Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@14:31:52 GMT

سفر رئیس جمهور به روسیه، پر بار بوده است

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۱۰۰۳

سفر رئیس جمهور به روسیه، پر بار بوده است

سفر رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است و حاشیه‌هایی که افراد غربگرا سعی کردند برای این سفر ایجاد بکنند چه از قبل از سفر و هنگام و بعد از آن، نشان دهنده از این است که به چه میزان غربی‌ها برآشفته هستند؛ این تعامل ها می تواند شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ در مورد مفهوم سیاست نگاه به شرق، سه حالت را می‌توان در نظر گرفت: توسعه روابط با شرق و محدود کردن روابط با غرب، تعادل متقارن در روابط با شرق و غرب، تعادل نامتقارن در روابط با شرق و غرب با در اولویت قرار دادن شرق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد سیاست نگاه به شرق به مورد سوم نزدیکتر است. زیرا سیاست نگاه به شرق مبتنی بر پرهیز از یک جانبه گرایی در مورد غرب در سیاست خارجی و نگاه جامع به سیاست خارجی برای استفاده از فرصتها و ایجاد آنها است. بنابراین، معنای آن با تعریف اول متفاوت است و در عین حال، تفاوت‌های ظریفی با تعریف دوم دارد؛ زیرا سیاست نگاه به شرق مبتنی بر تلاش برای برقراری ارتباط همزمان با شرق و غرب و اولویت دادن به شرق به دلایل ژئوپلیتیک، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی است. بنابراین، این رویکرد به معنای رد کردن و بی‌تفاوتی نسبت به غرب نیست. در واقع، تأکید بر شرق در اینجا نفی غرب نیست. در این رابطه، باید گفت که سیاست نگاه به شرق یک استراتژی واقع بینانه است و بیش از هر چیز، به دنبال استفاده از فرصتهای ارتباطی با کشورهای مختلف است. در همین رابطه، علی‌اکبر ولایتی، در توصیف سیاست نگاه به شرق می‌گوید: «هر جا که منافع، خواسته‌ها و استراتژی ما بهتر و بیشتر برآورده شود، طبیعی است که اولویت را به آنجا بدهیم.»

طی چند ماه گذشته، ایران با چین بر روی یک توافقنامه سیاسی، اقتصادی و امنیتی گسترده کار کرده است که صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری در اقتصاد ایران را تسهیل می کند. این کشور همچنین به دنبال مشارکت بلندمدت با روسیه است. سیاستمداران در تهران این توافق ها را ابزاری ضروری برای مبارزه با هژمونی و خصومت ایالات متحده می دانند.

سیاست جدید ایران در «محور به شرق» مستلزم ایجاد روابط قوی اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی با غول‌های قاره آسیا، یعنی چین و روسیه است. این سیاست پس از اقدام نابخردانه ایالات متحده برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام، در اصطلاح عامیانه به عنوان توافق هسته ای ایران) و دنبال کردن استراتژی «فشار حداکثری» اعتبار بیشتری در بین مقامات ایرانی پیدا کرد.

برجام یک توافق بین المللی بین ایران و قدرت های جهانی بود که توسط شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 تایید شد. اما در حالی که ایرانی ها به طور کامل این توافق را اجرا کردند، ایالات متحده در دولت ترامپ از آن خارج شد و اتحادیه اروپا متعاقباً به مسئولیت های خود عمل نکرد. تحت توافقنامه نتیجه خروج ایالات متحده و رضایت اروپا، احیای تحریم ها با سرعت و شدت بی سابقه ای در 40 سال گذشته بود. این امر استراتژی طولانی مدت ایران در اتخاذ سیاست خارجی «نگاه به شرق» را جسورتر کرده است، زیرا تجربه برجام ایرانیان را متقاعد کرد که مهم نیست چقدر حسن نیت نشان داده شود، غرب هم غیرقابل اعتماد است.

در همین حال، ایران شرکای مشتاقی در شرق خود پیدا کرده است. تهران، مسکو و پکن مخالف سیاست های نظامی و مداخله جویانه آمریکا در خاورمیانه هستند و به دنبال حذف برتری دلار آمریکا بر اقتصاد جهانی هستند. اگرچه مشخص نیست که آیا سه پایتخت بر سر یک ائتلاف جامع سه جانبه به اجماع رسیده اند یا خیر، اما در حال بررسی گام های جدی در این راستا هستند. سه پایتخت در مانور نظامی مشترک چهار روزه در اقیانوس هند و خلیج عمان در سال 2019 شرکت کردند. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ماه ژوئیه برای تمدید قرارداد همکاری 20 ساله با روسیه از مسکو بازدید کرد. در سال 2016، چین موافقت کرد که سطح تجارت دوجانبه چین و ایران را به 600 میلیارد دلار در 10 سال افزایش دهد، اگرچه تحقق این هدف اکنون تقریبا غیرممکن خواهد بود. یک توافق استراتژیک جامع در حال حاضر در دست مذاکره است.

به گفته مجله خبری دیپلمات، ایران و چین منافع مشابهی در حوزه دیپلماسی انرژی دارند. تامین منابع پایدار انرژی مانند نفت و گاز برای رشد اقتصادی چین حیاتی است و ایران می تواند تامین کننده ثابتی باشد. در حالی که کشورهای عمده تولیدکننده نفت عرب با ایالات متحده همسو هستند، ایران تحت نفوذ ایالات متحده نیست. از سوی دیگر، رویکرد «فشار حداکثری» واشنگتن، صادرات نفت ایران را به صفر بشکه در روز رسانده است. بنابراین صادرات نفت به چین در خدمت منافع ایران خواهد بود. به نوبه خود، روسیه برای مدت طولانی تامین کننده اصلی گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا بوده است، اما موقعیت آن از نظر صادرات توسط ایالات متحده به چالش کشیده شده است. بنابراین، اتکای متقابل سه پایتخت به انرژی – جایی که همه آنها با چالش هایی از سوی واشنگتن روبرو هستند – واقعیتی است که نمی توان انکار کرد.

ایران یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه است و سیاست خارجی خود را بر مبنای «مقاومت» در برابر هژمونی آمریکا بنا نهاده است. اما در روند مقاومت در برابر نیروهای متعدد تحت فشار ایالات متحده، اقتصاد آن از کمبود فرصت‌هایی رنج می‌برد که در غیر این صورت در دسترس آن قرار می‌گرفت – فرصت‌هایی به ارزش صدها میلیارد دلار. ایران بهای استراتژی مقاومت خود را پرداخته است. اکنون تهران خود را به عنوان یک فرصت منحصر به فرد برای کشورهایی مانند چین و روسیه برای ایجاد اتحادهای بلندمدت معرفی می کند. شکست ایران به‌عنوان پیروزی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن به حساب می‌آید و در مقابل، موفقیت ایران می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در خروج آمریکا از خاورمیانه – یک بار برای همیشه – باشد. پیش از این، پس از شکست ایالات متحده در جنگ های افغانستان و عراق و مشارکت با عربستان سعودی در حمله به یمن، مشخص شده است که ایالات متحده دیگر “ابر قدرت” مسلط در خاورمیانه نیست. متحدان سنتی ایالات متحده در بحران های عمیقی قرار دارند و مواضع آنها به ویژه تضعیف شده است. خلاء قدرت در خاورمیانه وجود دارد که باید جبران شود.

برخوردهای آمریکا با کشور چین در زمان دونالد ترامپ که اعتقاد داشت که آمریکا تنها باید اقتصاد داخلی خود را تقویت کند و مسئله تایوان که آمریکا، چین را تهدید به اقدام نظامی کرد باعث شد که فاصله سیاسی دو کشور بیش از پیش شود و ایران نیز از این موقعیت استفاده کرد و با امضای قرارداد 25 ساله با چین باعث شد اتحادی بسیار حساس شکل بگیرد. هم‌چنین رفتار آمریکا و استفاده این کشور از کش.رهای اروپایی برای فشار بر روسیه نیز باعث شد تا روسیه به فکر این بیفتد تا متحدان بیشتری را برای مقابله باآمریکا برای خود داشته باشد و این امر باعث شکل گیری یک مثلث قدرتمند در آسیا و شرق علیه آمریکا و غرب شد.

اکنون ایران امیدوار است به طرح کمربند و جاده چین بپیوندد، پروژه بزرگ چینی که به عنوان «جاده ابریشم قرن بیست و یکم» پیش بینی شده است که جنوب آسیا را به اروپا متصل می کند. دولت رئیسی با پیوستن به این پروژه عظیم به دنبال جذب سرمایه گذاری چینی است. سرمایه گذاری خارجی چین می تواند به بهبود اقتصاد ایران در تحریم کمک کند. علاوه بر این، ایرانیان امیدوارند با پیوستن به کریدورهای کمربند و جاده، پتانسیل ژئوپلیتیکی خود را به واقعیت تبدیل کنند. ایران خود را پلی بین شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب اوراسیا می بیند.

مجلس ایران نیز به نوبه خود به دنبال تقویت همکاری های اقتصادی با چین بوده است. اخیراً 59 قانونگذار ایرانی لایحه ای را برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی در ایران برای کشورهایی که در مقابل تحریم های آمریکا در کنار ایران بودند، پیشنهاد کردند. بر اساس این لایحه، شرکت‌هایی که با وجود تحریم‌های خارجی به تجارت خود با ایران ادامه داده‌اند در آینده مشمول معافیت‌های مالیاتی خواهند شد. اگرچه این لایحه به کشورهای خاصی اشاره نمی کند، اما به وضوح چین را هدف قرار داده است که حتی در زمان اعمال تحریم ها به واردات نفت از ایران ادامه داد.

ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای مزایای بسیاری را پیش بینی می کند. این سازمان معتقد است که با پیوستن به بزرگترین سازمان منطقه ای جهان از نظر گستره جغرافیایی و جمعیت، می تواند تلاش های ایالات متحده برای منزوی کردن آن را خنثی کند. دوم، پیوستن کامل به این سازمان می‌تواند نقش جدیدی را برای ایران در نظم امنیتی منطقه‌ای آسیای مرکزی و جنوبی به‌عنوان بازیگری تأثیرگذار که به چندجانبه‌گرایی در منطقه و فراتر از آن احترام می‌گذارد، ایجاد کند.

این امر به ویژه در پی خروج ایالات متحده از افغانستان مهم است. سوم، ایران امیدوار است تجارت خارجی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را تقویت کند. چهارم، عضویت در این سازمان می‌تواند فرصتی برای ایران فراهم کند تا همکاری‌های دفاعی با چین و روسیه را ارتقا دهد و محدوده دفاعی خود را به سمت شرق گسترش دهد. ایران به عنوان یک عضو کامل سازمان همکاری شانگهای در مانورهای نظامی مشترک این سازمان شرکت خواهد کرد و همکاری امنیتی خود را با اعضای سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تروریسم در منطقه تقویت خواهد کرد. و در نهایت، عضویت ایران در چنین سازمانی امنیتی‌محور می‌تواند روسیه و چین را به فروش تسلیحات پیشرفته‌تری به تهران ترغیب کند.

برای به دست آوردن چنین منافعی از چین، ایران البته باید در ازای آن چیزی ارائه دهد. این می تواند به شکل حمایت دیپلماتیک باشد. رئیسی به محض روی کار آمدن خود به ایران اشاره کرد که ایران در مناقشات بین المللی از چین حمایت خواهد کرد. رئیسی در اولین گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، سیاسی کردن مطالعات در مورد منشاء COVID-19 را محکوم کرد و آن را تلاشی برای منزوی کردن پکن خواند. وی همچنین حمایت کامل از سیاست “چین واحد” پکن را اعلام کرد و ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی چین متهم کرد

به گفته روزنامه فارین پالیسی اگرچه به نظر می‌رسد اجماع گسترده‌ای در میان مقامات جدید ایران درباره لزوم کج‌شدن به شرق وجود دارد، اما مشخص نیست که چنین تغییری مهم‌ترین چالش‌های کشور را حل کند. در حالی که سیاست گذاران ایرانی بر این باورند که نظم جهانی آینده در نهایت تحت سلطه آسیا خواهد بود.

