Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از مدیریت بیش از 4 میلیارد مترمکعب بارش‌ها در سیل اخیر با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سیل زده استان‌های جنوبی ایران خبر داد.

به گزارش بازارنیوز، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت سیل و کنترل سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها، اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخونداری امری کاملاً لازم و ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: با توجه به ضریب رواناب در استان‌های مختلف جنوبی نظیر خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان، بارش‌ها منجر به ایجاد حدود 17 میلیارد متر مکعب رواناب شده است که شدت بارش، نوع سازندهای زمین شناسی و وضعیت پوشش گیاهی از جمله عوامل دخیل در میزان ضریب رواناب هستند.


رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره اٍثربخشی طرح‌های آبخیزداری در سیل اخیر مناطق جنوبی کشور یادآور شد: بررسی فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری اجرا شده در استان‌های تحت تاثیر بارش در دی ماه نشان می‌دهد بیش از 12.5 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز استان‌های مذکور دارای مطالعات تفضیلی اجرایی است و تا کنون 9 میلیون و 800 هزار هکتار آن تحت‌الشعاع فعالیت‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفته است.


مسئول اول منابع طبیعی کشور در ادامه از در دست اجرا داشتن بیش از یک میلیون هکتار از عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در استان‌های مناطق سیل زده جنوبی کشور خبر داد و افزود: با توجه به سطوح تحت پوشش سامانه‌های آبخیزداری و آبخوانداری و قرار گرفتن فعالیت‌های انجام گرفته در پهنه بارشی و همچنین شدت و ضعف بارش‌ها در مناطق تحت تاثیر سیل، زیر ساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری بیش از 4 میلیارد متر مکعب آب ناشی از سیلاب‌ها را مهار و با پیشگیری از خسارت سیل و فرسایش خاک این آب‌ها را در آبخوان‌ها، چشمه‌ها و قنوات نفوذ داده است.
منصور همچنین گفت: مردم و مسئولین مناطق سیل‌زده به اثربخشی طرح‌های آبخیزداری واقف بوده و از قبل در اجرای سازه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مراحل وقوع سیل و در مواقع خشکسالی همکاری و مشارکت قابل توجهی داشته‌اند.
او گفت: اجرای پروژه سیل بند و آبخیزداری امروز به مطالبات مردم و مسئولین تبدیل شده و مردم بیش از همه خواستار اقدامات آبخیزداری برای مهار و کنترل سیل در منطقه هستند.


به گفته‌ این مقام مسوول پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد خسارت سیلاب در حوضه‌هایی که پروژه آبخیزداری اجرا شده کاهش پیدا می‌کند.


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به جبران‌ خسارت‌های ناشی از سیل از سوی دولت گفت: پیشنهاد ما این است که بخشی از این اعتبارات برای پیشگیری و عدم وقوع خسارت در بخش آبخیزداری هزینه شود لذا امیدواریم در بودجه اجرایی ۱۴۰۱ و برنامه هفتم بیش از پیش توجه شود.

برچسب ها: دکتر منصور ، رئیس سازمان جنگل ها ، آبخیزداری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QUa

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دکتر منصور رئیس سازمان جنگل ها آبخیزداری آبخیزداری و آبخوانداری مراتع و آبخیزداری کشور سازمان جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۱۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد

محمدحسن نامی در نشستی که با حضور اصغر جهانگیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد، اظهار داشت: سدهای زیرزمینی آب را در سفره‌های زیرزمینی نگه می‌دارد و از فرونشست زمین جلوگیری می‌کند همچنین سد زیرزمینی از تبخیر آب نیز جلوگیری می‌کند.

وی یادآور شد: امروزه مدیریت بحران به عنوان مهمترین موضوع در دنیا مطرح است و ۱۲۳ کشور موضوع بحران را به عنوان اولین و راهبردی ترین موضوع می دانند.

وی ادامه داد: اکنون در دنیا مشکلاتی از جمله بیابان‌زایی، تغییر اقلیم تغییر و کمبود آب شیرین وجود دارد که این مشکلات موجب شده است تا موضوع پیشگیری در بحران مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

نامی با اشاره به قانون مدیریت بحران افزود: این قانون ناظر به اقدامات پیشگیرانه است و روح حاکم بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در حوزه مدیریت بحران بر پیشگیری تاکید دارند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، اکنون از خط قرمز برداشت آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم و در برخی مناطق حتی بین ۸۰ تا ۸۵ درصد برداشت آب‌های زیرزمینی صورت گرفته است.

وی به ناپایداری ساخت و سازها اشاره کرد و در این باره توضیح داد: حدود ۶۲ درصد جغرافیای کشور روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد؛ بنابراین باید بتوانیم اقدامی انجام دهیم که زندگی ایمن داشته باشیم.

نامی با تاکید بر لزوم افزایش مقاومت مصالح ساختمانی، افزود: باید مقاومت مصالح ساختمانی را حداقل به ۸ ریشتر برسانیم همچنین سازه ها به‌گونه‌ای باشد که مقاومت در برابر هشت ریشتر داشته باشد.

وی با اشاره به وقوع زلزله در ترکیه و تخریب‌های گسترده ناشی از آن، اظهار داشت: وقتی مصالح ساختمانی استحکام لازم را نداشته باشد با زلزله‌ای بالای ۶ ریشتر فرو می‌ریزد.

رئیس سازمان مدیریت بحران یادآور شد: در ۲۲۰ سال گذشته ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور ما رخ داده است و به طور متوسط سالانه حدود دو هزار زلزله به وقوع می‌پیوندد و به عنوان نمونه حدود ۱۸ هزار زلزله در سال گذشته در کشور به وقوع پیوست.

نامی تصریح کرد: دستگاه قضایی می‌تواند در امر پیشگیری از بحران‌ها اقدامات موثری انجام دهد و از وقوع جرایم جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور
  • حفر و تکمیل هشت حلقه چاه نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب غرب کشور 
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • خسارت به بیش از دوهزار واحدمسکونی وشهری سیستان و بلوچستان درسیلاب اخیر
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری