Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی صفی خانی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توسعه نامتوازن شهری موجب بر هم خوردن چرخه طبیعت، کاهش طعمه گونه های وحشی، عجین شدن زندگی این جانوران با جوامع شهری و و نزدیک شدن حیوانات غیراهلی به مناطق مسکونی شده است.

وی تصریح کرد: مدیریت غیر اصولی پسماند و یافتن راحت غذا توسط گونه‌های وحشی موجب عادت این حیوانات برای ورود به مناطق مسکونی و حضور در مناطق شهری و یافتن غذا و رفع گرسنگی می شود این در حالیست که مدیریت اصولی پسماند و جمع آوری زباله به طور قطع موجب کاهش چشمگیر حضور این جانوران در مناطق مسکونی شهری و روستایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان همدان تاکید کرد: از دیگر عوامل حضور گرگ در مناطق مسکونی غذا دهی بی ضابطه به سگ های ولگرد و بلاصاحب است با این توضیح که این کار موجب سیر شدن سگ ها و تلاش نکردن آنها برای یافتن غذا در طبیعت یا تغذیه از طریق پسماندها شده بنابراین به اندازه زیاد پسماند برای تغذیه گونه‌های وحشی باقی می‌ماند.

صفی خانی گفت: توسعه نامتوازن شهری، ورود به قلمرو و حریم حیوانات و دست اندازی بشر به محیط زندگی گونه های جانوری با تغییر کاربری زمین های کشاورزی و دیوار کشی باغات و ساختمان سازی عرصه را برای زندگی گونه های جانوری تنگ کرده و به همین دلیل حضور در جوامع شهری برای یافتن غذا امری طبیعی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان همدان اظهار داشت: حمله گرگ به احشام سابقه تاریخی دارد و از گذشته تاکنون این موضوع رواج داشته، اما حمله این گونه وحشی به انسان تنها در مواقع احساس خطر به ویژه در زمان زاد و ولد، تخریب لانه توسط مردم و آزار و اذیت توله ها و نیافتن طعمه اتفاق می افتند.

صفی خانی گفت: گزارش های متعددی به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مبنی بر حضور گونه های وحشی در مناطق مسکونی منتشر می شود که برهمین اساس سه تیم از معاونت محیط زیست طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست استان همدان به صورت شیفتی کار حضور و بررسی مناطق حاشیه شهر را برعهده دارند که البته تاکنون هیچ موردی از حضور این حیوانات مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش ایرنا، اواخر بهمن سال ۹۹ ورود یک قلاده شغال به پارکینگ یک منزل مسکونی و حمله به دختر ۱۰ ماهه در روستای «حکان» از توابع بخش مرکزی شهرستان درگزین گزارش شد که با حضور و اقدام همسایه ها این جانور تلف شد.

روزهای پایانی تیرماه سال ۱۴۰۰ نیز حمله گرگ به چند نفر در نزدیکی یکی از مناطق روستایی شهرستان ملایر گزارش شد که با بررسی سازمان محیط زیست، حمله این گونه وحشی به ۲ نفر تایید شد.

تاکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۹  گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در استان همدان شناسایی شده است.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد.

برچسب‌ها استان همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گرگ حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گرگ استان همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گرگ حیات وحش مناطق مسکونی گونه های وحشی استان همدان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۵۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هدفمند و هوشمند می‌شود،گفت: رسیدگی به ۱۰ هزار درخواست و تایید بیش از سه هزار نقل و انتقال پسماند در کشور بیانگر جدیت کار در این حوزه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ایرج حشمتی در همایش مدیران محیط زیست کشور در شیراز با بیان اینکه نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و تغییر اقلیم از اولویت‌های پیش‌رو در سال جاری است که با جدیت دنبال می‌شود، گفت: رسیدگی به 10 هزار درخواست و تایید بیش از سه هزار نقل و انتقال پسماند در کشور بیانگر جدیت کار در این حوزه است، نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هدفمند و هوشمند می‌شود.

وی با اشاره به مسئولیت محیط زیست در حوزه‌های پایش آب، هوا و خاک افزود: به روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده‌های هوا و تدوین برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها در دستور کار سال 1403 سازمان قرار گرفته است، همچنین با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور، پلیس راهور و راه و شهرسازی برنامه از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جدید اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در اجرای ماده الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه، با هدف تقویت سازگاری و‌ کاهش آسیب‌پذیری کشور در مقابل تغییر اقلیم، برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور توسط سازمان و با همکاری سازمان‌های ذیربط تهیه خواهد شد.

حشمتی با تشریح اقدامات سیاستگذاری و نظارتی در بخش آب و خاک، یاد آور شد: قانون حفاظت از خاک قانون تخصصی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است و در همین راستا آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال گذشته در هیئت وزیران و نیز خط مشی‌های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از خاک کشور تصویب و ابلاغ شد که مطابق خط مشی‌های مذکور، بهینه سازی روش‌های استفاده از آب‌های نامتعارف در خاک در تطابق با شاخص‌های کمی و کیفی و استاندارد‌های مرتبط باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا و نیز کمک به حل بحران فعلی آب کشور تدوین و ابلاغ معیار مشمولیت واحد‌ها در اجرای طرح پایش خوداظهاری برای بخش پساب و پارامتر‌های مشمولیت واحد‌ها به تفکیک کد آیسیک دراجرای قانون حفاظت از خاک و آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب تدوین و ابلاغ شده است. 

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: در سال گذشته، 143 رودخانه با 684 ایستگاه به صورت فصلی پارامتر‌های عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته که نتایج 1876 پایش نشان از این دارد که در 70 درصد پایش‌های انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است، همچنین 5 گزارش ملی در راستای نظارت بر مدیریت زیست محیطی تنظیم و به نهاد‌های متولی قانونی آن برای اقدام وفق تکالیف قانونی ابلاغ شده است. 

حشمتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت آب زیر زمینی نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نیرو در کارگروه‌های برنامه ایمنی آب کشور در حال پایش است، ادامه داد: رفع آلودگی با شناسایی انواع ریسک‌های آلودگی اولویت بندی و تدوین پایش آب زیرزمینی کشور صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • ساماندهی محل دفن پسماند گتوند در کوتاه مدت
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • شهرداری‌های کردستان مدیریت دفن بهداشتی زباله را ندارند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود