Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دومین لایحه بودجه‌ای است که در آن بحث مالیات‌ستانی از خانه‌ها و خودروهای لوکس مطرح شده است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، شاهد عملکرد بسیار پایین در دریافت مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس بودیم.

در این خصوص باید گفت که اجرای این دو پایه مالیاتی نیازمند تصویب آیین‌نامه آن در هیات دولت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدت‌ها بود که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کرد که این آیین‌نامه‌ها را تدوین کرده است اما در نهایت دولت دوازدهم این آیین‌نامه‌ها را به تصویب نرساند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم هر دوی این آیین‌نامه‌ها به تصویب رسید و امکان آغاز مالیات‌ستانی از خودروها و خانه‌های لوکس فراهم شد.

در لایحه بودجه سال جاری نیز موضوع مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس که در چارچوب مالیات بر ثروت در نظر گرفته می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است. اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با توجه به اطلاعاتی دریافت شده، بیش از پنج هزار خودرو لوکس را شناسایی کرده و برگ تشخیص مالیاتی آنها نیز صادر خواهد شد.

براساس گفته‌های مسئولان سازمان امور مالیاتی خانه‌های لوکس نیز شناسایی شده‌اند و اقدامات این سازمان برای بارگزاری اطلاعات این خانه‌ها در سامانه مودیان در حال انجام است.

لازم به ذکر است، روز یکشنبه بود که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کف مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس را از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان افزایش داد که این موضوع با انتقاداتی مواجه شد.

غلامحسین رمضانی، عضو کمیسیون تلفیق با دفاع از این تصمیم تورم بالا در حوزه مسکن را عامل این تصمیم دانسته و گفته بود: امروز قیمت خانه یک کارمند که چند سال قبل خریداری کرده است به حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان رسیده است. این افراد جزو دهک‌های بالای جامعه نیستند که بخواهیم از آنها مالیات برخانه‌های لوکس بگیریم. در نتیجه کف مالیات‌ستانی توسط کمیسیون تلفیق افزایش یافت تا شامل طیف کوچک‌تری از مردم شود.

گفتنی است، یکی از انتقادات اصلی که اخیرا و به دلیل تغییر کف مالیات بر خانه‌های لوکس از ۱۰ میلیارد به ۲۰ میلیارد تومان توسط برخی کارشناسان مالیاتی مطرح شده است، نرخ پایین مالیات‌های مربوط به خانه‌ها و خودروهای لوکس است.

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در خصوص تغییرات اعمال شده در نرخ مالیات بر خانه‌ها و باغ ویلاهای گران قیمت گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق خانه‌هایی با ارزش روز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان معاف از مالیات شدند.

نرخ مالیات خانه‌های لوکس و خودروهای لاکچری مشخص شد

وی ادامه داد: همچنین میزان مالیات خانه و باغ ویلاهای گران قیمت نسبت به مازاد ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان یک در هزار، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۳۵ میلیارد تومان دو در هزار، نسبت به مازاد ۳۵ تا ۵۰ میلیارد تومان سه در هزار، نسبت به مازاد ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد ۷۰ میلیارد تومان پنج در هزار است.

البته برخی این نرخ‌ها را در آغاز مالیات‌ستانی از خانه‌های لوکس مناسب می‌دانند و براین باور هستند که نباید به یکباره نرخ‌های بالایی تعیین کرده چرا که باعث مقاومت مودیان نسبت به پرداخت مالیات خواهد شد اما وقتی نرخ‌های در نظر گرفته شده را به صورت مصداقی مورد بررسی قرار می‌دهیم متوجه این مساله خواهیم شد که نرخ در نظر گرفته شده بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که بتوان چنین استدلالی را پذیرفت.

در جدول زیر نرخ‌های قبلی مالیات بر خانه‌ها و باغ ویلاهای گران قیمت با تغییرات جدید کمیسیون تلفیق قابل مقایسه است:

با توجه به نرخ‌های جدید در صورتی که یک خانه ۲۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد فقز باید پنج میلیون در سال مالیات پرداخت کند و این در حالی است که اجاره بهای چنین خانه‌ای در هر ماه چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان است. با توجه به نرخ‌های قبلی همین خانه ۲۵ میلیارد تومانی باید به جای پنج میلیون تومان رقمی در حدود ۱۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت می‌کرد. با توجه به این اعداد می‌توان گفت که کمیسیون تلفیق نرخ مالیات بر خانه‌های لوکس را به طور چشم‌گیری کاهش داده است.

با در نظر گرفتن نرخ‌های تعیین شده خانه‌هایی که ارزشی معادل ۷۰ میلیارد تومان دارند باید معادل ۲۵۰ میلیون تومان در سال مالیات بپردازند.

لازم به ذکر است که با مقایسه مالیات بر خانه‌های لوکس با مالیات بر خودروهای لوکس به اعداد جالبی دست می‌یابیم. به طور مثال مالیات یک خودرو دو میلیارد تومانی برابر ۱۵ میلیون تومان خواهد بود و این در حالی است که یک خانه ۲۵ میلیارد تومانی تنها پنج میلیون تومان مالیات پرداخت خواهد کرد.

خانه‌ای با ارزش دلاری برابر با ۲۵ میلیارد تومان در کانادا باید ۶۱۰۰ دلار مالیات بدهد و این در حالی است که این رقم در ایران برابر با ۸۳۰ دلار در سال است.

با توجه به موارد ذکر شده به نظر می‌رسد نرخ مالیات‌های مربوط به خانه‌های لوکس بیش از پیش کاهش یافته است و اقدام کمیسیون تلفیق برای افزایش ۱۰۰ درصدی سقف معافیت‌های مالیاتی جای سئوال دارد. ضمن اینکه این اقدام باعث کاهش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده از این طریق خواهد شد.

کد خبر 652783 برچسب‌ها مالیات سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر خانه های خالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مالیات سازمان امور مالیاتی کشور مالیات بر خانه های خالی سازمان امور مالیاتی مالیات بر خانه مالیات بر خانه ها ۲۵ میلیارد تومان مالیات ستانی کمیسیون تلفیق خودروهای لوکس خانه های لوکس نسبت به مازاد میلیون تومان نرخ مالیات آیین نامه خانه ها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ اجاره خانه در کدام محله های تهران کمتر است؟

این روزها دانشجویان زیادی برای اجاره مسکن در تهران اقدام می‌کنند و اولویت آنها انتخاب خانه در محله‌هایی از تهران است که دسترسی مناسبی به حمل‌ونقل عمومی دارند. علاوه‌بر این، مسئله قیمت اجاره و مبلغ ودیعه نیز باعث شده تا دانشجویان بیشتر به سمت مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی تهران برای اجاره خانه بروند.

بنابراین در ادامه این مطلب به بررسی هزینه اجاره مسکن در مناطقی از تهران که به نسبت جاهای دیگر ارزان‌تر است، خواهیم پرداخت.

به گزارش برترین ها، یک واحد ۳۸ متری نوساز در میدان نامجو با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهانه ۶ میلیون تومان قابل اجاره است. واحد دیگری در نظام‌آباد با زیربنای ۶۳ متر دارای دو اتاق خواب و سنی حدود ۱۰ سال با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شود. در همین محله می‌توانید یک واحد آپارتمان ۵۳ متری ۲۱ ساله را با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه اجاره کنید. کرایه این خانه ماهیانه ۶ میلیون تومان است.

برای اجاره آپارتمان ۵۰ متری در استاد معین با یک اتاق و سنی حدود ۵ سال، به ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه نیاز دارید و باید ماهیانه ۷ میلیون تومان کرایه دهید. این واحد را با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۹ میلیون تومان کرایه نیز می‌توانید اجاره کنید.

اگر قصد دارید تا در شرق تهران ساکن باشید، می‌توانید با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی یک واحد آپارتمان با زیربنای ۵۵ متر و سنی حدود ۱۵ سال را اجاره کنید. کرایه ماهیانه این واحد ۶ میلیون تومان است. همچنین، یک آپارتمان ۷۰متری در تهران‌نو که ۲۱ سال سن دارد و دارای یک اتاق خواب است را با مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه می‌توانید اجاره کنید. کرایه ماهیانه این واحد نیز ۸ میلیون تومان است.

اجاره واحد دیگری با ۴۵ متر زیربنا در حالی که ۱۸ سال از ساخت آن می‌گذرد با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۶ میلیون تومان کرایه ماهیانه امکان‌پذیر است.

قیمت اجاره‌خانه‌های دیگر با جزییات دقیق را در جدول زیر بخوانید؛

محله متراژ مشخصات مبلغ ودیعه (تومان) مبلغ اجاره (تومان)
تهرانپارس شرقی ۶۰ متر سال ساخت ۱۳۹۰ – ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰
شمشیری ۵۵ متر سال ساخت ۱۳۹۵ – ۱ خوابه ۴۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴٬۰۰۰٬۰۰۰
استاد معین ۵۰ متر سال ساخت ۱۳۹۸ – ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۷٬۰۰۰٬۰۰۰
شهرک کاروان ۴۵ متر سال ساخت ۱۳۸۰ – ۱ خوابه ۲۴۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰
تهران‌نو ۷۰ متر سال ساخت ۱۳۸۲ – ۱ خوابه ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۸٬۰۰۰٬۰۰۰
باغ خزانه ۶۳ متر سال ساخت ۱۳۹۲ – ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴٬۰۰۰٬۰۰۰
امیریه ۳۵ متر سال ساخت ۱۳۹۰ – ۱ خوابه ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۳٬۰۰۰٬۰۰۰
سلسبیل ۶۵ متر سال ساخت ۱۳۷۶ – ۱ خوابه ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۶٬۵۰۰٬۰۰۰
امیر بهادر ۷۵ متر سال ساخت ۱۳۹۲ – ۲ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۶٬۰۰۰٬۰۰۰
شمیران‌نو ۵۰ متر سال ساخت ۱۳۹۰ – ۱ خوابه ۳۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ ۴٬۰۰۰٬۰۰۰

توجه داشته‌ باشید این ارقام براساس واحدهایی است که در تهران به فروش گذاشته شده و قطعاً به طور دقیق قیمت مسکن در محله‌های یاد شده را تبیین نمی‌کند. قیمت مسکن در هرمنطقه مطابق با سن بنا، امکانات واحد، کوچه و خیابان، شرایط مالک و فروشنده و… متفاوت خواهد بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد تومان تنها جریمه خانه‌های لوکس و خالی طی ۱۱ ماه گذشته 
  • کافه‌نشینی، از ازل تا ابد
  • افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد
  • سیاره‌ای به نام کافه
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل
  • تصاویر آخرالزمانی از خان یونس پس از عقب‌نشینی اسرائیل از خان یونس
  • نمایش جنایات صهیونیست‌ها پس از عقب‌نشینی از خان یونس
  • مبلغ اجاره خانه در کدام محله های تهران کمتر است؟
  • مالیات خودرو‌های لوکس مشخص شد | کدام مدل‌ها مشمول مالیات می‌شوند؟
  • خودروهای لوکس در انتظار مالیات