Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@08:20:07 GMT

گردشگری ایران / کوه عینالی تبریز

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۳۳۲۴

گردشگری ایران / کوه عینالی تبریز

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، تبریز یکی از مناطق سردسیر کشورمان است که در تابستان هم در گرم ترین روزهای سال این شهر هوای خنک تری نسبت به بقیه ی شهرها دارا می باشد. این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده جاذبه های گردشگری و طبیعی بسیاری دارد که هر کدام سالانه افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

گردشگری ایران / مسجد کبود تبریز

این منطقه به غیر از این که یک تفرجگاه برای تعطیلات آخر هفته ی کسانی که به این شهر سفر می کنند محسوب می شود بلکه برای کسانی که به طور حرفه ای کوه نوردی می کنند هم بسیار مناسب است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر درباره ی این جاذبه ی گردشگری در تبریز خدمتتان اطلاعات لازم و کافی را بدهیم.

کوه عینالی میزبان بقعه عون بن علی است. علاوه بر این، با وجود امکانات تفریحی و دیگر جاذبه‌های گردشگری این تفرجگاه به یکی از مقاصد مهم توریستی و مکان های دیدنی تبریز تبدیل شده است.

کوه عینالی کجاست؟

برای دسترسی با خودروی شخصی می‌توانید از بزرگراه پاسداران (کمربندی شمالی)، خروجی عینالی استفاده کنید. همچنین اگر از مرکز شهر عازم این مکان هستید، می‌توانید از خیابان ایده لو مستقیما به تفرجگاه وارد شوید. از بابت پارک خودرو نگرانی نداشته باشید؛ زیرا در این مجموعه چندین پارکینگ تعبیه شده است.

بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای وجود دارد که قدمت آن به دوره ایلخانی باز می‌گردد و منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی است. این بنا در گذشته آتشکده و عبادتگاهی بوده است.  بنا به نظر ژان پاتیست تاورنیه، جهانگرد فرانسوی این مکان در گذشته کلیسا بوده که پس از ورود اسلام به ایران، به مسجد و زیارتگاه تبدیل شده است. شیوه معماری بنا به سبک معماری دوره ایلخانی است و درمجموع از ۹ اتاق، ۶ گنبد، هشتی، ایوان، دو میل مناره توپر و پنج ستون سنگی بزرگ تشکیل یافته است. ستون‌های قدیمی در گذشته از جنس چوب بوده که در انجام بازسازی‌ها ستون‌های سنگی جایگزین آن‌ها شده‌اند. همچنین عمده مصالح به کار رفته در بنای بقعه، سنگ کوه سرخاب و اندکی آجر است.

ساختمان بنا در طی دوره‌های مختلف دستخوش آسیب‌های فراوانی شده است. در واقع، بنا تا پایان قرن نهم سالم و آباد بوده، ولی پس از حمله امپراتوری عثمانی به‌کلی تخریب شده است. سپس در دوره صفوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، ولی در اثر زلزله ویرانگر تبریز در سال ۱۱۹۳ هجری ویران شد. پس از آن بازسازی مجدد بنا در دوره قاجار انجام گرفته که به‌منظور جلوگیری از تخریب بنا اتاقی در سمت شمال احداث و به مجموعه اضافه شده است.

در سال‌های اخیر، بقعه عون بن علی مورد بازسازی اساسی قرار گرفته و همچنین در فهرست میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است. با توجه به موقعیت کوهستانی بقعه، علاقه‌مندان به ورزش می‌توانند از مسیر کوهنوردی و صخره‌نوردی به این مکان دست یابند. همچنین، راه دسترسی ماشین‌رو و آسفالته از مسیر اتوبان پاسداران (کمربندی شمالی) تا بالای کوه و محوطه امامزاده امتداد داشته و روشنایی آن به‌طور کامل تامین شده است که شب‌ها جلوه‌ای خاص به کوه می‌بخشد.

جاذبه‌ها و امکانات رفاهی کوه عینالی

در طی سال‌های اخیر، اقدامات گسترده‌ای برای گسترش جاذبه‌ها و امکانات تفرجگاه عینالی صورت گرفته که با استقبال بی‌نظیر مردم و گردشگران روبه‌رو شده است. از جمله این امکانات می‌توان به منطقه صخره‌ای برای تمرین صخره‌نوردان مبتدی، یادمان شهدای گمنام، تندیس استاد شهریار و سایر نام‌آوران شهر تبریز اشاره کرد.

علاوه بر این، تله‌کابین تبریز نیز اخیرا در این منطقه راه‌اندازی شده که از تکنولوژی بالایی برخوردار بوده و پس از تکمیل پروژه به طولانی‌ترین تله‌کابین کشور تبدیل خواهد شد. به هنگام سوار شدن به این تله‌کابین می‌توان منظره بسیار زیبای کوهستان و شهر را تماشا کرده و از آرامش بی‌نظیر کوهستان لذت برد. همچنین کافه‌ها و رستوران‌ها در ایستگاه دوم پذیرای گردشگران هستند.

رشته‌کوه عینالی در گذشته عاری از هرگونه پوشش گیاهی بوده و خاک آن نیز از لایه‌های گچ و ماسه‌های رنگی تشکیل شده بود، ولی به‌تازگی، در راستای افزایش سرانه فضای سبز تبریز و تلطیف هوای شهر، طرح ویژه جنگل‌کاری در محدوده عینالی اجرا شده است. البته کوهستان عینالی برخلاف جنس خاک آن، دارای پوشش گیاهی جالب و متنوعی است.

در بیشتر ایام سال وزش باد در منطقه عینالی وجود دارد که در فصل‌های بهار و تابستان شدت باد بیشتر و در سایر فصل‌ها دارای شدت کمتری است. حتی در برخی اوقات شدت وزش باد به حدی است که درختان کاشته شده در تفرجگاه عینالی را به یک سمت خم می‌کند. از این‌رو، توربین‌های بادی عظیمی به‌منظور بهره‌گیری از مزایای انرژی طبیعی برای تولید برق در چند قسمت از کوهستان نصب شده‌اند.

توربین بادی عون بن علی تبریز

از سایر جاذبه‌های تفرجگاه عینالی، وجود منطقه‌ای برای پرورش شترمرغ و آبشاری مصنوعی است.

بهترین زمان بازدید از کوه عینالی

از آنجا که تبریز هوایی سرد و خشک دارد، بهترین زمان برای بازدید از کوه عینالی فصول گرم‌تر سال، به‌خصوص از ماه اردیبهشت تا مهر ماه است. البته در فصول سردتر سال نیز می‌توانید از این مکان بازدید کنید. کافی است پیش از اقدام، از شرایط جوی مطلع باشید.

کد خبر: 1127055 برچسب‌ها گردشگری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: گردشگری کوه عینالی عون بن علی ی گردشگری جاذبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته تراکتور و قربان بردیف تا آستانه امضای قرارداد پیش رفتند اما در جلسه نهایی، سرمربی روس‌تبار به مدیران باشگاه اعلام کردند که تا سه ماه آینده امکان حضور در ایران را نخواهد داشت و برای شروع فصل جدید می‌تواند به ایران بیاید تا حضور او در تبریز فعلا منتفی شود.

نکته جالب اینکه در صورت حضور بردیف در ایران، او با 71 سال سن، تبدیل به پیرترین سرمربی تاریخ تراکتور می‌شد که حتی در سطح فوتبال ایران هم یک رکورد عجیب و غریب محسوب می‌شود.

بردیف فصل گذشته در 11 بازی هدایت تراکتور را برعهده داشت و موفق شد تنها 4 برد برای این تیم کسب کند و در 4 دیدار نیز بازنده شد و با 3 تساوی به کار خود خاتمه داد. او بعد از تراکتور دو دوره کاری در روسیه هم داشت که با نتایج چندان خوبی همراه نشدند.

هم اکنون رکورد مسن‌ترین سرمربی در اختیار مصطفی دنیزلی است که در 70 سالگی هدایت تراکتور را برعهده داشت و البته نتایج چندان خوبی هم کسب نکرد و در میانه راه به پایان کارش در تبریز رسید.

جان توشاک سرمربی بریتانیایی تیم تراکتور هم در 69 سالگی سرمربی این تیم شد و در حالی که از نظر ذهنی هم شرایط خوبی نداشت، پس از نتایج ضعیف از شغل خود برکنار شد. ژرژ لیکنز در 68 سالگی پای به تبریز گذاشت و او هم نتوانست نتایج موردنظر را با قرمزهای تبریزی رقم بزند.

در مجموع به نظر می‌رسد سرمربیان مسن نتایج چندان خوبی در تراکتور نداشتند و حتی از بین سرمربیان داخلی، فیروز کریمی نیز با همین الگو به کار خود پایان داد.

دیگر خبرها

  • رکورد ابدی مصطفی پاشا در تراکتور!
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • مجوز احداث ۲ باب هتل در تبریز صادر شد
  • پاکو خمز: دخترانم با گریه از من خواستند ایران را ترک کنم
  • گردشگری اسرائیل در پی حمله گسترده ایران از هم پاشید
  • حمله ایران به اسرائیل عزت‌آفرین بود
  • نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر
  • پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه
  • کندوان؛ پنجمین روستای پربازدید ایران
  • همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود