Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@14:35:40 GMT

تمهیدات پلیس امنیت اقتصادی پایتخت برای شب عید

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۳۱۱۵

تمهیدات پلیس امنیت اقتصادی پایتخت برای شب عید

رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از تمهیدات اندیشیده شده برای کنترل بازار ارزی و کالایی شب عید گفت و آمار عملکرد ۹ ماهه این پلیس را تشریح کرد.

پلیس امنیت اقتصادی یکی از یگان‌های انتظامی کل کشور است که وظیفه پیش‌بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، کشف و مقابله با فعالیت‌ها و جرایم اقتصادی را برعهده دارد. پلیس امنیت اقتصادی پیش تر به عنوان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیرمجموعه پلیس آگاهی ناجا فعالیت می‌کرد که در فروردین ۱۳۹۸ به عنوان یک فرماندهی جدید و مستقل در انتظامی کل کشور تشکیل و راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یگان مقابله با عمده جرایم اقتصادی شامل زمین‌خواری، پول‌شویی، قاچاق کالا، فرار مالیاتی، وام‌ها و تسهیلات غیرمجاز بانکی، رسیدگی به تخلفات مالی کاندیداهای مجلس و جرایمی که عنوان‌های اقتصادی دارند را انجام می‌دهد. از سرهنگ علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت دعوت کردیم تا در مورد مأموریت‌های این پلیس تخصصی با او به گفت و گو بپردازیم.

در ادامه مشروح این گفت و گو را می‌خوانید.

در ابتدا معرفی کوتاهی از معاونت‌های پلیس امنیت اقتصادی در پایتخت داشته باشد

پلیس امنیت اقتصادی از سال ۹۸ شروع به کار کرده است؛ پلیس امنیت اقتصادی ۳ بخش عمده برای انجام مأموریت‌ها دارد. مهم‌ترین بخش آن معاونت مبارزه با مفاسد اقتصادی است که اقداماتی نظیر برخورد با اختلاس، زمین خواری، تبانی در معاملات و ارتشا را بر عهده دارد.

بخش دیگر فعالیت‌های این پلیس تخصصی مبارزه با کالای قاچاق است. در سال‌های این مساله بسیار جدی در کشور مطرح شده است و هر سال هم اقدامات جدی در این زمینه انجام می‌شود به همین دلیل در پلیس امنیت اقتصادی یک معاونت قاچاق داریم و حتی در شهرری که اغلب انبارهای پایتخت در آنجا واقع شده اند یک پایگاه ایجاد کرده ایم. بخش سوم که نقش پشتیبانی از دو معاونت دیگر را برعهده دارد، معاونت اطلاعات اقتصادی است.

عملیات‌های پلیس امنیت اقتصادی چه تفاوتی با سایر پلیس‌های تخصصی دارد؟

عملیات‌ها و مأموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی با اشراف کامل اطلاعات است؛ در واقع با دقت و حساب و کتاب به سراغ متهم می‌رویم. در این حوزه (اقتصادی) نمی‌شود بدون اطلاع قبلی و مدرک سراغ کسی رفت چراکه امکان دارد جواب عکس دهد.

به عنوان مثال در بحث‌های ارزی زمانی که نوسان ایجاد می‌شود ورود می‌کنیم اما روزهایی که این بازار التهاب ندارد اصلاً ورود نمی‌کنیم و مزاحم کسب و کار افراد نمی‌شویم. البته نظارت داریم اما دورادور.

چند درصد از انبارهای پایتخت شناسنامه دار شده اند؟

در تهران حدود ۱۰ هزار انبار داریم که تا کنون ۲ هزار و ۶۰۰ انبار (انبارهای اصلی و بزرگ) در پایتخت شناسنامه دار شده اند و از آنها مستندات خواسته ایم و دوربین مداربسته در محل انبارها نصب شده است. ورود و خروج کالا و حتی زمان نگه داری کالاها و یا نوع ارزی که برای خریداری کالا استفاده شده است کاملاً شفاف و مشخص است.

