Web Analytics Made Easy - Statcounter

با آنالیز تصاویر ماهواره‌ای و فیلم‌های پخش شده از محل حمله هوایی امارات، مشخص می‌شود که ادعای ابوظبی در شناسایی لانچر موشکهای یمنی دروغ بوده اما مشخص شد رکود شلیک به خاک متجاوز شکسته شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تجاوز همه جانبه برخی کشورهای عربی به یمن را می توان علی رغم گذشت چندین سال از آغاز ، یک نبرد پر از شگفتی معرفی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه اولیه به توان طرف های درگیر، نشان دهنده تفاوت های زیادی بود و تصور می شد به سرعت، این تجاوز با اشغال خاک یمن به اتمام می رسد ولی با پیش رفتن هرچه بیشتر جنگ، شاهد رونمایی از ابداعات و ابتکارات فراوان از طرف مقاومت مردمی و ارتش یمن بودیم.

در تقریبا یک هفته اخیر و با توجه به دخالت مجدد اماراتی‌ها در جنگ یمن و بعد از اخطارهای فراوانی که با بی‌توجهی متجاوز همراه بود، حملات یمنی‌ها به سمت برخی مناطق مهم و حساس امارات آغاز شد. اما به نظر می‌رسد حمله اخیر، به نوعی یک رکورد را برای یمنی ها در زمینه اعلام قدرت نظامی خود، شکسته است.

بیشتر بخوانید:

ناکارآمدی ارتش امارات با «اف ۱۶ آمریکایی و آواکس سوئدی» در برابر پهپادهای یمنی/ «اسپارتای کوچک» با تاد و پاتریوت هم تسلیم ابابیل شد +عکس

استراتژی موفق یمن برای اتمام موشک‌های پدافندی عربستان جواب داد/ پاتریوت‌های محافظ بن سلمان بی‌فایده‌تر از قبل شدند +عکس

فریم به فریم با جزییات «دقیق‌ترین عملیات موشکی» در جهان/ کلاهک‌های هوشمند ایرانی، اینگونه پاتریوت و گنبدآهنین را دور می‌زنند +عکس و فیلم

پاسخ موشکی که در ساعات آغازین روز دوشنبه انجام شد، در حقیقت یک آفند ترکیبی توسط یمنی‌ها هم به سعودی ها و هم امارات به عنوان دو متجاوز اصلی به خاک این کشور بود که در طی آن، برخی از مناطق مرزی عربستان و شهر ابوظبی در امارات هدف حمله قرار گرفتند. در بحث حمله به ابوظبی بر اساس اعلام طرف اماراتی (که مشخص نیست همچون دفعه قبل، با توسل به دروغ همراه است یا خیر)، موشک بالستیک یمنی‌ها توسط سامانه های پدافندی اطراف ابوظبی (بنا بر ادعای برخی منابع اماراتی، پاتریوت پک ۳ )، مورد هدف قرار گرفته است.

البته در عین حال ساعاتی بعد از این حمله نیز وزارت دفاع امارات تصاویری را پخش و بر اساس آن ادعا کرد که جنگنده های اف ۱۶ این کشور، پرتابگری که از آن به سمت ابوظبی شلیک شده را نابود کردند که بلافاصله معلوم شد یک دروغ بزرگ است.

فیلم درگیری سامانه پدافندی امارات با موشک یمنی بر فراز ابوظبی

فیلم منتشر شده توسط وزارت دفاع امارات و ادعای حمله به سایت پرتاب موشک

ژئولوکیشن و برآورد فاصله شلیک بر اساس فیلم منتشر شده توسط امارات

برآوردها و بررسی های اولیه  محل مورد حمله قرار گرفته، نشان می دهد که این نقطه در نزدیکی شهر الحزم در استان الجوف یمن قرار داشته و تقریبا فاصله ای در حدود ۱۳۵۰ کیلومتر تا ابوظبی در امارات دارد. با این حساب این شلیک بردبلندترین پرتاب در طول جنگ یمن از آغاز تا به امروز به حساب می‌آید. اما این تازه، ابتدای ماجرا بود.

اننشار تصاویر و بی آبرویی برای اماراتی ها

برخی متخصصان از همان ساعات اولیه، با منتشر کردن تصاویر ماهواره ای از محل مورد ادعای اماراتی ها در خصوص کشف لانچر، و مقایسه با تصاویر زمان حمله هوایی این کشور، ادعای آنها در وجود یک پرتابگر موشکی را زیر سوال برده و اثبات کردند که مجموعه ای از خودروهای سنگین از مدتی قبل در آن مکان، وجود داشته و اماراتی‌ها صرفا برای پاسخ دادن به افکار عمومی این کشور یا ترس ناشی از حملات موشکی و پهپادی، دست به این حمله کور و بی فایده زده با و سر هم کردن یک داستان جعلی، هدف قرار دادن پرتابگر را رسما اعلام کرده اند.

تصاویر ماهواره ای مربوط به قبل و بعد از حمله هوایی امارات به لانچر ادعایی

فیلم مربوط به محلی که مورد حمله هوایی امارات قرار گرفته 

در ادامه نیز با انتشار فیلمی از محل مورد حمله قرار گرفته توسط جنگنده‌های اماراتی، کاملا مشخص شد که محل مورد نظر برای پارک ماشین‌های سنگین و وسایل ساخت و ساز تعبیه شده و خبری از پرتابگر و موشک و حتی تجهیزات ساده نظامی نیست. البته این مسئله صرفا فاصله پرتاب و رکورد شکنی اماراتی‌ها را افزایش میدهد.

اگر پرتاب مورد نظر از اطراف الحزم نباشد ، گزینه‌های محتمل بعدی برای محل پرتاب مناطقی در اطراف صعده و صنعا هستند که در این صورت قطعا فاصله طی شده توسط موشک به عدد ۱۵۰۰ نزدیک می‌شود و همچنان بحث رکوردشکنی یمنی‌ها در این حمله به قوت خود باقی مانده و ای بسا عدد نیز افزایش پیدا کند.

کدام موشک یمنی‌ها به میدان آمده است؟

اما همان طور که اشاره شد، با فرض صحت ادعای اماراتی ها (صرفا در خصوص محل پرتاب و نه کشف لانچر که کاملا دروغ بود) ما با یک شلیک در برد ۱۳۵۰ کیلومتر طرف هستیم که با توجه به برخی شواهد به نظر می‌رسد حمله از فاصله بیشتری انجام شده است. با این اوصاف و بالستیک بودن سامانه به کار رفته، احتمالا سلاح مورد استفاده موشک برکان ۳ است. این موشک در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار در یمن رویت شده و در همان سال نیز سابقه یک حمله برد بلند به فاصله ۱۳۰۰ کیلومتر در شرق عربستان به اطراف منطقه دمام را در کارنامه خود دارد. این پرتاب قبل از حمله اخیر به ابوظبی بردبلندترین تهاجم بالستیکی جنگ یمن بود.

موشک بالستیک برکان ۳ - (تصویر مربوط به حمله اخیر نیست)

موشک برکان ۳ در حقیقت ادامه توسعه سری برکان است که بر پایه ارتقاء دارایی های قبلی یمن از موشک هایی مثل سری اسکاد سی انجام شده است. این موشک از سوخت مایع بهره برده و بر اساس حمله اخیر احتمالا می توان اعلام کرد که توانایی رسیدن به برد های بیش از ۱۳۰۰ و به احتمال فراوان ۱۵۰۰ کیلومتر نیز وجود داشته و یمنی ها به آن رسیده اند. در خانواده برکان شاهد رونمایی از موشک های برکان ۱ ، برکان ۲ و برکان ۲ اچ قبل از برکان ۳ بودیم. برای نمونه موشک برکان ۲ اچ اولین سلاح یمنی ها بود که نقاطی مثل ریاض و طائف را هدف قرار داده و جنگ را برای اولین بار به پایتخت عربستان سعودی کشاند.

هدف از حملات یمنی ها چیست ؟

نگاهی به دو حمله اخیر یمنی ها به برخی مناطق مشخص در امارات متحده عربی به نوعی سوالاتی را در خصوص نوع این آفندها ایجاد می کند. اصولا به نظر می‌رسد یمنی‌ها همچنان سعی در پیشه کردن نوعی سیاست ارسال سیگنال های کوتاه و محدود را برای خارج کردن محترمانه اماراتی ها از تجاوز به یمن دنبال می کنند. مسئله ای که از چند هفته پیش توسط مسئولین یمنی رسانه ای شده هشدار به مردم عادی و سرمایه گذاران حاضر در امارات است. مشخصا یمنی‌ها با داشتن سابقه حمله ای سنگین مثل نمونه آرامکو توانایی تهاجم های گسترده را دارا هستند ولی همچنان سعی در ارسال سیگنال های مقطعی می کنند.

مسئله امارات، بر خلاف عربستان سعودی این است که این کشور دارای جغرافیای بسیار محدودتر بوده و شدیدا نیز نسبت به بحث حملات از این دست حساس و شکننده است. بخش قابل توجهی از درآمدهای این کشور بر پایه توریسم ، عبور و مرور کالا و مسافر و حضور شرکت های چند ملیتی و سرمایه گذاری های مختلف آنها در این چند امیر نشین است. مهم ترین عاملی که در این سالها تمام این امتیازات را نصیب اماراتی ها کرده وجود امنیت و ثبات بوده و مشخصا در صورت از بین رفتن این عامل و وارد شدن یمنی ها به فاز جدی تر حملات، اصلی ترین منبع درآمد اماراتی ها دچار آسیب غیر قابل بازگشت می شود.

مشخصا در آینده نزدیک مشخص می شود که مقامات اماراتی -که هم اکنون نیز در اختلاف نظر شدید به سر می برند- بین حفظ ثبات و درآمد اصلی کشور خود بر پایه امنیت و ادامه پیروی از ماجراجویی های شاهزاده جوان و خام سعودی کدام را انتخاب خواهند کرد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت یمن موشک بالستیک امارات حمله هوایی تصویر ماهواره ای گزارش دفاعی موشک برکان 3 سامانه پاتریوت اخبار داغ تحولات یمن جنگ یمن ارتش یمن انصارالله یمن خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت حمله هوایی اماراتی ها یمنی ها حمله اخیر محل مورد برکان ۳ بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های عبری: ادعاهای سخنگوی ارتش در خصوص حمله ایران دروغ است

به گزارش جماران؛ المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی نوشت: ادعاهای سخنگوی ارتش در خصوص حمله ایران دقیق نیست و برخلاف گفته وی، تحقیقات نشان می‌دهد 9 موشک پایگاه نفاطیم را هدف قرار داده است.

همچنین اطلاعات نادرست و میزان موشک‌هایی که ارتش مدعی رهگیری آن‌ها شده بسیار خطرناک است چراکه باعث بی‌توجهی مردم و نهادهای نظامی به حملات اینچنینی خواهد شد.

علاوه بر نفوذ یک پهپاد و هدف قرار دادن منطقه حرمون، طی حمله ایران چندین انبار و دیگر مراکز پایگاه رامون نیز هدف قرار گرفتند.

 

منبع: نجباء

 

دیگر خبرها

  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • رسانه‌های عبری: ادعاهای سخنگوی ارتش در خصوص حمله ایران دروغ است
  • حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اشغالگران در الجلیل
  • درون سر جنگی موشکی که به اسرائیل شلیک شد
  • پرسش‌هایی درباره عملیات موشکی ایران؛ جنگ‌افزارها و رهگیری
  • موشک به تنهایی بازدارنده نیست!
  • کدام موشک‌ها و پهپاد‌ها «وعده صادق» را رقم زدند؟
  • روزنامه اسرائیلی:ایرانی ها قبل از شلیک موشک به سوی ما پیروز شدند
  • عکس| موشک‌های بالستیک شلیک شده به اسرائیل دارای کلاهک بارانی بودند