Web Analytics Made Easy - Statcounter

«کیوان کاشفی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، هدف صادراتی که برای سال ۱۴۰۰ استان کرمانشاه از سهمیه ۴۵ میلیارد دلاری کشور در نظر گرفته شده را ۲ میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلار برآورد کرد و یادآور شد: در ۹ ماه سپری شده از سال جاری با ثبت رقم ۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار صادرات، ۷۴ درصد هدفگذاری در نظر گرفته شده را محقق کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: اگر میعانات گازی را هم محاسبه کنیم ۹۸ درصد سهمیه صادرات سال ۱۴۰۰ استان کرمانشاه محقق شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه پیش‌بینی کرد تا پایان سال سهمیه‌ ۲ میلیارد و ۸۵۳ میلیون دلاری صادرات استان را به همت تلاش تجار و تولیدکنندگان استان محقق کنیم و عنوان کرد: اگر برخی زیرساخت‌ها در استان فراهم شود می‌توانیم برای سال ۱۴۰۱ به رقم صادرات سه میلیارد دلار هم برسیم.

کاشفی زیرساخت‌های مرزی مانند سومار و خصوصا جاده دسترسی این مرز را از مهمترین این موارد برشمرد که بهبود آن می‌تواند کمک شایانی به توسعه صادرات استان بکند.

وی با اشاره به تحلیل سازمان توسعه تجارت از وضعیت صادرات غیرنفتی ۹ ماهه امسال کشور، گفت: برای سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کل کشور هدفگذاری شده که خوشبختانه تا پایان ۹ ماهه امسال ۷۷.۵ درصد آن محقق شده است.

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: با توجه به میزان صادراتی که در ۹ ماهه امسال در کل کشور داشتیم، حدود ۲.۵ درصد هم از هدفگذاری انجام شده جلوتر هستیم.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران، ۸۵ درصد کل صادرات ایران به ۱۷ کشور شامل کشورهای همسایه به اضافه هند و چین بوده و ۷۱ درصد صادات صورت گرفته نیز صرفا به ۱۵ کشور همسایه اختصاص داشته است.

کاشفی از وضعیت مناسب استان کرمانشاه نیز در صادرات غیرنفتی امسال کشور یاد کرد و افزود: بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، کرمانشاه بعد از استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و آذربایجان غربی جایگاه پنجم کشور را کسب کرده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که سه استان جنوبی کشور دارای بنادر دریایی بوده و سهم قابل توجهی از صادرات آنها محصولات پتروشیمی است.

رئیس اتاق کرمانشاه معتقد است، این وضعیت نشان می‌دهد که کرمانشاه به لحاظ پتانسیل‌های تجاری و ظرفیت‌های صادراتی در کشور بسیار قابل توجه است.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی دارد.

برچسب‌ها مرز پرویز خان مرز سومار توسعه صادرات اتاق ایران سومار مرز خسروی کرمانشاه صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرز پرویز خان مرز سومار توسعه صادرات مرز پرویز خان مرز سومار توسعه صادرات اتاق ایران سومار مرز خسروی کرمانشاه صادرات غیر نفتی استان کرمانشاه میلیون دلار ۲ میلیارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است

غلامرضا میری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پیگیری‌ها برای رفع موانع صادراتی همچنان ادامه دارد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه با بی توجهی به رفع موانع صادرکنندگان قاچاق رونق پیدا می‌کند، افزود: در شرایط کنونی با قاچاق زعفران، صادرکنندگان تنها نظاره گر از دست دادن بازار‌های هدف هستند، درحالیکه با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.

میری ادامه داد: طی ۱۰ تا ۱۵ ساله گذشته کشور‌هایی که اقدام به کشت زعفران کردند، بی تردید با پیاز‌های قاچاق شده از کشور ما این اقدام را انجام داده‌اند که با استمرار این روند، جایگاه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا در معرض خطر خواهد بود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه زعفران ایرانی به اسم دیگر کشور‌ها صادر می‌شود، افزود: علی رغم آنکه افغانستان کمتر از ۲۰ تن زعفران تولید می‌کند، اما حدود ۷۰ تن صادرات دارد و از طرفی حجم بالایی زعفران به این کشور صادر می‌شود که این امر نشان می‌دهد زعفران تولیدی پس از بسته بندی مجدد به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

به گفته او، براساس آمار صادرات زعفران در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بوده، درحالیکه مصرف زعفران در دنیا تغییری نداشته است. همچنین طبق رصد‌های صورت گرفته ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها قاچاق می‌شود که با رفع موانع صادراتی، این میزان به صادرات رسمی افزوده می‌شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون متوسط برداشت زعفران در هکتار ۳.۲ کیلو است، درحالیکه ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته متوسط برداشت ۶ کیلو بود که با ورود تکنولوژی به بخش بایدمتوسط برداشت را به ۷ تا ۸ کیلو برسانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان صادر شد
  • تجارت خارجی ۶۰.۸ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور دنیا
  • ارزش دلاری صادرات گمرک لرستان ۱۵۴ درصد افزایش یافت
  • متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است
  • چشم انداز روشن صادرات در خراسان شمالی
  • صادرات بیش از ۷ میلیون تن کالا از پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه