Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-19@18:20:39 GMT

کاهش دمای ۸ استان

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۲۸۶۶۹

سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار نارنجی و سه هشدار زرد رنگ از افزایش سرعت باد در برخی نقاط کشور و کاهش دما و پایداری جوی در شهرهای صنعتی کشور خبر داد. ناطقان:  سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از افزایش سرعت باد طی بازه زمانی پنج‌شنبه( ۷ بهمن ماه) تا دوشنبه( ۱۱ بهمن ماه) خبر داد.

نوع مخاطره حاصل از این پدیده افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۲ تا ۳ متر و در فراساحل تا ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ متر است.

منطقه اثر این سامانه پنج‌شنبه( ۷ بهمن ماه) شمال خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان و بوشهر، جمعه( ۸ بهمن ماه) تنگه هرمز، خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر و هرمزگان و شنبه( ۹ بهمن ماه) تنگه هرمز، خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر و هرمزگان خواهد بود.

یکشنبه (۱۰ بهمن ماه) تنگه هرمز، مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان و دوشنبه (۱۱ بهمن ماه) تنگه هرمز، مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، نواحی ساحلی و دور از ساحل بوشهر و هرمزگان تحت تاثیر فعالیت این سامانه خواهند بود.

اثرات این مخاطره خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق‌های سبک و نیمه‌سنگین و اختلال در تردد با شناورهای سنگین و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی خواهد بود.

توصیه می‌شود پرهیز از فعالیت‌های تفریحی و محدودیت در سایر فعالیت‌های دریایی به‌ویژه در مناطق فراساحل، جمع‌آوری تورها و لوازم صیادی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت در دستور کار قرار گیرد.

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از افزایش میزان سرعت باد طی روزهای  پنج‌شنبه و جمعه (۷ و ۸ بهمن ماه) خبر داد.

حاکمیت این شرایط جوی افزایش ارتفاع موج در ساحل بین ۱.۵ تا ۲ متر و در فراساحل تا ۳ متر را دریای خزر، نواحی ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران و گلستان در پی دارد.

اثر این مخاطره می‌تواند سبب افزایش احتمال اختلال در فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها شود.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در تردد قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت‌های دریایی در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از  پایداری و سکون نسبی هوا طی بازه زمانی سه‌شنبه( ۵ بهمن ماه) تا چهارشنبه( ۶ بهمن ماه) خبر داد.

نوع مخاطره این پدیده افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه سه‌شنبه( ۵ بهمن ماه) شهرهای اصفهان و اراک و چهارشنبه( ۶ بهمن ماه) شهرهای تهران، کرج، اصفهان و اراک است.

اثر این مخاطره می‌تواند در صورت عدم کنترل منابع آلاینده ثابت و متحرک افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی و احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها شود.

توصیه می‌شود از رفت وآمدهای غیر ضروری در سطح شهر به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری پرهیز شود. پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ سامانه پرفشار سرد از  صبح جمعه( ۸ بهمن ماه) تا اوایل وقت شنبه( ۹ بهمن ماه) خبر داد که موجب کاهش دما به میزان ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد می‌شود.

منطقه اثر این سامانه‌ جمعه( ۸ بهمن ماه) استان‌های خوزستان، بوشهر، شمال و غرب فارس و شنبه( ۹ بهمن ماه) جنوب فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خواهد بود.

اثر مخاطره این باعث یخ زدگی محصولات کشاورزی و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی می‌شود.

توصیه سازمان هواشناسی در این شرایط تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی مانند فروت ست و کودهای اسید آمینه به‌صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها است.

با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، استفاده از ضد یخ در ماشین ‏آلات و ادوات کشاورزی و محافظت از سبزی و صیفی جات تازه کشت شده در برابر سرما در استان های جنوبی نیز در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه از  تغییر نوع توده هوا و افزایش گرادیان فشاری خبر داد.

زمان شروع این سامانه اوایل وقت پنج‌شنبه( ۷ بهمن ماه) است و تا پیش از ظهر جمعه( ۸ بهمن ماه) ادامه خواهد داشت.

نوع مخاطره حاصل از این پدیده وزش باد شدید است.

پنج‌شنبه( ۷ بهمن ماه) استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، جنوب اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و جمعه( ۸ بهمن ماه) استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان درگیر این پدیده خواهند بود.

اثر مخاطره حاصل افزایش احتمال خسارت به گلخانه‌ها و شکستن نهال‌ها است.

توصیه می‌شود استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه‌ها، عایق بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها اقدام نمایند، سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین و عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
منبع: مهر برچسب ها: دما ، ناطقان ، باد ، پایدار

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دما ناطقان باد پایدار نواحی ساحلی و دور از ساحل سازمان هواشناسی با صدور دستور کار قرار گیرد بوشهر و هرمزگان صدور هشدار هشدار زردرنگ هشدار نارنجی ۸ بهمن ماه ۷ بهمن ماه تنگه هرمز خلیج فارس پنج شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، اداره پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد: وزش باد از عصر امروز، جمعه  ۳۱ فروردین در نیمه غربی استان و مناطق مستعد شدت می‌گیرد  و این پدیده در مناطق بادخیز خراسان رضوی همراه با خسارت خواهد بود.

براساس این گزارش افزایش دما نیز از دیگر پدیده‌های جوی است که از دیروز خراسان رضوی آغاز شده است و تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت.

هم اکنون آسمان در خراسان رضوی صاف است و به جز برخی بارش‌های پراکنده خفیف در مناطق کوهستانی، پدیده خاص دیگری وجود ندارد.

براساس اعلام اداره پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی در شبانه روز گذشته، قوچان با کمینه دمای ۶ درجه سلسیوس و داورزن با بیشینه دمای ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان‌های استان بوده اند و در همین مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۱۲ تا ۲۴ درجه را به ثبت رسانده است.

دمای کنونی  مشهد ۱۵ درجه سلسیوس است که طبق تحلیل نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی امروز بین ۱۱ تا ۲۶ درجه در نوسان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه
  • وضعیت جوی و دریایی بوشهر آرام است/ افزایش نسبی دمای هوا از یکشنبه
  • پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی
  • پیش بینی افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی
  • هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان
  • هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور
  • دمای هوا در خراسان رضوی افزایش می‌یابد
  • افزایش دمای هوا در آذربایجان‌غربی
  • کاهش محسوس دمای هوا در خراسان جنوبی
  • افزایش محسوس دمای هوا در آسمان مازندران