Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@19:56:10 GMT

٧ دستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در شیراز نصب می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۴۸۹۱

٧ دستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا در شیراز نصب می‌شود

گروه استان‌ها - انتقال کارخانه‌ها، بهسازی و کاهش آلودگی در سال جاری با هدف بهبود وضعیت آلایندگی هوای استان فارس از مهمترین اقدامات برای داشتن هوایی پاک است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، طبق اعلام رسمی و تائید کارشناسان کلانشهر شیراز هشتمین کلانشهر آلوده کشور است و اگر در زمینه کنترل و پیشگیری از آلاینده‌ها اقدامی نشود این رتبه کمتر نیز می‌شود که نتیجه قطعی آن افزایش بیماری‌ها و از دست رفتن سلامت مردم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افزایش روزهای آلوده در سال 1400 به ویژه در بهار و پاییز نشان از این دارد که باید اقدامات جدی‌تری برای مقابله با آلاینده‌ها انجام گیرد، اقداماتی که نه تنها موثر باشد بلکه از تعداد روزهای آلوده این کلانشهر که همیشه به پاکی و تمیزی آب و هوایش شهره بوده است، به‌کاهد. 

 براساس استانداردهای محیط‌ زیست شاخص کیفی هوا معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسیدکربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، اوزون و ذرات معلق را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

AQI شاخصی است که برای گزارش روزانه‌ کیفیت هوا به‌کار می‌رود و نشان می‌دهد که هوا چقدر تمیز یا آلوده است. محدوده این شاخص بین 0 تا 500 متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است.

شاخص 100 عمدتاً نشان‌ دهنده‌ مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استانداردهای ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌شود. مقادیر زیر 100 معمولاً قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از 100، کیفیت هوا ابتدا برای گروه‌های حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم می‌شود.

حمید ظهرابی، مدیر کل محیط زیست استان فارس در همین زمینه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: آلودگی در فصل خشک و گرم ناشی از گردو غبار است که یا تحت تاثیر بیابان‌های کشورهای همسایه و یا استان‌های مجاور ایجاد می‌شود که هر چند مسئله‌ای مهم است اما چندان جدی نیست. 

به گفته وی برای کنترل این نوع آلودگی باید برای کانون‌های فرسایش بادی در استان و اطراف شیراز از جمله معادن شن و ماسه، معادن کارخانه سیمان و اراضی کشاورزی برنامه‌ریزی و اقدام شود. 

اما نوع دوم آلودگی در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد که براساس صحبت‌های مدیرکل محیط زیست استان فارس با برودت هوا احتمال پدیده وارونگی در فصول سرد سال رخ می‌دهد که منجر به تجمع آلودگی‌ها در شهرهای صنعتی یا شهرهای با تراکم جمعیتی بالا رخ می‌دهد. 

ظهرابی معتقد است که در شهرهای بزرگ مانند شیراز حمل و نقل سهم 70 درصدی در آلودگی دارند و اقداماتی باید در این حوزه انجام شود تا آلودگی‌ها کاهش یابد که در کنار آن انتقال صنایع و کارخانه‌ها به خارج از شهر نیز مفید است. 

مدیرکل محیط زیست استان فارس از الزام صنایع استان فارس برای بهسازی و کاهش آلودگی در سال جاری با هدف بهبود وضعیت آلایندگی هوای استان، توسط واحدهای صنعتی خبر داد. به گفته وی  انتقال شرکت پشم شیشه شیراز به منطقه ویژه اقتصادی بر اساس برنامه زمان‌بندی ارائه شده تا پایان سال در دستور کار است که پیگیری‌های آن نیز انجام شده است. 

ظهرابی درباره دیگر صنایع آلاینده نیز گفت: به منظور انتقال کارخانه سیمان پیگیری منجر به اقدام اجرای طرح صنعتی کنترل آلودگی کرده است. براساس گفته‌های مدیرکل محیط زیست استان فارس طی 863 بازدید کارشناسان نظارت و پایش محیط زیست استان 413 اخطار رفع، 3 اخطار تعطیل و یک مورد نیز پلمپ شده است. 

پیگیری خرید و نصب ٧ دستگاه ثابت سنجش آلودگی هوا توسط شهرداری شیراز نیز از دیگر اقداماتی است که مدیرکل محیط زیست استان فارس برای رفع آلودگی هوای استان و شیراز به آن اشاره کرد. 

در همین راستا 18 دی ماه نیز جهانگیر باقری مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران از انتقال و خروج این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اعلام کرد که این اراده در استان و مسئولان کارخانه وجود دارد. 

به گفته وی زمینی به منظور انتقال کارخانه از محل فعلی به منطقه ویژه اقتصادی با مساحت 8 هکتار سال 88 خریداری شده و در واقع پروژه انتقال از همان تاریخ کلید خورد، اما عملاً تا سال 94 اتفاقی خاصی نیفتاد، چون تامین منابع مالی نشده بود و اراده‌ای هم در سیستم‌های بالادست برای این قضیه وجود نداشت.

براساس صحبت‌های مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران اولین بار که این پروژه رنگ واقعیت به خود گرفت سال 94 بود که باز متاسفانه به مدت پنج ماه بنا به دلایلی که عمده‌ترین آن تامین منابع مالی بود مجددا به حالت رکود فرورفت اما از اواسط سال 98 در راستای حفاظت از محیط زیست و مسئولیت‌های اجتماعی اراده محکمی برای انتقال کارخانه به خارج از شهر به‌وجود آمد.

باقری با اشاره به اقداماتی که تا کنون انجام شده است، گفت: پروژه با پیشرفت فیزیکی 37 درصد روبرو است و بالغ بر 110 میلیارد تومان هزینه شده است که برای کل پروژه 420 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

سوم بهمن ماه نیز علیرضا بستانیان، مدیرعامل کارخانه سیمان بهره‌برداری از کارخانه جدید را پایان سال 1403 اعلام کرد. به گفته وی عملیات اجرایی پروژه انتقال کارخانه سیمان به خرامه از ابتدای سال 94 به صورت جدی آغاز شد اما همزمان شدن طرح انتقال کارخانه با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سبب معطلی این طرح شد. 

دائمی شدن "گارانتی کاتالیست" روشی مؤثر برای کاهش آلودگی هوا/ آلودگی سایشی خودرو 8.3 برابر آلاینده‌های اگزوز! ضرورت نصب سیستم فیلتراسیون منابع ثابت در کاهش آلودگی هوا

به گفته مدیرعامل شرکت سیمان فارس سال گذشته دوباره بحث انتقال کارخانه‌ سیمان به خرامه مطرح شد و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی آمادگی خود را برای اجرای پروژه اعلام کرد و در حال حاضر با نظر مثبت و مساعد مسئولان از جمله مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری (شستا) استارت مجدد پروژه زده شده و اقدامات اولیه در این رابطه انجام گرفته است. 

این دو کارخانه از جمله مهم‌ترین منابع آلاینده صنعتی در شهر شیراز هستند که انتقال آنها می‌تواند سهم صنایع در آلودگی هوا را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. 

انتهای پیام/424 /ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انتقال کارخانه کاهش آلودگی آلاینده ها آلودگی هوا استان فارس محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۴۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان مه ولات گفت: سال گذشته تعداد ۶۲ واحد آلاینده که به دلیل رفع آلودگی اخطار دریافت کرده بودند و اقدامی برای رفع آلایندگی در مهلت مقرر انجام نداده‌اند به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده‌اند.

اباذر حسین‌نژاد افزود: شناسایی صنایع آلاینده محیط‌زیست در زمینه‌های آب، خاک و هوا یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است که به منظور حفاظت، بهبود و بهسازی محیط‌زیست و پیشگیری از هر نوع آلودگی که موجب بر هم زدن تعادل و حفظ محیط‌زیست می‌شود، انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶۰ مورد بازدید و پایش واحد‌های صنعتی و خدماتی در حوزه شهرستان انجام شده است، گفت:در این بازدیدها، ۸۷ فقره اخطاریه رفع آلودگی صادر شد که تعداد ۱۲ واحد به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات محیط‌زیست و تداوم آلودگی محیط‌زیست برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

اوافزود: تعداد مجوز‌های محیط‌زیستی صادره برای استقرار و بهره‌برداری از واحد‌های صنعتی در یک سال گذشته ۴۸ مورد بوده که انتظار می‌روند واحد‌های مذکور نیز به تعهدات محیط‌زیستی خود عمل نمایند.

حسین نژاد گفت:با توجه به فصل پیش رو و مطابق با ماده ۱۵ قانون هوای پاک صنایع و واحد‌های تولیدی مکلف به کاشت و نگهداری فضای سبز با گونه‌های مشجر کم‌آب طلب و متناسب با اقلیم هستند.

 

دیگر خبرها

  • وضعیت هوای تهران در آخرین روز فروردین ۱۴۰۳
  • نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ ۳۱ فروردین
  • آخرین وضعیت شاخص آلودگی هوای اصفهان
  • ثبت آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  •  تعزیر و خاموشی ۱۰ دستگاه ماینر قاچاق
  • ضرورت احیای دوچرخه سواری در تهران
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها