Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد طاهرخانی | فعال استارت‌آپ

استارت‌آپ‌ها به دنبال مقیاس‌پذیر شدن هستند، امکان توسعه بازار، تا فراتر از مرزهای جغرافیایی یک کشور و امکان جذب سرمایه از خارج از کشور آمال استارت‌آپ‌ها در مسیر توسعه است. جهانی شدن و تعامل با سایر کسب و کارها فرصت‌های جدیدی را پیش روی استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد، محصول یک استارت‌آپ با نگاه به بازارهای پیش رو توسعه پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایده‌هایی که از هر گوشه جهان ممکن است نمو کند و بدون مرز به توسعه خود ادامه دهد و در این مسیر باید امکان جذب سرمایه‌های خارجی برای ورود آن به بازارها نیز باشد.

یونیکورن که اصطلاحا به استارت‌آپ‌هایی که به ارزش بیش از یک میلیارد دلار می‌‌رسند گفته می‌شود، با محدود بودن در داخل مرزهای یک کشور به آسانی شکل نمی‌گیرد. اکوسیستم استارت‌آپی ایران با همه اتفاقات مثبتی که در داخل افتاده است، هنوز از داشتن یونیکورن‌ها‌ و استارت‌آپ‌هایی که فراتر از مرزهای جغرافیایی نقش بازی کنند، محروم است. اسنپ، تپسی، دیجی کالا و علی بابا با گسترش کسب و کار خود در داخل کشور هنوز موفق به توسعه خارجی و جذب سرمایه خارجی نشده‌اند. علت اصلی نبود قابلیت‌های داخلی توسعه نیست، مسائل کلان سیاسی و قانونی است که مانع این توسعه می‌شود.

استارت‌آپ‌هایی با عمری کمتر، در کشورهای همسایه در سال‌های اخیر به موفقیت‌هایی در توسعه بازار دست یافته‌اند که اگر این موانع نبود، استارت‌آپ‌های ایرانی شایستگی کمتری از آنها نداشته‌اند. به عنوان مثال در پاکستان که ظاهرا از لحاظ امنیت ضعیف و از بسیاری جهات نیز کم‌برخوردار است، استارت‌آپ «بازار»  موفق به جذب سرمایه میلیون دلاری از سیلیکون ولی سنگاپور شده است. استارت‌آپ گتیر که مشابه کسب و کار دیجی کالا در ترکیه است موفق به ورود به چند کشور و جذب سرمایه‌‌ میلیارد دلاری شده است. از این مثال‌ها متاسفانه یا خوشبختانه کم نیست. خوشبختانه از آن جهت که اگر این موانع برای استارت‌آپ‌های ایرانی نبود (نباشد) امید به توسعه بسیار زیاد است. متاسفانه از آن جهت که فرصت‌‌های بسیاری در حال از دست رفتن است یا از کف رفته است. مسائل سیاسی کشور ما به‌ویژه در دو دهه اخیر که همزمان با رشد اکوسیستم استارت‌آپی در کشور بوده، از این جهت موانع زیادی در این مسیر ایجاد کرده است.

تحریم‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی بیش از حد، تعاملات بین‌المللی را تحت‌الشعاع قرار داده است و در چنین شرایطی نه باید به دنبال راه خروج سرراستی به سمت بازارهای خارجی برای توسعه بود و نه راه ورود همواری برای سرمایه‌های خارجی. توافق برجام از آن جهت در سال ۹۵ برای استارت‌آپ‌ها و اکوسیستم نوآوری کشور اتفاق مثبتی به شمار می‌‌رفت که امیدها و زمزمه‌هایی از رفع این موانع را به وجود آورده بود. در همان برهه نیز سرمایه‌های خارجی وارد کشور شد، نه برای استارت‌آپ‌ها که این اتفاق برای صنایع بزرگ و کوچک دیگر نیز در حال رخ دادن بود. اما نباید فراموش کرد که فراز و نشیب‌های به وجود آمده در روابط سیاسی و بین‌المللی ایران در طول سال‌های گذشته به حدی زیاد بوده است که حتی با وجود توافق دیگر از جنس برجام، باید مدت‌ها صبر کرد تا این شرایط از نگاه سرمایه‌گذار خارجی و بازارهای خارجی متعادل و با ثبات به نظر بیاید تا رغبتی برای وارد کردن سرمایه به کشور ما را داشته باشند.

هنوز این شرایط مثبت بیرونی ایجاد نشده است که اتفاقات عجیب درونی همچون طرح صیانت (با نام‌ها و نسخه‌های متفاوت) به دنبال ایجاد حصاری دور استارت‌آپ‌های ایرانی و خارجی برای بده بستان رخ داده است. پس با فرض برجامی دیگر، نباید ساده‌انگارانه فرض کنیم، به راحتی اوضاع برای استارت‌آپ‌ها مساعد خواهد شد. سرمایه‌گذار خارجی تحرکات داخلی و میزان سهولت در توسعه کسب و کار را به خوبی زیرنظر دارد. با فرض این اتفاق، آیا موانع دیگری برای ورود سرمایه و توسعه به کشورهای خارجی وجود ندارد؟

تجربه سال‌های کوتاه برجام نشان می‌دهد، این اتفاق شرط لازم است و نه کافی. آیا مساله زیرساخت‌ها، موانع قانون‌های داخلی و سرسختی قانون‌گذار در برخی حوزه‌های فناورانه و برخی عوامل ریز و درشت دیگر نیز با توافق سیاسی احتمالی حل خواهد شد؟ به گمان نگارنده انحصارگر داخلی با عدم درک درست از شرایط، به مسیر خود در محدودیت‌ها ادامه می‌دهد و این از نگاه عامل بیرونی که باید در مسیر توسعه همگام با استارت‌آپ‌های داخلی شود، پوشیده نمی‌ماند. عزمی بزرگ و تحولی در ذهن تصمیم‌ساز داخلی باید اتفاق بیفتد. باز شدن فضای سیاسی تنها یکی از لوازم توسعه اقتصاد نوآوری و فناوری است. مادامی که کشورهای همسایه با درک درست شرایط، فضا را مهیا می‌کنند، هیچ بازیگری به راحتی در زمینی که ریسک‌های بزرگ و کوچک دیگری نیز وجود دارد ورود نمی‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب هااستارت آپ مذاکرات هسته ای

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: استارت آپ مذاکرات هسته ای آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو برای استارت آپ ها استارت آپ جذب سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، عتباتی و مجیدی پس از بازدید از قسمت‌های مختلف همچون خط تولید و آزمایشگاه، در نشستی که با مدیران این کارخانه داشتند ضمن استماع مشکلات أن از جمله تامین آب مورد نیاز کارخانه، دستور طرح آنها را در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان با دعوت از مدیران استانی ادارات و نهاد‌های متولی را صادر نمودند.
دکتر ناصر عتباتی در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی دادگستری استان بیان داشت: واحد تولیدی دهلر ارومیه یکی از مجموعه کارخانجات این واحد تولیدی است که با سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۲ کشور جهان در زمینه بازاریابی و ارائه مواد طبیعی جهانی فعالیت دارد.
عتباتی ادامه داد: این واحد تولیدی نه تنها زمینه اشتغال ۲۰۰ نفر را فراهم نموده است بلکه با مصرف روزانه ۱۰۰۰ تن محصول سیب استان نقش مهمی در خرید دسترنج کشاورزان خصوصاً استان آذربایجان غربی که قطب تولید سیب در کشور است دارد.
رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: می‌بایست از سرمایه‌گذاری خارجی که مورد تاکید مقام معظم رهبری، ریاست محترم قوه قضائیه و ریاست جمهوری است حمایت نمود، خصوصاً واحد‌های تولیدی همچون دهلر که نقش موثری در صنایع تبدیلی تولیدات باغی و کشاورزی استان و ارزآوری به کشور را دارد.
عتباتی جذب سرمایه گذاری خارجی را در رشد اقتصادی کشور بسیار مهم و کلیدی عنوان کرد و تلاش برای افزایش و توسعه سرمایه گذاری خارجی در کشور را مورد تاکید قرار داد و حمایت‌های گسترده را در این زمینه خواستار شد.

دیگر خبرها

  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • توسعه میادین نفت و گاز به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد
  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • سفر رئیس‌جمهور به پاکستان موانع توسعه روابط را از بین می‌برد
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • برگزاری نخستین رویداد استارت‌آپی سال در صنعت نساجی اصفهان