Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- ناظر گمرکات استان گیلان گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال صادرات کالا از گیلان به روسیه ۱۸ درصد افزایش یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، ابوالقاسم یوسفی‌نژاد شامگاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح آخرین آمار صادرات و واردات در کشور اظهار داشت: در 9 ماهه امسال تجارت خارجی کشور 72 میلیارد دلار و به وزن 122 میلیون تن بود که از لحاظ ارزش دلاری 38 درصد رشد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناظر گمرکات استان گیلان با اشاره به آمار صادرات و واردات در گیلان افزود: در 10 ماهه نخست امسال در گیلان 925 هزار تن کالا به ارزش 558 میلیون دلار به کشورهای همسایه اعم از کشورهای عربی، اوکراین و افعانستان صادر شد که از لحاظ وزنی 6 درصد و ارزش دلاری 7 درصد افزایش داشتیم.

یوسفی‌نژاد تصریح کرد: در مدت زمان مذکور بیش از یک میلیون و 290 تن کالا به ارزش 957 میلیون دلار وارد استان گیلان شد که عموماً مواد اولیه خطوط تولید و کالای اساسی بود؛ بیش از 75 درصد صادرات گیلان نیز محصولات کشاورزی است و مهم‌ترین مقصد تجاری همسایه ما روسیه و آذربایجان هستند.

صاحبان طرح‌های کاربردی برای حل مشکلات گیلان "تسهیلات کم‌بهره" می‌گیرنداستاندار گیلان: کارخانجات تعطیل‌شده و نیمه‌فعال استان احیا می‌شوداستاندار گیلان: اعتبارات مناسب برای احداث پروژه راه‌آهن رشت ـ آستارا پیش‌بینی می‌شود

مدیرکل گمرک بندرانزلی با بیان اینکه گیلان در صادرات از استان‌های شمالی پیش‌تر است و در زمینه واردات نیز با مازندران تقریباً برابری می‌کند ابراز داشت: بیش از 4 درصد تجارت خارجی کشور از گیلان انجام می‌شود اما این آمار قابل افزایش است و لازمه آن فراهم‌سازی تمهیدات لازم است.

وی با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا افزود: بیش از 499 میلیون تن کالا به ارزش 260 میلیون دلار از گیلان به کشورهای عضو اوراسیا و در رأس آن روسیه صادر شد که سهم گیلان از این میزان 55 درصد ارزش دلاری است و در 10 ماهه نخست امسال صادرات از گیلان به روسیه 18 درصد رشد یافت.

ناظر گمرکات استان گیلان درباره علت کندی فرآیند ترخیص کالا از گمرک و راه‌های حل این مشکل گفت: از زمان راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی تمام دستگاه‌ها مکلف شدند مجوزهای خود را در این سامانه به گمرک ارائه دهند و این موجب افزایش سرعت عمل و جلوگیری از قاچاق کالا شد.

یوسفی‌نژاد با بیان اینکه مدت ترخیص کالا نیز به سبب سامانه جامع امور گمرکی کاهش یافت عنوان داشت: مشکلات مربوط به بانک مرکزی و مبادلات ارزی نیز از دلایل کندی ترخیص کالا از گمرک و کندی تجارت است که تمهیداتی در این زمینه ایجاد شد تا مدت زمان انبار کردن کالا کوتاه شود.

وی با تأکید بر این باید فاصله رسیدن کالا از واردات مواد اولیه تا خط تولید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود تا تولیدکننده کالا را به جای گمرک در انبار قرار دهد افزود: گمرک گیلان در این راستا قراردادی با واحدهای تولیدی منعقد کرد و اکنون 24 واحد تولیدی انبار اختصاصی دارند که انبار آن جزئی از گمرک است.

مدیرکل گمرک بندرانزلی با بیان اینکه بدین ترتیب کالا پس از وارد شدن مستقیم به انبار آن واحد می‌رود اذعان کرد: برای کوتاه شدن ترخیص کالا برنامه‌ریزی‌هایی نظیر ایجاد انبار اختصاصی و حمل یکسره انجام شد؛ فعالیت گمرک انزلی شبانه‌روزی شده و برای ارتقای گمرک حسن‌رود به اداره‌کل کاسپین نیز به استاندار درخواست دادیم‌.

ناظر گمرکات استان گیلان اظهار داشت: بسیاری از صادرکنندگان استان صادرکننده ملی و کارآفرین هستند لذا برای مقوله فعالان مجاز اقتصادی از این افراد خواستیم تا پای ‌کار بیایند اما در استان‌ گیلان در این زمینه همتی ندیدیم البته برخی از این فعالان درگیر مشکلات تولید، تحریم‌ها و مشکلات مبادلات ارزی هستند.

یوسفی‌نژاد با اشاره به اینکه اتحادیه اوراسیا اکنون در حال سوق یافتن به سمت منطقه آزاد تجاری است گفت: با این رویکرد بیش از 8 هزار ردیف تعرفه صفر می‌شود که به نفع تجار است؛ اکنون مشکلات مبادلات پولی به دلیل تحریم‌ها و اتصال راه آهن‌ رشت ـ آستارا از موضوعات اساسی گیلان است.

مدیرکل گمرک بندرانزلی از مهم‌ترین مزیت‌های احداث راه‌آهن رشت ـ آستارا و اتصال آن به کریدور شمال جنوب را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: تکمیل این پروژه علاوه بر افزایش تجارت استان گیلان و کشور و روان شدن ترانزیت ‌کالا، استفاده از کانتینرهای یخچالی را رونق می‌بخشد.

وی درباره اقدامات گمرک برای پیشگیری از تخلفات گمرکی و قاچاق کالا عنوان داشت: سامانه امور گمرکی، سامانه جامعی است که راه‌اندازی آن در چند سال اخیر تقلب در اظهارنامه و اظهارنامه‌های جعلی را از میان برداشته است و اکنون دیگر در دستگاه‌ها نقل و انتقال سند و سند دستی نداریم‌.

ناظر گمرکات استان گیلان تصریح کرد: همچنین گمرک با هوشمند کردن مبادی و بهره‌گیری از ایکس‌ری سعی دارد تا جلوی قاچاق کالا را بگیرد البته این هوشمندسازی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و نصب ایکس‌ری پرقدرت در آستارا، انزلی و منطقه آزاد در برنامه ما است‌.

انتهای پیام/614/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ناظر گمرکات استان گیلان رشت ـ آستارا یوسفی نژاد ترخیص کالا راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۳۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، رضا قربانی گفت: مبادلات تجاری مرز رسمی پرویزخان شامل صادرات، واردات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد و دیگر رویه‌های گمرکی است و این حجم از مبادلات نشان دهنده اهمیت این گمرک مهم و راهبردی و نقش آن در رونق اقتصادی کشور است.
وی اظهار کرد: پارسال در مجموع در حوزه صادرات، یک میلیارد و ۲۳۴ هزار دلار انواع کالا به وزن ۲ میلیون و ۷۸۹ هزار تن از گمرک پرویزخان به عراق صادر شد که در هم سنجی با سال قبل از آن از نظر ارزشی ۲۷ درصد و از نظر دلاری رشد ۱۱ درصدی دارد.
مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: این شاهراه اقتصادی و مرز مهم، سهم ۳۶ درصدی صادرات استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه در حوزه ترانزیت شاهد رشد ۳۱۶ درصدی ارزش دلاری و ۳۴۶ درصدی وزنی از این گمرک هستیم.
قربانی ادامه داد: ارزش دلاری ترانزیت مبدا در گمرک رسمی پرویزخان یک میلیارد و ۶۹۰ هزار دلار به وزن چهار میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: مازوت، نفتا، روغن صنعتی، بیتومین مهمترین کالا‌های ترانزیتی این مرز هستند و ترانزیت این مرز به بنادر جنوبی کشور و از آنجا به کشور‌های امارت و هند انجام می‌شوند.
وی گفت: بنا بر اعلام رییس کل گمرک ایران پرویزخان مرز نوظهور ترانزیت در کشور است و حجم مبادلات تجاری گویای این واقعیت است.
روزانه بیش از یک هزار تانکر سوخت رسان خالی و پُر از مرز پرویزخان از کشور خارج و یا وارد کشورمان می‌شوند ضمن اینکه صادرات روزانه این مرز به اقلیم کردستان عراق به طور میانگین بیش از ۴۵۰ کامیون انواع کالا است .
عمده کالا‌های صادر شده از این مرز رسمی شامل میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی است.

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • عقب‌ماندگی کریدور شمال – جنوب در کردستان
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • دعوت پوتین از کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب
  • دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد
  • افزایش ترانزیت ریلی کالا از گمرک رازی در مرز ایران وترکیه 
  • بیش از پنج میلیارد دلار مبادلات تجاری درمرز رسمی پرویزخان