Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - محسن عراقی‌زاده گفت: میزان بارش باران از ابتدای سال زراعی امسال تاکنون در شهرستان‌های این استان افزایشی ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

در ایستگاه هواشناسی مشهد در چهار ماهه ابتدایی سال زراعی جاری ۵۲ میلیمتر باران ثبت شده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۳ میلیمتر و در دوره آماری بلندمدت ۶۹ میلیمتر گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ۵۷ میلیمتر باران در خراسان رضوی باریده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۴۷ میلیمتر بوده است و در دوره آماری نیز ۵۹ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: میزان بارش در استان خراسان رضوی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

او گفت: نیمه جنوبی استان خراسان رضوی، بیشترین میزان بارش را در سال جاری داشته است، این در حالی است که حدود نیمی از ایستگاه‌های استان طی این مدت بارشی کمتر از سال گذشته را به ثبت رسانده اند.

عراقی زاده گفت: بیشترین بارش سال زراعی جاری در استان خراسان رضوی مربوط به ایستگاه‌های خواف و رشتخوار به ترتیب با ۹۹ و ۹۰ میلیمتر و کمترین میزان آن نیز مربوط به ایستگاه‌های هواشناسی سبزوار و درگز به ترتیب با ۳۰ و ۳۱ میلیمتر بارندگی بوده است.

انتهای پیام//م.ج

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بارش باران بارندگی سال زراعی جاری خراسان رضوی مدت مشابه سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد

بر اساس آخرین آمار از وضعیت سدهای کشور، در حال حاضر میان پرشدگی سدهای ۵۲ درصد است و ۲۳ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد.

به‌گزارش ایسنا، در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کشور تا هشتم فروردین ماه معادل ۱۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۱۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده ۱۷ درصد کاهش داشته است، همچنین میزان خروجی از مخازن سدهای کشور در این تاریخ معادل ۱۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۱۲ میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب بوده بیانگر افزایش ۳ درصدی است.

در شرایط کنونی حجم آب موجود در مخازن ۲۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد کمتر است  و درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور به عدد ۵۲   درصد رسیده است.

وضعیت سدهای مهم (شرب  - کشاورزی) بیانگر این است که در ۲۲ سد درصد پرشدگی بیش از ۵۰ درصد است به طوری که ۱۳ سد دریاچه ارومیه ۵۲ درصد، سد زنجیره کارون ۷۵ درصد، سد ارس آذربایجان شرقی ۹۳ درصد، سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی ۹۶ درصد و سد جگین استان هرمزگان ۷۳ درصد پر هستند.

سد بیجار استان گیلان ۸۱ درصد، سد رودبار استان لرستان ۱۰۰ درصد، سد درودزن، ملاصدرا استان فارس ۵۵ درصد پر هستند. همچنین در استان کرمانشاه نیز سد داریان ۸۰ درصد، سد رئیسعلی دلواری استان بوشهر ۵۳ درصد و در استان سیستان و بلوچستان سد پیشین ۹۱ درصد و سد ریزدان ۸۶ درصد و سد خیرآباد ۹۲ درصد و سد ماشکید اولیا ۹۰ درصد پر هستند.

همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۴۱.۵ میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۱۷۹.۸میلی‌متر ۲۱ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۶۱.۸میلی‌متر بوده ۱۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در همین راستا فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب در خصوص آخین وضعیت سدها و میزان بارش ها اعلام کرد: فعالیت دو سامانه بارشی قوی در روز آخر سال ۱۴۰۲ و هفته اول فروردین ۱۴۰۳ باعث افزایش حدود ۲۹ میلیمتری بارش کشور بر اساس شبکه بارانسنجی مبنای وزارت نیرو شد. این بارش‌ها که در مجموع پوشش مناسبی را در سطح کل کشور به‌جز جنوب‌شرق رقم زد، باعث جبران بخشی از کمبودهای بارشی شد اما همچنان بارش کشور با کاهش ۱۵ درصدی نسبت به شرایط نرمال مواجه است.  

به گفته وی همانگونه که پیش‌بینی می‌شد بارش‌ها در طول فعالیت دو سامانه اخیر باعث وقوع سیلاب در استان‌هایی از قبیل خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان شمالی، یزد، بوشهر و همدان شد.   افزایش جریان رودخانه‌ها در این استان‌ها با مدیریت مناسب و حصول آمادگی لازم، خوشبختانه بدون وقوع خسارت، باعث افزایش ورودی به مخازن سدها گردید. در برخی از سدها، ورودی‌های ناشی از بارش همچنان تداوم دارد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه  افزایش ورودی سدها در طول فعالیت دو سامانه بارشی، به نحوی مدیریت شد که ذخیره‌سازی مناسبی در مخازن اتفاق بیفتد لذا تاکنون منجر به افزایش حدود سه میلیارد مترمکعبی حجم مخازن شده است، گفت: در حال حاضر، سدهای کشور دارای پرشدگی ۵۴ درصدی است که البته نسبت به سال گذشته همچنان با ۲ درصد کاهش مواجه هستیم.  

قاسم‌زاده گفت: سدهای پنجگانه تامین‌کننده شرب تهران نیز با دو درصد بهبود دارای ۱۵ درصد پرشدگی هستند که همچنان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • باران به داد سدها رسید/ ۲۲ سد بیش از ۵۰ درصد آب دارد
  • بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی
  • کاهش دما در خراسان رضوی/بارش‌های رگباری پیش بینی شده است
  • افزایش ۱۳ درصدی بارش‌ها درهمدان
  • وضعیت سد کرج پس از بارش‌های اخیر
  • ثبت میانگین 67.3 میلیمتری باران در خراسان جنوبی/ کاهش 29 درصدی میانگین بارشها
  • بارش شدید باران در راه مشهد
  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • کاهش ۲۹ درصدی میانگین بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • بارش ۳۴ میلیمتر باران در فتح آباد خضری