Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، این شمار دامداران عصر امروز سه شنبه در نشست با مسوولان دستگاه های مرتبط در اتاق بازرگانی گرگان گفتند اکنون برای تامین نهاده های دامی برای پرورش دام دچار مشکل هستند و تاکید کردند ادامه وضعیت کنونی زیان جبران ناپذیری را به این صنعت وارد خواهد کرد.

مطابق گزارش معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان، صنعت دامپروری استان ماهانه نیاز به تامین ۴۰ هزار تن نهاده های دامی شامل جو، ذرت، کنجاله سویا و سبوس دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این استان شمالی یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر( اکراد کوچنده شمال خراسان ) و نیمه کوچنده بومی ( ترکمن) و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد که از سوی بیش از ۵۰ هزار بهره بردار پرورش داده می شود.

خشکسالی‌ چند سال اخیر سبب دشواری شدید برای تامین علوفه موردنیاز دام‌های سبک و سنگین گلستان و گرانی و چند برابر شدن قیمت علوفه و نهاده‌های مورد نیاز تغذیه دام شده و در این شرایط سخت، دامداران این استان شمالی برای ادامه حیات حرفه دامپروری به تامین علوفه و حمایت‌های بیشتر دولت احتیاج دارند.

یکی از دامداران پرورش دهنده دام سنگین صنعتی در گلستان گفت: تا حذف ارز ترجیحی از این بخش، تولیدکنندگان نیاز مبرم به حمایت ویژه در تامین نهاده های دامی دارند.

احمد قلندری افزود: اتاق بازرگانی گرگان به عنوان بخش خصوصی می تواند حامی خوبی برای انتقال درخواست پرورش دهندگان دام استان به مسوولان کشوری در تامین نهاده های دامی باشد.

مدیر یکی از اتحادیه های دامداران در گلستان بر حل مشکل تامین نهاده های دامی پرورش دهندگان استان تاکید  و اضافه کرد: نیاز سنجی واقعی در حوزه تامین نهاده های دامی در استان باید صورت گیرد تا دامداران دغدغه ای برای پرورش دام نداشته باشند.

یاسر لیاقی یادآور شد: ضرورت دارد به بحث زراعت وابسته به صنعت دامپروری استان ورود پررنگ شود و در این زمینه، بسته های حمایتی برای تولیدکنندگان ارایه شود تا مشکل تامین نهاده های دامی ریشه ای حل بشود.

وی گفت: برنامه ریزی خوبی در حوزه زراعت وابسته به صنعت دامپروری در گلستان نداریم و کم رغبتی از سوی کشاورزان برای تولید علوفه های دامی به دلیل مقرون به صرفه نبودن، به وضوح دیده می شود.

به تاکید وی صنعت دامپروری استان در حوزه زراعت وابسته به این صنعت نیاز به یک نقشه و حمایت های ویژه از کشاورزان برای تولیدات علوفه ای دارد.

مدیرعامل اتحادیه گاوداران و اسب داران گلستان در این نشست به وضعیت نامناسب کنونی در تهیه نهاده های دامی برای پرورش دهندگان استان اشاره کرد و گفت: این مشکل در صنعت دامپروری استان طی سه ماه اخیر رخ داده و همچنان ادامه دارد که باید برای این مشکل چاره ای اندیشید.

علیرضا نوروزی افزود: افزایش قیمت نهاده های دامی در صنعت دامپروری، زنگ خطر برای بهره برداران آن در تولید بوده و تداوم آن خسارت زاست.

وی از دستگاه های مرتبط خواست که نظارت مستمر بر توزیع نهاده های دامی و تامین به موقع آن با رفع موانع پیشرو داشته و حذف پلاک دام ذبح شده در تخصیص سهمیه نهاده های دامی لحاظ شود.

نوروزی همچنین همراهی دامپزشکی گلستان در کمک به پرورش دهندگان در مایه کوبی دام ها علیه بیماری ها از جمله تب برفکی شد و گفت: با توجه به این که هزینه تامین دارو برای پرورش دهنده با حذف ارز ترجیحی بالاست، حمایت از این صنعت در این حوزه لحاظ شود.

وی در خصوص فروش شیر تصریح کرد: دامداران در پایان سال برای فروش شیر به کارخانه های لبنی در منطقه دچار مشکل بوده و جهادکشاورزی برای رفع دغدغه ها آن ها اقدام موثر انجام دهد.

در همین پیوند مدیرعامل اتحادیه دامداران گرگان با بیان این که این اتحادیه ۱۷ هزار راس دام صنعتی را زیر پوشش خدمات دارد، گفت: اکنون پرورش دهندگان دام صنعتی در این خطه با چالش در تامین نهاده های دامی مواجه هستند.

محمد تیموری افزود: تنها خواسته پرورش دام صنعتی در منطقه در شرایط کنونی برای عبور از وضعیت موجود( حذف ارز ترجیحی)، تامین نهاده های دامی مورد نیاز بوده تا واحدهای دامداری خود را برای تولید سرپا نگه دارند.

توزیع نهاده های دامی براساس سامانه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان با تایید مشکل تامین نهاده های دامی در صنعت دامپروری، گفت: اکنون توزیع نهاده های دامی در استان براساس بازرگانی و ثبت اطلاعات در این  سامانه است.

رحمت اله سمیعی افزود: صنعت دامپروری استان نیازمند حمایت ویژه برای گذر از حذف ارز ترجیحی بوده تا متحمل خسارت بیشتر و تاثیر منفی در پایداری تولید نداشته باشد.

وی ادامه داد: در این استان در شرایط عادی ۵۰ درصد تامین نهاده های دامی پرورش دام به کنستانتره و بقیه علوفه وابسته بوده و پیشنهاد برای حل دایمی دغدغه پرورش دهندگان در منطقه، حمایت از گسترش زراعت علوفه دامی، توزیع رایگان نهاده های تولید، واگذاری مراتع به دامداران و کمک یارانه ای نقدی به تولیدکنندگان ضروری است.

وی ادامه داد : برای عبور از وضعیت پیش آمده برای پرورش دهندگان دام استان در تامین نهاده های دامی، تخصیص ویژه نهاده ها به میزان ۴۰ هزار تن در ماه به مدت ۲ ماه ضروری است.

سمیعی اضافه کرد: تخصیص این میزان نهاده ها شامل ۱۵هزار تن جو، ۱۰ هزار تن ذرت، ۱۰ هزار تن سبوس و پنج هزار تن کنجاله سویاست.

اتاق بازرگانی گرگان پیگیری مشکل دامداران  

 رئییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این اتاق به ویژه کمیسیون کشاورزی آن با جدیت برای رفع مشکلات دامداران استان در تهیه نهاده های دامی به ویژه در شرایط کنونی، اقدام خواهد کرد.

علی محمد چوپانی افزود: اتاق بازرگانی گرگان به زودی نامه ای را تنظیم و از رئیس جمهور در خواست توجه ویژه به دامداران استان گلستان در تخصیص نهاده های دامی برای ۲ ماه آینده خواهد داشت.

به گفته وی مطابق نیاز سنجی صورت گرفته توسط دستگاه مرتبط، ماهانه نزدیک به ۴۰ هزار تن کنستانتره برای پرورش دام سنگین در استان نیاز است.

تامین نقدینگی برای صنعت دامپروری گلستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: صنعت دامپروری این استان برای تداوم تولید نیاز به اختصاص ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نقدینگی برای ۶ ماه آینده دارد تا از دوره اجرای حذف ارز ترجیحی گذر کند.

مختار مهاجر افزود: تخصیص این میزان اعتبار به استان می تواند فشار به تولیدکنندگان صنعت دامپروری تا اجرای حذف ارز ترجیحی، کاهش داده و کمک به این قشر شود.

وی با تاکید بر حمایت ویژه از صنعت دامپروری گلستان که جایگاه هشتم کشوری را در تولید دارد، گفت: در شرایط کنونی اجرای حذف ارز ترجیحی، خشکسالی سالهای و تاثیر منفی آن بر پوشش گیاهی ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع اراضی و زراعی، خروج کاه کلش ( بقایای گندم و جو) و حمل ذرت علوفه ای به سایر استان ها، ضرورت توجه به طرح های حمایتی از این صنعت را دوچندان می کند.

مهاجر همچنین همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از صنعت دامپروری استان در دوره حذف ارز ترجیحی و تامین نهاده های دامی را خواستار شد.

استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۷ درصد آن روستایی بوده و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان اتاق بازرگانی ایران دامپروری ارز ترجیحی خشکسالی نقدینگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان اتاق بازرگانی ایران وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان اتاق بازرگانی ایران دامپروری ارز ترجیحی خشکسالی نقدینگی تامین نهاده های دامی اتاق بازرگانی گرگان صنعت دامپروری استان نهاده های دامی حذف ارز ترجیحی پرورش دهندگان هزار راس دام برای تولید برای پرورش پرورش دام هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۰۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحامد عاملی بعدازظهر پنجشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: هفته آینده رییس سازمان بورس با سفر به استان اردبیل این موضوع را به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار می دهد تا در کنار بانک ها تامین منابع واحدهای تولیدی و صنعتی از این محل انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی در اقدامی شایسته احصای بخشنامه ها و مقررات مخل کسب و کار را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داده و در یک سال اخیر بسیاری از این رویه های غلط اصلاح شده است.

استاندار اردبیل ستاد تسهیل، کمیته حمایت قضایی، حمایت از سرمایه گذاری بازرسی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را ظرفین بی نظیر در حمایت از فعالان بخش تولید عنوان کرد و گفت: تاکنون در استان اردبیل چنین فضای همسویی و همراهی شکل نگرفته بود و در این مقطع بهترین فضا را با اصلاح فرآیندها و حمایت از بخش تولید شاهدیم.

عاملی بیان کرد: دستگاه های اجرایی که بیشترین و طولانی ترین فرآیند صدور مجوز را دارند باید شناسایی شده و اصلاح این فرآیندها را با بهره گیری از ظرفیت آنها برای کمک به امر تولید شاهد باشیم.

وی ادامه داد: بورس و بانک ها ظرفیت خوبی برای تامین مالی واحدهای تولیدی هستند که امیدواریم در این استان نیز بسته های تشویقی و حمایتی از تولید پیش بینی شده و ابلاغ شود.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل تسهیل گری در امر صادرات و واردات را بسیار مهم و حیاتی عنوان کرد و گفت: تعهدسپاری ارزی از جمله موانع پیش روی صادرکنندگان است که دولت قول داده در رفع و رجوع آن اقدامی عملی انجام دهد.

عاملی تصریح کرد: گمرکات استان نیز باید به تجهیزات مناسب و سیستم مدرن ایکس – ری مجهز شده تا گله مندی تجار به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: نباید به خاطر چند متخلف قوانین سختگیرانه را در حوزه تولید و یا صادرات اعمال کنیم بلکه بهتر است حوزه نظارتی را تقویت و فرآیند خلاف قوانین و مقررات را به حداقل برسانیم.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: امسال در کنار تامین زیرساخت شهرک های صنعتی توسعه شهرک خصوصی مدنظر است.

در این جلسه نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل نیز به نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در حال تدوین آئین نامه برای اصلاح فرآیندها و تسهیل گری در پرداخت وام به تولیدکنندگان است تا شعار جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پید کند.

حسین پیرموذن اظهار کرد: متاسفانه برخی فرآیندهای کشوری مانع از تحقق شعار سال است که اصلاح آنها از جمله سیاست های ارزی، عدم سهم خواهی از تجارت، جلوگیری از فربه شدن نظام دولتی و دیوان سالاری، کاهش تنش و تقویت روابط با کشورهای همسایه و اصلاح سیاست مدیریت منابع خدادادی از جمله این مطالبات است.

وی ادامه داد: در سطح استانی نیز باید هرچه سریعتر مسیر ریلی تکمیل، منطقه آزاد تجاری راه اندازی و توسعه شهرک صنعتی و زیرساخت های آن به همراه تجهیز گمرک مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 6082086

دیگر خبرها

  • بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل
  • تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی
  • حمایت هواداران را نیاز داریم
  • ترخیص بهداشتی ۹ میلیون تن نهاده دام وارداتی از بندر امام
  • معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم
  • ترخیص بیش از ۹ میلیون تن نهاده دام در بندر امام خمینی
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران / نیاز به حمایت دولت، سازمان غذا و دارو و خیرین
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن نهاده دامی و کشاورزی در کرمانشاه
  • جلوگیری از فاسد شدن ۲۷ هزار تن نهاده های دامی در ایلام
  • توزیع بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه