Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، جمعیت پنج میلیون نفری و گستره بیش از 122 هزار کیلومتری استان فارس سبب شده تا دسترسی به برخی خدمات مورد نیاز مردم به سهولت انجام نشود.

از سوی دیگر متمرکز شدن خدمات در مرکز استان کار را برای شهرستانی ها دشوار کرده به نحوی که مجبورند برای رسیدگی به امورشان به شیراز مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کار نیز علاوه بر سختی مسافرت به ویژه برای شهرهای دور افتاده مشکلات دیگری همچون هزینه گزاف و اتلاف وقت به همراه دارد.

اگرچه کسی منکر قطب بودن شیراز در عرصه پزشکی نیست و دلیل این ادعا هم وجود پزشکان متبحر و البته مراجعه کنندگان از سایر استان ها و کشورهای اطراف به مراکز درمانی این کلان شهر است اما تنها همین امر را می توان دلیلی برای ایجاد مشقت هم‌استانی‌ها برای دریافت خدمات درمانی دانست؛ امری که علاوه بر تحمل مشقت مسافرت به مرکز استان، سختی هایی همچون دریافت نوبت مراکز درمانی و مشکلات حین مراجعه و بعد از آن به همراه دارد.

همچنین نبود امکانات و تجهیزات در شهرستان ها نیز سبب شده ماندگاری پزشکان متخصص از شهرها کاسته و علاقه آنها به سمت مرکز استان بیشتر شود به نحوی که دیگر خبری از پزشکان متبحر در شهرستان ها نیست و باید برای مراجعه به آنها بار سفر را بست و به مرکز استان سفر کرد.

از سوی دیگر تمرکز خدمات در مرکز استان مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به سمت کلان شهرها را رقم می زند؛ امری که سال های اخیر در استان فارس نیز بسیار رونق گرفته است.

شاید بتوان کمبود بسیاری از امکانات را در شهرستان تحمل کرد و با نبودن آن کنار آمد اما سلامتی از خط قرمزهای هر انسان است که در معرض خطر بودن آن را نمی توان تحمل کرد.

با وجود تمام این مشکلات آنچه به ذهن متبادر می شود تجهیز شهرستان ها به پزشکان متخصص و فوق تخصص و البته مراکز درمانی پیشرفته و مجهز است که آن هم با وضعیت کنونی دولت و مشکلات عدیده اقتصادی امکان پذیر نیست از این رو به نظر می رسد با رونق گرفتن شهرستان هایی با ظرفیت مناسب پزشکی و درمانی بتوان بخشی از این مشکلات را سر و سامان بخشید.

 

از اقدامات خوبی که در این زمینه انجام شده ایجاد یک بیمارستان پیشرفته و مجهز در شهرستان جهرم است که به گفته مسئولان این شهر به عنوان دومین مرکز درمانی مجهز در استان فارس شناخته شده که خدمات آن به سایر هم‌استانی‌ها به ویژه جنوب استان ارائه می شود.

این مجموعه که از آغاز احداث آن 13 سال می گذرد به کمک دولت و همکاری ویژه خیران جهرمی اکنون در حال بهره برداری و افتتاح است.

بیمارستانی با 30 هکتار مساحت

مجموعه درمانی «سیدالشهدا (ع)» جهرم در زمینی به مساحت 30 هکتار که اهدایی یکی از خیران (مرحوم خواجه پور) است دارای یک بیمارستان به وسعت 6 هکتار و چند بخش الحاقی همچون مرکز تخصصی درمان ناباروری، بیمارستان تخصصی قلب و بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب است.

این پروژه ابتدا با 257 تخت خواب کار خود را در سال 1387 آغاز کرد البته خیرین به دلیل راکد ماندن موقوفه در حال بازپس گیری زمین بودند که با پیگیری های رضایی کوچی نماینده مردم در مجلس که آن زمان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عضویت داشت کارفرمای این پروژه یکی از سازمان های تابعه وزارت راه و شهرسازی انتخاب شد.

مرحله ساخت اسکلت از سال 1387 تا سال 1390 به اتمام رسید که البته حجم عملیات خاکی با 6 هزار متر مکعب و بتن ریزی هشت هزار متر مکعبی آن نشان دهنده بزرگی مقیاس پروژه است.

از سال 1390 مرحله تکمیل بنا طی دو مرحله انجام گرفت و با پیگیری های کمیسیون عمران موانع از سر راه وزرات راه و شهرسازی برداشته شد.

بنایی که در واقع زیربنای آن 24 هزار و 159 متر مربع و معادل 2 و نیم هکتار است که شامل ساختمان های اصلی، پاراکلینیک و ساختمان های جنبی بوده و همچنین دارای 14 هزار مترمربع محوطه سازی و آسفالت معابر  و 3 هکتار فضای سبز است.

بیمارستانی با 313 تخت خواب

با افزوده شدن 38 تخت به مرکز قلب بیمارستان، این مجموعه به 313 تختخوابی معروف شد. مرکز قلبی که بنای آن به همت ابوطالبی از خیران جهرم با اعتبار 120 میلیارد ریال از سال 1395 شروع به کار کرد و هم اکنون در مراحل پایانی تکمیل بنا به سر می برد. نا گفته نماند تجهیز این ساختمان با بودجه دولتی و با برآورد هزار میلیارد ریال انجام گرفته است.

مرکز درمان ناباروری «آی وی اف» حکیم سلمان با سه هزار متر مربع بزرگترین مرکز ناباروری کشور بوده که آماده بهره برداری است.

بخش های تشخیصی این مجموعه درمانی شامل آزمایشگاه رادیولوژی، سونوگرافی، ماموگرافی، سیتی آنژیو، سیتی اسکن و ام آر آی است؛ این مجموعه شامل بخش جراحی با 12 اتاق عمل، بخش اورژانس، بخش های بستری شامل بستری داخلی، زنان و زایمان، بستری جراحی، بستری ارتوپدی و حتی بستری اطفال است.

 

در کنار این بخش ها بخش مراقبت های ویژه شامل پست آی سی، سی سی یو، آی سی یو، ان آی سی یو یا بخش مراقبت های ویژه مخصوص نوزادان تازه متولد شده و پی آی سی یو یا بخش مراقبت های ویژه کودکان زیر 15 سال است که کیفیت خدمات رسانی به بیماران را بیشتر می کند.

خدمات درمانی این بیمارستان با بخش دندانپزشکی و همچنین کلینیک های درمانی و بخش فیزیوتراپی گسترده تر می شود.

دستگاه ام آر آی که به ازای هر یک میلیون نفر یک دستگاه از طرف دولت تامین می شود با پیگیری های انجام شده یک دستگاه دیگر نیز به جهرم اختصاص یافته و در این بیمارستان نصب شده است.

این بیمارستان مجهز به یک سالن همایش مجهز با ظرفیت 350 نفر و کلاس های آموزشی و بخش های متعدد اداری است. هفت آسانسور نفر بر و بیمار بر با ظرفیت 60 نفر جابجایی بین 6 طبقه این ساختمان را تسهیل کرده است.

تاسیسات بیمارستان شامل موتور خانه، سیستم هایی برودتی و حرارتی شامل چیلر، دیگ بخار ایستگاه پمپاژ و برج خنک کننده بوده و مجهز به تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت 300 مترمکعب و مخازن آب است.

در بعد الکتریکال نیز بیمارستان سیدالشهدا(ع) دارای پست 2.1 مگاواتی برق و 2 دیزل ژنراتور برق اضطراری با ظرفیت 1400کیلو وات است. همچنین بیش از 300 دوربین مدار بسته سالن های بیمارستان را پوشش تصویری می دهد.

راه دسترسی به این مجتمع با مسافتی بیش از یک کیلومتر توسط اداره راه و شهر سازی انجام گرفته است.

این مجموعه با بودجه ای معادل 15 هزار میلیارد ریال انجام گرفته که چیزی حدود یک درصد از اعتبار آن توسط خیران محقق شده است. البته این با احتساب تجهیزات نصب شده در بیمارستان، 1300 میلیارد تومان هزینه احداث این مجموعه درمانی شده است.

دومین بیمارستان فوق تخصصی استان فارس

به گفته نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، این مجموعه به عنوان دومین بیمارستان فوق تخصصی استان فارس از نظر وسعت و زیربنا حائز اهمیت بوده و به عنوان قطب پزشکی استان خدمات درمانی را به شهروندان جنوب فارس و جنوب کشور ارائه می کند.