تمامی این اطلاعات در سامانه‌ها ثبت می‌شود و مشخص است که چه مقدار از کالا در انبار باقی هست و چه مقدار آن ترخیص شده است، این کار برای جلوگیری از احتکار کالا و یا پذیرفتن کالای قاچاق است.

آیا تخلفی از انبارهایی که شناسنامه دار شدند هم مشاهده شده است؟

بله- برخی از این انبارها هم مرتکب تخلف شده اند. البته اغلب این تخلفات سهواً است به عنوان مثال باری به نگهبان تحویل می‌دهند و می‌گویند مدارک را بعداً میاوریم و یا مدارک جعلی و قدیمی را نشان نگهبان می‌دهند و آن متصرف هم علم کافی برای بررسی آن اوراق را ندارد و سهواً یک بار قاچاق را نگهداری می‌کند.

پس نمی‌شود گفت با شناسنامه دار کردن انبارها می‌شود به صورت صد در صدی جلوی احتکار و یا قاچاق کالا را گرفت؟

درصد قاچاق کم می‌شود اما کامل نه؛ یکی از راه‌های اصلی مقابله با قاچاق پیشگیری است که با شناسنامه کردن انبارها می‌توان نظارت خوبی بر آنها داشت.

ما در هیچ جرمی چیزی به عنوان صد در صد نداریم اما با شناسنامه دار کردن انبارها درصد قابل توجهی از موضوع قاچاق کم می‌شود.

آیا پلیس امنیت اقتصادی به کمک سایر پلیس‌ها در بحث کشف کالاهایی که ظن قاچاق دارند می‌رود؟

از سال گذشته طرح مشترکی را آغاز کردیم که در این طرح زمانیکه پلیس‌های دیگر مانند پلیس پیشگیری یا یگان امداد کالایی را کشف می‌کنند و احتمال می‌دهند که آن کالا قاچاق باشد بلافاصله کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی به محل مراجعه کرده و کالای مورد نظر را با استفاده از سامانه‌هایی که در اختیار دارند بررسی و اوراق را صحت سنجی می‌کنند.

مدتی است که احتکار کم شده است و در سابق زیاد بود. اکنون که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح است در برخی موارد شاهد احتکار هستیم که البته ما در این حوزه فعال هستیم و اجازه وقوع احتکار نمی‌دهیم

اگر کالا قاچاق باشد که همان جا توقیف می‌شود و اگر قاچاق نباشد همان جا رفع ظن می‌کنیم که صاحب کالا بیهوده نخواهد ضرر کند.

آیا پلیس امنیت اقتصادی برای توقیف کالای قاچاق و یا رها کردن کالایی که ظن قاچاق داشته است نیازمند دستور قضائی است؟

خیر؛ این موضوع شامل جرم مشهود می‌شود که ناجا می‌تواند مستقیماً به آن ورود کند، البته اگر قرار باشد شخصی دستگیر و یا احضار شود باید حتماً دستور قضائی داشته باشیم. البته همراه افسران ما همیشه نفراتی از تعزیرات حضور دارند.

از بیشترین تخلفات انبارها بگویید

مدتی است که احتکار کم شده است و در سابق زیاد بود. البته اکنون که بحث حذف ارز ترجیحی مطرح است در برخی موارد مشاهده احتکار هستیم که البته ما در این حوزه فعال هستیم و اجازه وقوع احتکار نمی‌دهیم.

روزانه با تعزیرات گشت‌های مشترکی داریم و بر اساس کارهای اطلاعاتی و گزارش‌های مردمی از احتکار جلوگیری می‌کنیم.

از چه راه‌هایی بر بازار نظارت دارید و از گران فروشی و احتکار جلوگیری می‌کنید؟

روزانه بازار رصد می‌شود و هم افرادی که به صورت عمده و هم افرادی که جزئی فروش هستند را در نظر داریم. دقیقاً مشخص است که به عنوان مثال چه کالایی در بازار کم است و یا قیمت چه کالایی در حال افزایش است.

البته ما بررسی می‌کنیم اما نظر قطعی نمی‌توانیم بدهیم چراکه ما فقط یک طرف قضیه هستیم. چراکه ما ممکن است از برخی از مسائل به دلیل کم بودن نیروها و خطاهای انسانی غافل شویم.

آماری از مأموریت‌ها، کشفیات و دست‌آوردهای عملیاتی این پلیس بفرمائید

در ۱۰ ماهه امسال ۶۷۰ میلیارد تومان ارزش ریالی کالاهای قاچاقی بوده است که کشف شده اند که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۸ درصد افزایش کشف داشته ایم. البته این را بگویم که سیاست ما این است از کشف خرد به سمت کشف کلان حرکت کنیم.

از ابتدای سال بیش از هزار و ۱۰۰ نفر در زمینه قاچاق کالا دستگیر شده اند که برای تمامی این افراد پرونده قضائی تشکیل شده است.

در ۹ ماهه ابتدای سال در حوزه اقتصادی بیش از ۱۹۸ هزار متر مربع پدیده زمین خواری به ارزش ۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان شناسایی و ۶۳ نفر در این حوزه دستگیر شده اند. همچنین ۲۴۰ نفر در رابطه با اخلال در نظام اقتصادی هم شناسایی و دستگیر شده اند.

در زمینه فرار مالیاتی ۱۴۴ شرکت حقیقی و حقوقی شناسایی که در همین زمینه ۳۴ نفر دستگیر شدند و در زمینه اختلاس، رشاء و ارتشاء ۴۵ نفر دستگیر شدند که ارزش رقمی تخلفی این ۴۵ نفر ۹۹ میلیارد تومان بوده است. همچنین ۷۸ محکوم متواری و بدهکار بانکی هم دستگیر شده است.

در زمینه عملکرد پلیس امنیت اقتصادی در ۹ ماهه اول سال در حوزه قاچاق کالا باید بگویم که بیش از ۵ هزار قلم کالای قاچاق مکشوفه شامل لوازم الکتریکی، ابزارآلات، تجهیزات پزشکی، موبایل و … کشف شده است.

همچنین بیش از ۶۱۸ لیتر فرآورده‌های نفتی، ۷۶۴ هزار و ۵۳۸ متر پارچه کشف و ضبط شده است.

شنیده شده است پلیس امنیت اقتصادی تا زمان اجرای حکم هم همراه متهم است و کارش صرفاً با دستگیری تمام نمی‌شود، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

بله؛ پرونده‌هایی که از سوی پلیس امنیت اقتصادی تشکیل می‌دهیم را تا وصول نتیجه و اجرای احکام پیگیری می‌کنیم. چرا که امکان دارد رأی یک پرونده اقتصادی صادر شود و در حین کار متهم وثیقه معرفی کند و بخواهد که به مرخصی رفته و فرار کند، ما این افراد که به اصطلاحاً محکومان متواری می‌نامیم را تا زمانی اجرای حکم نهایی رصد و دنبال می‌کنیم.

در واقع متهمی را که پلیس امنیت امنیت اقتصادی دستگیر کند تا زمانی که حکمش اجرا شود پلیس امنیت اقتصادی او را رصد می‌کند.

یکی از مباحثی که پلیس امنیت اقتصادی به صورت تخصصی به جرایم آن می‌پردازد معاملات فردایی و بازار است، از طرح‌هایی که در این حوزه برگزار کرده‌اید بگویید.

از حدود یکی دو ماه پیش در بحث بازار ارز به دلیل نوساناتی که پیش آمد بیش از ۵۰ دلال و افرادی که به عنوان سر شبکه در فضای مجازی مطرح بودند را شناسایی و دستگیر کرده ایم این افراد با تقاضای زیاد از حد باعث شده بودند قیمت طلا و سکه بالا رود.

در بحث معاملات فردایی که در یکی دو سال اخیر به شدت مورد پیگیری ما بوده است هم ۵۰ نفر از شناسایی و دستگیر شدند؛ افرادی که معاملات فردایی انجام می‌دادند تقاضاهای بسیار بالایی را در بازار به ویژه بازار طلا و سکه ایجاد می‌کردند، این ۵۰ نفر افرادی بودند که به شدت تأثیرگذار در بازار بودند.

تمهیدات پلیس امنیت اقتصادی برای بازار ارزی و کالایی شب عید را اعلام کنید.

برای شب عید در بحث بازار طلا و سکه ارز بحث پایش تصویری داریم و افرادی که به عنوان دلال سعی در جابه‌جایی قیمت دارند را رصد و با آنها برخورد می‌کنیم.

در زمینه احتکار و بازار کالایی هم باید بگویم که همچنان هر هفته طرح‌های مخصوص مقابله با احتکار و قاچاق را در انبارهای بزرگ و مبادی ورودی و خروجی پایتخت اجرا می‌کنیم. البته برای رصد کالاها در زمینه قاچاق هر هفته یک طرح و در زمینه احتکار روزانه طرح اجرا می‌کنیم و اگر بدانیم کالایی کم شده است فوراً به مسئول مربوطه اعلام می‌کنیم.

البته این را هم اعلام کنم تا به امروز در جلساتی که با مسئولان مربوطه داشته در هیچ کالایی برای شب عید کمبود نداریم، شاید کمی قیمت‌ها تغییر کند اما در زمینه عرضه و تعداد مشکلی نداریم.

منبع: مهر

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: پلیس پلیس فتا پلیس راه پلیس آگاهی پلیس امنیت اقتصادی شناسنامه دار کالای قاچاق دستگیر شده مأموریت ها قاچاق کالا شده اند شب عید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۳۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف محموله ۱۰ تنی روغن موتور قاچاق در مراغه

سرهنگ مستجاب فتحی گفت: ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی و جلوگیری از ورود و خروج کالا فاقد مجوز و قاچاق، هنگام پایش و تردد‌های خودرو‌های عبوری به یک دستگاه کامیون باری اسکانیا مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار ۱۰ تن روغن موتور شامل ۴۲۵ بطری، سطل و قوطی انواع روغن موتور خارجی که فاقد هرگونه مجوز قانونی بود کشف و خودرو مربوطه نیز توقیف شد.

وی با اشاره به اینکه برابر اعلام کارشناسان ارزش این محموله روغن ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون برآورد شده، تصریح کرد: در این رابطه یک متهم دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد.

جانشین انتظامی مراغه در پایان با بیان اینکه پلیس با تمام توان و جدیت با قاچاق کالا و مخلان نظم و امنیت اقتصادی مقابله می‌کند؛ از هموطنان درخواست کرد در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت‌های غیرقانونی، مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • کشف ۵ هزار و ۳۰۰ لیتر گازوئیل از ۹ دستگاه کامیون
  • کشف ۱۴ تن برنج احتکار شده در زاهدان
  • جلوگیری از قاچاق ۳۰ هزار لیتر گازوئیل در سیرجان 
  • خودرو کشنده داف حامل ۹۳ رأس احشام قاچاق توقیف شد
  • توقیف محموله ۱۰ تنی روغن موتور قاچاق در مراغه
  • کشف ۱۵ تُن آرد قاچاق در اردبیل
  • طرح ویژه جهاد فرهنگی برای پایتخت فرهنگی جهان تشیع
  • کشف ۳ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی قاچاق در شهرقدس
  • کشف حدود ۷۰۰ کیلوگرم خشکبار قاچاق در قم
  • بیش از ۳۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در منطقه آزاد چابهار کشف شد