Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران مدیرکل محیط زیست استان سمنان از موفقیت دو یوز نگهداری شده در پارک ملی توران در انجام عمل تولید مثل خبر داد و گفت: این نخستین بار در جهان است که دو یوز آسیایی در شرایط اسارت به تولید مثل می‌پردازند.


این ساعت و این تاریخ را باید به خاطر سپرد شاید این نقطه عطفی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی باشد صد‌ها بلکه هزاران قلاده یوزپلنگ آسیایی در کشور‌های مختلف از قبیل هند، پاکستان و ایران در طول تاریخ از طرف انسان اهلی شدند، ولی اگر این اتفاق می‌افتاد الان وضعیت این گونه‌ها در جهان به لبه پرتگاه انقراض نمی‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد: ساعت ۷ روز شنبه دوم بهمن با مشاهده علائم فحلی در یوز ماده (ایران) در پای ارتباط دالان عشق یوز نر (فیروز) باز شد.

وی ادامه داد: بر اساس دانسته‌های حاصل از تجربیات تکثیر یوزپلنگ ها‌ی آفریقایی ۷۲ ساعت زمان معرفی این آشنایی ادامه یافت طی این مدت دوربین‌های تحقیقاتی این مرکز ۱۷ بار در ساعات مختلف شبانه‌روز که اغلب در اول شب و ساعات اولیه صبح هستند تلاش این دو یوزپلنگ را برای انجام عمل لقاح ثبت کردند.

وی نقش آفرینی یوز جوان طبیعت توران را در کمک عمل تولیدمثل یوز‌ها موفق دانست و گفت:‌خبر‌های خوبی که منتظرش بودیم هم در راه است.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.

یوزپلنگ نر با نام فیروز سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد که فروردین ماه امسال در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ایران فیروز یوزپلنگ ها ایرانی استان سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۳۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی، سعید شهند مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض ، ۶ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیاء این گونه در رشکان با ترکیب جنسی ۴ ماده و ۲ نر منتقل شده است که با تولد ۳ راس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و با تولد دو گوساله گوزن در سال جاری، تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۳ راس افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می دهند و امیدها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می شود.

اواخر فروردین ماه امسال اولین گوساله گوزن زرد ایرانی نیز در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898176

دیگر خبرها

  • تقدیر از «جین کمپیون» با یوزپلنگ افتخاری لوکارنو
  • صعود یوزهای ایرانی به نیمه‌نهایی با کم‌ترین دردسر / ازبکستان حریف احتمالی شاگردان شمسایی
  • سقوط در انتظار 2 لژیونر ایران: زودتر برگردید!
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • یوزهای ایرانی یک‌قدم نزدیک‌تر به جام سیزدهم / خداحافظی ژاپن با قهرمانی آسیا و جام‌جهانی
  • آغاز اعزام عمره گزاران ایرانی پس از نه سال انتظار
  • تصویری تازه از حیوان کمیابی که در ایران متولد شد
  • دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه متولد شد
  • تولد دومین گوساله گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تولد دومین گوساله‌گوزن زرد ایرانی در سال جدید