مسکو، تهران و پکن نیز منافع راهبردی و بلند مدت مشترکی برای مهار یک جانبه گرایی آمریکا دارند و این یکی از عوامل مهم در تعیین آینده خاورمیانه است. در اینجا فرصتی فرا رسیده است، زیرا سیاست یکجانبه گرایانه دولت ترامپ و خروج آن از معاهدات بین المللی (شامل اما نه محدود به برجام) مشروعیت و اعتبار ایالات متحده به عنوان یک قدرت جهانی را به طور جدی زیر سوال برده است. بسیاری از کشورهای جهان اکنون چین را به عنوان جانشین آینده ایالات متحده در رهبری جهان می دانند. به عنوان مثال، حتی در بحبوحه تیرگی روابط چین و اروپا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت که اتحادیه اروپا “نفع استراتژیک بزرگی” در حفظ همکاری با چین دارد. مرکل گفت: «ما اروپایی‌ها باید قاطعیتی را بشناسیم که چین با آن جایگاه پیشرو در ساختارهای موجود معماری بین‌المللی را به دست خواهد آورد.»

در این هنگام سفر رئیسی به روسیه هم سفر پرباری بوده است و حاشیه‌هایی که افراد غربگرا سعی کردند برای این سفر ایجاد بکنند چه از قبل از سفر و هنگام و بعد از آن، نشان دهنده از این است که به چه میزان غربی‌ها برآشفته هستند؛ این تعامل ها می تواند شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کند.

پایان پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان همکاری شانگهای سیاست نگاه به شرق ایالات متحده سرمایه گذاری سیاست خارجی بین المللی برای کشور شرق و غرب تحریم ها منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۱۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی

در هفته‌ی جاری، سفر دوروزه و فشرده‌ رئیس‌جمهور به پاکستان با برنامه‌های متنوع انجام شد؛ در این گزارش نگاهی گذرا به این رویدادها داریم. - اخبار سیاسی -

گروه دولت خبرگزاری تسنیم، مقامات عالی دولت سیزدهم در دوران انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بودند که احیای سیاست همسایگی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای را دنبال خواهند کرد و تحکیم روابط با کشورهای مجاور را در کنار تعامل با سایر کشورهای جهان را در برنامه قرار می‌دهند.

رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم طبق اعلام مسئولان دولتی آمار تبادلات تجاری و اقتصادی ایران با اکثر کشورهای منطقه در این‌ مدت رشد چشمگیری داشته و در این‌ زمینه توافقات و اسناد همکاری متعددی توسط مسئولان مختلف در سفرها و دیدارهای دو و چند جانبه به امضا رسیده و پیگیری می‌شود.

عضویت در سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس، فعال‌سازی ظرفیت‌های ترانزیت کالا، پیگیری راه‌گذرهای شرق-غرب و جنوب-شمال، رفت‌وآمدهای متعدد دیپلماتیک، فعال‌سازی کمیسیون‌های عالی دوجانبه با همسایگان و سوآپ گازی با ترکمنستان از جمله رخدادهایی است که در این دو سال و نیم اخیر رقم خورده است.

پاکستان همسایه‌ی جنوب‌شرقی ایران است که پیوند تاریخی عمیقی با کشور ما دارد و در گذشته نیز تجاربی در زمینه همکاری‌های بین دو کشور وجود دارد. میزان تجارت و تبادلات اقتصادی ایران و پاکستان اخیراً به دو میلیارد دلار رسیده که به‌گفته‌ی کارشناسان، این رقم امکان رشد چندبرابری را داراست.

سید ابراهیم رئیسی در هفته‌ی جاری به پاکستان سفر کرد؛ سفر رسمی‌ای که بعد از هشت‌سال در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران به این کشور صورت می‌پذیرفت. حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق سال 1395 به این کشور سفر کرده بوده و پس از آن ارتباط سران دو کشور در گفت‌وگوهای مکتوب و تلفنی و یا دیدار در حاشیه اجلاس‌ها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت می‌گرفت.

در این گزارش خبرگزاری تسنیم، نگاهی به برنامه‌های سفر دو روزه‌ رئیس‌جمهور به این کشور مسلمان خواهیم داشت:

آیت‌الله رئیسی بامداد روز دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه عازم اسلام‌آباد شد و پیش از عزیمت، درباره اهداف این سفر گفته بود ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقمند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

او هم‌چنین هدف‌گذاری 10 میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را اعلام کرد و گفته بود امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم و تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

** ورود به اسلام‌آباد و استقبال در کاخ نخست‌وزیری

رئیس‌جمهور کشورمان صبح دوشنبه وارد پایتخت پاکستان شد و توسط ریاض حسین پیرزاده وزیر کار و مسکن و جمعی دیگر از مقامات پاکستانی مورد استقبال قرار گرفت.

شهباز شریف نخست‌وزیر این کشور، مقام عالی ایرانی را مورد استقبال قرار داد و رئیسی در محوطه دفتر وی به رسم یادبود، یک نهال غرس کرد.

** دیدار وزیر خارجه با رئیسی

اسحاق‌دار وزیر خارجه پاکستان در بدو ورود رئیسی به پاکستان به محل اقامت وی رفت و با مقام عالی ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رئیس‌جمهور در این دیدار گفت با وجود آنکه تقویت روابط ایران و پاکستان مطلوب برخی بیگانگان نیست، اما با توجه به ظرفیت‌های متنوع، متعدد و متقابل موجود روابط دو کشور اسلامی باید ناظر بر تأمین منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

وزیر خارجه این کشور نیز در این ملاقات گفت امت اسلامی به رهبرانی همچون رهبر جمهوری اسلامی ایران نیاز دارد.

** اراده دو کشور برای ارتقای روابط

اولین برنامه‌ی رسمی رئیسی در این سفر، دیدار با نخست‌وزیر و نشست خبری درباره‌ی گفت‌وگوهای دو طرف بود. رئیس‌جمهور طی سخنانی ضمن تأکید بر لزوم ارتقای روابط دو کشور در تمامی سطوح و رسیدن حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در گام اول، مواضع دولت و ملت پاکستان در محکومیت رژیم صهیونیستی و جنایاتش را ستود و عنوان کرد منافع ایران و پاکستان در جهت منافع دو کشور تعریف می‌شود.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز طی سخنانی پیرامون جنایات اسرائیل در غزه عنوان کرد درخصوص وضعیت مردم‌کشی در غزه گفت‌وگو کردیم و این عمل اسرائیل را محکوم می‌کنیم؛ او هم‌چنین از رهبر معظم انقلاب درباره پشتیبانی‌شان از مردم کشمیر قدردانی کرد.

** امضای اسناد همکاری دوجانبه

هم‌چنین در حضور دو مقام عالی، 8 سند با موضوعاتی از جمله «ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سیما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

** ادامه دیدارهای رئیسی با مقامات پاکستانی

در حاشیه دیدار رئیسی و شهباز شریف، یکی از خیابان‌های مهم اسلام‌آباد که از ساختمان پارلمان این کشور آغاز می‌شود به اسم ایران نامگذاری شد.

رئیسی در ملاقات با «سردار ایاز صادق» رئیس مجلس ملی این کشور گفت ایران از سویی میز مذاکره را ترک نکرد و از سوی دیگر در برابر فشارهای آمریکایی‌ها گزینه مقاومت را برگزید.

رئیس مجلس ملی پاکستان نیز در این دیدار بیان کرد هیچ‌کدام از احزاب پاکستانی چه احزاب همسوی دولت و چه احزاب اپوزیسیون، مخالف روابط دوستانه با جمهوری اسلامی ایران نیستند.

** تأکید روسای جمهور ایران و پاکستان بر لزوم تحکیم روابط

رئیس‌جمهور کشورمان عصر دوشنبه با همتای خود «آصف علی زرداری» دیدار و گفت‌وگو کرد؛ رئیسی در این دیدار تأکید کرد اشتراکات فرهنگی و مذهبی میان دو ملت ایران و پاکستان موجب تحکیم پیوندها و زمینه‌ساز تعمیق روابط دو کشور است.

زرداری با تاکید بر علاقمندی کشورش به توسعه و ارتقای روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها، بر اراده مسئولان پاکستان برای گشودن فصل جدیدی از روابط با ایران در این راستا تاکید کرد.

** ناراحتی‌ها از تقویت روابط دو کشور اهمیتی ندارد

دیدار با رئیس مجلس سنای پاکستان از دیگر برنامه‌های شفره‌ی این سفر بود؛ رئیسی در این ملاقات گفت ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.

«یوسف رضا گیلانی» نیز در این دیدار با استقبال از سفر هیات ایرانی گفت سفر جنابعالی به پاکستان باعث تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد.

رئیس‌جمهور هم‌چنین در جمع نخبگان این کشور گفت عملیات طوفان‌الاقصی شکست اطلاعاتی، نظامی، امنیتی و بالاتر از همه اینها شکستی راهبردی برای رژیم صهیونیستی و حامیان او بود که به هیچ وجه قابل جبران نیست. بعد از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی دیگر هیچ حکومت اسلامی نمی‌تواند دم از عادی‌سازی روابط بزند، چرا که امروز سران رژیم صهیونیستی و حامیان او به ویژه آمریکا و برخی کشورهای غربی منفورترین چهره‌ها نزد افکار عمومی جهانیان هستند.

** فرمانده ارتش پاکستان به دیدار رئیسی رفت

در حاشیه اولین روز حضور رئیس‌جمهور کشورمان در پاکستان، ژنرال "سید عاصم منیر" فرمانده ارتش این کشور به دیدار رئیسی رفت؛ طرفین بر لزوم برقراری ثبات در مرزها و منطقه تأکید داشتند.

** ادای احترام به اقبال لاهوری

رئیس‌جمهور در اولین برنامه از سفرش به لاهور، به مزار اقبال لاهوری رفت و به این شخصیت ادای احترام کرد.

.

سپس خانم «مریم نواز شریف» سروزیر ایالت پنجاب به دیدار رئیس‌جمهور آمد و طی سخنانی خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان گفت تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

** خط و نشان برای اسرائیل

سخنرانی در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب دیگر برنامه‌ی این سفر فشرده بود؛ رئیسی طی سخنانی ضمن یاداوری پیوند تاریخی دو ملت ایران و پاکستان، با اشاره به جنایت اخیر اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ تنبیهی ایران به این رژیم، تصریح کرد اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

** ادای احترام به محمدعلی جناح

رئیسی هم‌چنین در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر به پاکستان، پس از سفر به ایالت پنجاب و شهر لاهور، به کراچی مرکز ایالت سند نیز سفر کرد و در بدو ورود با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح «قائد اعظم» و پدر استقلال این کشور، با تقدیم تاج گل و قرائت فاتحه به مقام وی ادای احترام کرد.

سپس رئیس‌جمهور کشورمان به دانشگاه کراچی قلب اقتصادی پاکستان رفت و طی مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به سید ابراهیم رئیسی اهدا کردند.

بر اساس این گزارش، سروزیر و استاندار ایالت سند به دیدار رئیسی رفت و مقام عالی کشورمان در این دیدار توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان به‌ویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت امیدواریم توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هرچه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

** سخنرانی در جمع فعالان اقتصادی و علمای مذهبی

آخرین برنامه رئیسی در پاکستان، سخنرانی در اجتماع نخبگان، فعالان اقتصادی و علمای مذهبی کراچی بود؛ رئیس‌جمهور بیان کرد با وجود گذشت 45 سال از پیروزی انقلاب، مسئله آزادی قدس و احقاق حقوق ملت فلسطین همچنان مورد توجه و تاکید مردم ایران قرار دارد.

وی هم‌چنین با اشاره به توافقات صورت گرفته میان ایران و پاکستان برای گسترش روابط در سطوح مختلف و هدف‌گذاری برای رسیدن حجم تبادلات تجاری به 10 میلیارد دلار در قدم اول، مرز بیش از 900 کیلومتری دو کشور را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست.

رئیس‌جمهور بامداد روز چهارشنبه 5 اردیبهشت‌ماه عازم سریلانکا شد که در گزارش بعدی به شرح آن می‌پردازیم.

به گزارش تسنیم، بعد از انجام دیدارها و توافقات فی‌مابین مقامات عالی ایران و پاکستان به‌گفته‌ی رئیس‌جمهور، پیگیری مجدانه و مستمرِ این توافقات و اسناد امضاشده ضرورت دارد تا ظرفیت‌های دوجانبه مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه
  • گزارش|سفر رئیسی به پاکستان؛ تثبیت سیاست همسایگی
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • آمریکا آشکارا دارایی‌های روسیه را سرقت می‌کند
  • سیاست‌های آمریکا با ادعای طرفداری از صلح فاصله زیادی دارد