Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:20:05 GMT

۳۴ رودخانه جنوب خراسان رضوی آماده پذیرش سیلاب شد

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۳۰۷۲

۳۴ رودخانه جنوب خراسان رضوی آماده پذیرش سیلاب شد

احمد تمامگر روز سه شنبه در گفت و گو با  خبرنگار ایرنا افزود: مشارکت دادن مردم در مدیریت بهره برداری و مصرف منابع آب، رویکرد مهم این اداره است و بدین منظور اخیرا تشکل آب‌بران در شهرستان بجستان تشکیل شده و در گناباد هم در شرف تشکیل است.

وی ادامه داد: با توجه به خشکسالی و کمبود نزولات جوی و فقر منابع آبی در سالهای اخیر، واگذاری امور بهره برداری و مدیریت مصرف آب چاههای کشاورزی به تشکل های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت مردم در این زمینه، راهکاری مهم برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب و پایدارسازی استفاده از این منابع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان گفت: بر روی ۹۸ درصد از مجموع ۷۳۷ حلقه چاه این شهرستان ها در هشت سال گذشته شمارشگر حجمی هوشمند نصب شده است که این مساله، باوجود کاهش بارندگی ها، نقش مهمی در مهار افت آبهای زیرزمینی و شوری آب ها داشته است.

وی نصب شمارشگر حجمی هوشمند را از اقدامات مهم این اداره برای استفاده اصولی از چاههای کشاورزی، خدماتی و صنعتی ذکر کرد و گفت: ۹۷ درصد چاههای آب گناباد و ۹۸ درصد چاههای شهرستان بجستان در همین مدت مجهز به شمارشگر حجمی هوشمند شده اند که با نصب آن، به هر یک از کشاورزان کارت شارژ تعلق گرفته و آنان متناسب با رقم درج شده در پروانه بهره برداری، کارت خود را شارژ کنند.

تمامگر گفت: تا قبل از نصب شمارشگرهای حجمی هوشمند، میزان ای سی و شوری آب در چاههای گناباد و بجستان به ۲۳ هزار هم افزایش یافته و میزان شوری آب به اندازه ای بود که حتی کشت محصولات کشاورزی و پسته هم با آن امکانپذیر نبود ولی با نصب این کنتورها این رقم به ۱۶ هزار کاهش یافته است.

رییس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان گفت: افت سطح آب سفره های زیرزمینی و پیشروی جبهه آب شور، در سال های گذشته منابع کیفی آب و از جمله آب شرب را به شدت آلوده می کرد و میزان افت چاههای آب کشاورزی در این شهرستان ها به ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر هم رسیده بود که با نصب این تجهیزات هوشمند، این رقم به ۲۰ سانتیمتر رسیده و تقویت ۱۵ سانتیمتری این سفره ها را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: شهرستان گناباد دارای ۴۴۳ حلقه چاه، ۳۳۰ رشته قنات و ۷۳ دهنه چشمه است که از این شمار ۲۹۲ حلقه چاه برای مصارف کشاورزی با تخلیه سالانه ۵۷.۱۸ میلیون متر مکعب، ۵۴ حلقه چاه برای تامین آب شرب با تخلیه سالانه ۷.۱۲ میلیون مترمکعب و ۷۲ حلقه چاه برای مصارف  خدماتی با تخلیه سالانه بیش از ۲ میلیون متر مکعب مورد استفاده است.

وی گفت: شهرستان بجستان نیز دارای ۲۹۴ حلقه چاه، ۳۰۲ رشته قنات و ۲۲ دهنه چشمه است که ۲۱۳ حلقه چاه برای مصرف کشاورزی با تخلیه سالانه ۶۵.۴۱ میلیون مترمکعب، ۳۰ حلقه چاه برای تامین آب شرب با تخلیه سالانه ۲.۲۵ میلیون متر مکعب، پنج حلقه چاه برای مصارف صنعتی با تخلیه ۱۴ صدم میلیون مترمکعب و ۱۵ حلقه چاه برای مصارف خدماتی با تخلیه ۴۷ صدم میلیون متر مکعب فعال است.

حوزه آبریز دشتهای شهرستانهای گناباد و بجستان شامل دشت های بیمرغ، بجستان - یونسی، گیسور و گناباد است و شهرستان مه ولات و بخش هایی از شهرستانهای رشتخوار و خواف زیر پوشش این حوزه آبریز قرار دارد.

شهرستان های گناباد و بجستان در مجموع با ۱۴۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب در ۲۸۷ و ۲۷۸ کیلومتری جنوب و جنوب غربی مشهد قرار دارند.

برچسب‌ها گناباد خشکسالی شرکت آب منطقه ای بجستان سیل شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گناباد خشکسالی شرکت آب منطقه ای گناباد خشکسالی شرکت آب منطقه ای بجستان سیل شرکت مدیریت منابع آب ایران تخلیه سالانه گناباد و بجستان میلیون متر مکعب حجمی هوشمند منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند

به گزارش قدس خراسان، محمد علی نعمت‌نژاد اظهار کرد: هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در استان واجد شرایط هوشمندسازی هستند که تاکنون ۸۸۲ فقره از این تعداد به کنتور هوشمند مجهز شده و ۷۶۳ حلقه چاه صنایع هنوز به کنتور هوشمند مجهز نشده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۵۳ درصد چاه‌های آب بخش صنعت در استان شامل ۸۸۲ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شده چاه های آب تمام صنایع استان خراسان رضوی تا پایان مهرماه امسال به کنتور هوشمند تجهیز شوند.

نعمت نژاد ادامه داد: طبق این مصوبه، صنایع متخلف با قطع برق روبرو خواهند شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی نیز برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی، به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی اضافه کرد: فرو نشست زمین از تبعات برداشت غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی است و طبق برآوردهای انجام شده، نرخ فرو نشست زمین در بخش مرکزی دشت مشهد بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر در سال است، درحالیکه که ۵۰ درصد جمعیت استان در همین بخش ساکن هستند.

نعمت نژاد گفت: عمده فشار برنامه‌های کنترل و مدیریت مصرف آب و تعادل آبخوان بر روی بخش کشاورزی است، بخش‌های شرب و صنعت نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • آماده‌باش و پشتیبانی ۶ شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف
  • مسدود شدن برخی از محورهای خراسان جنوبی در اثر سیلاب
  • افزایش ۴۱ درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد
  • اصلاح ۱۳ کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد
  • سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است