Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مذاکرات هسته ای در وین به گفته دیپلمات های حاضر در گفتگوها در چالش برانگیزترین مرحله خود، یعنی نحوه راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و چگونگی ارائه تضمین در خصوص پایبندی آمریکا و عدم خروج مجدد قرار دارد. مسائلی که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، آنها را مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازمه ادامه مسیر برای دست‌یابی به توافق نهایی، در گرو برداشتن گام‌های معنادار و اخذ تصمیمات نتیجه محور از سوی طرف مقابل خصوصا تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا است. اما اخبار شده در مورد تغییرات مهم در تیم مذاکره کننده آمریکایی از یک سو توجه رسانه های خبری را جلب کرده و از سوی دیگر این تغییرات نشان می دهد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اتخاذ تصمیم در خصوص توافق هسته ای با ایران حتی در میان مقامات دولت خود نیز دچار اختلاف است.

ریچارد نفیو، معاون رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که با لقب معمار تحریم های ایران معروف است، از معاونت رابرت مالی استعفا داد و از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شد. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که نیفیو پس از اختلاف نظر با رابرت مالی، سمت خود را ترک کرده و نوشت که ریچارد نفیو به دنبال این بود که آمریکا موضع سخت‌تری را در مذاکرات کنونی علیه ایران اتخاذ کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابعی افزود که علاوه بر نفیو، دو تن دیگر از اعضای تیم آمریکایی نیز از مذاکرات عقب نشینی کردند، زیرا آنها هم خواستار موضع سخت تری در مذاکره بودند. این منابع گفته اند که از جمله موضوعاتی که تیم را از هم جدا کرده است، این است که چگونه تحریم‌های موجود را بطور مستحکم اجرا کنند و آیا مذاکرات را در حالی که ایران برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت می‌کند، قطع کنند یا خیر. علاوه بر این چگونگی اعمال تحریم‌های سختگیرانه از جمله در قبال چین و اینکه آمریکا سال گذشته میلادی باید برای محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام می‌کرد یا نه، از دیگر موارد اختلاف در تیم آمریکا بوده است. در تیم مذاکره‌کننده آمریکا همچنین در مورد اینکه ایران چه زمانی امکان دستیابی به میزان لازم از اورانیوم غنی‌شده برای ساخت سلاح هسته‌ای در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه را دارد، اختلاف نظر وجود داشته است.

خبر جدا شدن ریچارد نفیو از تیم مذاکره کننده آمریکا را می توان نشانه مثبتی در مذاکرات قلمداد کرد. ایرانیان نفیو با عنوان «معمار تحریم‌ها» می شناسند هنگامی که او در سال ۲۰۲۰ به عنوان معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد، رسانه‌ها و تحلیلگران ایرانی این انتصاب را خبری بد تفسیر کردند در شرایطی که قرارگرفتن رابرت مالی در جایگاه نماینده ویژه، به‌ دلیل حمایت او از برجام، نشانه‌ای مثبت تعبیر شده بود.

خداحافظی «وکیل مدافع شیطان»  

برخی از کارشناسان نفیو را به دلیل طراحی نخستین و فشرده‌ترین شبکه تحریم های بی رحمانه «جانی تحریم» یا «وکیل مدافع شیطان» می نامند. «وکیل مدافع شیطان» نام فیلمی تخیلی و ترسناک محصول امریکا است، در این فیلم یک وکیل جاه‌طلب وکالت شیطان را قبول می کند که تباهی خانواده او منجر می شود.

اگرچه تحریم سلاح جدیدی در جعبه ابزار ایالات متحده خصوصا در مورد ایران نیست، اما شکل فعلی تحریم‌ها که در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور دموکرات پیشین ایالات متحده، از آنها با صفت «فلج‌کننده» یاد می‌شد، حاصل نظریه پردازی های ریچارد نفیو است، او در کتابی با عنوان «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» رویکردش به تحریم را توضیح داده است. نفیو در این کتاب نوشته که تحریم‌ها را شخصا طراحی کرده است، او بزرگترین موفقیت خود را تخریب اقتصاد و ارزش پول ملی ایران دانسته که منجر به بی‌کاری و تورم گسترده شد، نفیو در این کتاب نوشته که او و دولت اوباما موفق شدند باعث شوند قیمت مرغ در ایران سه‌ برابر شود. نفیو بزرگترین موفقیت خود را تخریب اقتصاد و ارزش پول ملی ایران دانسته که منجر به بی‌کاری و تورم گسترده شد، نفیو در این کتاب نوشته که او و دولت اوباما موفق شدند باعث شوند قیمت مرغ در ایران سه‌ برابر شود.

نفیو در این کتاب می نویسد تحریم هایی که طراحی کرده است شامل کالاهای تجملاتی نمی شود تا ثروتمندان را از آثار تحریم دور نگه دارد و این کار را به عنوان روشی تعمدی برای جداکردن حکومت و مردم انجام داده است. نفیو در کتاب معروف خود اعتراف می‌کند که تحریم‌های دولت اوباما مستقیما باعث شد دارو و تجهیزات پزشکی از دسترس فقرا و طبقه کارگر ایران دور بماند. اگرچه دولت آمریکا به خوبی می‌دانست که تحریم‌های اعمال‌شده فشار سنگینی بر مردم ایران ایجاد خواهد کرد، اما نفیو تمایلی به بررسی ابعاد پیامدهای آن نداشته است.

بر اساس مطالبی که ریچارد نفیو در کتاب خود در مورد تحریم های ایران نوشته می توان گفت که تعبیر وکیل مدافع شیطان برای او چندان دور از واقعیت نیست. نفیو در دورات ریاست جمهوری اوباما در شورای امنیت ملی این کشور مسئول میز ایران بود، او را می توان مسئول اصلی تروریسم اقتصادی علیه ایران دانست. او بخشی از تیمی بود که به تصویب ۴ قطعنامه (۱۷۹۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۹۲۹) در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد. نفیو در سال ۲۰۱۳ به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل تحریمی در این تیم را به عهده گرفت. در هشت دور مذاکره هسته‌ای در وین، نفیو به عنوان معاون رابرت مالی در جلسات اصلی و کمیته‌های کارشناسی حضور داشته است.

تندروی هایی که دامن بایدن را گرفته

وال استریت ژورنال در بخش دیگری از گزارش خود به نکته مهمی اشاره کرد با این مضمون که این اختلافات تنها در سطح تیم مذاکره کننده نیست، بلکه بالاترین سطح دولت جو بایدن وجود دارد. اکنون با آشکار شدن اختلافات درونی در تیم مذاکره‌کننده آمریکا، تندروهای آمریکایی در این مورد که دولت بایدن به اندازه کافی در قبال جمهوری اسلامی ایران سخت‌گیر نیست، نگران شده اند.

عقب نشینی تندروهای آمریکایی از مذاکرات خبر خوبی برای ادامه مسیر گفتگوها در راستای دستیابی به توافقی جامع است و نشان می دهد که رابرت مالی مواضع قاطعانه ای دارد. اما این تغییرات از وجود اختلاف نظرهایی خبر می دهد که دولت بایدن درگیر آن است و می تواند باعث طولانی شدن مذاکرات و به تعویق توافق باشد.  لذا لازمه اتخاذ تصمیمات سیاسی توسط جو بایدن، جسارت و شجاعت بیشتر است.

بروز اختلاف و تنش‌ در میان اعضای تیم مذاکره کننده و گسترده تر از آن در دولت آمریکا نشان دهنده عدم اتحاد و چندگونه بودن رویکردها در بالاترین ساختارهای حکومتی در ایالات متحده است و این حقیقت  را آشکار می کند که دولت‌های آمریکا فارغ از اینکه از حزب دموکرات باشد یا جمهوری خواه از استقلال کافی برخوردار نیستند. و به همین دلیل است که جمهوری اسلامی بر خواسته های برحق خود یعنی ضمانت‌های محکم و کافی در هر نوع توافقی با غرب و به ویژه آمریکا تاکید می کند.

برچسب‌ها برجام جمهوری اسلامی ایران تروریسم ایالات متحده آمریکا دولت بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام جمهوری اسلامی ایران تروریسم برجام جمهوری اسلامی ایران تروریسم ایالات متحده آمریکا دولت بایدن تیم مذاکره کننده آمریکا وکیل مدافع شیطان ایالات متحده ریچارد نفیو تحریم ها رابرت مالی دولت بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۸۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت در حالی که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تشدید محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تمایلی به انجام اقدامی ندارد که قیمت نفت خام یا بنزین را برای شهروندان آمریکایی افزایش دهد. به گفته کارشناسان سیاست تحریم، رئیس جمهور آمریکا احتمالا از اختیارات خود در خصوص تحریم‌ها استفاده کرده و از اجرای سخت‌گیرانه آنها خودداری می‌کند.

این وضعیت، تا حدودی مشابه برخورد دولت بایدن در قبال روسیه و جنگ اوکراین است. اگرچه کاخ سفید، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده، اما تلاش کرده است درآمدهای این کشور را محدود کند و در عین حال، اجازه دهد صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند تا از محدودتر شدن عرضه در بازار جهانی و برانگیختن تورم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اجتناب شود. دولت آمریکا همچنین با وجود تجدید تحریم‌های که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را هدف گرفته اند، هفته گذشته اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا ادامه پیدا کند.

جیم لوسیر، مدیرکل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنرز» به بلومبرگ گفت:‌ معامله‌گران نفت، بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را لازم باشد، امضا خواهد کرد تا جریان نفت ایران به بازار ادامه پیدا کند، درست همان‌طور که اجازه داد بشکه‌های نفت روسیه همچنان در بازار عرضه شوند.

بازار نفت در حال حاضر حساسیت به خصوصی نسبت به محدودیت‌های بیشتر دارد. نفت برنت اوایل آوریل، در بحبوحه تقاضای جهانی قوی و ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس، از مرز ۹۲ دلار در هر بشکه عبور کرد که بالاترین حد در حدود ۶ ماه گذشته بود.

طبق گزارش شرکت «کلیر ویو انرژی پارتنرز» که در واشنگتن مستقر است، تحریم‌های جدید اگر اجرا و اعمال شوند ممکن است حداکثر ۸.۴۰ دلار به قیمت جهانی نفت اضافه کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چنین اتفاقی، خبر بدی برای بایدن خواهد بود که پس از افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۲، حجم عظیمی نفت را از ذخایر استراتژیک برداشت کرد. هر چند قیمت بنزین از سطوح مشاهده شده در آن زمان، پایین‌تر است اما امسال افزایش داشته، در حالی که هنوز فصل اوج رانندگی تابستانی در آمریکا آغاز نشده است.

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • خبرگزاری آمریکایی: احتمالاً بایدن تحریم‌های نفتی ایران را اجرا نخواهد کرد
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند