Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-24@12:43:39 GMT

آخرین وضعیت ثبت و صدور چک با خودپرداز بانک‌ها

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۲۰۵۱

آخرین وضعیت ثبت و صدور چک با خودپرداز بانک‌ها

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، به منظور گسترش و سهولت دسترسی به خدمات سامانه صیاد برای ثبت، تایید و انتقال چک‌های جدید صیادی، شبکه بانکی کشور ملزم به ارائه این خدمات از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی هستند که تاکنون چهار بانک نسبت به ارائه این خدمات از این بستر اقدام کرده‌اند.

قانون جدید چک که از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا شد، ثبت و صدور چک را به ثبت در سامانه صیاد ملزم و نقل‌ و انتقال چک را از طریق پشت‌نویسی ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بانک مرکزی در راستای پیاده‌سازی این قانون، روش‌های متنوعی را برای ثبت، تأیید و استعلام چک‌های صادرشده تدارک دید که شامل روش‌های حضوری و غیرحضوری می‌شوند.

روش‌های کاملاً غیرحضوری که همزمان با شروع توزیع چک‌های صیادی جدید عملیاتی شده‌اند شامل ارائه خدمات ثبت، تأیید و استعلام چک بوسیله برنامک‌های تلفن همراه اعم از برنامک‌های پرداختی، همراه بانک‌ها و فضای اینترنت بانک‌ها است. کاربران می‌توانند مراحل مورد نیاز را از این سه روش بدون مراجعه حضوری به شعب بانک یا خودپردازها انجام دهند.

از آنجا که امکان ثبت و صدور چک در سامانه صیاد به صورت اینترنتی برای همه مقدور نیست، لازم است تا یکسری برنامه‌ریزی‌ها چون فعال سازی خودپردازها و ارسال پیامک برای ثبت و انتقال باید در نظر گرفته شود که وعده رئیس کل بانک مرکزی حاکی از آن است که تا پایان سال جاری خودپرداز و پیامک تمام بانک‌ها برای ثبت، صدور و انتقال چک فعال می‌شود.

در این زمینه، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون بانک‌های ملت، صادرات، رفاه کارگران و سامان این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند تا بتوانند چک‌های خود را از طریق خودپرداز ثبت، صادر و منتقل کنند.

بر این اساس، نحوه دریافت خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها به شرح ذیل است.

الف – نحوه استفاده صادرکنندگان چک از خدمات خودپرداز:

صادرکننده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی صادر شده ازسوی بانکی که دسته چک وی را صادر کرده، به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کرده و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی ثبت چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک که قصد صدور آن را دارد و مشاهده اطلاعات اولیه ثابت چک، نسبت به ثبت صدور چک با وارد کردن اطلاعات تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی نفع چک اقدام کند.

به عنوان مثال چنانچه دسته چک از سوی بانکی صادر شده باشد، متقاضی صدور چک (صادرکننده چک) می‌تواند با استفاده از کارت بانکی صادره از همان بانک و مراجعه به خودپرداز بانک یادشده نسبت به ثبت صدور چک اقدام کند.

ب – نحوه استفاده گیرندگان چک از خدمات خودپرداز:

گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی و مراجعه به خودپرداز (شرط یکسان بودن بانک صادرکننده کارت و ارائه دهنده خودپرداز الزامی است)‌ و پس از طی فرایند احراز هویت (ورود اطلاعات رمز اول کارت) و مراجعه به منوی تایید دریافت/انتقال چک، با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی و مشاهده اطلاعات چک ثبت شده به نفع خود، عملیات تائید دریافت دریافت چک/انتقال چک به شخص ثالث را انجام دهد.

به عنوان مثال چنانچه متقاضی تائید چک به خودپرداز بانکی برای انجام عملیات تائید/انتقال مراجعه می‌کند، الزاما با استفاده از کارت بانکی صادر شده توسط همان بانک می‌تواند نسبت به تائید و یا انتقال چک اقدام کند. این عملیات می‌تواند درخصوص هر چک صادر شده از شبکه بانکی انجام پذیرد.

   

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: خودپرداز بانک ها ثبت و صدور چک خودپرداز بانک سامانه صیاد بانکی صادر انتقال چک صادر شده برای ثبت بانک ها صدور چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۲۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟

به گزارش جام جم آنلاین، بانک مرکزی ۲۷ اسفندماه سال ۱۴۰۲ مصوب کرد تا سقف برداشت از حساب‌های مشتریان حقیقی بانک‌ها بصورت غیر حضوری روزانه از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان و ماهانه به ده میلیارد ریال افزایش یابد. 

بانک‌ها و‌موسسات اعتباری یک ماه برای فراهم کردن مقدمات اجرایی فرصت داشتند و بانک مرکزی تاکید کرده بود تا پایان فروردین ماه زمان برای این مهم تعیین شده است.

اطلاعات جدید دریافتی خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی نشان میدهد، بخشنامه اجرایی افزایش سقف برداشت از حساب مشتریان حقیقی بانک‌ها به مدیران بانک‌ها ابلاغ شده و این بخشنامه هم اکنون اجرایی شده است.

برهمین اساس، مبلغ برداشت از طریق غیرحضوری از کلیه حساب‌های غیرتجاری متعلق به مشتریان حقیقی بانک‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و ده میلیارد ریال بصورت ماهانه افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • گواهی عدم‌حضور چیست و چه فوایدی دارد؟
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟
  • راه‌اندازی پلتفرم آموزشی مهارت‌افزایی برای مشمولان نظام وظیفه/ایجاد نئو بانک صنعتی
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • مراجعه بیش از یک هزار ایلامی به پایگاه انتقال خون