صدور پروانه ساخت در شرایط حاضر تصمیم درست وزارت ارشاد / نباید اجازه دهیم که نخبگان سینماییمان سرخورده شوند
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۳۵۰۵
امیر سمواتی تهیهکننده فیلمهای سینمایی «نفس عمیق»، «کافه ترانزیت» و «ساکن طبقه وسط» معتقد است در شرایط حاضر سینما نیاز به امید دارد و صدور پروانه ساخت برای فیلمها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیمی درست، منطقی و امیدوارکننده است.
امیر سمواتی تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: صدور مجوزهای تولید فیلمهای سینمایی در شرایط حاضر که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم و تولید به حداقل رسیده و ناامیدی بسیاری در سینما حکمفرما است از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیمی درست است که امیدی در جامعه سینمایی تزریق میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سمواتی خاطرنشان کرد: من به شخصه پس از تعطیلی طولانی مدت سینماها و عدم تولید فیلمهای سینمایی با وجود این شرایط علاقه دارم فیلم بسازم و این رخوت را از بین ببرم. کسانی که امروز فیلم میسازند تنها به درآمدزایی و پول فکر نمیکنند بلکه یکی از دلایل اصلی آن جلوگیری از خانهنشینی و پویایی است.
او افزود: بیکاری در حوزه سینما امروز بسیار زیاد است و تنها در حوزه سریالسازی است که شاهد رونق هستیم. امروز کسی درباره بازگشت سرمایه ایدهای ندارد و بحثی در این باره مطرح نیست. همه میدانند که تولید اثر به احتمال زیاد با شکست مواجه میشود و در یک شرایط غیر طبیعی هستیم اما در همین شرایط عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار کردن سینماگران تنها تزریق امید است و همین که پروانه ساخت صادر میشود و فیلمسازان فیلم میسازند امید دارند که شاید در روزهای آینده شرایط اکران هم فراهم شود.
تهیهکننده فیلم سینمایی «دربند» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: سال گذشته من چند فیلم در تابستان اکران کردم که با ضرر مالی بسیاری مواجه شدم و نه تنها فیلمها نتوانستند فروشی قابل قبول داشته باشند بلکه اصلاً دیده نشدند و این اتفاق شرایط را به مراتب بدتر میکند. خیلی وقتها ممکن است فیلم با شکست مالی مواجه شود اما فیلمساز از دیده شدن فیلمش خوشحال باشد و صاحبان آثار نیز از این جهت ضرر مالی را چندان جدی نگیرند. به هر حال دیده شدن فیلم هم میتواند برای سازندگان اثر لذتبخش باشد اما متأسفانه در شرایط حاضر فیلمها کاملاً از بین میروند و حتی امکان دیده شدن هم وجود ندارد.
او افزود: اکران آنلاین که در پلتفرمها آغاز شد تا حدی شرایط دیده شدن را فراهم کرد اما فیلمها صد در صد با شکست روبرو شدند و این ایده هم نتوانست موفقیت چندانی داشته باشد. هنرمندان فیلم میسازند و نمیتوان این رویه را متوقف کرد و باید شرایط دیده شدن و فروش فیلمها فراهم باشد. تلویزیون، رسانهها و حتی پلتفرمها باید به کمک سینما بیایند اما متأسفانه تلویزیون خود را کنار کشیده و اصلاً توجهی به سینما ندارد. خیلی از فیلمهایی که این روزها ساخته میشوند به لحاظ مضمون شاید با سیاستهای تلویزیون در تناقض باشند اما سازندگان این آثار هم از همین کشور هستند و باید تلویزیون به این نتیجه برسد که در راستای حمایت از سینما عملکردی داشته باشد.
سمواتی تأکید کرد: به هر حال سینما رفتن هم میتواند برای مردم لذتبخش باشد و تلویزیون باید از سینما حمایت کرد. متأسفانه در این بین عملکرد پلتفرمها هم به همین شکل است و در آنجا با حاکم بودن سرمایه در نهایت نتیجهای حاصل میشود که فرقی با سیاستهای تلویزیون ندارد و در نهایت برای جامعه فیلمسازیمان یک سرخوردگی عجیب به وجود میآید.
این تهیهکننده تصریح کرد: این سرخوردگی بیش از همه متوجه نخبگان سینمایی ما است. کسانی که بهره هوشی بالایی دارند و به آثار بازاری تن نمیدهند در این بلبشو از همه بیشتر سرخورده میشوند و و این در آینده ما را با مشکل بزرگی مواجه میکند. فیلمسازی فقط برای سرمایهگذاری نیست، کسی که در سینما سرمایهگذاری میکند اگر ثروتش را در جای دیگر هزینه میکرد درآمد و سود بیشتری به دست میآورد و اگر به سینما آمدهاند دغدغه فرهنگی دارند. دولتمردان ما باید فکری کنند و برای جلوگیری از سرخوردگی نیروی کار جدی سینما باید فکری شود تا پس از این روزها بتوانیم به سینما فکر کنیم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ویروس وزارت فرهنگ و ارشاد جامعه پول بیکاری سرمایه فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم سینمایی تلویزیون نخبگان بهره هوشی درآمد نیروی کار بیکاری پول سرمایه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ویروس شرایط حاضر تهیه کننده دیده شدن فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
احسان حجتی منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره نحوه پرداخت فیلم های سینمایی به موضوع زندان و زندانی ها گفت: فیلم های مختلفی مثل زندان زنان ساخته شدند که قصه آنها را چند موقعیت در زندان تشکیل می داد یعنی اصل روایت برای داخل زندان نیست؛ قصه هایی هستند که خارج از زندان رخ داده اند اما ادامه آنها به زندان رسیده است.
وی افزود: بسیاری از کارگردان ها با گویش های متفاوت در قصه های حقوقی مشکل دارند؛ آنها نگران استقبال مخاطب هستند اما برخی از فیلم ها نشان داد که می توان با روایت های امیدوارکننده هم مخاطب فیلم های جنایی و معمایی را حفظ کرد.
حجتی با تاکید بر اینکه سینما می تواند در فیلم های حقوقی، جریان زندگی در زندان را نشان دهد، اظهار داشت: متاسفانه در اکثر فیلم ها، نویسنده زندان را پایان خط ترسیم می کند و گویی زندانی ها وارد دنیای ترسناکی می شوند. البته لازم به ذکر است که موضوعاتی مانند قتل یا قصه های معمایی کشش داستانی دارند و باعث جذابیت می شوند اما این همه ماجرا نیست. نقطه مجهول فیلم های امروز سینمای ایران، نپرداختن به اخلاقیات زندان است. باید کمی کارگردان ها خلاقیت صرف کنند تا بتوانند مدل قصه گویی را تغییر دهند.
وی بیان کرد: سینما روایت گر جامعه است اما روایت های فعلی در فیلم ها هم روایت های مستند نیستند؛ سینما درونیات و احوالات جامعه را داخل یک قصه دیگر می ریزد. روایت یک قصه مرسوم نامش سینما نیست؛ سینما باید افق دید ایجاد کند و مسیر را نشان دهد.