Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:09:07 GMT

شایعات و اعتبارات؛ موانع انتقال صنوف آلاینده

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۲۸۴۲

شایعات و اعتبارات؛ موانع انتقال صنوف آلاینده

به گزارش ایرنا مشاغل مزاحم و صنوف آلاینده گروه‌های شغلی هستند که با تولید آلودگی صوتی، سد معبر و دیگر مزاحمت‌ها باعث ایجاد رنجش در بین شهروندان می‌شوند لذا جابه‌جایی این مشاغل و ایجاد محیطی آرام برای شهروندان از وظایف مدیران شهری است.

در بیرجند مانند بسیاری از شهرهای کشور مشاغل مزاحم به‌ویژه در خیابان عدل به معضل اساسی از نظر آرامش ساکنان، ترافیک، بهداشت محیط و سایر موارد تبدیل شده و انتقال صنوف آلاینده به خارج از محدوده شهری روند بسیار کندی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روند، انتقاد رییس کل دادگستری خراسان جنوبی را هم در پی داشت و حجت الاسلام ابراهیم حمیدی شهریور پارسال در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: صنوف آلاینده در شهر بیرجند چهره نازیبایی ایجاد کرده است و این مساله باید با همکاری شهرداری  و ادارات مرتبط هرچه زودتر مرتفع شود.

وی با بیان اینکه برای انتقال صنوف آلاینده باید به دنبال ابزار تشویقی باشیم افزود: دستگاه‌ها همیاری کنند تا این موضوع هرچه سریعتر ساماندهی شود و آرامش روانی به جامعه برگردد.

تاریخچه طرح انتقال صنوف آلاینده بیرجند به سال ۸۷ برمی‌گردد اما مصوبه آن در سال ۹۰ اخذ شد و پس از ۱۳ سال خبری از انتقال کامل این صنوف به خارج از شهر و محل زندگی مردم نیست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم بتازگی گفته است که عزم جدی برای ساماندهی صنوف آلاینده مرکز استان داریم و با ارائه سیاست‌های تشویقی دنبال می‌شود.

به گفته علیرضا عباس‌زاده هزینه‌های آماده‌سازی و قیمت واگذاری زمین برای صاحبان صنوف آلاینده موضوع و دغدغه مهمی است که تلاش می‌شود با اقدامات لازم تا حدی این دغدغه مردم رفع شود.

اما ساخت و ساز قطعات واگذار شده در این منطقه رونق چندانی ندارد و به گفته صاحبان این زمین‌ها گرانی مصالح ساختمانی، کامل نشدن زیرساخت‌های لازم برای استقرار، هزینه بالای آماده‌سازی منطقه و تامین نبودن زیرساخت برق در برخی از نقاط سایت جزو مهم‌ترین این مشکلات ذکر شده است.

از طرفی دست‌اندرکاران اجرای طرح معتقد هستند که زمان‌بر شدن اجرا باعث گران شدن مصالح و شایعه‌پراکنی‌هایی شده که رغبت ساخت و ساز را در بین اعضا کم کرده است.

با تکمیل طرح سایت صنوف کارگاهی قرار است ۲ هزار و ۶۰۰ واحد آلاینده در هشت گروه صنفی از سطح شهر بیرجند جمع‌آوری ‌و در مکان جدید مستقر شوند.

برای بررسی بیشتر این موضوع میزگردی با حضور فرماندار بیرجند، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند و مسوولان و کارشناسانی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ایرنا برگزار شد.

دامن زدن به شایعات و ترس صنوف از انتقال به خارج شهر

ابتدا مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند در این میزگرد با اشاره به وجود هشت اتحادیه صنوف آلاینده در شهر گفت: هزار و ۶۳۵ قطعه زمین برای واحدهای کارگاهی در سایت صنوف آلاینده واگذار می‌شود که ۱۶۴ قطعه از آن واحد تجاری است.

محمدحسین دلیر با بیان اینکه ۱۰ قطعه از این سایت به واحدهای اداری، مذهبی، آتش‌نشانی، درمانگاه، اورژانس، بانک و اتحادیه‌های صنفی تعلق می‌گیرد افزود: برخی از قطعات این سایت به دلیل تداخل مالکیت بین شهرداری و راه و شهرسازی هنوز واگذار نشده که از مشکلات پیش رو است و نیاز به بررسی دارد. 

محمدحسین دلیر مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند 

وی اظهار داشت: کل طرح صنوف آلاینده ۲ هزار و ۸۰ قطعه بوده که ۲۷۶ قطعه متعلق به مالکان از طریق ۳۰ درصد توافق بین راه و شهرسازی است و افراد می‌توانند اجاره دهند لذا در اختیار اتحادیه قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند گفت: توافق اولیه ساخت سایت صنوف آلاینده در سال ۸۷ بین اداره مسکن و شهرسازی وقت و شهرداری صورت گرفت که آن زمان حدود ۵۳ هکتار بود و سپس در سال ۹۰ مصوبه شورای مدیریت و برنامه‌ریزی را گرفت و در سال ۹۳ شرکت تعاونی اتحادیه صنوف آلاینده تاسیس شد.

وی افزود: پس از این مراحل بررسی‌های شرکت تعاونی نشان داد که ۵۳ هکتار واگذار شده جوابگوی شهر نیست لذا اگر ۹۰ درصد اراضی مورد نیاز تامین نشود انتقال عملا انجام نخواهد شد، بر همین اساس الحاقیاتی صورت گرفت و سال ۹۶ طرح کامل شد تا اینکه توانست مصوبه کارگروه و شورای مدیریت و برنامه‌ریزی را توانست بگیرد.

دلیر گفت: البته در سال ۹۴ دستگاه‌های اجرایی همکاری کردند لذا آماده‌سازی سایت شروع شد ولی سه هکتار در سال ۹۶ و سال ۹۷ نیز ۴۲ هکتار به شرکت تعاونی تحویل شد.

او با یادآوری اینکه در مجموع مساحت فعلی سایت ۸۷ هکتار است گفت: از این میزان ۱۷ هکتار متعلق به مالکان است که راه و شهرسازی روال قانونی را طی نکرده و سه هکتار با زمین دولت تداخل دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند همین مساله را از دلایل توقف کار در زمینه آماده‌سازی و واگذاری زمین عنوان کرد و افزود: با توجه اینکه مصوبه کارگروه است که به هیچ وجه عملیات تعطیل نشود لذا کار را ادامه دادیم و توافقی هم با مالکان صورت گرفت اما هنوز سه هکتار تداخل با اراضی دولتی وجود دارد که انتظار می‌رود راه و شهرسازی هرچه سریعتر آن را تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه ۱۴ هکتار از این سایت ۲ ماه پیش تحویل شد گفت: علاوه بر این مشکلاتی که تاکنون در تحویل زمین داشته‌ایم برخی نگرانی‌ها از سوی اعضا نیز وجود دارد که تصور کردند زمین را دولت رایگان می‌بخشد در صورتی که چنین مساله‌ای اصلا وجود نداشته است.

منبع شایعات کجاست؟

دلیر ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی که منافع‌شان از انتقال صنوف آلاینده به خطر می‌افتد، تلاش دارند به شایعات دامن بزنند لذا شاهد کند بودن روند انتقال هستیم.

آن طور که از صحبت این مسئول صنفی بر می‌آید وجود رقابت پنهان بین برخی از صنوف به لحاظ چیدمانی که در سایت صنوف آلاینده پیش‌بینی شده عامل شایعه‌سازی‌ها بوده و بر روند انتقال هم اثر گذاشته است!

وی در ادامه این میزگرد با بیان اینکه واگذاری زمین در سایت صنوف آلاینده اجاره به شرط تملیک است گفت: تاکنون هزار و ۲۵۰ نفر به شهرداری معرفی شده‌اند که برای ۸۵۰ واحد پروانه صادر شده، ۱۲ واحد ساخت و ساز را تکمیل کرده و از یک سال پیش مستقر شده‌اند.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند درباره مشوق و تسهیلات برای اعضای تعاونی اظهار داشت: طبق توافقی که با بانک مهر صورت گرفته، وام پنج درصد و معادل ۲ برابر آورده هر شخص پرداخت می‌شود و وامی هم به‌صورت چهار درصد برای بدهی اعضا به منظور آماده‌سازی در نظر گرفته شده است.

وی مهمترین مسایل و مشکلات پیش روی این طرح را نبود جاده دسترسی، تداخل مالکیت زمین‌ها و مشکلاتی در تامین برق ذکر کرد و افزود: طولانی شدن روند واگذاری‌ها و تاثیرگذاری تورم بر روند ساخت باعث بهانه‌تراشی‌های زیادی از سوی صنوف شده که انتظار می‌رود درخصوص تسهیلات بیشتر توجه شود.

برق متناسب با نیاز صنوف تامین می‌شود

اگرچه نبود برق فشار ضعیف یکی از مشکلات صنوف آلاینده برای انتقال به سایت جدید عنوان شد اما مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان جنوبی در این میزگرد با این توضیح که نیاز عمده صنوف آلاینده برق فشار ضعیف نیست گفت: تاکنون هر تفاضا از سوی این سایت برای برق را پاسخ داده‌ایم.

مهدی دادگر اظهار داشت: شروع موافقت‌نامه تامین برق سایت صنوف آلاینده از سال ۹۶ بوده و تاکنون بخش عمده شبکه‌ها اجرا شده است. 

مهدی دادگر مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی 

وی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۳۰۰ متر شبکه فشار متوسط در سایت صنوف آلاینده اجرا شده که امسال هم متناسب با برنامه و اعتبار موجود کار را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه فشار متوسط و ضعیف یک مفهوم فنی بوده و واگذاری امتیاز بسته به میزان برق مورد نیاز صنوف است افزود: برق مورد نیاز برخی صنوف که نیاز کمتری دارند را از فشار ضعیف تامین می‌کنیم اما عمده متقاضیان این سایت الزاما باید زیر پست توزیع برق باشند چون جریان‌کشی زیادی از شبکه دارند.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد بحث‌هایی که درخصوص فشار ضعیف یا متوسط بین صنوف رد و بدل می‌شود همان موضوع انتفاع باشد که عده‌ای تلاش دارند در روند انتقال صنوف از این طریق اختلال ایجاد کنند.

دادگر با یادآوری این نکته که برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده با این حجم و گستردگی اعتبارات زیادی را می‌طلبد گفت: با این وجود، تلاش کرده‌ایم هر متقاضی تامین برق را به نحوه مطلوب پاسخگو باشیم.

وی گفت: به‌رغم نوسان قیمت و اعتبارات اسنادی اما با پشتیبانی فرمانداری از سال‌های قبل اعتبارات مورد نیاز هر سال به پروژه برق‌رسانی این سایت تزریق شده است.

فازبندی برق‌رسانی به خاطر اعتبارات قطره‌چکانی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروق برق خراسان جنوبی با اشاره به اجرای هفت دستگاه پست برق در سایت صنوف آلاینده افزود: امسال هم برق‌رسانی به این سایت سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون اعتبار مصوب دارد که تاکنون ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان تخصیص در نظر گرفته شده که باز هم از جنس اسناد سه ساله است، با این وجود مبلغ تخصیص یافته در راستای پیشرفت ساخت و سازهای سایت برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه حداقل ۶۰ دستگاه پست برای برق‌رسانی به این سایت مورد نیاز است گفت: برای توسعه شبکه هم ۲۰ کیلومتر دیگر نیاز داریم ضمن اینکه به تناسب پیشرفت ساخت و ساز درخواست متقاضیان ثبت و پاسخ داده می‌شود و براساس آخرین گزارشی که مدیریت برق شهرستان بیرجند ارایه کرده حدود هشت مورد تقاضا ثبت است که در برنامه امسال پاسخ داده خواهد شد.

دادگر این مطلب را که به خاطر نبود شبکه برق فشار ضعیف ساخت و ساز انجام نشود، منطقی ندانست و افزود: با توجه به اعتبارات موجود، شرکت توزیع نیروی برق ساخت و سازها را رصد کرده لذا شبکه را به عنوان تاسیسات متوجه آن ساخت و ساز می‌کنیم.

وی گفت: در صورتی که پیش از ساخت و ساز، شبکه احداث شود ممکن است به دلیل سرقت تجهیزات دچار خسارت و ضربه شویم لذا ورود زودهنگام به سایت چنین گرفتاری‌هایی را برای شرکت برق دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه با اعتبارات تخصیص یافته ترانس‌ها خریداری و به انبار منتقل شده که از سرقت در امان بماند گفت: در صورتی که ترانس به سایت منتقل شود اما واحد صنفی وجود خارجی نداشته باشد ممکن است به سرقت برود و با وضعیت اعتباری محدود خرید مجدد با مشکل روبه‌رو شود.

وی افزود: امسال ۲ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان تخصیص برای برق‌رسانی سایت متوجه واحدهایی خواهد شد که تاکنون تقاضای خود را ثبت کرده‌اند و کل اعتباری که برای برق‌رسانی به سایت صنوف آلاینده نیاز است حدود ۳۴ میلیارد تومان بوده که معادل کل اعتبارات شرکت توزیع نیروی برق استان است.

دادگر گفت: از همین رو در تامین برق ناچار به فازبندی هستیم تا بتوانیم این اعتبار را براساس تقاضا و نیاز تامین کنیم و پیشرفت واحدهای صنفی نیز در تامین اعتبار اثر مستقیم دارد همچنین تامین برق واحدهای مستقر شده اولویت نخست شرکت توزیع نیروی برق است و هشت دستگاه پست هم تا پایان امسال به سایت اضافه می‌شود که قطعا تقاضاهای موجود را پاسخگو خواهد بود.

وی با رد این ادعای برخی صنوف که اگر برق فشار ضعیف نباشد، نمی‌توانیم کار کنیم گفت: اگر در شهر هم مشاهده کنید اغلب این صنوف از جمله جوشکاران مستقیم از ترانس، برق دریافت می‌کنند لذا همین شرایط در سایت هم فراهم خواهد شد و اگر بخواهیم فشار ضعیف برای سایت صنوف آلاینده اجرا کنیم قطعا روشنایی مد نظر است که اولویت دوم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: تامین اعتبار برق مورد نیاز این سایت قطعا از عهده اعتبارات شهرستانی خارج بوده و باید با کمک اعتبارات استانی حل شود لذا با آهنگ فعلی تخصیص‌ها، این موضوع زمان‌بر است و انتظار می‌رود در تخصیص‌ها و افزایش اعتبار مصوب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز همکاری داشته باشد.

موضوعی که فرماندار بیرجند هم در این میزگرد از زوایه دیگر به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌ها اعتبارات شهرستانی تکافوی پروژه‌ها را ندارد لذا انتظار می‌رود از اعتبارات استانی به پروژه‌های نیمه‌تمام کمک شود.

علی ناصری افزود: پروژه سایت صنوف آلاینده به لحاظ اهمیت و زمان‌بر شدن در اولویت پروژه‌هاست لذا فعلا پروژه مصوب دیگری را شروع نمی‌کنیم تا این پروژه به سرانجام برسد. 

علی ناصری فرماندار بیرجند

وی با اشاره به مشکل تامین اعتبار برق‌رسانی در سایت صنوف آلاینده پیشنهاد داد که شرکت توزیع برق از محل معرفی متقاضیان و خریداری انشعاب یا درآمدهای داخلی که توجیه دارد، کمک کند در غیر این صورت با توجه به حجم اعتبارات مورد نیاز که ۲۶ میلیارد تومان نقد برآورد شده است باید از منابع استانی و ملی کمک گرفت.

فرماندار بیرجند با تاکید مجدد بر اینکه تامین چنین اعتباری از عهده اعتبارات شهرستان خارج است گفت: کل اعتبارات شهرستان بیرجند از همه منابع و ردیف‌ها امسال ۸۴ میلیارد تومان بوده لذا نمی‌توان انتظار داشت که ۲۶ میلیارد تومان اعتبار برق‌رسانی یک پروژه از اعتبارات شهرستانی تامین شود.

وی با ابراز امیدواری به بازدید استاندار خراسان جنوبی از این پروژه افزود: پیشنهاد می‌شود با استفاده از اعتبارات استانی یا اعتبارات سفر رییس جمهور به این پروژه مهم و زیربنایی در مرکز استان کمک شود.

ناصری راه دسترسی به سایت صنوف آلاینده را از دیگر مواردی عنوان کرد که نیاز است شهرداری بیرجند برای آن برنامه‌ریزی لازم داشته باشد و افزود: تعیین تکلیف اراضی مورد نیاز سایت از سوی راه و شهرسازی باید انجام شود و در صدور پروانه هم سرعت بیشتری را شاهد باشیم.

تخفیفات شهرداری فرصتی برای شروع ساخت و ساز

فرماندار بیرجند با اشاره به مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر بیرجند مبنی بر تخفیفات صدور پروانه ویژه سایت صنوف آلاینده گفت: توصیه می‌شود به خاطر وجود مشکلاتی در زمینه افزایش قیمت، هرچه سریعتر اعضا ساخت و ساز را شروع کنند.

وی ادامه داد: وقتی ساخت و ساز در شهرک صنوف آلاینده افزایش یابد قطعا اهمیت موضوع هم بیشتر خواهد شد لذا از مراجع استانی بیشتر می‌توان کمک درخواست کرد یا حتی با کمک استاندار شاید بتوانیم از وزارتخانه‌های مربوطه هم کمک بگیریم.

ناصری با تاکید بر اینکه صنوف آلاینده یک معضل بزرگ شهری است و می‌تواند جزو اولویت‌ها باشد گفت: در چهار سالی که از مصوبه این طرح می‌گذرد، فقط از اعتبارات شهرستانی استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: از سال ۹۶ که طرح عملا شروع شد تا الان سرجمع چهار میلیارد و ۶۴ میلیون تومان اعتبار برای آبرسانی تخصیص پیدا کرده ولی هنوز حدود پنج میلیارد تومان دیگر برای تکمیل شبکه آبرسانی نیاز است.

فرماندار بیرجند با اشاره به اعتبارات هزینه شده برای برق‌رسانی سایت صنوف آلاینده گفت: از ابتدا تاکنون نزدیک به هفت میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده در صورتی که سال ۹۵ برآورد انجام شده برای برق‌رسانی کل سایت حدود ۶ میلیارد تومان بوده و با افزایش قیمت در سال‌های اخیر اگر اعتبارات نقدی باشد الان ۲۶ میلیارد تومان نیاز است.

وی مجموع اعتبارات شهرستانی هزینه شده برای شبکه آب و برق را ۱۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: هزینه‌هایی نیز برای آماده‌سازی سایت توسط شرکت تعاونی انجام شده که از اعضا جمع‌آوری کرده‌اند اما راه و شهرسازی باید سهم خود را درخصوص آماده‌سازی پرداخت کند.

ناصری با این توضیح که اداره راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت برخی از زمین‌ها را واگذار می‌کند که هزینه آماده‌سازی آن را هم باید متعهد باشد گفت: تاکنون این صنوف هزینه‌های آماده‌سازی را پرداخت کرده‌اند لذا باید برآوردی انجام و حق دولت پرداخت شود تا شرکت تعاونی با این هزینه بتواند کار را ادامه دهد.

وی گفت: اگر راه و شهرسازی نمی‌تواند به‌صورت ریالی این هزینه را پرداخت کند باید در مورد کاربری‌های تجاری که مازاد دیده شده، برآورد و تحویل شرکت تعاونی شود تا از محل فروش آن بتوان هزینه آماده‌سازی را دریافت کند.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: در واقع برای آماده‌سازی داخل بافت در یک مدل آزمایشگاهی باید زمین را آماده‌سازی و تسطیح، خدمات زیربنایی اجرا و بعد به متقاضیان واگذار می‌کردیم تا ساخت و ساز را شروع کنند اما چون این اتفاق در عمل نمی‌افتاد و در همین شرایط ۱۴ سال تاکنون اجرای طرح به طول انجامیده، ناچار به آماده‌سازی با هزینه اعضای اتحادیه بودیم.

باز هم موضوع زمین در بیرجند 

وی درباره دلایلی که سبب طولانی شدن طرح شده است گفت: وجود معارض در بحث زمین‌ها و طی کردن روند حقوقی این روند را طولانی کرده است البته زمین‌های شهرداری با مساعدت شورای شهر قبلی و فعلی تعیین تکلیف شده که از طولانی شدن روند ساخت و ساز جلوگیری کرد.

ناصری با ابراز امیدواری از اینکه سه هکتار راه و شهرسازی هم با فوریت تعیین تکلیف شود ادامه داد: با این اقدام زمین‌ها به‌صورت کامل تحویل صنوف خواهد شد و می‌توانند با دریافت معرفی‌نامه دنبال پروانه ساخت باشند.

وی با اذعان به اینکه در چهار سال گذشته روند تامین زیرساخت‌ها کند بوده است گفت: از این پس باید تامین زیرساخت‌ها سرعت بگیرد تا زودتر واحدها آماده و انتقال انجام شود همچنین توافق با مالکانی که اراضی آنان در جاده دسترسی واقع شده، اقدام مهم دیگری است که شهرداری باید پیگیری کند.

فرماندار بیرجند یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر اجرای طرح انتقال صنوف آلاینده را شایعاتی دانست که توسط افرادی خاص به خاطر در خطر بودن منافع شخصی بین اعضای تعاونی پخش می‌کنند و افزود: اعضا باید آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به طرح را از اتاق اصناف یا فرمانداری بگیرند تا اطلاعات غیرصحیح مشکل‌ساز نشود.

وی کمک تسهیلاتی به اعضای تعاونی برای تسریع در روند ساخت را از اقداماتی عنوان کرد که فرصت آن با یک طرح ابلاغی به استان در سال جاری پیش آمده بود اما به خاطر اطلاع‌رسانی نادرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دست رفت.

ناصری با ابراز امیدواری به اینکه چنین شرایطی برای سال آینده نیز فراهم شود گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق کارآفرینی امید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد که به برخی طرح‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت با نرخ بهره کم واگذار شود.

وی افزود: تسهیلات در استان تقسیم شد بدون اینکه به شهرستان‌ها اطلاعی داده شود و اعتراض هم کردیم که به نتیجه نرسید.

فرماندار بیرجند بیان کرد: در قالب این تفاهم‌نامه برخی افراد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان معرفی شده بودند و می‌توانستیم برای تسریع در ساخت واحدهای صنوف آلاینده هر متقاضی را حداقل برای ۵۰ میلیون تومان معرفی کنیم از همین رو دیده شده برخی سیاست‌های جزیره‌ای در ادارات کل استان ضربه می‌زند لذا توقع داریم در سال آینده اگر چنین فرصتی پیش آمد حتما ادارات کل به فرمانداری‌ها منعکس و هماهنگی کنند.

وی با اشاره به اینکه همواره صنوف آلاینده تقاضای وام کم‌بهره دارند گفت: انتظار داریم از هر منبعی که امکانپذیر بود اجرای این طرح در زمینه تسهیلات دیده شود تا بتوان به آن سرعت داد.

واگذاری سه هکتار زمین منوط به انتقال سند

موضوع زمین که مطرح شد، کارشناس اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای واگذاری زمین صنوف آلاینده در۲ قراردادی که راه و شهرسازی سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشته، در مجموع ۴۵ هکتار تحویل داده است.

علی قربانی‌راد درخصوص واگذاری سه هکتار زمین مورد نیاز سایت اظهار داشت: توافقات اولیه انجام شده و تا زمانی که سند به نام راه و شهرسازی صادر نشود، نمی‌توان واگذاری را انجام داد.

وی درباره هزینه‌های آماده‌سازی با استناد به قراردادی که بین راه و شهرسازی و شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده منعقد شده است افزود: طبق این قرارداد آماده‌سازی زمین برعهده خریدار است.

اما فرماندار بیرجند با اشاره به مصوبه سال ۸۸ هیات وزیران درخصوص وظیفه‌بندی دستگاه‌های اجرایی برای انتقال صنوف آلاینده گفت: برای شهرک‌های صنفی همچون شهرک‌های صنعتی باید دولت زیرساخت‌ها را آماده و بعد تحویل دهد لذا راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه دولتی باید سهم خود را در آماده‌سازی پرداخت کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار بیرجند هم با این توضیح که معمولا آماده‌سازی برعهده مالک زمین است اضافه کرد: براساس قراردادی که بین راه و شهرسازی و شرکت تعاونی صنوف آلاینده منعقد شده باید هر کدام از طرفین سهم خود را در زمینه آماده‌سازی پرداخت کنند اما چگونگی این پرداخت نیاز به توافقی دارد.

سید مهدی رونقی گفت: پرداخت ریالی یا واگذاری زمین شیوه‌هایی است که باید بررسی شود و به توافق برسند تا از این طریق آنچه را از سهم راه و شهرسازی درخصوص آماده‌سازی تعیین شده است، پرداخت کنند.

به گفته وی عمده مشکلات و چالش‌های سایت صنوف آلاینده که از سال‌های قبل بوده، تقریبا حل شده است و جز همین مساله آماده‌سازی موضوع مهمی دیگری به عنوان مانع وجود ندارد.

کارشناس بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی هم با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته به پروژه آب و برق در سایت صنوف آلاینده بیرجند گفت: در زمینه تامین برق شهرک از زمان سال شروع پروژه (۱۳۹۶) تا سال گذشته در مجموع مبلغ سه میلیارد و ۸۵ میلیون تومان اختصاص یافته و در سال ۱۴۰۰ هم سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای این پروژه با تخصیص سه میلیارد تومان ابلاغ شده است.

مسعود تقوی افزود: در زمینه زیرساخت آب از سال شروع پروژه تاکنون ۲ میلیارد و ۵۶۴ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته و در سال جاری ۱.۵ میلیارد تومان با تخصیص ۵۰۰ میلیون تومان ابلاغ شده است. 

کارشناس بودجه

وی گفت: امسال و سال‌های آینده نیز تلاش می‌شود درخصوص اعتبار و تخصیص‌ها زیرساخت‌های آب و برق صنوف آلاینده بیرجند مساعدت‌های لازم انجام شود.

۵۰ درصد تخفیف شهرداری برای صدور پروانه، خبری بود که سرپرست اداره املاک شهرداری بیرجند در این میزگرد عنوان کرد و گفت: برابر مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند ۵۰ درصد هزینه‌های صدور پروانه برای سایت صنوف آلاینده از سوی شهرداری تخفیف در نظر گرفته شده است.

آذر اکرم‌زاده درباره راه دسترسی چون از حیطه اختیارش خارج بود، نتوانست توضیحی ارایه دهد و نیاز است در گفت و گویی جداگانه با شهردار یا معاون عمرانی وی این موضوع نیز پیگیری شود.

وی درخصوص مباحث حقوقی اراضی شهرداری اظهار داشت: مالکیت شهرداری در سایت صنوف آلاینده برای ۲ قطعه زمین است که سند مالکیت سه هتکار تیر امسال اخذ و اعلام شد افراد واجد شرایط معرفی تا تنظیم قرارداد انجام شود.

سرپرست اداره املاک شهرداری بیرجند گفت: تا الان ۳۶ نفر از سوی شرکت تعاونی معرفی شده‌اند که شهرداری ۲۵ قرارداد اجاره تنظیم کرده، برای قطعه زمین دوم هم هفته گذشته سند گرفته شد و در مرحله کارشناسی برای انعقاد قرارداد اجاره است.

انتقاد فرماندار از حضور نیافتن برخی مدیران در میزگرد

در نهایت آنچه باعث شد پایان این میزگرد با تعدادی سوال بدون پاسخ بماند، حضور نیافتن مدیران ارشد برخی دستگاه‌ها بود که فرماندار هم در این نشست بر وجود این ضعف در پاسخگویی به رسانه‌ها و مردم مهر تایید گذاشت.

ناصری ضمن قدردانی از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) برای برگزاری این میزگرد تخصصی گفت: قطعا بررسی موضوعاتی در این سطح اهمیت، با چند دقیقه گفت و گو حل نمی‌شود لذا نیاز به برگزاری چنین میزگردهایی برای بررسی بیشتر و بهتر مشکلات طرح صنوف آلاینده احساس می‌شود اما انتظار می‌رفت که خود مدیران و روسای سازمان‌ها در میزگرد شرکت کنند.

وی با اشاره به نشستی که اخیرا استاندار خراسان جنوبی با مدیران رسانه‌های استان داشته است افزود: استاندار هم در این دیدار حجت را بر مدیران تمام کرده و تاکید داشته که رسانه‌ها باید موضوعات استان را مطالبه کنند و مدیران موظف به پاسخگویی هستند.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: لازم است اگر کوتاهی هم صورت گرفته، شجاعانه مطرح شود و اگر تعلل‌های اداری نبود چه بسا که الان شاهد گذشت ۱۴ سال از شروع این طرح نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی تعلل‌ها باعث ضربه به استان می‌شود گفت: بعضی از استان‌ها چنین طرح‌هایی را در مدت چهار سال جمع کرده‌اند اما جای سوال است که چرا در خراسان جنوبی آن هم مرکز استان این گونه زمان‌بر شده است.

ناصری با اشاره به برگزاری جلسات مکرر برای ساماندهی صنوف آلاینده افزود: معمولا خروجی این جلسات خوب است اما طولانی شدن روند اجرای مصوبات باعث ایجاد مشکل می‌شود و کیفیت کار را زیر سوال می‌برد.

وی با بیان اینکه اغلب محلات قدیمی شهر در محاصره صنوف آلاینده و مزاحم است تصریح کرد: ایراد از جایی است که مسوولان شهری، فضای مناسبی برای این صنوف در نظر نگرفتند از این رو شاهد ایجاد راسته‌های صنوف مزاحم آن هم در خیابان‌های پرتردد شهر هستیم.

فرماندار بیرجند گفت: وضعیت صنوف مزاحم در شهر بیرجند طوری شده که در برخی ساعات روز نه عابران آسایش دارند و نه ساکنان؛ لذا نیاز است هرچه زودتر موضوع انتقال صنوف آلاینده در شهر تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: دهه فجر سال ۹۶ که فاز اول واگذاری افتتاح شد مدیران در همان محل سایت قول دادند که در نهایت طی یک سال و نیم فاز اول تکمیل تا صنوف مستقر شود.

ناصری گفت: البته از ابتدای سال ۹۹ عملا زمینه برای صدور پروانه فراهم بوده اما هنوز تامین زیرساخت‌ها و فعالیت صنوف به‌خوبی پیش نرفته که انتظار می‌رود در کنار مساعدت دستگاه‌های اجرایی، متقاضیان هم برای ساخت و ساز در مدت زمان معقول اقدام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: حداقل تا یک سال آینده مسایل کلی سایت رفع شود و صنوف بتوانند مستقر شوند تا شاهد مشکلات فعلی نباشیم.

رضایت‌مندی مردم، تمرکز خدمات و زیباسازی در مبلمان شهری از مزیت‌های مهم راه‌اندازی سایت صنوف آلاینده است که فرماندار بیرجند به آنها اشاره کرد و افزود: قطعا تجمع خدمات در یک محدوده برای مردم هم بهتر خواهد بود و دسترسی راحت‌تری خواهند داشت.

برچسب‌ها بیرجند نظام صنفی بهداشت محیط کار انرژی برق خراسان جنوبی واحدهای آلاینده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند نظام صنفی بهداشت محیط کار بیرجند نظام صنفی بهداشت محیط کار انرژی برق خراسان جنوبی واحدهای آلاینده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی سایت صنوف آلاینده مدیریت و برنامه ریزی انتقال صنوف آلاینده فرماندار بیرجند اعتبارات شهرستانی اعتبارات شهرستان صنوف آلاینده خراسان جنوبی برای برق رسانی میلیارد تومان راه و شهرسازی انتظار می رود برق فشار ضعیف واگذاری زمین ساخت و ساز میلیون تومان برق رسانی تعیین تکلیف صدور پروانه طولانی شدن سه میلیارد بیرجند گفت شهر بیرجند آماده سازی زیرساخت ها انجام شود دستگاه ها تامین برق مورد نیاز صورت گرفت خواهد شد هزینه ها سه هکتار زمین ها سال ۹۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش فرزند علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ

در تازه‌ترین شایعات رسانه‌های ضدایرانی، این بار رسانه انگلیسی «ایندیپندیت فارسی» در مطلبی که از آن به عنوان خبر اختصاصی نام برده، مدعی شد ماجد علم الهدی فرزند آیت الله علم الهدی امام جمعه شهر مقدس مشهد، سهامدار عمده شرکت هلدینگ گردشگری جوانمرد است که را نابود کرده است.

به گزارش فارس، ماجد علم الهدی درباره ارتباطش با هلدینگ گردشگری جوانمرد گفت: من هیچ گونه شناخت و ارتباطی با آقای مهدی جوانمرد و هلدینگ ایشان ندارم.

وی افزود: تاکنون به هیچ یک از زیر مجموعه‌های گردشگری این هلدینگ نرفتم و شخصا سرمایه‌ای برای سرمایه گذاری در این زمینه ندارم.

البته شایعات پیرامون ماجد علم الهدی به این مورد محدود نمی‌شود، در چند سال گذشته بار‌ها شایعه دستگیری وی در امارات به جرم قاچاق سکه یا حتی اسلحه منتشر کردند. شایعه‌ای که خبرگزاری فارس آن را رد کرده بود.

دیگر خبرها

  • شایعات تکراری درباره مهلت پرسپولیس و استقلال برای پرداخت بدهی‌ها
  • واکنش فرزند علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ
  • پسر علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • برخورد قانونی با متخلفان انتقال زباله به سایت پسماند در مـُهر
  • ممانعت از انتشار ۸ میلیون تن آلاینده با تولید برق هسته‌ای
  • تشکیل هزار و ۳۵۰ پرونده تعزیراتی برای متخلفان
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • سلامت مسافران نوروزی مهمترین هدف شبکه بهداشت خواهد بود
  • هوای پاک، ارمغان هفتمین روز بهار در مشهد