محمدرضا رضایی کوچی افزود: بیمارستان تازه احداث 313 تخت خوابی حضرت سید الشهدا(ع) در زیربنایی حدود 27 هزار متر مربع با اعتبار 1300 میلیارد تومان در هفت طبقه با زمین اهدایی  خیران نیک نام شهرستان ساخته شده است.

 

وی بیان کرد: این بیمارستان با وجود بخش های متعدد شامل رادیولوژی، سی تی آنژیو، ام آر آی، اورژانس، فیزیوتراپی، قلب، مغز، آی سی یو، پست آی سی یو، جراحی، اطفال، زنان، داخلی، ارتوپدی، بخش پاراکلینیک، کلاس های آموزشی و... با حضور نیروهای متخصص و فوق تخصص علاوه بر شهرستان جهرم به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان های جنوب کشور پذیرای مراجعان از استان های هم جوار است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امید است با شروع به کار این بیمارستان، مسیری را که دانشگاه علوم پزشکی جهرم به عنوان بزرگترین مرجع بیماران شهرهای جنوب استان سال هاست در پیش گرفته است دچار تحولی بزرگ شود و جهرم را به یکی از مراکز درمانی جنوب کشور تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان هم به لحاظ سازه و تجهیزات کامل است و آماده بهره برداری است، عنوان کرد: علت تاخیر در افتتاح بیمارستان مسیر دسترسی به آن بود که با تکمیل شدن این مسیر امیدواریم این پروژه همزمان با ایام دهه فجر به بهره برداری برسد.

از ویژگی های مجموعه درمانی سیدالشهدا(ع) جهرم وجود مراکز تخصصی مستقل در جوار بیمارستان است که بسیاری از نیازهای مردم را تامین و از مراجعه آنان به مرکز استان جلوگیری می کند. برای آشنایی بیشتر از مراکز الحاقی این مجموعه درمانی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم به گفتگو نشستیم.
 

مرکز تخصصی و فوق تخصصی جراحی قلب

محمد رحمانیان با اشاره به احداث مرکز تخصصی جراحی قلب در جوار بیمارستان سیدالشهدا(ع) جهرم گفت: این مرکز با زیربنای بیش از چهار هزار و 500 متر مربع و با اعتباری افزون بر 120 هزار میلیون ریال احداث شده است.

وی افزود: اعتبار مالی این مرکز تخصصی و فوق تخصصی توسط خیر نیکوکار مرحوم «مرتضی ابوطالبی» تامین شده و از جمله برکات ساخت این مرکز درمانی می توان به جذب پزشکان و متخصصان مجرب، ارائه تمامی خدمات مربوط به بیماران قلبی و عروقی و... اشاره کرد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، بیماری های قلبی و فشار خون از زمره بیماری های عصر حاضر و دامنگیر بسیاری از مردم است که امید است با راه اندازی این مرکز درمانی خدمات ارزنده ای به مردم ارائه شود.

به اعتقاد وی، پیش بینی می شود با تجهیز این مرکز و جذب نیروی انسانی مجرب، جهرم به عنوان یکی از بزرگترین مراکز درمان بیماری های قلبی و عروقی جنوب کشور معرفی شود.

مرکز درمان ناباروری حکیم سلمان

رحمانیان همچنین به مرکز درمان ناباروری اشاره کرد که به عنوان قطب ناباروری جنوب استان فارس شناخته می شود.

وی گفت: پس از برگزاری چند دوره همایش بین المللی اخلاق و شیوه های نوین درمان ناباروری در دانشگاه علوم پزشکی جهرم، لزوم ساخت و احداث مرکزی بزرگ و کارآمد تحت عنوان «مرکز درمان ناباروری» بیش از پیش نمایان شد. بنابراین با تعیین عرصه و اختصاص یکصد و 25 میلیارد تومان و زیربنایی در حدود 2 هزار و 700 متر مربع زیربنا، ساخت آن آغاز شد.

به اذعان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، این مرکز علاوه بر ارائه خدمات درمانی در زمینه ناباروری، پشتوانه ای برای تحقیقات علمی همایش مورد اشاره تبدیل می شود. از خدمات ارزنده و نوین درمان ناباروری که در این مرکز ارائه می شود انجام عمل آی وی اف است که نه تنها مراجعان جهرم، بلکه سایر متقاضیان غیر بومی را نیز تحت پوشش قرار می دهد.

وی عنوان کرد: مجوز احداث مراکز درمان ناباروری عمدتا به مراکز استان ها اعطا می شود که با پیگیری های مصرانه از سوی مسئولان شهرستان جهرم مجوز احداث آن به این شهر نیز اعطا شده است.

مرکز تخصصی اعصاب و روان

وی با اشاره به احداث بیمارستان تخصصی اعصاب و روان به همت خانواده خیر سلامت مرحوم عبدالرضا رحمانیان گفت: این پروژه با اعتبار اولیه ۱۰ میلیارد تومانی از سوی خانواده این پزشک جهرمی آغاز شد.

رحمانیان بیان کرد: مرکز تخصصی اعصاب و روان که زمین آن با زیربنای سه هزار متر مربع توسط خیران اهدا شده در سه فاز به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه وجود یک مرکز تخصصی اعصاب و روان استاندارد از ضروریات استان و شهرستان جهرم است، تصریح کرد: در شهرستان بیمارانی با مشکل اعصاب و روان وجود دارند که برای درمان مجبور به مراجعه به سایر مراکز در شهرهای دیگر هستند.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: مرکز درمان ناباروری جهرم دانشگاه علوم پزشکی جهرم مرکز درمان ناباروری تخصصی اعصاب و روان مجموعه درمانی شهرستان جهرم مراکز درمانی خدمات درمانی بهره برداری مراکز درمان مرکز تخصصی شهرستان ها مرکز استان استان فارس جنوب کشور فوق تخصصی هزار متر متر مربع آی سی یو بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۲۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی

رئیس مرکز آموزشی درمانی رازی قائمشهر گفت: مرکز آموزشی درمانی رازی قائم شهر به یک دستگاه ام. آر. آی پیشرفته هلیوم فری جهان با کیفیت تصویر بالا مجهز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قائمشهر، رئیس مرکز آموزشی درمانی رازی قائم شهر با اشاره به تجهیز بیمارستان به یک دستگاه ام. آر. آی پیشرفته اظهار داشت: این دستگاه ام. آر. آی پیشرفته با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران از طریق بانک جهانی تهیه شده است.

دکتر اولادی افزود: دستگاه ام. آر. آی پیشرفته، جدیدیدترین و به‌روز‌ترین دستگاه است و بدون نیاز به " گاز هلیوم " دوره‌ای است.

رئیس بیمارستان رازی قائم شهر، نداشتن محدویت وزنی برای بیماران خاص سنگین وزن در انجام ام. آر. آی و بی نیازی این دستگاه به گاز هلیوم با فناوری جدید و بهره مندی از کیفیت تصویر بالا را از مزیت‌های این دستگاه پیشرفته نسبت به دستگاه‌های مشابه ام. آر. آی اعلام کرد.

 اولادی، درباره قیمت خرید دستگاه ام. آر. آی پیشرفته نصب شده در بیمارستان رازی قائم شهر گفت: این دستگاه بالغ بر 80 میلیارد تومان بوده که از محل اعتبارات بانک جهانی در دوره کرونا تامین شده است.

رئیس بیمارستان رازی قائم شهر تصریح کرد: هزینه نگهداری این دستگاه به دلیل عدم لزوم خرید گاز هلیوم، پائین‌تر از دیگر دستگاه‌های مشابه بوده و کیفیت تصاویر آن هم با توجه به پیشرفته بودن بسیار بالاست و با این فناوری برتر، شاهد رشد کیفی خدمات‌رسانی پاراکلینیکی به بیماران این مرکز درمانی هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • تجهیز بیمارستان رازی قائم شهر به دستگاه ام. آر. آی
  • گشایش کلینیک تخصصی درمانی محمد شهر کرج
  • تداوم بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرق و جنوب کشور/ هوای ابری تهران
  • افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • کمک یک میلیارد ریالی خیّر سلامت به بیمارستان شهید بهشتی سبزوار
  • واریزبخشی از مطالبات مراکزدرمانی طرف قرارداد تامین‌اجتماعی
  • بانک ملی ایران پیشگام در حمایت توسعه خدمات بهداشتی و درمانی
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به مناسبت هفته سلامت