Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با توجه سفر رئیس دولت سیزدهم در گیلان در روز جمعه هفته جاری، انتظار مردم بر این است که سفرهای حضوری اگرچه مایه امید مردم بوده و مردم مسؤولین را در کنار خود می‌بینند اما آیا دستاورد محسوسی خواهد داشت یا خیر و اینکه برخی‌ مردم با اشاره به سفر پیشین آیت‌الله رئیسی در کسوت رئیس قوه قضائیه به گیلان می‌گویند آیا دولت عدالت و مردمی بر وعده‌های خود پایبند هست یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در رأس یک هیئت بلندپایه قضایی و به‌منظور بررسی مشکلات قضایی گیلان به این استان سفر و با یک تیم ۳۰ نفره متشکل از کارشناسان قضائی و بازدید از ۳۱ حوزه قضایی استان مشکلات گیلان را در دستور کار قرار داد.

 رسیدگی قضایی به مشکلات حوزه کارخانجات صنعت نساجی ازجمله صنایع ابریشم گیلان، پوشش و ایران پوپلین، رسیدگی قضایی به مشکلات کارخانه رشت الکتریک، مشکلات چای‌کاران، معضلاتی از قبیل ساحل خواری، مرداب‌خواری، زمین‌خواری و همچنین رسیدگی قضایی به مشکلات محل دفن زباله سراوان، ازجمله مهم‌ترین معضلات استان بودند که باید در دستور کار قرار می‌گرفت.

پوشش حالش رو به درمان است

نخستین بازدید سید ابراهیم رئیسی از کارخانه‌های استان کارخانه ریسندگی پوشش بود چراکه این کارخانه قربانی ناکارآمدی بخش خصوصی و واگذاری‌های بدون کارشناسی به بخش خصوصی نااهل بود که تحیر رئیس وقت دستگاه قضا را در پی داشت به‌گونه‌ای که انگار از یک منطقه جنگ‌زده بازدید می‌کند.

این روزها خبر از احیای دوباره کارخانه پوشش است و می‌گوید پوشش که با سرگذشت غم‌بار خود تبدیل به غده‌های سرطانی شده بود بعد از ۲۰ سال در حال بهبودی است و مردم منتظر اتفاقات خوب در حوزه صنعت و اشتغال هستند که به نظر می‌رسد یکی از اماکن احتمالی بازدید رئیس‌جمهور همین کارخانه باشد.

اما پروژه دیگر قاضی‌القضات وقت این بود که بازرسی کل کشور را به کارخانه ایران پوپلین بفرستد تا از آخرین وضعیت این کارخانه آگاه شود که درویشان به‌محض ورود به ایران پوپلین از وضعیت کوتاهی‌های صورت گرفته در نگهداری از این کارخانه ابراز تأسف کرد و گفت که شرکت ایران پوپلین با ظرفیت تولیدی و اشتغال موجود باید با پیگیری‌های مجدانه مشکلات آن رفع شود و در این صورت ۷۵ تا ۸۰ درصد به ظرفیت تولیدی آن اضافه می‌شود‌.

ایران پوپلین هنوز در تولید لنگ می‌زند و بانک‌ها می‌تازند

باوجود گذشت چندین ماه از این ماجرا و دغدغه برای پیگیری گزارش‌ها حاکی از این است که تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد بازسازی صورت گرفته اما هیچ تغییری در تولید کارخانه ایران پوپلین مشاهده نمی‌شود و این عدم تولید موجبات نگرانی را فراهم کرده اگرچه در بخش‌هایی ازجمله بخش رنگرزی بازسازی‌های محدودی صورت گرفته اما مشکلات مختلف و شاید عدم دغدغه‌مندی مکفی موجب شد تا سرنوشت کارخانه ایران پوپلین همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

کارخانه‌ای که با ورود دستگاه قضا احیا شد یا نشد؟!

به گفته رئیس قوه قضاییه در شورای اداری استان گیلان، کارخانه صنایع ابریشم یکی از کارخانه‌هایی بود که به دلیل فساد و برخی زد و بندها نابود و سند آن با همین زد و بندها صادر شد و دستور ابطال پروانه‌هایی که با زد و بند صادرشده را داد.

بعد از پیگیری‌ها و فرازوفرودها دادستان صومعه‌سرا در ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ از احیای کارخانه شرکت ابریشم خبر داد و گفت که با پیگیری مالکان و مدیران متولی و با حمایت مؤثر قضایی دادگستری گیلان، متهمان تحت تعقیب قرارگرفته و تحقیقات پرونده در مورد متهمان این پرونده ادامه‌دار است.

اگرچه خبر خوش احیای کارخانه ابریشم مسیر امیدواری را هموار کرد و گزارش صدای فعالیت کارخانه، نشان از تپش نصف و نیمه قلب صنعت استان دارد اما همچنان نگرانی برای ثبات و میزان تولید این کارخانه پابرجاست که می‌طلبد مسؤولین امر با دقت برای پایداری آن چاره‌ای بیندیشند.

پسماند معضلی همیشه همراه برای گیلان

یکی از مهم‌ترین درخواست‌های مردم گیلان از قاضی‌القضات وقت رسیدگی به وضعیت پسماند سراوان بوده و رئیسی پس از بررسی‌های صورت گرفته در خصوص معضل پسماند در گیلان با ابراز تأسف‌ از وضعیت سراوان از برخی مسؤولان گله کرده و گفته بود که بسیاری از اقدامات توسط مسؤولان می‌توانست به سرانجام برسد چون مردم نباید در این شرایط نگران پسماند و نابودی محیط‌زیست بوده و در این خصوص سازمان بازرسی کل کشور این مسئله را قویاً دنبال و همچنین به معضل جنگل خواری هم ورود و خواستار قطع و دست سوداگران شد.

اگرچه بعد از سفر آیت‌الله رئیسی پیگیری پسماند سراوان، شتاب گرفت و حتی اعضای تلفیق نیز برای اختصاص بودجه به گیلان سفر کردند و چندین گروه مشاوره نیز از استان‌های مختلف به‌عنوان پیمانکار برای تصمیم نهایی جهت بهبود وضعیت به گیلان حاضر شدند، اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشد و این ماجرا هم رو به فراموشی سپرده شد.

رشت الکتریک و احیا؛ از زمین تا آسمان؟!

علارغم اشاره مسؤولان سازمان بازرسی و حتی دستگاه قضا به تلاش‌های سه‌ساله در جهت تعیین تکلیف مالکیت رشت الکتریک و اقاله آن مدعی شدند که توقع ما و مردم تنها اقاله نیست بلکه باید شرکتی با ظرفیت اشتغال و تولید قابل‌توجه به گیلان برگردد.

ولی پس از این بازگشت و واگذاری به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی کشوری، سهامداران این شرکت با شکایت از این واگذاری حکم انحلال رشت الکتریک را در دست دارند و همان زمین برای رشت الکتریک باقی مانند.

رئیسی در سفر خود به گیلان به عنوان رئیس دستگاه قضا از چندین پروژه و صنایع مهم گیلان بازدید و دستوراتی را نیز صادر کرده بود تا رسیدگی قضایی در آن زمینه انجام شود و صنایع مجدد به وضعیت کار در آیند تا علاوه بر چرخش چرخ کارخانه‌ها چرخ اقتصاد خانوارها و اقتصاد نیز بچرخد ولی بعد از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور برخی از دستورها بر زمین مانده و هنوز هم موانعی بر سرکار وجود دارد و با توجه به اشراف رئیسی به مشکلات در صنایع و تولیدات گیلان و غیره مردم گیلان انتظار دارند تا رئیسی در به چرخش در آوردن چرخ صنایع گیلان و از بین بردن موانع گام بردارد.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ ق

منبع: فارس

کلیدواژه: رشت الکتریک پسماند معضل کارخانه صنایع ابریشم ایران پوپلین پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۲۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت

سعید صادقی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران در نشست خبری  گفت: در حال حاضر برای ۷۰۰ واحد صنعتی غیر فعال یا زیر ظرفیت تولید پروژه عارضه یابی و بهبود تعریف شد. 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان تهران با اشاره به حمایت دولت سیزدهم در راستای احیای واحدها و بنگاه های اقتصادی گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم نزدیک به ۳۳ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور غیرفعال یا زیر ظرفیت بودند.

صادقی اضافه کرد: با همت دولت، چهار هزار تولیدی واحد به چرخه صنعت و تولید بازگشتند.

به گفته او،شهرک های صنعتی سال گذشته رتبه اول در صدور ضمانت‌نامه در شهرک‌های صنعتی کشور را کسب کرد.

صادقی با اشاره به حمایت از توسعه واحدهای صنعتی، گفت: به توسعه صنایع کوچک از طریق تضمین حداکثر ۱۰۰درصد تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کمک می‌شود.

صادقی گفت: در راستای کمک به حفظ اشتغال و احیای واحدهای تولیدی راکد، تسهیلات و کمک های فنی اعتباری در قالب سرمایه در گردش و ثابت پرداخت می گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات ۹ میلیارد دلاری استان تهران
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • بازگشت ۴ هزار واحد تولیدی به چرخه صنعت
  • بررسی مشکلات چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی بوکان
  • دینا قالیباف ادعای تجاوز را تکذیب کرد؛ تجاوزی در کار نبوده است فقط به من توهین شد/ نتیجه تحقیق مقام قضایی؛ توهینی در کار نبوده است/ برای ادعای دروغ پرونده جدید قضایی تشکیل شد
  • رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند | دولت با گفتمان ایدئولوژیک، درکی از مشکلات ندارد
  • آزاد ارمکی: رئیسی هر آرزویی می‌کند کسی به آن اعتنا نمی‌کند
  • ابراهیم رئیسی به سرنوشت احمدی نژاد دچار خواهد شد؟ /رئیسی شجاعانه بگوید آقای ساداتی نژاد چرا حذف شد
  • بررسی مشکلات ۱۱۹ واحد تولیدی در کمیته سرمایه گذاری
  • نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن