Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پس از اعلام نتایج اولیه رتبه‌بندی روزنامه‌ها در تاریخ ۲۴ آذرماه سال جاری، مدیران مسئولی که نسبت به امتیاز دریافتی اعتراض داشتند، درخواست خود را برای رسیدگی مجدد به شاخص‌های مورد اعتراض در نامه‌ای به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارسال کردند.

این اداره کل با تجمیع اعتراضات و برنامه‌ریزی برای تشکیل هیات تجدید نظر، مطابق شیوه‌نامه رتبه‌بندی روزنامه‌ها اقدام کرد و به‌دنبال آن، جلسه مقدماتی هیأت تجدید نظر در روز چهارشنبه ۲۹ دی‌ماه در دفتر مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی برگزار و مقرر شد از شنبه دوم بهمن‌ماه جلسات هیأت تجدیدنظر در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (واقع در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، پلاک ۱۱) برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران مسئول روزنامه‌های معترض یا نماینده معرفی شده توسط آن‌ها طبق نوبت تعیین شده در جلسات اعلامی حضور می‌یابند و نسبت به طرح اعترض خود به صورت مدلل و با ارائه سند، اقدام می‌کنند؛ این مهلت تا ۱۸ بهمن ماه ادامه دارد.

زمان‌بندی و تعیین نوبت به نحوی انجام شده که روزنامه‌های استانی و محلی، فرصت برنامه‌ریزی برای حضور در جلسه داشته باشند. جلسات مربوط به مدیران مسئول روزنامه های استانی و محلی که امکان یا تمایل حضور در جلسه نداشته باشند به صورت مجازی برقرار می‌شود.

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، از مدیران مسئول روزنامه درخواست کرد با توجه به محدودیت زمان، موارد مدنظر خود را به‌صورت فشرده و مستند طرح کنند تا امکان رسیدگی به همه موارد در زمان‌بندی صورت‌گرفته، مقدور شود.

بر اساس شیوه‌نامه رتبه‌بندی روزنامه‌ها، هیأت تجدیدنظر که اعضای آن با هیأت ارزیابی اولیه متفاوت ‌است، به‌شرح زیر است:

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی (به عنوان رییس)

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (به عنوان دبیر)

 یکی از اعضای هیأت ‌مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی به انتخاب هیأت مدیره آن انجمن

یکی  از اعضای  هیأت ‌مدیره  شورای مرکزی خانه‌های مطبوعات به انتخاب آن شورا

یک روزنامه‌نگار با سابقه به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات

همچنین نماینده هیأت ارزیابی (بدون حق‌رأی) و یک نفر منشی نیز در جلسات تجدیدنظر شرکت می‌کنند.

خبرنگار ایرنا با حضور در یکی از این جلسات با برخی از مدیران مسئول که نسبت به نتیجه رتبه بندی ها اعتراض داشتند، به گفت وگو نشست که در ادامه از نظر می گذرانید.

امیدواری برای کسب امتیاز

مهدی یوسفی، قائم مقام روزنامه سیاست روز اظهار داشت: در جلسه ای که سال ۹۸ برگزار شد، هیچ ترتیب اثری به اعتراض ها داده نشد و امتیازی دریافت نکردیم اما در این جلسه شاهد شنونده های خوبی برای بررسی اعتراض ها بودیم و امیدوارم نتیجه به نفع روزنامه های معترض اعلام شود.

شاخص ها متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست

اُم‌لیلا تاجداری، مدیرمسئول و صاحب امتیاز روزنامه سراسری شروع نیز تاکید کرد: در حال حاضر نمی توان از این جلسات ارزیابی داشت و حداقل می توانم از اینکه شنونده خوبی بودند، تشکر کنم. خوداظهاری که برای وزارت فرهنگ ارسال کردم مبتنی بر واقعیت بود و انتظار داشتم حداقل ۲ نمره به دلیل خوداظهاری مبتنی بر واقعیت اختصاص بدهند.

وی برگزاری این جلسه ها را اقدام مثبتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست اما بر این باور بود که شاخص ها کارشناسی شده اما بدون تغییر نسبت به دوره های قبل مانده است.

تاجداری اظهار داشت: این شاخص ها برای شرایط ایده آل است اما در شرایط اقتصادی فعلی کشور، این شاخص ها پاسخگو نیست مگر اینکه راهکار دیگری داشته باشیم و با دریافت دغدغه های مدیران مسئول، از رسانه ها حمایت کنیم.

وزارت فرهنگ از تعطیلی روزنامه ها جلوگیری کند

در ادامه این جلسه علی حق شناس، صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه شمیران به بیان اعتراض ها و نقطه نظرات خود پرداخت.

وی گفت: روزنامه ها و نشریات در شرایط خوبی به سر نمی برند؛ از اواسط دهه ۷۰ که فعالیت در عرصه روزنامه را آغاز کردم تاکنون هیچ گاه مثل این دوران چندساله، وضعیت مطبوعات به این سختی نبود؛ اگر وزارت فرهنگ به هر نحوی به این مجموعه کمک نکند بسیاری از نشریات تعطیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلی روزنامه ها شاید در نگاه اول اتفاق بدی نباشد اما بنیان رسانه ای هر کشور، نشریات مکتوب است و در کانال های تلگرامی و فضای مجازی نمی توان روزنامه نگار تربیت کرد. روزنامه نگار باید در تحریریه خبرگزاری یا روزنامه باشد. با تعطیلی روزنامه ها، بنیان رسانه ای کشور به مخاطره می افتد و وقتی این اتفاق رقم بخورد، اختصاص دوباره بودجه برای تربیت روزنامه نگار امکانپذیر نیست.

صاحب امتیاز روزنامه شمیران ابراز امیدواری کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأملی در شرایط فعلی رسانه ها به خصوص روزنامه ها داشته باشد و در این دوران سخت، به مطبوعات کمک کند.

فضای رقابتی میان روزنامه ها از بین نرود

در همین زمینه ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تا پایان دهه فجر جلسات با ۱۶۰ روزنامه برگزار می شود و نتایج بررسی اعتراض ها را اعلام می کنیم.

وی با اشاره به یکی از نقدهای وارد شده به رتبه بندی روزنامه ها، خاطرنشان کرد: در برخی موارد، ملاک رتبه بندی، وضعیت افراد است که شاید شرایط آنها نسبت به سال ۹۸ بهبود یافته باشد. از یک جهت چاره ای نداریم چون رتبه بندی فعلی در خصوص روزنامه هایی است که در سال ۹۶ ارزیابی شده اند.

این مسئول وزارت فرهنگ تاکید کرد که رتبه بندی روزنامه ها به منظور منطقی شدن باید سالانه انجام شود و تلاش می کنیم در سال ۱۴۰۱ روزنامه های سال ۱۴۰۰ را ارزیابی کنیم.

شمسایی با بیان اینکه روزنامه و رسانه باید یک سازمان و نهاد باشد که کار حرفه ای انجام می دهد، افزود: روزنامه نمی تواند فقط کار حرفه ای انجام دهد اما از محتوا تهی باشد. استفاده از نیروی کار بیمه ای و چاپ صفحات زیاد روزنامه، یک اعتبار محسوب می شود. روزنامه نگاری یک اقامتگاه است، گذرگاه و شغل دوم محسوب نمی شود؛ بنابراین در کنار اصول حرفه ای و محتوا، ساختار هم اهمیت دارد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد فضای رقابتی میان روزنامه ها، بیان کرد: فضای رقابت به دلایلی مانند کرونا نباید از میان برود؛ نمونه هایی از روزنامه های خصوصی سراغ دارم که در ایام کرونا حتی ۳۲ صفحه چاپ کرده اند اما باید به آنها نگاه حمایتی داشته باشیم. هیچ وزیری مانند وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی از معیشت هنرمندان و اصحاب رسانه حمایت نکرده است؛ با این حال، اصول حرفه ای و فضای رقابت نباید از بین برود.

برچسب‌ها ایمان شمسایی روزنامه‌نگاری رسانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایمان شمسایی روزنامه نگاری رسانه ایمان شمسایی روزنامه نگاری رسانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی رتبه بندی روزنامه ها فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول روزنامه برنامه ریزی مدیران مسئول روزنامه نگار وزارت فرهنگ اعتراض ها رسانه ها حرفه ای شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۲۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد

آفتاب‌‌نیوز :

نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور سران سه قوه، اکثریت اعضا، رئیس کمیسیون‌های ذی ربط مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به ریاست آیت الله آملی لاریجانی تشکیل شد، به بررسی بند «ب» ماده ۳ لایحه برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پرداخت.

در بند «ب» ماده ۳ قانون برنامه هفتم به دولت اجازه داده شده بود تا به منظور تسویه بدهی‌های خود و شرکت ملی نفت به صندوق توسعه ملی، نسبت به عقد قرارداد با این صندوق در زمینه اکتشاف، توسعه، استخراج، تولید، فروش و صادرات نفت و گاز با اولویت میادین جدید یا مشترک اقدام نماید.

برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر این که این مصوبه را بر خلاف بخش‌هایی از اساسنامه صندوق توسعه ملی دانستند بر وجود پاره‌ای اشکالات دیگر نظیر فقدان ظرفیت‌های تخصصی و نیروی کارشناسی لازم درصندوق توسعه ملی تاکید کردند و آن را به مصلحت ندانستند. در نهایت در مورد مصلحت مورد نظر مجلس با اصلاحات بعمل آمده توسط کمیسیون اقتصادی رای گیری بعمل آمد که رای لازم را به دست نیاورد.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • مطالعات جدید برای ایجاد توازن میان مناطق غنی و فقیر درون استان ها / شاخص های توسعه درون استان‌ها نامتعادل توزیع شده اند
  • مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد
  • پروژه‌های نیمه‌تمام لرستان در امر مولدسازی اولویت‌بندی شوند
  • مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه مخالفت کرد
  • مخالفت مجمع با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • مخالفت مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم توسعه
  • عجیب اما واقعی؛ خط دفاعی، پاشنه آشیل تیم دیگو سیمئونه
  • بازداشت ۵ هزار فلسطینی در غزه از هفتم اکتبر تا کنون
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان