Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: کیت‌های تولید داخل کشور براساس نتایج ارزیابی آزمایشگاهی و گزارش آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتوپاستور ایران، توانایی تشخیص واریانت اومیکرون را به همان خوبی واریانت دلتا دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، سیامک سمیعی اظهار کرد: کیت‌های تولید داخل کشور که در آزمایشگاه‌های دانشگاهی شبکه کووید -۱۹ کشور و سایر آزمایشگاه‌های پزشکی مجاز برای تشخیص و غربال‌گری کووید -۱۹ مورد استفاده قرار می‌گیرد، براساس نتایج ارزیابی آزمایشگاهی و گزارش آزمایشگاه مرجع کشوری در انستیتو پاستور ایران، توانایی تشخیص واریانت اومیکرون را به همان خوبی واریانت دلتا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین نتایج منفی آزمایش تشخیص مولکولی و تشخیص سریع، به خصوص وقتی درمورد افرادی که علائم بالینی دارند ولی نتیجه آزمایش اول آن‌ها منفی می‌شود و برای بار دوم تکرار می‌شود، می‌تواند ملاک تشخیص قطعی قرار گیرد.

وی افزود: البته در صورتی که بیمار در سیر بیماری بیش از حد زود یا دیر مراجعه کند، ممکن است نتیجه آزمایش منفی شود. این احتمال درمورد همه عوامل بیماری‌زای میکروبی وجود دارد و پزشک معالج در روند تشخیص بالینی و تعیین تکلیف بیمار به آن توجه می‌کند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: تا قبل از شیوع وسیع واریانت اومیکرون، یعنی تا زمانی که واریانت دلتا سهم بیشتری در ابتلا به بیماری داشت، اکثریت مواردی که به دلیل علائم تنفسی برای انجام آزمایش تشخیصی مورد نمونه‌برداری قرار می‌گرفتند، از نظر کووید -۱۹ منفی بودند؛ به طوری که در مواقعی حتی بیش از ۹۰ درصد آن‌ها درگیر علل دیگری مثل آنفلوانزا، سرماخوردگی ساده فصلی و سایر ویروس‌ها عامل بیماری تنفسی بودند.

سمیعی افزود: این افراد براساس دستورالعمل‌های ابلاغی تشخیص و درمان کووید -۱۹ از نظر عفونت کرونایی منفی هستند.

کد خبر 551453

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کیت های تولید داخل کشور تشخیص امیکرون شدت بیماری کرونا با اومیکرون شناسایی اومیکرون در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق واریانت اومیکرون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ به گفته اداره ملی آمار بریتانیا،‌ تقریبا یک سوم (۳۱ درصد) از آمریکایی‌ها امیدوارند که هوش مصنوعی بتواند دسترسی آنها را به مراقبت‌های بهداشتی بهبود بخشد. این در حالی است که هوش مصنوعی به لطف توانایی‌های بی‌بدیلش در تشخیص الگو -مثل اسکن اشعه ایکس- نقش بزرگی در تشخیص بیماری‌ها ایفا کرده و از این رو، دولت آمریکا میلیون‌ها دلار روی این فناوری برای خدمات ملی سلامت سرمایه‌گذاری کرده است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا واقعا می‌توان برای پاسخ به سوالات پزشکی به یک مدل بزرگ زبان (LLM) مثل ChatGPT اتکا کنیم؟

تحقیقات قبلی نشان داده است که تا ۳۹/۵ درصد از متخصصان و پزشکان امیدوارند که به زودی بتوانند از مدل‌های بزرگ زبان برای تصمیم‌گیری‌های پزشکی خود استفاده کنند، اما از سوی دیگر، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کاربران باید در اتکا به هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری‌ها و تشخیص‌های حساس مراقب باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.

مطالعه جدید چه می‌گویند؟

مطالعه محققان نشان می‌دهد که نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و «بارد» شرکت گوگل هنوز بالقوه نادرست هستند. حال ۲ پزشک با طرح ۵۶ سوال رایج پزشکی برای چت‌بات‌ها میزان صحت و سقم جواب آنها را بررسی کردند و متوجه شدند که پاسخ ارائه شده آنها اغلب یا نادرست است یا ناقص. در واقع بیش از نیمی از پاسخ‌های بارد دقیق (۵۳/۶ درصد) و ۱۷/۸ درصد نادرست و ۲۸/۶ درصد تا حدی دقیق بود. جواب‌های چت‌جی‌پی‌تی نیز کمی بیش از یک چهارم دقیق (۲۸/۶ درصد)، ۲۸/۶ درصد نادرست و ۴۲/۸ درصد تا حدی دقیق بود.

دکتر «آندری براتیانو»، از بنیاد کلینیک کلیولند در آمریکا، می‌گوید: این مطالعه نشان داد که ابزارهای هوش مصنوعی نباید به عنوان جایگزینی برای پزشکان استفاده شوند. آنها می‌توانند به عنوان منابع اضافی در نظر گرفته شوند که وقتی با تخصص انسانی ترکیب شوند، کیفیت کلی اطلاعات ارائه شده را افزایش می‌دهند.

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند به بیماران کمک کند؟

ابزارهای هوش مصنوعی دیگری به ‌جای LLM‌هایی مانند ChatGPT ساخته شده‌اند تا پزشکان از آنها برای تسریع تشخیص بیماری استفاده کنند و این ابزارها به تنهایی نمی‌توانند جایگزین پزشکان شوند. بسیاری امیدوارند که توانایی هوش مصنوعی در غربال کردن مجموعه داده‌های عظیم با سرعت بتواند به تشخیص سریع، کشف داروهای جدید و حتی خالی شدن تخت‌های بیمارستان کمک کند.

به گفته طرفداران، توانایی هوش مصنوعی در تشخیص الگوها می‌تواند به تریاژ بیماران یا پیش‌بینی زمان در دسترس بودن تخت‌های مراقبت‌های ویژه نیز کمک کند.

در بریتانیا، دولت ۲۱ میلیون پوند برای کمک به کارکنان مرکز بهداشت ملی در تشخیص و درمان سریع‌تر بیماران مبتلا به سکته، سرطان و بیماری‌های قلبی سرمایه‌گذاری کرده است. کارکنان به ابزارهای تصمیم‌گیری مجهز می‌شوند که از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود تشخیص استفاده می‌کنند.

ابزار دیگری از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل اشعه ایکس قفسه سینه استفاده می‌کند، ابزاری که بیشتر برای تشخیص سرطان ریه استفاده می‌شود. این ابزار به پزشکان کمک می‌کند تا دیگر نیازی به ۶۰۰ هزار عکسبرداری از قفسه سینه که هر ماه در انگلستان انجام می‌شود، نداشته باشند.

دولت بریتانیا قبلاً گفته بود: هوش مصنوعی در حال حاضر روش ارائه مراقبت‌های بهداشتی را تغییر می‌دهد و ابزارهای هوش مصنوعی در حال حاضر تأثیر قابل توجهی در پزشکی و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها دارند، به این معنی که افراد می‌توانند سریع‌تر درمان شوند.

انتهای پیام/

نسترن صائبی صفت کد خبر: 1227416 برچسب‌ها هوش مصنوعی

دیگر خبرها

  • آزمایشگاه دکتر صالحی؛ بهترین آزمایشگاه خون در شیراز
  • امروزه تشخیص طبی پیش شرط خدمات درمانی است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • هوش مصنوعی چقدر در پزشکی قابل اعتماد است؟
  • «کشف خودمختار» چیست؟
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • سالانه ۵۰۰ میلیون تست در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌شود
  • توانایی تشخیص خیر و شر ذاتی انسان تا چه حد است؟ (فیلم)
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا