Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان معاون صنایع‌دستی و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: سرمایه‌گذاری ما در حوزه مشاغل خانگی رفتن به سمت افراد پشتیبان بوده که اگر بتوانیم این افراد را خوب تقویت کنیم زمینه اشتغالزایی در جامعه تقویت می‌شود.

کاظم حسین‌زاده، در آیین اختتامیه نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان کرمان با محوریت پته که همزمان با هفتمین دوره کشوری جایزه ملی فیروزه برگزار شد، بیان کرد: پته دوزی از رشته‌های شاخص صنایع دستی استان کرمان است و در سال 90 در فهرست میراث ناملموس دنیا به ثبت رسیده در دنیا قریب به 600 رشته شناخته شده داریم که در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ما 299 رشته ثبت و در گروه‌های مختلف دسته بندی شده است. پته دوزی در گروه رودوزی‌های سنتی قرار دارد.

وی افزود: ایران دارای متنوع ترین صنایع دستی در بین تمام کشورهاست. 100 رشته در استان کرمان فعال است و حدود 70 هزار نفر در صنایع دستی و 72 هزار نفر در رشته فرش مشغول به فعالیت هستند. این یعنی سرمایه فرهنگی و اجتماعی بینظیری در حوزه صنایع دستی داریم. این تعداد اشتغال زیاد نشانه تاثیر و طرفیت بالای این حوزه در توسعه پایدار است.
حسین‌زاده تصریح کرد: چه قدر صنایع دستی می‌تواند در حوزه توسعه پایدار به ما کمک کند؟ چه قدر دولت‌ها منابع برای ایجاد کارخانه و صنعت و قدرت سرمایه گذاری کلان دارند؟ که توسعه صنعت هم با اعتراضاتی در زمینه محیط زیستی و صادرات مواد خام همراه است.
وی در اشاره به یکی از نمونه‌های موفق کارآفرینی گفت: در شهرستان قلعه‌گنج یک خانم کارآفرین توانسته در رشته حصیر بافی که جز رشته‌های منسوخ شده است توانسته هزار شغل و گردش مالی 25 هزار میلیاردی ایجاد کند. شهرستان قلعه‌گنج یکی از شهرستان‌های کاندید ملی شدن در حوزه صنایع دستی است.
حسین‌زاده ادامه داد: کدام صنعتی این اندازه می‌تواند شغل ایجاد کند، با سرمایه کم بازدهی بالا داشته باشد، نیاز به متخصص و کارشناس خارجی ندارد، در هر محیطی قابلیت توسعه دارد، فاقد هر گونه آلودگی زیست محیطی باشد و از دور ریزهای گیاهی خلق ثروت کند؟ صنعتی در دنیا نیست که این همه ویژگی داشته باشد و هویت ملی و فرهنگی یک جامعه را هم در خود جا دهد.
وی عنوان کرد: صنایع دستی ظرفیت‌های اجتماعی نیز دارد. وقتی یک هنرمند ابزار به دست می‌گیرد و سر کار می‌نشیند دیگر دنبال بزه نیست و آسیب‌های اجتماعی کمتر ایجاد می‌شود.
حسین‌زاده گفت: در بعد سیاسی مسئولین محصولات صنایع دستی را به عنوان هدیه در مراسم‌ها و مسابقات مختلف استفاده می‌کنند. این هدایا بار و ارزش فرهنگی دارد و در رویدادهای بین‌المللی نشانه هویت ماست. ظرفیت‌های صنایع دستی ما را بسیاری از کشورها ندارند و خیلی کم به این ظرفیت توجه شده است. 
وی اضافه کرد: اقدامات خوبی دوران کرونا انجام شده است هر چند ارزشمند بوده اما کافی نیست. می‌توانستیم ظرفیت‌های بیشتری را ایجاد کنیم. سالانه 6 هزار آموزش در حوزه صنایع دستی داریم. تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم. دستگاه‌های اجرایی ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی شهرداری، زندان‌ها، جهاد و هلال احمر ورود کرده‌اند و آموزش می‌دهند.
حسین‌زاده تصریح کرد: سال گذشته جشنواره با اداره کل ارشاد در موزه هنرهای معاصر کرمان برگذار شد. مشارکت در نمایشگاه‌های سراسری از اهداف ما بوده و زمینه را فراهم کردیم که هنرمندان بتوانند مشارکت جدی داشته باشند.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های کوچک، بازارچه‌ها، برگزاری مسابقات مهر اصالت ملی و بین‌الملی بوده که در یک ماه گذشته میزبان استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده‌ایم.
