینکه به دلیل بی آبی و خشکسالی‌های مداوم این مردم در اکثر روزهای سال با مشکل تأمین آب مواجه هستند و رطوبت بسیار پایین هوا در کنار بادهای ۱۲۰ روزه بیش از ۳۰۰ روز این مردم را مملو از ریزگرد و گرد و غبار کرده است.

متأسفانه در جریان سیل اخیر کرمان به منطقه شرق استان کمتر توجه شده همان طور که در زمینه محرومیت زدایی نیز به این مناطق توجهی نشده است و حالا این مردم که از تمام دنیا گاه یک خانه کپری و چند رأس بز و یک گلیم داشتند حالا دیگر هیچ ندارند.

متأسفانه در جریان سیل اخیر به منطقه شرق استان کمتر توجه شده همان طور که در زمینه محرومیت زدایی نیز به این مناطق توجهی نشده و حالا این مردم که از تمام دنیا گاه یک خانه کپری و چند رأس بز و یک گلیم داشتند حالا دیگر هیچ ندارند

مردمی که در طول سال تشنه لب در انتظار آب هستند و دام‌ها و درختانشان از خشکسالی از دست می‌روند هر سال حداقل یک بار بر اثر بروز سیلاب گسترده خسارت می‌بینند و مشخص نیست چرا از همین آب‌ها برای تأمین نیاز سالانه آنها استفاده نشده است!

در کنار زیر ساخت‌های بسیار ضعیف جاده‌ای که اکثراً شامل جاده‌های عشایری و روستایی می‌شود در این مناطق زیر ساخت‌های دیگر نیز در حداقل میزان ممکن قرار دارد.

محرومیت این مردم بسیار اندک مورد توجه قرار گرفته است و همیشه زیر سایه دیگر شهرستان‌های دیگر فراموش شده‌اند، حتی در زمان بروز سیل نیز هنوز این مناطق مورد پوشش دقیق ارزیابی و کمک رسانی قرار نگرفته‌اند.

مردم نجیبی که صدایشان شنیده نمی‌شود

سیل به دام‌ها، کشاورزی، راه‌ها و تأسیسات این مناطق خسارت جدی زده است و صدای مردم نجیب این منطقه به گوش کسی نمی‌رسد.

اکثر خانه‌ها به دلیل جاری شدن سیل در روستاها خسارت دیده‌اند و سقف بسیاری از خانه‌ها دچار مشکل شده است و میزان کم کاری در این مناطق به حدی است که کافیست اینقدر بدانیم که هنوز میزان خسارات سیل در این مناطق احصا نشده است. شدت خسارت‌ها از توان فرمانداری ریگان خارج است و باید توان ملی که بر روز جنوب کرمان متمرکز شده است شرق استان را نیز تحت پوشش قرار دهد.

خانه اکثر مردم محروم این مناطق از سنگ‌های کوه و گل ساخته شده و سقف‌ها نیز چوب و پلاستیک است

خانه اکثر مردم محروم این مناطق از سنگ‌های کوه و گل ساخته شده و سقف‌ها نیز چوب و پلاستیک است. شغل اکثر این مردم دامداری است که حالا حتی همین دام‌ها را نیز ندارند.

گروه‌های جهادی و سپاه خود را به شرق کرمان رساندند / ‏‬ لزوم حضور امکانات ملی در منطقه

۸ روز این مردم در محاصره سیل قرار دارند و طی چند روز اخیر با فروکش کردن طوفان شنی که همراه سیل منطقه را فرا گرفته بود امدادهوایی به منطقه شروع شده است و گروه‌های جهادی نیز یک راه فرعی به کوهشاه باز کرده‌اند که البته راه دو ساعته کوهشاه که هم اکنون به باتلاق تبدیل شده است در این راه فرعی ۸ ساعت طی می‌شود.

روز گذشته از همین راه گروه‌های امدادی و جهادی به منطقه رسیده‌اند و کار امدادرسانی با جدیدت بیشتری در حال انجام است.

نیروهای هلال احمر نیز طی روزهای اخیر با ایجاد راه انسانی در بستر سیلاب کمک‌های امدادی را دست به دست می‌کنند.

در همین راستا خبرنگار مهر با یکی از ساکنان روستاهای مناطق سیل زده تلفنی گفتگو کرد، علی گفت: بعد از طوفان شن امروز در برخی از مناطق امکان ارتباط تلفنی مهیا شده در غیر این صورت تا چند روز قبل نمی‌توانستیم ارتباط برقرار کنیم.

۹۰ درصد خانه‌های مناطق سیل زده کپری است

وی از قطع شدن برق در این روستاها خبر داد و گفت: زیر ساخت‌ها در این مناطق بسیار ضعیف است و در بسیاری از روستاها در واقع آب و برقی نداشتیم که بخواهد قطع شود، مردم با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و امکان تردد به مرکز شهرستان وجود ندارد، طی این مدت برای رساندن بیماران به بیمارستان و تأمین نیازهای اولیه مردمی که در منطقه بودند با مشکل مواجه شدیم.

در بسیاری از روستاها در واقع آب و برقی نداشتیم که بخواهد قطع شود، مردم با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و امکان تردد به مرکز شهرستان وجود ندارد

وی از تلف شدن دام‌های عشایر و روستانشینان خبر داد و گفت: آب به یکباره منطقه را در برگرفت و امکان تردد بین روستاها نیز از بین رفت.

وی در خصوص نحوه ساخت خانه‌ها هم گفت ۹۰ درصد خانه‌های اینجا از سنگ‌های کوه و گل ساخته شده و دیوارها و سقف نیز از چوب و شبیه کپر ساخته شده است.

محمدی از مسئولان خواست کمک رسانی به این مناطق را در اسرع وقت افزایش دهند، طی روزهای اخیر دمای هوا نیز کاهش یافته و برای تأمین سوخت هم با مشکل مواجه هستیم.

عباس یکی از دامداران است که می‌گوید: برخی از مردم همه دام‌های خود را از دست داده‌اند و طی روزهای اخیر با کمک یکدیگر مشکلات را رفع کردیم و سعی کردیم در کنار یکدیگر و تا زمان باز شدن راه‌ها و رسیدن کمک در کنار هم بمانیم، اما برخی از خانواده‌ها خسارت جدی دیده‌اند و دیگر دامی برای امرار معاش ندارند.

محرومیت در شرق کرمان غیر قابل وصف است

وی گفت: بسیاری از خانه‌ها دچار آب گرفتگی شده‌اند وسایل محدودی هم که داریم خراب شده، وضعیت این مناطق باید با دقت و جدیت بیشتر دنبال شود.

رئیس جمعیت هلال احمر ریگان در گفتگو با مهر اظهارداشت: مردم مناطق سیل زده ریگان بسیار محروم هستند و امدادرسانی فوری به آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

بهزاد عارف افزود: تا کنون ۱۲ سورتی پرواز با بالگردهای امدادی به این مناطق انجام شده است و سعی کردیم با ارتباط هوایی بیماران را با بالگرد به ریگان منتقل کنیم اما در روزهای ابتدایی سیل به دلیل همزمان شدن با طوفان امکان امدادهوایی میسر نبود و امدادگران برای کمک رسانی خود را به آب زدند.

وی بیان کرد: عملیات امداد نجات به مدت سه روز در حال انجام است و ۴ تن مواد غذایی به منطقه ارسال شده است وضعیت ده کن، حلیله، زیارت شاه، زفتک، احمد آباد، عباسعلی، سرگدار مناسب نیست.

وی گفت: در حال تلاش کنیم بیماران و زنان باردار را از راه‌های زمینی و یا هوایی به ریگان منتقل کنیم.

فرمانده سپاه ثارالله پس از بازدید از مناطق سیل زده شرق کرمان خواستار توجه جدی برای محرومیت زدایی در این مناطق و امداد فوری به مردم شد.

سردار حسین معروفی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حوزه شرق استان یک مقدار کار عقب است و باید امدادرسانی در این مناطق جدی تر پیگیری شود، در کوهشاه ۴۰ آبادی و ۶ هزار نفر جمعیت وجود دارد که ۸ روز راه آنها بسته شده بود.

وی بیان کرد: یک ساعت و ۴۰ دقیقه راه اصلی کوه شاه به ریگان است است که امکان تردد در این منطقه وجود ندارد و گروه‌های جهادی برای رسیدن به کوه شاهد راه فرعی باز کردند که ۸ ساعت طول می‌کشد.

متأسفانه برخی از خانه‌ها در این مناطق کپری هستند و وضعیت بسیار نا مناسبی دارند و اصلاً قابل زندگی نیستند اینها باید به خانه‌های روستایی کوچک تبدیل شوند، همه باید همکاری و پیگیری کنند

وی گفت: دیشب در کنار مردم بودیم چند اقدام اساسی باید در این منطقه انجام شود که دولت هم باید در این منطقه پای کار باشد اول اینکه رودخانه پاسرخ محل تردد مردم است و باید یک پل پل آهنی با طول ۶۰ متر احداث شود زیرا اگر برای این مردم اتفاقی بیفتند دسترسی نداریم.

وی گفت: این باید در گذشته در اولویت قرار می‌گرفت اما ما این پل را می‌سازیم و از همین امروز مطالعات کار شروع شده است.

سردار معروفی افزود: نکته دوم در روستاهای اینجا به خصوص زیارت مشکل آب است و باید این مشکل رفع شود و تقبل می‌کنیم ظرف یک مدت کوتاه در زیارت مشکل آب را رفع می‌کنیم و در روستاهای اطراف هم آمادگی همکاری داریم.

وی با اشاره به فقر مردم و وجود خانه‌های کپری گفت: خانه‌های مردم در این منطقه بخشی نوساز است که به دلیل بارندگی آب وارد خانه‌ها شده و قابل سکونت نیستند که باید بنیاد مسکن حضور یابد و ما هم کمک می‌کنیم اما متأسفانه برخی از خانه‌ها در این مناطق کپری هستند و وضعیت بسیار نا مناسبی دارند و اصلاً قابل زندگی نیستند اینها باید به خانه‌های روستایی کوچک تبدیل شوند، همه باید همکاری و پیگیری کنند.

سردار معروفی افزود: سرویس‌های بهداشتی مردم عمدتاً تخریب شده و باید این مشکل را هم حل کنیم.

مردم محروم کوه شاه که کمتر دیده شده‌اند و محرومیت شأن در پشت کوه‌های این منطقه پنهان مانده است حالا امیدوارند مسئولان آنها را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند و مشکلاتشان را رفع کنند.

کد خبر 5407952

منبع: مهر

کلیدواژه: سیل کرمان سیل ریگان محرومیت زدایی فقر بارش برف برف و کولاک بوشهر ویروس کرونا کرمانشاه برف و یخبندان خطبه های نماز جمعه برف روبی سیل کرمان آمار کرونا اردبیل امداد رسانی عکس استانها مناطق سیل زده امکان تردد خانه ها شرق استان ساخته شده شده اند راه ها دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۱۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»

به گزارش خبرنگار مهر، محیط‌بانان منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» طبق برنامه‌ریزهای صورت‌گرفته برای پایش مناطق در ایام تعطیلات نوروز موفق به ثبت تصاویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه» شدند.

این اولین ثبت تصویر این گونه ارزشمند در سال ۱۴۰۳ در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه است، در سال گذشته نیز تصاویر حضور خرس قهوه‌ای و پلنگ به‌عنوان گونه‌های شاخص و در خطر انقراض در سایر مناطق طبیعی استان ثبت شده است.

کد خبر 6063591

دیگر خبرها

  • خانه های هلال یک مرکزی همگانی برای آموزش  تلقی می شود
  • محرومیت در راه‌های مواصلاتی بزرگترین مشکل شهرستان بردسکن است
  • فضای شهر سیدنی کاملاً رمضانی است / همراهی جدی دولت با برنامه‌های رمضانی
  • محرومیت مجاهد خذیراوی و نیکبخت واحدی ربطی به فوتبال نداشت!
  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
  • محفل امام حسنی‌ها، گامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی / دهه هشتادی‌ها را اینجا بشناسید
  • ۹ کار و شغلی که درونگرا‌ها در آن بهتر هستند
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • محرومیت زدایی اقدام اولویت دار سپاه روح‌الله استان مرکزی است
  • اسرائیل دیگر مانند گذشته در آمریکا جایگاه قدرتمندی ندارد