Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@01:17:31 GMT

معاون هنری: ما چه‌کاره هستیم؟!

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۱۹۴۸

معاون هنری: ما چه‌کاره هستیم؟!

معاون هنری در اظهارنظری درباره حراج تهران به ایسنا چنین می‌گوید: «من به مکانیسم حراج تهران کاری ندارم؛ اما از اینکه اقتصاد هنر رونق بگیرد، اقتصاد هنرهای تجسمی رونق بگیرد، استقبال می‌‎کنم.»

این روزها گویی دیواری کوتاه‌تر از عرصه هنر وجود ندارد؛ تعداد قابل توجهی از افراد ـ از منتقد سینما گرفته تا گالری‌دار ـ انتقادهایی را به رویداد فرهنگی اقتصادی حراج تهران وارد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوالاتی از قبیل اینکه چطور در شرایط رکود اقتصادی کشور، فقط حراج تهران پررونق است و چطور با این خط فقر، ۱۵۰ میلیارد تومان پول در یک اتاق جا به جا می‌شود و ... .

امروز اما حضور محمود سالاری برای تجلیل از بانوان هنرمند پیشکسوت در برج آزادی، بهانه‌ای شد تا دیدگاه این مقام مسوول را درباره‌ی حراج تهران بپرسیم؛ اینکه رویکردش به نگاه موافقان نزدیک‌تر است یا مخالفان.

سالاری در ابتدای گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کالای هنری به مثابه بسیاری از کالاهایی که در جامعه وجود دارند، نیست، خاطرنشان کرد: «برای مثال معلوم است قیمت تمام‌شده‌ی یک لیوان، چقدر است؛ بنابراین کالاهای صنعتی رقم تولیدشان قابل احساس است، اما شما یک سنگ قیمتی که روی انگشتری هست را چطور قیمت‌گذاری می‌کنید؟ چرا هیچکس نمی‌گوید چرا این انگشتر را به این قیمت گذاشته‌اید؟! نقره‌اش انقدر می‌ارزد و سنگش هم انقدر، پس این عدد را از کجا آورده‌اید؟»

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حرف‌هایش را اینگونه ادامه داد: «کالای هنری به میزانی که خریدار دارد، ارزش و قیمت دارد. قیمت اثر هنری به میزانی است که برایش پول می‌دهند. من به مکانیسم حراج تهران کاری ندارم ولی از اینکه اقتصاد هنر رونق بگیرد و اقتصاد هنرهای تجسمی رونق بگیرد، استقبال می‌کنم. برخی می‌گویند که این پول از جای ناثواب آمده یا پولشویی است. خب نهادهای نظارتی بروند، بررسی کنند تا اگر پولشویی است، جلوی آن را بگیرند.»

سالاری با طرح این پرسش‌ها که «مگر وزارت ارشاد مسوول این کار است؟ مگر ما مسوول این هستیم که ببینیم منشأ یک پول کجاست؟» در توضیح پولی که برای خرید آثار هنری در حراج تهران صرف می‌شود، گفت: نهادهای نظارتی، بانک مرکزی، قوه قضاییه و سایر سازمان‌ها وجود دارند و البته هر کمکی هم از ما برآمد، در خدمت هستیم. ولی ما مسوول این نیستیم که بگوییم این قیمتی که گذاشته شده نادرست است یا این پولی که آمده ناثواب.»

او با بیان اینکه از برگزاری حراج تهران و رونق بازار فرهنگ و هنر در پی آن، استقبال می‌کنند، گفت: «فردی می‌خواهد تابلویش را ۱۰۰ میلیارد بفروشد و یک نفر هم می‌خواهد پول بدهد و آن را خریداری کند، مبارکشان باشد، ما چه‌کاره هستیم که این وسط برای دیگران تعیین و تکلیف کنیم؟»

سالاری همچنین در آخر تاکید کرد: «همان‌طور که عرض کردم همه‌ی قیمت یک اثر هنری، بین خریدار و فروشنده تعیین می‌شود. همچنان که شما هم وقتی به بازار می‌روید تا انگشتر بخرید، وقتی می‌پرسید چرا این را به این قیمت می‌دهند، نمی‌توانند برای شما استدلال بیاورند که چرا مروارید و یاقوت گران است. کسی آمده گفته این انقدر می‌ارزد؟ نه؛ در بازار اینگونه معامله می‌شود و هست. پس لزومی ندارد ما برای همه چیز تعیین تکلیف کنیم و بار را هم به دوش اصحاب هنر بیاندازیم. اصحاب هنر کارشان را می‌کنند، اقتصاد کارش را می‌کند و نهادهای نظارتی هم کارشان را بکنند. همه چیز درست می‌شود. اینکه ما از دیگران بخواهیم مسائل را با هم قاطی کنند، این به نفع هنر نیست.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمود سالاری حراج تهران پانزدهمین حراج تهران قوه قضاييه نهادهای نظارتی اقتصاد هنر اقتصاد هنر حراج تهران رونق بگیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۱۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین غایب استقلال در شروع سال جدید/ همه‌کاره باشگاه در سوئیس است

در روزهای آغازین سال نو و شروع دوباره تمرینات استقلال خبری از مدیرعامل باشگاه نیست.

به گزارش مشرق، افراد نزدیک به باشگاه استقلال در ارتباط با شرایط این باشگاه در روزهای آغازین سال نو از غیبت مدیرعامل در محل کارش خبر می‌دهند.

در حالی که تمرینات تیم استقلال از روز پنجم فروردین ماه استارت خورده و ملی پوشان و بازیکنان خارجی این تیم از فردا در اردوی تمرینی تیم استقلال حضور پیدا می‌کنند، همچنان خبری از مدیرعامل باشگاه استقلال در ایران نیست.

منابع مطلع در ارتباط با این موضوع از سفر علی خطیر به کشور سوئیس برای گذراندن تعطیلات نوروزی خبر می‌دهند و این در حالی است که باشگاه‌های مختلف در حال آماده شدن برای بازگشت به لیگ برتر و مسابقه حساس در هفته بیست و دوم هستند.

استقلال در هفته اول مسابقات لیگ برتر در شروع سال ۱۴۰۳ باید در تهران به مصاف مس رفسنجان برود. تیمی که در آخرین رویارویی مقابل استقلال موفق شد در جام حذفی آبی‌پوشان تهرانی را شکست داده و از گردونه رقابتها حذف کند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • ۱۲ پیشنهاد برای موزه گردی در تهران
  • کسادی بازار نان خراسانی و بربری/رونق کماج طرشتی در رمضان تهران قدیم
  • ۱۲ پیشنهاد برای موزه‌ گردی در تهران | از موزه استاد انتظامی گرفته تا باغ موزه هنر ایرانی
  • بررسی مهم‌ترین چالش بازار طلا و سکه در ۱۴۰۲
  • بررسی مهمترین چالش بازار طلا و سکه در ۱۴۰۲
  • کسادی بازار نان‌ خراسانی و بربری | رونق کماج طرشتی در رمضان تهران قدیم
  • بزرگترین غایب استقلال در شروع سال جدید/ همه‌کاره باشگاه در سوئیس است
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • قلب رئال ایستاد: مصدومیت ستاره همه‌کاره! (عکس)
  • لیونل مسی همه کاره! (عکس)