حسین‌زاده در ادامه گفت: در سال قریب به 2 هزار کارگاه جدید را شناسایی می‌کنیم و مجوز می‌دهیم؛ همچنین حمایت از هنرمندان در قالب بیمه و اهدای تسهیلات ارزان قیمت نیز در دستورکار بوده است.
وی گفت: سرمایه‌گذاری ما در این حوزه رفتن به سمت افراد پشتیبان بوده که اگر بتوانیم این افراد را خوب تقویت کنیم زمینه اشتغالزایی در جامعه تقویت می‌شود.
حسبن‌زاده تشریح کرد:از جایی که استان ما استان وسیع و پهناوری است وتنوع فعالیت دارد و صنایع دستی برای اجرای اهدافش نیازمند اعتبارات است. در سال 98 مانده اعتبارات در حوزه صنایع دستی 26 میلیون تومن و سال 99 با 7 میلیون تومن بوده با این مقادیر مدیریت کردیم این یک آسیب  جدی بود هماهنگی های استاندار و سایز دستگاهها توانستیم شاکله موافقت نامه اعتبارات استانی را دریسن گنیم و امید هست که به نتایج خوبی برسیم.
حسین‌زاده خاطرنشان کرد: یک سری برنامه‌های پیشرو در حوزه صنایع‌دستی داریم که مهم‌ترین آن برندسازی است؛ برندها در دنیا حرف اول را می‌زنند و شهرهای مهم ایران مانند اصفهان، شیراز، مشهد و غیره نیز به واسطه همین صنایع‌دستی مشهور شده‌اند.
وی با بیا اینکه ما پنج شهرستان را کاندید کردیم که در فاز اول به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی ثبت شوند گفت: البته یک شهر جهانی هم داریم، سیرجان که به عنوان شهر گلیم در شورای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده و در جهان شناخته می‌شود که باعث افتخار ما کرمانی‌ها است.
حسین‌زاده در رابطه با پنج شهر کاندید توضیح داد: کرمان به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی به واسطه تنوع در این حوزه، راور به عنوان شهر ملی فرش دست‌باف، شهربابک به واسطه معادن غنی فیروزه به عنوان شهر ملی سنگ‌های قیمتی، قلعه گنج به عنوان شهر ملی حصیر بافی و راین کاندید شده‌اند.
وی تأکید کرد: این اقدامات بسیار خوب است و امیدواریم به کمک همه بتوانیم آن‌ها را انجام دهیم. 
انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صنایع دستی مشاغل خانگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حوزه صنایع دستی عنوان شهر ملی استان کرمان حسین زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۲۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در دولت مردمی فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب گسترده‌تر از گذشته ادامه داشته و دارد.

وی افزود: خارج شدن ایران از ایکوموس و ایکوم تکذیب می‌شود. این دو حوزه ماهیت غیردولتی دارند و و از سال‌ها قبل پرداخت به دلیل ماهیت غیردولتی، پرداخت حق عضویت آنها توسط افراد حقیقی انجام می‌شود.

او ادامه داد: بعضی‌ها نمی‌دانند ایکوموس و ایکوم خوردنی است یا پوشیدنی ولی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. 

گفتنی است که  روز گذشته مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با انتشار اطلاعیه‌ای بر تداوم همکاری این وزارتخانه با نهادهای غیر دولتی تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان
  • موافقت با 14 طرح سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در گلستان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • پرداخت حدود ۵۳ میلیارد ریال وام تسهیلات مشاغل خانگی حوزه فرهنگ و هنر نیشابور
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در گیلان
  • پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع‌ دستی گیلان