Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@00:04:13 GMT

باران پاییزی به کشاورزی ساوه جان دوباره بخشید

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۳۳۳۰

باران پاییزی به کشاورزی ساوه جان دوباره بخشید

ایسنا/مرکزی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه گفت: بارش های خوب پائیزی در سال جاری موجب شد تا بخش قابل توجهی از مزارع شهرستان به کشت پائیزه اختصاص یابد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: افزون بر ۴۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در سال جاری زیر کشت محصولات پائیزه شامل گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم و کلزا رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به خشکسالی سال گذشته و کاهش میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه گفت: کمبود بارش‌های سال گذشته و افت فعالیت کشاورزی موجب شد تا کشاورزان از نظر تامین منابع مالی با چالش مواجه شوند. بر این اساس به دلیل نبود توانایی مالی لازم در ابتدای کشت پائیزه رغبت کمتری برای فعالیت کشاورزی در شهرستان وجود داشت.

این مقام مسئول در جهادکشاورزی ساوه افزود: با اعلام دولت مبنی بر خرید تضمینی گندم انگیزه کشاورزان برای کشت پائیزه احیا و بیشتر شد و با رغبت بیشتری اقدام به کشت پائیزه کردند. با بارش‌های مطلوب پائیزه، به مقدار کافی و در زمان مناسب، موجی از خوشحالی در بین کشاورزان ایجاد شد و سطح سبز مناسب و پوشش مطلوبی از کشت گندم و جو در سطح شهرستان شکل گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد که با بارش‌های مناسب در فصل زمستان شاهد برداشت حداکثری مزارع گندم و جو باشیم و مانند سال گذشته دچار خشکسالی نشویم و آسیب و صدمه‌ای که ناشی از کاهش بارش‌ها بوده تکرار نشود.

شریفی تصریح کرد: به دلیل خشکسالی سال قبل و کاهش میزان نزولات آسمانی بیش از ۳۰ درصد محصول تولیدی از بین رفت و امکان برداشت را از تولیدکنندگان گندم و جو در ساوه گرفت.

وی با اشاره به اینکه گندم یک محصول استراتژیک به شمار می‌رود، افزود: گندم تولیدی شهرستان ساوه یکی از مرغوبترین محصولات تولیدی کشور است و بذر مورد نیاز بسیاری از گندم‌زارهای سایر شهرها از این شهرستان تامین می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: باران کشت پاییزه ساوه استانی اقتصادی استانی شهرستانها کشت پائیزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۳۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور نقش پرندگان را در کنترل آفات از جمله سن غلات بسیار حائز اهمیت دانست.

علی مبارکی در حاشیه مانور بزرگ مبارزه با آفت سن غلات در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مانور سراسری مبارزه با آفت سن غلات، همزمان با سایر شهرستان‌های استان با حضور بیش از ۱۸ دستگاه خودرو و همراهی کارشناسان انجام شد، اظهار کرد: پارسال شهرستان نیشابور به لحاظ سن زدگی، رتبه اول مبارزه و درصد پایین سن زدگی را در استان داشت.

وی عنوان کرد: شهرستان نیشابور با انجام مانور کنترل و مبارزه با سن غلات که یک اقدام نمادین است، مبارزه با این نوع آفت را به تمامی کشاورزان تاکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور خاطرنشان کرد: شهرستان نیشابور با سطح ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار گندم آبی و دیم و ۱۰ هزار و ۸۸۰ هکتار جو آبی و دیم در سال زراعی جدید از شهرستان‌های پیشتاز در امر مبارزه با آفت سن است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۳۰۰۰ هکتار از اراضی غلات کشاورزان نیشابور علیه سن مادری مبارزه شده است، اذعان کرد: آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات گندم و جو است که خسارات جبران‌ناپذیری را هم به لحاظ کمی و هم کیفی به محصول کشاورزان وارد می‌کند.

مبارکی در همین خصوص از کشاورزان خواست: برای مبارزه به موقع با عوامل خسارت زا در مزارع گندم و جو با استفاده از سموم میکرو کپسول اقدام جدی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه سن گندم یکی از عوامل خسارت زا بوده و موجب کاهش عملکرد می‌شود، گفت: سن غلات در دو مرحله سن مادر و پوره خسارت ایجاد می‌کند، لذا کارشناسان شبکه مراقبت با رصد و کنترل مستمر مزارع و اطلاع‌رسانی به موقع به کشاورزان و در نتیجه مبارزه در زمان مناسب سهم بسزایی در تولید و تحویل گندم پاک و عاری از سن زدگی دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور یادآور شد: کاروان تخصصی مبارزه با آفت سن غلات پس از حرکت در مسیر خیابان‌های شهرستان و پس از تقسیم بندی اکیپ‌ها، به مراکز روستاها جهت اطلاع‌رسانی و بازید اعزام شدند.

وی نقش پرندگان را در کنترل آفات از جمله سن غلات بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به اینکه پرندگان به صورت بیولوژیک از سن غلات استفاده می‌کنند، اداره محیط‌زیست بایستی موضوع کنترل شکار پرندگان را توسط شکارچیان جدی‌تر ببیند تا این آفت در سطح اراضی کنترل شود.

مانور بزرگ مبارزه با آفت سن غلات معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور با مشارکت ادارات تولیدات گیاهی، آموزش و ترویج، واحد حفظ نباتات، فرمانداری، مراکز جهاد کشاورزی، اداره تعاون روستایی، سپاه پاسداران و بسیج، شرکت‌های تعاونی روستایی و تولید، کارشناسان مروج مسئول پهنه و کانون بسیج مهندسین کشاورزی همزمان با سایر شهرستان‌های استان خراسان رضوی برگزار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • تولید ۱۲۰ هزار تن گندم و ۵۰ هزار تن جو در ورامین
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • کشت گندم به روش خاکورزی در خرمشهر
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم در شهرستان دهلران
  • انواع باران در تولید گندم چه نقشی دارد؟
  • اجرای ۶۵ هزار و ۳۰۰ هکتار کشاورزی قراردادی در هشترود
  • برداشت محصول بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان سرباز
  • اهمیت نقش پرندگان در کنترل آفات