Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر کشور گفت: توانمندسازی بانوان در حوزه سیاست‌گذاری و پشتیبانی مالی در وزارت کشور دنبال می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست علنی امروز (سه شنبه 5 بهمن‌) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حول محور زنان می‌چرخد و اگر به آن نپردازیم مسائل زیادی ایجاد می کند از این رو پرداختن به مسائل زنان و توانمندسازی آنها اهمیت فراوان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های کلی خانواده در سال 95 بیان کرد: ایشان تأکید داشتند که از خانواده‌‌ها با سرپرست زنان حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی شود و آنها را برای ازدواج تشویق و شرایط را تسهیل کنیم.

وزیر کشور ادامه داد: در حوزه وزارت کشور، کارهایی در این زمینه انجام شده است. از حیث سیاست‌گذاری با استفاده از پتانسیل‌های موجود در کشور در جهت اجرایی شدن بند (پ) ماده (80) قانون توسعه اقداماتی در راستای هم‌افزایی بین دستگاه‌ها و پشتبانی مالی صورت گرفت.

وحیدی اظهار داشت: حمایت از طرح‌های محرومیت‌زدایی و کیفیت‌بخشی به سکونتگاه‌های زنان خانوار در مناطق غیررسمی از جمله اقدامات وزارت کشور بود، همچنین در شورای اجتماعی موضوع زنان سرپرست خانواده مورد بررسی قرار گرفت هر چند که اصل مسئله مرتبط به ستاد ملی زنان و خانواده و مسئولیت آن برعهده معاونت زنان ریاست جمهوری است که در شورای فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز به آن پرداخته می‌شود اما از آنجایی که زنان سرپرست خانوار با اجتماع در ارتباط هستند در شورای اجتماعی نیز به این مباحث پرداخته‌ایم.

عضو کابینه دولت سیزدهم بیان کرد: در رابطه با تدوین تقسیم کار در حمایت از توانمندسازی و واسپاری مسئولیت‌ها در خصوص زنان اقداماتی صورت گرفته است که سازمان بهزیستی، معاونت زنان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری‌ها و آموزش فنی و جمعیت هلال احمر را نیز در برمی‌گیرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در جلسات کارشناسی لایحه کرامت زنان در برابر خشونت مشارکت فعالی صورت گرفته است، گفت: کار دیگر فعال‌سازی امور بانوان در سراسر کشور است، همچنین ایجاد هماهنگی و فعال سازی امور فرهنگی نیز صورت گرفته است.

وی در خصوص حوزه پشتیبانی و حمایت مالی از طرح های توانمندسازی و حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: حمایت از زنان دارای همسران زندانی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در 10 استان در دستور کار قرار دارد. ما زنان سرپرست خانواده را در 4 دسته؛ همسران فوت شده، زنان مطلقه، مجرد قطعی و بدسرپرست تقسیم‌بندی می کنیم.

علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی نیز در جریان بررسی این گزارش، گفت: سازمان بهزیستی مولود انقلاب اسلامی و شجره طیبه آن است که توسط شهید فیاض بخش پایه گذاری شد.

وی ادامه داد: در خصوص موضوع مطرح شده سازمان بهزیستی براساس قانون تامین نیازهای زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار حمایت های اجتماعی و مداخلات به هنگام و در دسترس را به عنوان مددکاری اجتماعی ارائه کرده است تا ضمن توانمندسازی آن ها، اهدافی مانند ارتقاء، سلامت و توسعه اجتماعی را محقق کند.

قادری ادامه داد: در حال حاضر 247 هزار خانوار زن سرپرست و نیازمند وجود دارد که با احتساب بعد خانوار معادل 581 هزار نفر می باشد در سراسر کشور جمعیتی معادل 8 درصد از جمعیت خانوارهای زن سرپرست است. این تعداد 29.5 درصد به دلیل فوت سرپرست، 26.4 درصد به دلیل طلاق و 26.7 درصد به دلیل از کارافتادگی سرپرست و 15.4 درصد به دلیل اعتیاد زندانی بودند و سایر موارد تحت پوشش سازمان بهزیستی و 2 درصد نیز دختران مجرد خود سرپرست هستند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: علیرغم اقدامات توانمندسازی و خروج سالیانه تعدادی از زنان سرپرست خانوار به دلیل افزایش روز افزون این آمار در حال حاضر 80 هزار خانوار پشت نوبت دریافت خدمات مستمر و غیر مستمر در سازمان بهزیستی قرار دارند همچنین تعداد بیش از 43 هزار زن سرپرست خانوار شهری تحت پوشش بیمه های تامین اجتماعی این نهاد قرار دارند که به دلیل مشکلات حمایتی و کمبود اعتبار در این حوزه نیز پشت نوبتی وجود دارد.

قادری تصریح کرد: برنامه هایی که سازمان بهزیستی با رویکرد توانمندسازی دارد در گروه سنی 18 تا 50 سال شامل توسعه و حمایت از گروه همیار زنان سرپرست خانوار به عنوان یک پلتفرم، تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و تشکیل گروه های خودیار زنان و همچنین مددکاری جامعه ای با رویکرد کاهش فقر قابلیتی است.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی در خصوص بیمه ها در پویش ها  و حوزه هایی که اقشار روستایی، عشایری و حتی شهری وجود دارد پیگیری هایی را انجام داده است و در دستورکار قرار داده است.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: اقداماتی از جمله آماده سازی شغلی زنان، پرداخت سرمایه کار و همچنین مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در مراقبت از خانواده های تحت پوشش با رویکرد مدیریت مورد با اولویت زنان فاقد همسر در دستورکار است.

قادری تصریح کرد: سازمان بهزیستی چالش هایی برای تاب آوری بیشتر در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار مدنظر دارد شامل کمبود شدید اعتبارات در خصوص طرح ها و برنامه های خاص توانمندسازی، نیاز به 5 هزار و 900 میلیارد اعتبار مصوب، می شود. متاسفانه تبصره 14 و اعتبار تخصیص یافته تاکنون 212 میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزیر کشور وزیر کشور زنان سرپرست خانوار سازمان بهزیستی درصد به دلیل وزارت کشور وزیر کشور طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۵۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار

به گزارش حوزه جامعه خبرگزاری تقریب، انسیه خزعلی در نشستی با مشاورین امور بانوان بانک‌ها از مشاورین امور بانوان بانک‌ها خواست در جهت توانمندسازی زنان به خصوص زنان سرپرست خانوار و اجرای برنامه‌های فرهنگی این معاونت نسبت به اعمال ضمانت صندوق ضمانت در بانک متبوع اهتمام ورزند.   معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده برنامه‌های آموزشی همچون رویداد خانواده و فرهنگ عامه همچنین زیست عفیفانه را برای کارمندان از جمله برنامه‌های فرهنگی در سال پیش رو اعلام کرد و جذب بودجه فرهنگی دستگاه‌ها را کمک در جهت اجرای برنامه‌هایی همچون اشتغال زنان سرپرست خانوار، مشاوره همراه زوجین و طرح‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های دختران در مدارس دانست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «صفر» شدن تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت حمایت بهزیستی
  • انسیه خزعلی بیان کرد؛ خبر خوب درباره زنان سرپرست خانوار
  • یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از سربازی معاف می شوند
  • خزعلی خبر داد : تعطیل شدن شیرخوارگاه ها
  • معافیت یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از خدمت سربازی
  • حمایت از همه زنان سرپرست خانوار نیازمند
  • نقض حقوق زنان در افغانستان نادرست و بی‌اساس است
  • ارائه تسهیلات برای زنان سرپرست خانوار
  • اشتغالزایی بیش از ۲۴۰۰ مددجوی بهزیستی آذربایجان‌غربی
  • اشتغال‌زایی ۲ هزار و ۴۶۸ مددجوی بهزیستی در آذربایجان‌غربی