Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:28:05 GMT

داستان‌نویسان قمی از دغدغه‌هایشان گفتند

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۲۳۴۹

داستان‌نویسان قمی از دغدغه‌هایشان گفتند

به گزارش ایرنا از  حوزه هنری استان قم، رییس حوزه هنری استان قم در این جلسه، در توضیح رویکرد حوزه هنری قم در حوزه داستان گفت: ظرفیت‌ استان قم در حوزه ادبیات داستانی اگر نگوییم بی‌نظیر، کم‌‎نظیر است؛ خوشبختانه شب‌شعرها و جلسه‌های داستان در قم پررونق است که این وظیفه حوزه هنری قم را سنگین می‌کند.

محمدعلی روزبهانی افزود: حوزه هنری با آغوش باز به استقبال عموم داستان‌نویسان می‌رود؛ موضع حوزه هنری این است که در برخورد با هنرمندان گزینشی عمل نکند، مگر اینکه هنرمند یا نویسنده‌ای خود با نظام زاویه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: حوزه هنری در حد و اندازه خود تلاش می‌کند تا ظرفیت‌های داستانی را هر چه بیشتر شکوفا کند، البته که موفقیت در این راه منوط به عنایت الهی و لطف و حمایت دوستان است.

در ادامه این جلسه داستان‌نویسان حاضر، به بیان نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند و حامد اشتری نویسنده رمان «قربانی طهران» درباره همکاری داستان نویسان با حوزه هنری قم گفت: آفت فضاهای فرهنگی و ادبی بستن فضا و کار در حلقه‌های محدود است.

وی همچنین از حوزه هنری خواست تا حلقه رابط داستان نویسان و رسانه‌ها باشد.

محمدعلی رکنی نامزد چهاردهمین جشنواره ادبی جلال احمد نیز گفت: خوشبختانه حوزه هنری به نسبت دیگر مراکز، فراگیر عمل کرده ‌است؛ حوزه هنری باید هدفی بلندمدت در حوزه داستان برای خود تعریف کند؛ این گونه جلسات ادامه پیدا کند و مسایل مطرح شده، پیگیری شود و به ثمر بنشیند.

همچنین زینب امامی‌نیا نویسنده رمان «مردان نخیله» گفت: باید کوشش شود تا حوزه هنری و فعالیت‌هایش بیشتر در میان نویسندگان شناخته و حوزه هنری تبدیل به پاتوق نویسندگان از طیف‌های گوناگون شود.

فاطمه حاجی پروانه از جمله نویسندگان مجموعه داستان «هِلو بِرآدِر» نیز گفت: حوزه هنری باید پاتوق‌های داستانی خود را تقویت کند، به استعدادیابی بپردازد و از نویسندگانی که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند حمایت کند.

مرتضی احمر نویسنده رمان «خاک پای قدم‌هایت» نیز پیشنهاد داد: حوزه هنری با برگزاری محافل،‌ جلسات و فعال کردن صفحات مجازی خود، بستری مناسب برای معرفی آثار داستان‌نویسان قم مهیا کند و موضوع‌های مغفول مانده در حوزه اهدافش را احصا کند و به آنان بپردازد و نقاط ضعف داستان استان را شناسایی کند و پوشش دهد.

فاطمه نفری نویسنده رمان «گزارش‌های امیر پسر عاشق» گفت: تداوم فعالیت‌های داستانی برای جذب داستان‌نویسان و به ثمر نشستن تلاش‌ها، بسیار مهم است، پیشنهاد می‌دهم که حوزه هنری فعالیت‌های داستانی خود را بر اساس کودک و نوجوان و بزرگسال دسته‌بندی و پیگیری و در فروش آثار داستان‌نویسان به آن‌ها کمک کند.

فاطمه الیاسی نویسنده رمان «من خواب دیده‌ام» نیز بر جذب تمام گروه‌ها و طیف‌های داستان‌نویس تاکید کرد.

محمدحسین فاضل نویسنده رمان در دست انتشار «مزد ترس» نیز بر تقویت گعده‌های داستان‌نویسان برای شکل‌گیری طرح داستان‌ها و قوت گرفتن آن‌ها تاکید کرد.

احمد مدقق داستان‌نویس افغانستانی حاضر در جلسه نیز گفت: شهر قم، شهری چند قومیتی و بلکه چند ملیتی ا‎‌ست و باید این ویژگی را تبدیل به نقطه قوت و با جمع داستان‌نویسان دیگر شهرهای ایران و حتی دیگر کشورها ارتباط برقرار کرد./

سفانه الهی از نویسندگان مجموعه تلویزیونی «زیر خاکی» و سعید محمدی نویسنده رمان «ماموریت در قصر» نیز در این جلسه حضور داشتند.       

                         

تجلیل از بانوان فعال در حوزه ادبیات، فیلم و تئاتر حوزه هنری قم

بر اساس این گزارش، به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن از بانوان فعال در حوزه ادبیات داستانی، فیلم و تئاتر حوزه هنری استان قم تجلیل شد.

در پایان این جلسه، با اهدای لوح و هدایایی از سمیه سلطان‌پور، فهمیه شاکری مهر، فاطمه جدیدی،‌ رویا حسینی و مبینا فلاح از فعالان ادبیات داستانی، فاطمه علیزاده فعال حوزه مستند، مهدیه سادات ضیایی فعال باشگاه فیلم کوتاه حوزه هنری و حدیث صابری فعال حوزه نمایش تجلیل شد.      

برچسب‌ها ادبیات داستانی قم حوزه هنری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات داستانی قم حوزه هنری ادبیات داستانی قم حوزه هنری ادبیات داستانی داستان نویسان نویسنده رمان حوزه هنری حوزه هنری قم استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۲۳۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد

کتاب دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن اثر سجاد حیدریان نویسنده کرمانشاهیصفحه آرایی آن را «هستی مرادی» و طراحی جلد آن را «فاطمه یزدانی‌فر» انجام داده، مشتمل بر ۶ داستان با نام‌های سمعک، تانک و قو، باغ مردگان، گزارش، قبرستان داستانک و دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن، است.

در بین ۶ داستان کوتاه این کتاب با درونمایه و مضمون‌های مختلف از جمله اجتماعی، عاشقانه و روانشناختی، چند ویژگی مشترک وجود دارد؛ مانند ویژگی‌های شخصیتی کاراکترها. نام کتاب از داستان آخر مجموعه گرفته شده که قسمت‌هایی از تجربه واقعی زندگی خود نویسنده و قسمت‌هایی از آن ساخته ذهن نویسنده است.

کاراکتر‌های داستان‌ها با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند و موقعیت‌هایی که پیش رویشان قرار می‌گیرد، شدیدا یاس و ناامیدی را در خود احساس می‌کنند و در تلاش هستند که شرایط و زندگی فعلی خود را حفظ کنند. این کتاب با هدف رساندن مفهوم قسمت‌های تراژدی و غمناک زندگی و زیستن و همچنین تاثیری که بر روی روح و روان و شخصیت انسان می‌گذارد با زبانی ساده از نگاه شخصی نویسنده و تجربه‌های او در طول زندگی نوشته شده است.

سجاد حیدریان متولد سال ۱۳۷۸، زاده کرمانشاه و دارای مدرک لیسانس رایانه است که اولین اثر خود را به چاپ رسانده است. چند سال سابقه حضور در تئاتر دارد. عضو انجمن سینمای جوانان، نویسندگی، کارگردانی، صدابرداری و تدوین‌گری سینما را هم در کارنامه دارد و در عین حال کارگردان ۲ فیلم مستند "لودولوژی" و فیلم کوتاه داستانی "برش پیتزا" است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • نویسنده‌ای که برای مخاطب دام پهن نمی‌کند
  • قیصر امین‌پور نمی‌خواست برای شعرش به او کلیه بدهند
  • قیصر امین‌پور نمی خواست برای شعرش به او کلیه بدهند
  • رونمایی پوستر جایزه داستان و بازآفرینی در حوزه هنری
  • مجموعه داستان دوباره همان زخم‌ها را به صورتم بزن در کرمانشاه منتشر شد