Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، دولت سیزدهم از زمان آغاز فعالیت خود وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال را مطرح کرد. این طرح که با عنوان نهضت ملی مسکن یا همان مسکن ملی نهایی شد، کمی بعد با ثبت‌نام متقاضیان وارد مرحله بعد شد. دولت وعده داده که طبق این پروژه، سالی یک میلیون واحد مسکونی را تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان زمان بود که پای انبوه‌سازان به عنوان یکی از ارکان اجرای این پروژه مطرح شد. وزیر راه و شهرسازی هم اعلام کرده بود که دولت از سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به ساخت و ساز داشته باشند حمایت می‌کند. البته بزرگترین حمایت دولت از بخش خصوصی تامین زمین رایگان و در اختیار گذاشتن آن به بخش خصوصی و مکلف کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات ساخت است.

تامین مالی مسکن و بحرانی که بیخ گوش دولت است

در عین حال، از انبوه‌سازان خواسته شده بود که با توجه به شکاف عرضه با تقاضای مسکن و همزمان افزایش تسهیلات ساخت‌و ساز با استفاده از وام ۴۵۰ میلیونی، عقب ماندگی در بخش ساخت مسکن را جبران کنند.

نکته مهم هزینه‌ای است که برای این پروژه می‌شود. طبق پژوهش صورت گرفته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس، فقط تامین آب و برق این واحدهای مسکونی، حدود ۲۵ میلیون تومان به ازای هر واحد هزینه دارد. یعنی برای یک میلیون مسکن در سال، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود که این رقم ۸۰ درصد بودجه عمرانی کل کشور است.

به همین خاطر است که نوع هزینه‌کرد و پیشرفت این پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار است. برخی آمارها نشان می‌دهد که با اجرای این پروژه، بعد از ۴ سال بیشتر از ۴۰ درصد نقدینگی کل کشور درگیر تامین مالی مسکن می‌شود. این مساله به صورت مستقیم تاثیر خود را روی تورم می‌گذارد و اگر دولت حواس‌اش به اجرای درست چنین طرح بزرگی نباشد، جز تورم چیزی در دست نخواهد داشت.

عملکرد ۶ ماهه دولت در ساخت مسکن چه شد؟

اما وضعیت پیشرفت این پروژه چگونه است و حالا که بیش از ۶ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد، چه میزان واحد تحویل شده است؟

ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان کشور در این رابطه به ایسکانیوز گفت: این نهضت تازه پا گرفته و مقدمات کار توسط وزارت راه و شهرسازی در حال فراهم شدن است. به مرور باید زمین را تحویل بگیرند و کار سرعت بگیرد.

رهبر عنوان کرد: بخشی از قراردادها از قبل بسته شده و بخشی هم به تازگی نهایی شده است. باید از حالا به بعد تحویل زمین و عقد قرارداد تسریع شود.

صدور پروانه تسریع شود

وی در خصوص گله مطرح شده از سوی انبوه‌سازان گفت: گله‌ای از سوی انبوه‌سازان مطرح نبوده است. اما باید این را توجه داشت که انجام این پروژه، نیاز به همکاری ارگان‌های مختلف مثل شهرداری‌ها دارد که برای صدور پروانه و مجوز همکاری کنند. در واقع باید صدور پروانه را از مسیرعمومی خارج کرد و شهرداری‌ها یک خط ویژه برای نهضت ملی مستقر کنند تا صدور پروانه زمانبر نباشد.

رهبر عنوان کرد: در حال حاضر آمار دقیقی از واحدهای نهایی یا تحویل شده نداریم چون هر روز اضافه می شود و قراردادهای جدید بسته می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، بعد از زمزمه نهایی شدن برجام، نگرانی انبوه‌سازان از احتمال ورود پای خارجی‌ها در مسکن ملی بیشتر شد و همین مساله باعث مطرح شدن گلایه‌هایی از سوی آنها شد. با این حال به اعتقاد کارشناسان، هرچقدر که این پروژه فرای به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام به سمت و سوی درست خود هدایت شود، دولت کارنامه موفق‌تری را به نام خود ثبت خواهد کرد.

سپیده اشرفی کد خبر: 1127295 برچسب‌ها مسکن ملی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مسکن ملی انبوه سازان صدور پروانه مسکن ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۷۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟

یک کارشناس حوزه مسکن معتقد است دولتی که بزرگترین شعار‌ها برای ساماندهی بازار مسکن را داده است، حالا تلاش دارد با نسخه چینی درد مسکن در اقتصاد ایران را شفا دهد.

به گزارش خبرآنلاین، دومین سال فعالیت دولت سیزدهم در حالی به پایان رسید که بحران مسکن در اقتصاد ایران همچنان عرض اندام می‌کند.

دولت سیزدهم یکی از بزرگترین شعار‌ها را در خصوص ساماندهی بازار مسکن داد و برنامه ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را مطرح کرد. برنامه ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال در شعار‌های انتخاباتی رییس دولت سیزدهم اعلام شد. برنامه‌ای که بعد‌ها به ساخت دو میلیون واحد مسکونی تقلیل یافت، اما با وجود این پایان دو سال فعالیت دولت نیز سبب نشد این پروژه حداقل به نیمه برسد.

قیمت مسکن در دوران فعالیت دولت رییسی افزایشی چشمگیر را تجربه کرده است. در شهریور ماه سال ۱۴۰۰، وقتی دولت رییسی فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی چیزی در حدود ۳۱ میلیون تومان بود، اما این رقم در بهمن ماه سال گذشته از ۸۳ میلیون تومان در هر متر مربع در تهران عبور کرد تا روشن شود فاصله قدرت خرید با قیمت مسکن به دره‌ای عمیق و غیرقابل پر کردن تبدیل شده است.

در این میان انچه سبب شد اخبار مسکنی در نیمه دوم سال بر صدر خبر‌ها قرار گیرد، انتشار خبر ورود چینی‌ها به حوزه ساخت و ساز مسکن در ایران بود. خبری که البته با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

سازمان نوسازی شهر تهران نیز در آذرماه سال گذشته اعلام کرد که با هدف‌هایی از قبیل رفع مشکلات و بهبود محیط‌های سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای خروج از رکود ساخت‌وساز و رسیدن به رونق در بخش مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و جذب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از تجربه و قدرت آن‌ها به منظور ایجاد تحول در فرآیند تولید مسکن، نوسازی بافت‌های فرسوده و مسکن معوق در حال فعالیت است.

همچنین در همان زمان اعلام شد که چینی‌ها در سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه و فناوری، مشارکت خواهند داشت و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نوین ساخته خواهد شد.

بیت‌الله ستاریان، استاد دانشگاه از جمله کسانی است که در این خصوص نظراتی را مطرح کرد و گفت با اینکه با ورود خارجی‌ها تحت عنوان سرمایه‌گذار و منتقل کننده تکنولوژی موافق است، اما نسخه کنونی چین برای بازار مسکن را شفادهنده نمی‌داند.

وی گفت: اصلا دلیل خوشحالی دولت و شهرداری از ورود چینی‌ها را نمی‌فهمم. مگر ما انبوه ساز کم داریم؟ آنچه کمبودش در ایران احساس می‌شود، تکنولوژی روز ساخت است و تشکیل شرکت‌هایی که بتوانند این تکنولوژی را به ایران منتقل کنند. البته که در این زمینه کمبود داریم، اما از جزییات حضور چینی‌ها هم مطلع نیستیم و بر این عقیده‌ام که اگر قرار باشد تکنولوژی وارد ایران شود، طبیعتا باید منتظر آن باشیم که ثمره ورود این سرمایه گذاران در دو تا سه سال آینده مشخص شود، اما من تصورم این است که چنین موضوعی در ذهن مقامات و سیاستگذاران نیست بلکه آن‌ها می‌خوهند به سرعت وارد عرصه ساخت شوند تا امار نشان بدهند و به اعداد افتخار کنند.

وی تاکید کرد: احتمالا پای تسویه حساب با پول نفت در میان است و من هم معتق بازپرداخت پول به نوعی با نفت ارتباط می‌یابد.

او گفت: در ضمن هشدار می‌دهم در ساختار اقتصاد ما بخش خصوصی چین قادر به فعالیت نیست، اقتصاد چین به مراتب بازتر از ایران است، پس من نگرانم که ماجرای ساخت مسکن به این ختم شود که رانتی در اختیار بخشی چینی قرار گیرد و در نهایت دست انبوه ساز و پیمانکار ایرانی خالی بماند.

دیگر خبرها

  • نسخه چینی درد مسکن ایران را دوا می‌کند؟
  • گلایه رانندگان از وضعیت بد آزادراه زنجان - تبریز
  • صالحی: پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز اولویت دولت در خوزستان است
  • گلایه رانندگان از وضعیت بد آزادراه زنجان - تبریز + فیلم
  • تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن
  • پرداخت تسهیلات ساخت افزایش مشارکت مردمی در پروژه های نهضت ملی را به همراه دارد
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی برای نیروهای مسلح و ایثارگران زنجانی
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • استاندار مرکزی: عقب افتادگی‌ حوزه مسکن باید در سال ۱۴۰۳ جبران شود
  • ساخت ۸۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن برای نیروهای مسلح و ایثارگران در زنجان