Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، عباس قندالی روز چهارشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان سمنان و با حضور جمعی از مدیران استانی، در خصوص وضعیت کاهش جمعیت استان سمنان بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ساده گرفتن مراسم ازدواج و حذف برخی تشریفات غیرضروری، آمار ازدواج روبه افزایش است و در کشور رشد ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ درصدی دارد.

وی میانگین سن ازدواج بانوان در استان سمنان را ۲۴.۲۷ سال و آقایان را ۲۸ سال برشمرد و اظهارداشت: در آمار ازدواج ۸۹ درصد مردان و ۹۵.۶ درصد زنان ثبت شده در استان سمنان ساکن هستند و بیشترین ثبت ازدواج استان های دیگر در سمنان مربوط به استان های گلستان، تهران، خراسان رضوی و مازندران است.

قندالی ادامه داد: در شاخص ولادت، استان سمنان در رتبه ۲۷ کشور قرار دارد و سیستان و بلوچستان در صدر و گیلان با کمترین ولادت در انتهای رتبه بندی کشوری است، در ازدواج نیز سیستان و بلوچستان در رتبه نخست کشوری و استان سمنان در جایگاه ۳۱ است.

وی کاهش جمعیت را یکی از مهمترین چالش های کشور دانست و با اشاره به کاهش ۲ درصدی ولادت استان سمنان در سال ۱۴۰۰ افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی در استان سمنان ۶ هزار و ۱۲۰ مورد ولادت ثبت شد و بیشترین سهم آن در شهرستان سمنان به دلیل اجرای طرح " مادر ایرانی پدرخارجی" برای ثبت تولد و شناسنامه نوزادان است و کاهش ولادت در کشور نیز ۰.۷ درصد است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان خاطرنشان کرد: اسامی فاطمه و امیرعلی به ترتیب با ۱۵۲ و ۱۰۶ مورد محبوب ترین اسامی انتخابی نوزادان در استان سمنان است.

قندالی اظهارکرد: استان سمنان در پنج ساله گذشته با کاهش ولادت مواجه است و بیشترین سهم فرزندآوری در کشور با میانگین سنی ۲۹.۴۱ سال و در استان با میانگین سنی ۳۰.۱۵ سال است.

وی ابرازداشت: میانگین سنی مادران استان سمنان در تولد اولین فرزند ۲۸.۳۲ سال و در کشور ۲۷.۴۳ سال است و پدران در استان سمنان نیز ۳۰ تا ۳۴ سال هنگام تولد اولین فرزند خود سن دارند.

قندالی تصریح کرد: نسبت جنسی ولادت استان سمنان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان دی ۱۰۰ دختر و ۱۰۷ پسر است و در کشور با کاهش هفت درصدی ولادت روبه رو هستیم و از طرفی در هشت ماهه امسال در استان ۲ هزار و ۴۵۷ ازدواج ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش داشت.

چاله جمعیتی یک آسیب اجتماعی جدی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی سمنان بیان کرد: وضعیت جمعیت کشور هشدار دهنده و در چاله جمعیتی  قرار داریم و تا ۱۰ سال آینده با توجه به نرخ باروری ١.۶ درصد با مشکلات جدی مواجه می شویم.

کامران قدس ادامه داد: بیشترین آمار طلاق مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک افراد است و باید برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی بر مشاوره های پیش از ازدواج و بررسی شرایط افراد برای ازدواج تمرکز کرد.

وی افزود: مسائل معیشتی نیز از جمله دلایل کاهش آمار ازدواج و فرزندآوری است و با برنامه های آموزش های قبل ازدواج، حین باروری و پس از زایمان افراد را تشویق به فرزندآوری کرد.

قدس، راه اندازی خوابگاه های متاهلی را از دیگر برنامه های مهم افزایش فرزندآوری دانست و افزود: سال ۱۴۲۵ ایران یکی از پیرترین کشورهای دنیا خواهد بود و مشکلات و تعداد افراد ۶۵ سال به بالا بیشتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم در این نشست عنوان کرد:  باوجود ازدواج ۷۰ درصد خانم ها در سن باروری، نرخ فرزندآوری باید ۲.۵ درصد باشد.

سعید کسائیان یادآورشد: رشد جمعیتی کشور در مقایسه با دهه ۶۰ کاهش  پنج برابری دارد و باید با راه اندازی قرارگاه جمعیت در استانداری برنامه های لازم فرزندآوری تببین شود.

موانع ازدواج و فرزندآوری شناسایی شود

رئیس کل دادگستری استان سمنان بیان کرد: رفع موانع کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج های جوان، اختصاص تسهیلات مناسب به مادران، پوشش ناباروری خانواده، اصلاح و تکمیل آموزش های عمومی و ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی از جمله فعالیت های تاثیرگذار در کاهش سن ازدواج و فرزندآوری است.

وی با اشاره به سیاست های تشویقی فرزندآوری در کشورهای مختلف افزود: موانع افزایش جمعیت با ایجاد اشتغال و زیرساخت های مناسب برطرف شود و سپس با توجه به  عامل فرهنگی و تغییر دیدگاه ها و غلبه فرهنگ غربی به دنبال حل چرایی نبود تمایل به فرزندآوری زوج ها صورت گیرد.

 سرپرست دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان هم بیان کرد: کاهش نرخ ازدواج و مساله فرهنگی مهمترین مساله استان است که  با توجه به دیدگاه سنتی و همبستگی مردم، حمایت خانواده و کاهش نرخ بیکاری باید مورد توجه قرارگیرد.

مصطفی مرادی یادآورشد: با همکاری خیرین و احداث واحدهای ۲۵ تا ۳۰ متری برای جوانان در یکسال اول ازدواج دغدغه مسکن حل می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این نشست عنوان کرد: انتخاب سمنان به عنوان شهر خلاق سفال با آمایش سرزمین فرهنگی بر اساس فرهنگ و پیشینه تاریخی سمنان در بین ۳۶۵ شهر صورت گرفت.

فرشید فلاح افزود: سمنان و شاهرود به عنوان مهد سفال هنری ایران شناخته شد و در حال حاضر با وجود استادکاران تحولی در سفال و سرامیک استان شکل گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود:۴۵ کارگاه و ۶۰ نفر در خانه با شیوه و گرایش خود سفالینه تولید می کنند که پراکندگی آنها در فروش اختلال ایجاد می کند و سمنان تا پایان تابستان ۱۴۰۱ به عنوان شهر سفال خلاق مطرح می شود./

برچسب‌ها سمنان فرزند آوری طول ازدواج ازدواج ساده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان فرزند آوری طول ازدواج سمنان فرزند آوری طول ازدواج ازدواج ساده استان سمنان استان سمنان میانگین سن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی

سمیه رفیعی گفت: وضعیت شاخص عملکرد محیط زیست کشور نشان دهنده افت ۶۶ رتبه‌ای از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ است. بررسی مقایسه‌ای شاخص‌های کشور نشان می‌دهد که ایران در بسیاری از شاخص‌های جدید تعریف شده همچون شاخص قرارگرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن، قرارگرفتن در معرض دی اکسید گوگرد، قرارگرفتن در معرض مونو اکسید کربن و شاخص انتشار گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۵۰ رتبه و نمره بسیار ضعیفی کسب کرده است.

رفیعی بیان کرد:بر اساس گزارش بانک جهانی میزان کل تولید پسماند عادی در جهان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۰۲/۲ میلیارد تن بوده که پیش بینی می شود تا ۲۰۵۰ به ۴۰/۳ میلیارد تن برسد. از این میزان پسماند عادی، نزدیک به ۲۱ میلیون تن هر سال در ایران تولید می شود.هر پسماندی که تولید شود دیگر از بین نمی رود؛ فقط بسته به نوع مدیریت می‌تواند به صورت تبدیل به مواد دیگر، انرژی و یا در بدترین حالت در زمین دفن شود. بر اساس گزارش بانک جهانی در سطح دنیا ۶/۶۹ درصد پسماندها دفن و بقیه به مواد دیگر و یا انرژی تبدیل می‌شوند.

او تصریح کرد:گزارش‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور نشان می‌دهد که نرخ تفکیک پسماندها در مبدأ در کشور نزدیک به ۱۰ درصد است، این بدان معناست که در صورت عدم بهره‌مندی از مشارکت مردمی عملاً امکان استقرار اقتصاد چرخشی در کشور و دستیابی به مزایای آن غیرممکن خواهد بود. براساس یک برآورد صورت گرفته توسط اتحادیه صنایع بازیافت ایران، ارزش هشت قلم پسماند بازیافتی شهری در ایران ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. علاوه بر این ارزش‌افزوده از تکمیل زنجیره بازیافت پسماندهای صنعتی و کشاورزی در ایران ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است که به معنای اشتغال پایدار ۱.۲۶۰.۰۰۰ نفری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • ۱۴ هزار زوج اردبیلی وام ازدواج دریافت کردند
  • پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • پرداخت ۳۵۰۰۰میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • ۱۱ هزار متقاضی در اردبیل تسهیلات فرزندآوری دریافت کرده اند
  • پرداخت ۳۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در استان اردبیل
  • رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بیان کرد؛ نمره ضعیف کشور در برخی شاخص های محیط زیستی
  • نوآوری و تاب‌آوری، موتور جهش تولید
  • امام جمعه بوشهر: پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری تسریع شود
  • کسب رتبه نخست عملیات ثبت نام تمتع کشور توسط حج و زیارت استان سمنان