Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@15:58:29 GMT

نمایشگاه مجازی کتاب تهران و تحقق عدالت فرهنگی

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۶۹۸

نمایشگاه مجازی کتاب تهران و تحقق عدالت فرهنگی

رسانه‌های مختلف ۶ بهمن، نگاه ویژه‌ای به برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب داشته‌اند. به گونه‌ای که طیف‌های گوناگون خبری از جمله اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش‌ها و گفت‌وگوهایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می‌شود.

رسانه‌های اصولگرا

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بخشی از جای خالی نمایشگاه فیزیکی را پُر کرد

خبرگزاری میزان در گزارشی به نقل از محمد خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، ضمن اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران آورده است: کسب و کارهای مختلف در دوران کرونا دچار آسیب‌های جدی شدند، مخصوصا کسب و کارهایی که ارتباط مستقیم با خریداران و مشتری‌هایشان داشتند مثل اهالی نشر و کتابفروشان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه طبق عادت سالانه، بزرگترین رویدادی که می‌توانست کمک حال ناشران باشد و همیشه با استقبال عظیم مخاطبان همراه است، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. در سایه این نمایشگاه مردم توانستند با جدیدترین کتاب‌های ناشران آشنا شوند و مخاطبی که نمی‌توانست کتاب‌های مورد نیازش را از شهر خود تامین کند به این نمایشگاه مراجعه می‌کرد؛ و افزود: بهترین اقدامی که سال گذشته به دلیل وجود بیماری کرونا رخ داد برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود و اکنون نیز در حال برگزاری است تا بخشی از جای خالی نمایشگاه فیزیکی را پُر کند؛ برپایی این نمایشگاه ارزشمند بوده و برای ناشران بسیار خوب است. در این زمینه امیدواریم سال آینده با کاهش بیماری کرونا نمایشگاه فیزیکی کتاب به بهترین شکل ممکن برگزار شود و ارتباط میان اهالی نشر و مخاطبان مجددا برقرار شود.

فروش حدود ۹ میلیارد تومان کتاب در یک روز

روزنامه جام‌جم با درج گزارشی نوشته است:‌ چهارم بهمن، ۱۲۴هزار نسخه کتاب به مبلغ بیش از هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. علی رمضانی با حضور در برنامه «صبح بخیر ایران» این خبر را اعلام کرد و توضیح داد: دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه آغاز شده است. در این نمایشگاه بیش از ۲۱۰۰  ناشر داخلی و خارجی آثار خود را عرضه کرده اند و تعداد ۲۴کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند. رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به استقبال خوب مردم و فروش ۱۲۴هزار نسخه کتاب در فاصله یک روز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: در این نمایشگاه مجازی بیش از ۲۰۰هزار عنوان اثر از ناشران در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است. مخاطبان این نمایشگاه می توانستند از ۲۹دی ماه وارد سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شوند و کتاب های مورد علاقه خود را در بخش علاقه مندی ها ذخیره کنند. رمضانی ادامه داد: این نمایشگاه در حال خدمات رسانی به مردم سراسر کشور اعم از شهرها و روستاهای دور از مرکز است و درواقع هدف تحقق عدالت فرهنگی است تا دسترسی مردم به کتاب در همه نقاط کشور فراهم شود. لذا میزان دسترسی در نظر گرفته شده برای مخاطبان نمایشگاه فوق العاده و بی نظیر است. او درباره شیوه دسترسی و خرید از این نمایشگاه گفت: مردم عزیز می توانند به سایت ketab.ir مراجعه کنند، فیلم های آموزشی را ببینند و سپس وارد سایت نمایشگاه شوند.

تخصیص بن‌های دانشجویی در نمایشگاه مجازی کتاب؛ جدی یا شوخی؟

به گزارش روزنامه فرهیختگان، نخستین چالشی که ناشران دانشگاهی و دانشجویان در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به آن اذعان دارند، جریان تخصیص بن‌های دانشجویی به دانشجویان و دانشگاهیان برای خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران است که باتوجه به قیمت‌های گزاف کتاب به‌ویژه کتاب‌های دانشگاهی که بنابر حجیم ‌بودن و مرجع‌ بودن قیمت‌های بالایی دارند، از رقم کمی برای خرید کتاب برخوردارند.  مجتبی شفیعی، دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی که یکی از خریداران کتاب دانشگاهی از هر دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران بوده‌است، درخصوص تخصیص بن‌ به دانشجویان برای خرید کتاب‌های دانشگاهی معتقد است عدد و رقم بن‌های دانشجویی که آن هم باتوجه به قیمت کتاب، تورم و شرایط زندگی در جامعه اختصاص داده شده ‌است، شوخی‌ای بیش نیست. وی رقم بن دانشجویی تخصیص داده شده به قشر فرهنگی و دانشگاهی جامعه را فکاهی دانست؛ چراکه کتاب‌های دانشگاهی بسیاری در حوزه‌های مختلف وجود دارد که قیمت‌شان از تمام بن‌های دانشجویی‌ که اختصاص داده می‌شود، بیشتر است و هیچ کاربردی در چنین شرایطی ندارد و به‌جای اینکه هرسال یارانه بیشتری برای خرید کتاب و بن‌های دانشجویی تخصیص داده شود تا به گسترش فرهنگ مطالعه کمک شود، انگار شرایط جوری رقم می‌خورد که سرانه مطالعه به صفر برسد و واقعا جای سوال دارد که چرا در چنین شرایطی تخصیص بن‌های دانشجویی آن هم باتوجه به قیمت کتاب‌های دانشگاهی که هرکدام قیمتی کمرشکن دارد و البته نیاز یک دانشجو در طول ترم تحصیلی است، آنقدر کم است؟ فاطمه سالاری، دانشجوی ارشد دانشگاه تهران همچنین در این خصوص بیان می‌کند که بن‌های دانشجویی باید حداقل خرید کتاب‌های دانشگاهی را تسهیل کند، نه آنکه امکان خرید یک کتاب را هم غیرممکن کند. بن‌های دانشجویی شاید برای خرید کتاب‌های عمومی کارساز باشد که البته آن هم بعید است و متولیان نمایشگاه کتاب باید به حال افزایش بن‌های دانشجویی فکری کنند.

نمایشگاه مجازی کتاب بدون بوی کباب!

روزنامه جوان نوشت: آمار و ارقام می‌گویند نمایشگاه مجازی کتاب تهران خودش را به عنوان یک رخداد مهم در حوزه نشر به اثبات رسانده است، فروش ۱۳۰ هزار نسخه کتاب فقط در روز اول نمایشگاه و ثبت نزدیک ۲۵ هزار سفارش خرید کتاب، نشان می‌دهد نمایشگاه مجازی کتاب تهران چقدر توانسته است فاصله بین کتاب و علاقه‌مندان به کتاب را کم کند. در روز اول نمایشگاه مجازی کتاب تهران نزدیک ۱۳۰ هزار نسخه کتاب به ارزش تقریبی ۹ میلیارد تومان به فروش رسیده است. این بخشی از آماری است که علی رمضانی، رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز اول برگزاری این نمایشگاه ارائه داده است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار است از سال آینده دوباره فعالیت خود را آغاز کند؛ نمایشگاهی که به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده بود و البته این تعطیلی باعث شد راه جدید و البته نوینی برای ارتباط بین ناشران و دوستداران کتاب برقرار شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب، مستأجر چندین ساله مصلای بزرگ تهران است. شبستان‌های بزرگ و فضای باز مصلای تهران در ایام نمایشگاه کتاب تهران به محلی برای قرارهای دوستانه و پیک نیک‌های خانوادگی و گشت و گذار تبدیل شده بود. اغذیه‌فروشی‌ها در حاشیه مصلی با بوی کباب خیلی بیشتر از بوی کاغذ کتاب مردم را به خود جلب می‌کردند و صف خرید ساندویچ‌های گرم، بلندتر از صف خرید کتاب می‌شد، البته اگر برای خرید کتاب صفی ایجاد می‌شد! اکنون دو سال است که خیابان شهید بهشتی تهران از ترافیک رفت و آمد مردم برای رفتن به نمایشگاه کتاب خلاص شده است. شاید در نگاه اول این خلاصی یک نوع حسرت دور شدن از کتاب و کتابخوانی را به ذهن متبادر کند، ولی فضای مجازی نشان داده است بدون رفت و آمد و صرف هزینه‌های ایاب و ذهاب و به جان خریدن خطر کرونا، می‌توان با چند کلیک ساده به مجموعه بزرگی از غرفه‌های مجازی ناشران دسترسی داشت و در کمال آرامش برای خرید کتاب اقدام کرد.

باید تعرفه ویژه‌ای برای ارسال پستی کتاب‌های دانشگاهی در نظر گرفته شود

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت:‌ باتوجه به قطور بودن، حجیم ‌بودن و جامع بودن کتاب‌های دانشگاهی امکان ارسال رایگان برای این کتاب‌ها از بالای دو کیلوگرم وجود ندارد و همه کتاب‌های بالای دو کیلوگرم شامل ۱۰ درصد تخفیف می‌شوند و بنابر تفاهمنامه میان شرکت ملی پست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌های زیر دو کیلوگرم ارسال رایگان خواهند داشت. درصورتی‌که با توجه به اینکه دانشجویان می‌خواهند کتاب‌های جامع و یک ترم خود را در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهیه کنند، بهتر است که متولیان نمایشگاه سیاستگذاری متفاوت‌تری را نسبت به ارسال کتاب‌های دانشگاهی درنظر بگیرند؛ به این معنا که تعرفه‌های پستی را برای کتاب‌های دانشگاهی تغییر بدهند؛ چراکه کتاب‌های دانشگاهی به‌ویژه کتاب‌های فنی، مهندسی و پزشکی به‌دلیل قطور بودن و وزن بالا، گاهی خود به تنهایی دو کیلوگرم یا بیشتر وزن دارند و اگر دانشجویی بخواهد، پنج کتاب مهندسی خریداری کند، قطعا هزینه و بار ارسال پستی این کتاب بر دوش ناشر خواهد بود؛ در صورتی که می‌توان با درنظر گرفتن یارانه مشخص ارسال تمامی کتاب‌ها ازجمله کتاب‌های دانشگاهی را در نمایشگاه مجازی کتاب رایگان کرده یا تعرفه ویژه‌تری برای خریداری این نوع کتاب‌ها در نمایشگاه مجازی تعیین کرد.

تورانیان دراین‌باره بیان می‌کند که پیشنهاد ما به مسئولان در این‌خصوص این بود که شرایط را به‌گونه‌ای هماهنگ کنند که در جهت حمایت از ناشران دانشگاهی هزینه پست برای این کتاب که بسیار حجیم و سنگین بوده و گاهی نزدیک به دو یا سه هزار صفحه هستند، رایگان باشد و بخشی از یارانه نمایشگاه مجازی کتاب صرف این شود تا تبعیضی میان هزینه ارسال پست کتاب‌ها نباشد. کتاب‌های مرجع و حجیم را نمی‌توان از مجموعه دانشگاهی حذف کرد؛ چراکه نیاز اساسی دانشگاهیان و کتابخانه‌های دانشگاهی است. باید شرایطی ایجاد شود تا کتاب‌های دانشگاهی با تعرفه‌های کمتری برای ناشر به دست مخاطب برسد. به‌گفته وی، ناشران دانشگاهی در شرایط سخت مالی ناشی از اپیدمی کرونا و تعطیلی دوساله دانشگاه‌ها بازار خودشان را از دست داده‌ و درآمد چندانی هم ندارند و هزینه پست بار مضاعفی بر دوش‌شان خواهد بود. کمکی که متولیان این رویداد می‌توانند داشته ‌باشند، معافی یا کاهش بیشتر هزینه پست از دوش ناشران دانشگاهی است؛ چراکه توجه به این خواسته، کمک به جریان ترویج کتاب و گسترش کتابخوانی است.

نمایشگاه مجازی کتاب در جریان کتابخوانی اثرات مثبت دارد

علی‌اصغر بهمن‌نیا مدیر مسؤول انتشارات نارگل در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در خصوص اهمیت نمایشگاه مجازی کتاب تهران و استمرار آن در طول سال‌های آینده اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از مخاطبان کتاب در شهرستان‌های دور حضور دارند و به علت هزینه‌های گزاف رفت و آمد به تهران، نمی‌توانند در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که هر سال برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند؛ به همین دلیل برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد که با تخفیف ویژه و ارسال رایگان به سادگی کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند. همچنین در بسیاری از شهرستان‌ها کتابفروشی‌های بزرگ وجود ندارند تا مخاطبان، کتاب مورد نیاز خود را از کتابفروشی‌ها تهیه کنند و شاید مجبور شوند هزینه زیادی را متحمل شوند تا کتاب را دریافت کنند؛ بنابراین نمایشگاه مجازی کتاب برای آن‌ها بسیار خوب بود از این رو که کتاب‌های مورد نیاز خود را از این طریق به دست آورند. اگر نمایشگاه حضوری سالی یک بار برگزار شود و در کنار آن هم دو بار نمایشگاه مجازی به عنوان پشتیبان برگزار شود اقدامی بسیار مناسب و عالی است. اگر چه در تعامل مخاطبان کتاب با ناشران ارتباط چهره به چهره اثرات مثبت فراوانی دارد، اما در این شرایط تعامل، زمانی می‌تواند به شکل موثر انجام شود که زیرساخت‌های لازم برای ارتباط مخاطب با ناشران فراهم شود.

عرضه «به‌گزین» موسوی‌گرمارودی در نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش خبرگزاری فارس، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روز سوم بهمن‌ماه جاری آغاز شده تا دهم بهمن ادامه دارد. در این نمایشگاه ناشران کتاب، آثار خود را از طریق نشانی ketab.ir به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی ارائه می‌کنند و دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیز در این رویداد به ارائه ۴۷۴ عنوان کتاب‌های خود که طی سال‌های ۱۳۹۱ تاکنون منتشر شده است می‌پردازد. از این تعداد، ۱۵ عنوان در سال ۱۳۹۹ و ۳۴ عنوان نیز  در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار عرضه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند طی روزهای برگزاری نمایشگاه با تخفیفی ۲۰ درصدی این کتاب‌ها را تهیه کنند. در حالی که خریدهایشان به صورت رایگان از طریق پست در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.  مجموعه ۱۴ جلدی از شاهکارهای ادبی ایران با عنوان «به‌گزین» با گزینش سیدعلی موسوی‌گرمارودی و مجموعه ۱۳ جلدی از آثار علامه محمدتقی جعفری از جمله جدیدترین آثاری است که دفتر نشر فرهنگ اسلامی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارائه کرده است.

همه چیز درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، اواخر سال ۱۳۹۸ ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان درگیر ویروس کرونا شد. شیوع کرونا باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی همان سال، وقوع یکی از دشوارترین موقعیت‌های پاندمیک در جهان مدرن را اعلام کند. این وضعیت باعث شد تا همه جوامع به سمت موقعیت تعلیق بروند و به همین دلیل به ناچار عمده مناسبات در فضای مجازی بازتعریف شد. نیاز به فضای مجازی در دوره‌ای که حضور بی‌واسطه افراد در جوامع با خطر درگیر شدن با ویروس و شاید مرگ همراه بود، سبک زندگی جدیدی را پدید آورد و جامعه ایران نیز از این امر مستثنی نبود. شیوع کرونا در دورانی بوجود آمد که صنعت نشر ایران به دلیل، تحریم‌های دوباره نظام استکبار جهانی و نوسان قیمت ارز با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. عمده ناشران منتظر بودند تا با فروش در نمایشگاه کتاب سال ۹۹ اندکی از مشکلات ناشی از نوسان ارز و بالا رفتن قیمت‌های چاپ بکاهند، اما همه‌گیری کرونا و تعطیل شدن نمایشگاه، امیدها برای تأمین نقدینگی به ناامیدی بدل شد. این شرایط در روزهایی رخ داد که کتابفروشی‌ها نیز برای پیشگیری از شیوع کرونا مانند دیگر صنف‌های اقتصادی تعطیل شدند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرد تا با تأمین مبالغی به صورت وام برای ناشران اندکی از مشکلات آنها بکاهد، تلاشی که البته به نتیجه چندانی ختم نشد. این میان ناشرانی که از قبل توانسته بودند خود را با شیوه‌های نوین بازاریابی و عرضه کالا در فضای مجازی همخوان کنند، مشکلات به مراتب کمتری نسبت به ناشرانی که تنها به ساختار سنتی فروش وابسته بودند، داشتند. پس از آنکه به طور قطعی مشخص شد که نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۹ برگزار نخواهد شد، ایده نمایشگاه مجازی کتاب تهران شکل گرفت. برای نخستین بار نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل وقت خانه کتاب، در اواخر فروردین ۹۹ احتمال برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران را مطرح کرد. پس از آن بود که مطالعات برای برگزاری این نمایشگاه آغاز شد.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کتاب گامی در جهت تحقق عدالت اجتماعی است

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سیدعباس حسینی‌نیک مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی می‌گوید: اما این رویداد فرهنگی به دلایل مختلف مزیت‌هایی دارد که می‌تواند بهتر از نمایشگاه فیزیکی خدمات‌رسانی کند، به‌خصوص که محدودیت‌های ترافیکی و حمل‌ونقل و کرونا امکان بازدید از نمایشگاه را محدود کرده است. اما در نمایشگاه مجازی بدون اینکه حمل‌ونقل‌ها و جابجایی‌ها صورت بگیرد و محدود به زمانی از شبانه‌روز باشد، کاربران می‌توانند در طول ساعت‌های مختلف کتاب‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند. در این میان معتقدم که اگر بخواهیم با احتیاط رفتار کنیم پیشنهاد می‌شود که همه بخش‌های موضوعی در یک زمان برگزار شود و بهتر است بخش‌های کودک و نوجوان، دانشگاهی،‌ عمومی و آموزشی به صورت مجزا ولی متوالی برگزار شوند.با توجه به گستره وسیع استقبال مخاطبان از بخش‌های مختلف، سال گذشته نمایشگاه با اختلال مواجه و شرکت پست نیز با حجم گسترده‌ای از مرسولات پستی روبه‌رو شد. این در حالی است که همه این موارد را در جلسه قبل از نمایشگاه سال گذشته متذکر شده بودم. در دنیا ما کمتر نمایشگاهی با چندین میلیون بازدید در مدت یک هفته و با این حجم تراکنش مالی داریم، اما مساله اینجا است که اینترنت کشور با این حجم از مراجعات امکان سرویس‌دهی ندارد. نمایشگاه کتاب علاوه بر جست‌وجوی نام ناشر و نام کتاب باید امکان جست‌وجوهای پیشرفته داشته باشد تا بازدیدکننده موضوع خاصی را انتخاب کند و چاپ اول یا سال انتشار آن را نیز برگزیند و ببیند چه کتاب‌هایی در این حوزه‌ وجود دارد، اما به حجم گسترده مخاطبان چنین امکانی را نمی‌دهد. دانش ناشران باید به روز شود و در این میان می‌توان از تجارب تشکل‌های حوزه نشر و آشنایی آن‌ها با ناشران و مشکلات آنها استفاده کرد.

ضرورت استمرار نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش خبرگزاری برنا هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: این رویداد فرهنگی که امسال شاهد دومین سال برگزاری آن هستیم از آن جهت ملی و فراملی است که توانسته است کتاب را به دورترین نقاط کشور و حتی خارج از کشور به دست مخاطبان خود برساند. نمایشگاه امسال به صورت حرفه‌ای برگزار شده است زیرا زمینه مشاوره بین ناشر و خریدار را فراهم کرده است که با فرآیند توزیع سریع و آسان کتاب کامل می‌شود. موافق برگزاری و ادامه‌دار شدن نمایشگاه مجازی کتاب هستم و تاکید می‌کنم که باید از آن حمایت شود و به ویترینی برای تبلیغ آثار ناشران تبدیل شود. ناشرانی عملکرد حرفه‌ای دارند که بتوانند کتاب خود را در ویترین کتابفروشی به فروش برساند زیرا کتابفروشان معمولا هر کتابی را برای فروش عرضه نمی‌کنند. بنابراین اگر نمایشگاه کتاب مجازی بتواند فضایی را ایجاد کند و بستری را برای تبلیغ فرهنگی نه صرفا تجاری برای ناشران فراهم آورد در گام های بعدی موفق‌تر عمل خواهد کرد. بازهم تاکید می‌کنم کتاب فروختن در فضای  مجازی حتما باید توسط کتابفروشان انجام گیرد. البته کتابفروشانی که قانونی و با مجوز و شناسنامه مشخص اجازه فروش و توزیع کتاب دارند نه دست‌فروشانی که  بساط فروش کتاب را در پیاده‌روهای جامعه پهن می‌کنند. مهم است که مخاطب از کتاب‌فروشی که کتاب خریداری می‌کند شناخت داشته باشد و از کتاب‌فروشی‌های مجاز کتاب بخرد.

مخالفان و موافقان نمایشگاه

روزنامه شهروند در گفت‌وگو با اهل ادبیات به مناسبت برپایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مخالفان و موافقان نمایشگاه، نوشت: آنقدر درگیر این بیماری و تبعات آن بودیم که دیگر فرصت نبود و البته داشتم رمانی هم می‌نوشتم. برای همین نمی‌دانم سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب واقعا چه اتفاقی افتاد. اما تا جایی که یادم است ناشران به هر حال توانسته بودند فروش داشته باشند. با ناشران خودم که صحبت می‌کردم، شنیدم که کم و بیش بد نبوده. ولی امسال هیچ تصوری ندارم. نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد. فکر می‌کنم زمانی که نمایشگاه به شکل حضوری برگزار می‌شد، خیلی بهتر بود. واقعا ای کاش برویم به همان سمت.گویا قرار است هر دو را با هم پیگیری کنند. یعنی هم نمایشگاه مجازی باشد، هم حضوری و به شکل فیزیکی. امیدوارم واقعا این‌طور شود. یعنی با رعایت کردن پروتکل‌ها، بروند به سمت بازگشایی نمایشگاه حضوری. البته همان‌طور که تأکید کردم به شرطی که مردم دچار بیماری نشوند و تمام جوانب مراعات شده باشد؛ چون نمایشگاه مجازی مطلقا نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه واقعی باشد. هرچند به هر حال از اینکه هیچ چیزی هم نباشد، بهتر است. همه چیز از جمله کتاب، در یکی دو سال اخیر بسیار گران‌تر شده و قدرت خرید مردم هم پایین‌تر آمده. فروش کتاب هم ضربه خورده و برای همین گفتم برگزاری آن از اینکه هیچ کاری انجام نشود، بهتر است. البته کتاب نسبت به سایر اقلام هنوز هم خیلی گران نیست، اما مردم به خاطر مسائل اقتصادی خیلی کم می‌توانند سراغش بروند. به هر حال اگر یک فرد کتاب‌خوان حرفه‌ای هم دو سال پیش می‌توانست با یک رقمی، ٦ جلد کتاب بخرد، الان سبد خریدش نصف شده و ناچار است با همان قیمت فقط ٣ جلد بخرد. همین هفته خبر دادند جلد چهارم مجموعه رمان‌های «گورشاه» از طرف نشر «افق» منتشر شد. یک داستان فانتزی و کاملا تخیلی است که جلد اول آن در تهران اتفاق می‌افتاد و بعد از یک جایی، شخصیت‌ها وارد فضایی کاملا خیالی می‌شوند. به خاطر اتفاقی که در جلد یک می‌افتد، دختری گم می‌شود و مابقی ماجرا... عنوان جلد اول «دختران گمشده» بود. بعد از این است که وارد فضایی کاملا تخیلی می‌شویم. در واقع شما با جهانی مواجه می‌شوید کاملا متفاوت که پر از پادشاهان و شیاطین و این‌هاست.

فرآیند پستی ارسال مرسولات نمایشگاه مجازی کتاب

به گزارش ایسنا علی رمضانی رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به منظور اطلاع از فرآیند قبول، تجزیه، مبادله و رهسپاری مرسولات دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از دفتر پستی شهید یوسفیان و مرکز تجزیه و مبادلات بازدید کرد و در این بازدید برگزاری این نمایشگاه را فرصتی بی‌نظیر برای ناشران کشور دانست و گفت: در این نمایشگاه، ناشران آثار خود را برای همه مردم از بیجار، خاش، سراوان و نقاط دور و نزدیک  کشور به نمایش گذاشته‌اند و مردم به‌صورت برابر امکان خرید خواهند داشت. در این نمایشگاه واسطه خرید کتاب حذف شده و مردم از منزل خود کتاب‌های داخلی را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری می‌کنند. همچنین گروه‌های هدف (دانشجویان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، طلاب و اهالی قلم) با بُن خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران کتاب می‌خرند. سامانه خرید کتاب در این دوره برخلاف سال گذشته بدون اشکال و قطعی به مردم خدمات ارائه می‌کند و فرآیند خرید کتاب از ناشران همچنان ادامه دارد. ناشران هم از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران استقبال بیشتری کردند. برگزاری این نمایشگاه انگیزه ناشران را برای تولید آثار بیشتر افزایش داده است به‌گونه‌ای که تعداد عناوین مجموع منشورات کشور حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. پستچی‌ها در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، همیاران کتاب هستند و شیرینی نهایی خرید کتاب را به ذائقه مخاطب می‌رسانند. امیدوارم اعتبار ویژه‌ای که با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران فراهم شده، ارتقاء پیدا کند. اوج خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ساعت ۲۰ تا ۲۲ شب است که امکان دارد ناشران در این ساعت در محل کار خود حضور نداشته باشند یا دفاتر پستی برای تحویل بسته‌ها تعطیل باشند. بنابراین از ناشران درخواست می‌کنیم بسته‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند تا کتاب‌ها در کمترین زمان ممکن به دست خریداران برسد.

جمع بندی

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از سوم بهمن ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده و تا دهم بهمن به مدت ۸ روز به صورت ۲۴ ساعته با مراجعه به نشانی اینترنتی https://book.icfi.ir در دسترس عموم مشتاقان و دوستان «یار مهربان» قرار دارد. در این رویداد مهم فرهنگی بیش از ۲۰۰ هزار عنوان کتاب از ۲ هزار و ۱۰۰ ناشر داخلی و خارجی در معرض دید و انتخاب علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی قرار دارد. در بخش کتاب‌های خارجی نمایشگاه مجازی کتاب هم ناشرانی از ۱۵ کشور از جمله اسپانیا، بحرین، عراق، کویت، لبنان، اردن، سوریه، مصر و… قریب به ۲۰ هزار عنوان اثر را ارائه کرده‌اند. برپایی نمایشگاه مجازی کتاب به عنوان یکی از خبرهای مهم امروز رسانه‌های مختلف انتخاب شد و این رسانه‌ها در قالب‌های گوناگون به بازتاب آن پرداختند.

برچسب‌ها روزنامه فرهیختگان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران موسسه خانه کتاب ایران روزنامه جوان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دانشگاه تهران پروندهٔ خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روزنامه فرهیختگان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران موسسه خانه کتاب ایران روزنامه فرهیختگان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران موسسه خانه کتاب ایران روزنامه جوان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دانشگاه تهران برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه مجازی کتاب تهران نمایشگاه مجازی کتاب برگزاری این نمایشگاه کتاب های مورد نیاز گزارش خبرگزاری کتاب های دانشگاهی ناشران دانشگاهی نمایشگاه فیزیکی مورد نیاز خود بن های دانشجویی هزار نسخه کتاب برای خرید کتاب نمایشگاه کتاب کتاب تهران خرید کتاب علاقه مندان برای ناشران شیوع کرونا فضای مجازی دو کیلوگرم برگزار شود تهیه کنند سال گذشته برای ناشر رسانه ها تخصیص بن کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از انتظار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از روز اول فروردین نمایشگاه قرآن را داریم که استقبال مردمی از این نمایشگاه فراتر از انتظار بوده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اولین نشست هیئت دولت در سال 1403 در جمع خبرنگاران گفت: امسال دو جلسه بسیار خوبِ هم اندیشی با آقای رئیس‌جمهور داشتیم. یک جلسه مدیران رسانه‌ها حضور داشتند و یک جلسه با اصحاب هنر بود که در هر دو جلسه همه بزرگان حضور داشتند و مباحث بسبار خوبی مطرح شد و رئیس‌جمهور دستورات روشنی را برای حل مشکلات اصحاب هنر و رسانه صادر کردند.

وی افزود:  دیشب برای پیوست‌های فرهنگی شعار سال جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد داشتیم. 

وزیر ارشاد گفت: همچنین ما از روز اول فروردین نمایشگاه قرآن را داریم که استقبال مردمی از این نمایشگاه فراتر از انتظار بوده است. 

اسماعیلی ادامه داد: کتاب‌های اندیشمندان غیرمسلمان در خصوص ائمه اطهار با حضور نویسنده لبنانی این کتاب‌ها رونمایی شد. انشاالله در 100 جلد کتب مربوط به این اندیشمندان که در خصوص زندگی آل‌الله است با حضور اندیشمندان غیرایرانی مسلمان رونمایی خواهد شد.

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • نمایشگاه فروش کتاب‌های علوم قرآنی در ارومیه برپا می‌شود
  • افزایش پنج هزار پارکینگ در مصلی امام خمینی(ره) برای عموم/ مردم دسترسی‌های متنوع‌تری به نمایشگاه کتاب خواهند داشت
  • بازدید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • بازید رمضانی و مدیران نمایشگاه کتاب از مصلی امام خمینی (ره)
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از انتظار است
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • پیامبران بسترهای لازم فهم و ارتقای فکری مردم را فراهم می‌کردند
  • افزایش پارکینگ‌های مصلی برای نمایشگاه کتاب
  • جزییات حضور انتشارات جمکران در نمایشگاه قرآن
  • یاشار سلطانی کیست؟ / برخورد مومنانه با آیت الله کاظم صدیقی ترند شد/ تکلیف سهام عدالت متوفیان چه شد؟ /واکنش‌های تند علیه جنایت‌های تازه رژیم صهیونیستی/ جهان در شوک بابت حادثه تروریستی مسکو