Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@22:16:17 GMT

حال هوای یزد خوب نیست

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۳۷۵۵۳

حال هوای یزد خوب نیست

 مهدی مختاری، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با بیان این‌که بسیاری از شهرهای کشور امروز با پدیده‌ای تحت عنوان آلودگی هوا مواجه هستند، اظهار کرد: منشاء آلودگی هوای استان یزد طبیعی بوده و در طول تاریخ وجود داشته و مشکلی برای مردم ایجاد نکرده است.

وی افزود: آن چیزی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم آلودگی است که ما انسانها آن را تولید می‌کنیم و به مراتب اثرات خطرناک‌تری نسبت به آلودگی هوای طبیعی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر محیط زیست در استان یزد با اشاره به این‌که آلودگی هوا هفتمین عامل مرگ و میر در دنیا است، گفت: ۱۲ درصد از کل مرگ و میر دنیا به دلیل آلودگی هواست که معادل هفت میلیون مرگ سالیانه در دنیا است.

مختاری با بیان این‌که ۹۱ درصد مردم دنیا در مناطقی که هوای پاکی وجود ندارد زندگی می‌کنند، تصریح کرد: حال هوای استان یزد اصلاً خوب نیست و در مناطقی مثل اردکان مردم کاملا آلودگی هوا را به چشم خود می بینند و اثرات آن بر سلامتی خود را حس می کنند و در این زمینه مردم صدای اعتراضشان بلند شده است.

وی خاطرنشان کرد: مشاهدات میدانی هم نشان می‌دهد که مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی بر اثر نشانه‌های مربوط به آلودگی هوا در این چند سال افزایش پیدا کرده است.

این استاد دانشگاه یزد به داده‌های مربوط به شاخص کیفیت هوا اشاره و تاکید کرد: کیفیت هوای استان نسبت به سال های گذشته، به سمت بدتر شدن پیش رفته است.

وی با بیان این‌که به طور متوسط غلظت ذرات معلق در هوای یزد تقریبا سه برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است و طبق برآورد وزارت بهداشت سالیانه ۸۰ میلیون دلار آلودگی هوا در شهر یزد خسارت وارد می کند که قابل توجه است.

 مختاری در پایان تصریح کرد: سازمان محیط زیست تنهاست و یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند هوای یک استان را خوب کند و جامعه دانشگاهی مثل همیشه می‌تواند به عنوان یک بازوی کمکی با انجام تحقیقات صحیح به مسئولان اجرایی در جهت تصمصم‌گیری کمک کند و قطعا اگر این مهم اتفاق نیفتد در آینده‌ای نه چندان دور تبعات جبران ناپذیری برای هوای یزد خواهیم داشت.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست ستان یزد دکتر مختاری استاد دانشگاه پژوهشگر محیط زیست آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۷۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آلودگی هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای پنج شهر اهواز، هندیجان، سوسنگرد، خرمشهر و ماهشهر آلوده اعلام شد.
بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، امروز یکشنبه دوم اردیبهشت منتهی به ساعت ۰۹:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه شهر هندیجان ۱۵۶ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت قرمز و آلوده برای عموم قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.
همچنین هوای شهر‌های اهواز ۱۲۸، سوسنگرد ۱۴۸، ماهشهر ۱۱۷ و خرمشهر ۱۲۳ میکروگرم بر مترمکعب در وضعیت نارنجی آلوده برای گروه‌های حساس قرار دارد.
بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

دیگر خبرها

  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • هوای اهواز بر مدار آلودگی / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • کیفیت هوای تهران در سومین روز اردیبهشت
  • اعلام آلودگی هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس
  • آلودگی هوا در ۵ شهر استان خوزستان
  • فروردین ماه تبریز بدون آلودگی هوا سپری شد
  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان