Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@12:16:09 GMT

خاطرات مدافعان سلامت را ماندگار کنیم

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۳۱۱۳

خاطرات مدافعان سلامت را ماندگار کنیم

نویسنده کتاب "آب پرتقال در کربلای ۵" گفت: خاطرات مدافعان سلامت را نویسندگان و هنرمندان ماندگار و در تاریخ این مرز و بوم ثبت کنند.

به گزارش قدس آنلاین، نویسنده، "آب پرتقال در کربلای ۵" را در قالب ۱۳۵ خرده روایت کرونایی از مدافعان سلامت تنظیم کرده است.

این اثر ماحصل ساعت‌ها گفت‌وگو و گوش دل سپردن به خاطرات و روایت‌های شماری از کادر درمان بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عجم در رابطه با نگارش این کتاب و اثرات آن بر مخاطب صحبت کردیم و از او پرسیدیم که دلیل انتخاب این عنوان را برای کتاب چیست؟، او معتقد است، این عنوان برگرفته از یکی از خاطرات کتاب است. در هشت سال جنگ تحمیلی ایستگاه‌های صلواتی بسیاری در جبهه‌های جنگ بود که، از رزمندگان پذیرایی می‌کردند. در زمان کرونا اولین موکب در داخل بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم برپا شد؛ هنگامی که این موکب‌ها را با ایستگاه‌های صلواتی تعبیه شده در زمان جنگ مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که همان رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌هایی که در زمان جنگ رخ می‌داد، در اینجا هم مشاهده می‌شود. 

چه عاملی سبب نوشتن کتاب "آب پرتقال در کربلای ۵" شد؟ چقدر وقت صرف نگارش کتاب کردید؟

همان‌طور که در خاطر همه ما هست، در سال ۹۸ ویروس منحوس کرونا وارد کشور شد. در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ روزهای بسیار سختی را برای مقابله با این ویروس سپری کردیم.

در فروردین ۹۹ این افتخار از آن من شد که در کنار کادر شریف درمان باشم. در این ۴۰ روز یا دو ماه، از نزدیک شاهد زحمات این عزیزان بودم که چگونه شبانه‌روز برای دفاع از سلامت مردم زحمت می‌کشند. همین موضوع سبب شکل‌گیری این ایده در ذهن من شد. در موج دوم کرونا پایه‌های این کتاب بنا شد. با مشورت چند تن از دوستان در بیمارستان بقیه‌الله این ایده پرورش یافت.

حدود ۱۰ ماه فرآیند گفت‌وگوها به طول انجامید. در این کتاب نزدیک به ۷۰ نفر خاطره‌نگاری می‌کنند. تمامی این مصاحبه‌ها در زمان شیوع شدید کرونا و در اوج شلوغی بیمارستان و در لابه‌لای زمان استراحت پرستاران و پزشکان گرفته شد. 

مخاطب این کتاب از نگاه شما چه کسانی هستند؟ فکر می‌کنید مواجهه‌شان با کتاب چطور پیش برود؟

کتاب با رویکرد مخاطب عام نوشته شده است. سعی کردم، این کتاب به صورت تخصصی نباشد. در آن از اصطلاحات پزشکی و فنی استفاده نشده است. خاطرات کوتاه، مفید و مختصر انتخاب شده و نوشته شده است. نحوه نگارش کتاب به صورتی است که مخاطب عام بتواند با آن ارتباط بگیرد.

همیشه بین عنوان و درون‌مایه ارتباط خاصی وجود دارد. چرا این عنوان را برای کتاب انتخاب کردید؟

این عنوان برگرفته از یکی از خاطرات کتاب است. در هشت سال جنگ تحمیلی ایستگاه‌های صلواتی بسیاری در جبهه‌های جنگ بود که، از رزمندگان پذیرایی می‌کردند. در زمان کرونا اولین موکب در داخل بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم برپا شد؛ که وظیفه آن تهیه آب پرتقال، سیب، هویج و ... به صورت تازه و طبیعی برای بیماران کرونایی، پزشکان، پرستاران و ... بود. هنگامی که این موکب‌ها را با ایستگاه‌های صلواتی تعبیه شده در زمان جنگ مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که همان رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌هایی که در زمان جنگ رخ می‌داد، در اینجا هم مشاهده می‌شود. 

خاطره‌ای از مراحل مصاحبه تا نگارش کتاب دارید که بخواهید آن را تقدیم کنید؟

سراسر این ۱۰ ماه برای من خاطره بود. در ابتدای کار من بود و با مشورت با پزشکان و پرستاران یک لیستی از افراد را تعریف کرده بودیم و طبق آن لیست از افراد مصاحبه می‌گرفتم. در یکی از بخش‌ها در حال مصاحبه با سرپرستار بخش بودم که تعدادی از خانم‌های پرستار به سمت ما در ورودی بخش آمدند. با توجه به لباس‌های مخصوصی که کادر درمان در تن داشتند، چهره‌ها قابل تشخیص نبود.

سرپرستار بخش من را به عنوان شخصی که در حال ثبت خاطرات افراد است، به خانم‌ها معرفی کردند. آماده مصاحبه از آن‌ها شدم. خاطرات آنان را ضبط کردم و از بخش خارج شدم. در انتهای کار با توجه به اینکه اسم این اشخاص در داخل لیست من نبود، خاطرات را بدون نام ثبت کردم. انتشارات سوره مهر منتظر من، برای چاپ کتاب بود.

روز بعد برای پیگیری و مطلع شدن از اسامی آن پرستاران به بیمارستان رفتم. مجددا نزد سرپرست بخش رفتم و از او کمک خواستم. او پس از گوش دادن به فایل صوتی، گفت: {این صدا متعلق به شهید شیرین صفوی است}. من در اردیبهشت ماه با شهید صفوی گفت‌وگو کرده و او در خرداد ماه به شهادت رسید. این کار خدا بود که با یکی از شهدا مصاحبه گرفته باشم. بعد از شهادت شیرین صفوی، در داخل کمد شخصی‌اش دست نوشته‌ای که گفت‌وگوی او با خدا بود را پیدا کرده بودند. سرپرست بخش آن را به من هدیه داد و که در کتاب چاپ شده است.

آیا تغییراتی هست که دوست داشته باشید امروز در جهان ادبیات رخ دهد؟

این راه روایت‌گری و ثبت خاطرات کادر درمان شروع شده است. رهبر انقلاب نیز به این موضوع تاکید کردند.

هزاران بیمارستان در کل ایران درگیر این ماجراها بودند. تلاش کادر درمان، در من و کتاب من خلاصه نشود، بلکه هنرمندان دیگر هم، در عرصه سینما، تئاتر، اهل قلم و ... به میدان آماده و این خاطرات را به تصویر بکشند. خاطرات را ماندگار و در تاریخ این مرز و بوم ثبت کنند.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کتاب آب پرتقال در کربلای ۵ بیمارستان بقیه الله ایستگاه های صلواتی زمان جنگ کادر درمان آب پرتقال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است

ایسنا/لرستان مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است.

همایون عمودی‌زاده امروز نهم فروردین‌ماه در حاشیه بازدید از خانه سالمندان مهـــر در شهرستان خرم‌آباد با بیان اینکه سالمندان سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی یک جامعه محسوب می‌شوند، اظهار کرد: جمعیت جهان به سرعت در حال پیر شدن است و بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده تا سال ۲۰۵۰، نسبت جمعیت بالای ۶۰ سال جهان تقریباً دو برابر خواهد شد و از ۱۲ درصد به ۲۲ درصد خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این میان سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهم‌تر است. اختلالات روانی و عصبی در میان سالمندان درصدی از کل ناتوانی‌های این گروه سنی را تشکیل می‌دهد و تقریباً ۱۵ درصد از بزرگسالان ۶۰ سال و بالاتر از یک اختلال روانی رنج می‌برند.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به سلامت روانی و جسمانی سالمندان اضافه کرد: سلامت جسمانی ضعیف می‌تواند بر سلامت روان سالمندان و کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد و همین امر می‌تواند باعث ایجاد احساس افسردگی یا اضطراب در آن‌ها شود.

عمودی‌زاده اضافه کرد: در این دیدار و بازدید مسائل و مشکلات خانه سالمندان مهر احصا و مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم در خصوص رعایت بهداشت، برنامه‌های غذایی متناسب با سن و سال و ذائقه دوران سالمندی، حمایت‌های اجتماعی و برنامه‌های روان‌درمانی، انجام حرکات ورزشی و تأثیر آن بر سلامت و نشاط همگانی در راستای خدمت بهتر و شایسته‌تر به مقیمان مرکز توصیه و ابلاغ شد.

وی ادامه داد: سالمندی هم مانند همه دوره‌های دیگر زندگی جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما اینکه یک فرد سالمند که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کند و چقدر از روند زندگی، موفقیت‌ها و شرایط فعلی‌اش راضی باشد تا حدود زیادی به مسئولین و مددکاران و مراقبان آن مرکز بستگی دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازار تاریخی سنندج، یادگاری ماندگار
  • اعتیاد به گوشی را با ابزارهای دیجیتال سلامت شکست دهید
  • یک سوال پر تکرار؛ بالاخره قبل از خواب آب بنوشیم یا نه و چرا؟
  • یاد یاران، روایتی از زندگی و خاطرات ماندگار شهدای والا مقام
  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • مدافعان سلامت استان بوشهر تعطیلات خود را وقف خدمت کرده‌اند
  • بازگشت شکارچیان ماه به منطقه هور
  • قبل از خواب آب ننوشید
  • بیش از هر زمان دیگر به تقویت هویت جامعه نیاز داریم
  • توضیحات ظریف درباره کتاب خاطرات دوران وزارت خارجه: نامش را از حافظ گرفتم