Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- درد و رنج کم آبی در روستاهای بخش چاروسا و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه نگران کننده شده و روستائیان را با چالشی جدی روبرو کرده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  دیشموک ، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها، تامین زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب‌ شرب و بهداشتی روستائیان بوده و این موضوع به لحاظ اهمیت، جایگاهی بی بدیل در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارائه خدمات زیربنایی به جمعیت روستایی با توجه به نقش روستاها به عنوان جمعیت مولد در کشور، همیشه دارای اهمیت بوده و یکی از مهمترین رسالت‌های کشور و به دنبال آن وزارت نیرو به عنوان متولی تامین آب‌ شرب شهرها و روستاها نیز است.

 بخش‌های چاروسا و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه سال‌های زیادی است که از نبود آب‌شرب پایدار محروم بوده و بیشتر روستاهای این دو بخش بصورت نوبتی هر دو روز یکبار از آب شرب بهره‌مند می‌شوند.

بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه دارای 77 روستا و بیش از 22 هزار نفر جمعیت دارد و از شمال به شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک در خوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخش‌های مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد.

بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه نیز دارای 113 روستا و 23 هزار نفر جمعیت است و در فاصله 45 کیلومتری شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه فاصله دارد. این دو بخش به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شوند.

طرح مطالعاتی با تأمین آب‌شرب شهر دیشموک و قلعه‌رئیسی و روستاهای این مسیر از سال 1397 آغاز شده اما پس از 3 سال دو بخش چاروسا و دیشموک همچنان از کم‌ آبی و نبود آب‌ شرب سالم و باکیفیت محروم هستند.

سال‌های زیادی است که شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد برای خروج دو بخش محروم چاروسا و دیشموک از وضعیت تنش آبی در برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تدابیری اندیشیده و اعلام کرده مشکل اصلی آب آشامیدنی این مناطق مشکلات تاسیسات و زیر ساخت‌های آبرسانی نبوده بلکه معضل اصلی آبرسانی به مناطق مختلف این بخش‌ها، نبود منابع پایدار و مطمئن تامین آب است.

بخش دیشموک یکی از مناطق پرآب در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که رودخانه آجم، رود ریش، چیلر، لیراب، گندم کار و فارتق از مهمترین منابع آبی این منطقه هستند اما بیشتر مواقع از سال کمبود آب آشامیدنی در برخی روستاها و خود شهر دیشموک به بحرانی جدی و معضلی همیشگی برای مردم این منطقه مبدل شده و سبب گلایه مندی مردم این منطقه شده است.

در بخش دیشموک 77 روستا و بالغ بر 3 هزار مشترک آب وجود دارد که تعداد 63 روستا دارای خطوط آبرسانی و انتقال و شبکه توزیع و تأمین مخازن آب هستند که از این تعداد تنها 48 روستا دارای کنتور هستند، آب این روستاها توسط سه حلقه چاه عمیق و یک دهنه چشمه و با ایجاد 280 کیلومتر لوله‌گذاری آبرسانی و شهر دیشموک نیز با دو حلقه چاه عمیق آبرسانی می‌شوند.

در بخش محروم چاروسا نیز تعداد 113 روستا وجود دارد که تعداد 90 روستا از آب‌شرب لوله‌کشی برخوردار بوده و از این 90 روستا تنها تعداد 76 روستا دارای کنتور هستند. از 113 روستای بخش چاروسا تعداد 23 روستای دیگر فاقد هرگونه آب‌ شرب سالم لوله کشی هستند.

از ابتدای دولت یازدهم تا ابتدای 1400 آبرسانی پایدار به 12 هزار و 507 روستا با جمعیت 8.3 میلیون نفر محقق شد، به طوری که در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط هرسال حدود 1.1 میلیون نفر یعنی بطور میانگین هر هفته 34 روستا از نعمت آب‌ شرب پایدار بهره‌مند شدند.

نبود آب‌ شرب پایدار در سال‌های گذشته مشکلات زیادی را برای روستاهای این دو بخش محروم شهرستان کهگیلویه ایجاد کرده و علاوه بر کاهش رونق کشاورزی و دامداری حتی سبب مهاجرت روستائیان به شهر دهدشت و نیز خالی‌ شدن روستاها از سکنه شده است.

اهالی و ساکنان روستاهای چاروسا و دیشموک علاوه به کمبود آب‌شرب پایدار حتی از کیفیت آب موجود به شدت گلایه‌مند بوده و مزه آب در بیشتر مناطق روستایی این دو بخش اصلا قابل تحمل نیست، نکته‌ای که حتی کارشناسان شرکت آب و فاضلاب نیز نسبت به آن اذعان دارند.

بررسی‌های میدانی از کیفیت آب‌‌ شرب بخش‌های چاروسا و دیشموک از آن حکایت دارد که آب موجود دارای املاح زیادی بوده و اصلأ قابل استفاده نیست اما اهالی این دو بخش از روی ناچار و اجبار و با استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی قادر بوده از این آب‌ شرب استفاده کنند این در حالی است که اهالی بیشتر روستاهای این دو بخش به‌خاطر گرانقیمت بودن دستگاه‌های تصفیه خانگی توان خرید آن را نداشته و این آب را باوجود املاح موجود در آن استفاده می‌کنند.

رئیس اداره آب و فاضلاب دیشموک در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: در شهر دیشموک مشکل کم آبی نداریم اما در روستاهای بخش دیشموک بخاطر نبود منبع آب پایدار با مشکل کم‌آبی روبه‌رو هستیم.

بهروز بهروزنسب افزود: آب‌شرب شهر دیشموک با استفاده از یک مخزن 2 هزار و 500 مترمکعبی و از چاه‌های تنگ فارتق در منطقه امامزاده میرسالار دیشموک تأمین می‌شود و به تنهایی جوابگوی نیاز مردم در دو بخش چاروسا و دیشموک نیست.

مشکلات آب آشامیدنی در شهرستان سرخه؛ از تغییر در کیفیت تا افت فشار«معجزه آبخیزداری»|مهمترین درخواست مردم سیل زده از رئیس جمهور چه بود؟قرارداد آبرسانی به 350 روستای استان کرمانشاه با قرارگاه محرومیت زدایی سپاه منعقد شد

وی با اشاره به اجرای طرح آب‌شرب پایدار از رودخانه گندمکار، گفت: در سال‌های گذشته تاکنون قرار بود آب‌ شرب پایدار بخش دیشموک از رودخانه گندمکار تأمین شود اما این طرح نیمه‌کاره باقی مانده و هم اکنون با همکاری بنیاد برکت تلاش‌می‌کنیم که بصورت نیمه‌ پایدار آب روستاهای بخش دیشموک را تأمین کنیم.

رئیس آب و فاضلاب دیشموک خاطرنشان کرد: چاه جدید شهر دیشموک تا دهه فجر امسال راه‌اندازی می‌شود و چنانچه مشکلی پیش نیاید تا قبل از عید نوروز امسال مشکل کم‌آبی روستاهای امیرآباد و سایر روستاها نیز حل می‌شود.

رسول فرهادی مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تامین آب شرب بلند مدت دو بخش دیشموک و چاروسا به این شرکت سپرده شده است، افزود: تاکنون در این زمینه اقداماتی انجام شده ولی با مشکل کمبود اعتبار روبه‌رو هستیم که برای ادامه کار باید تامین اعتبار کنند.

انتهای پیام/544/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت نیرو وزارت نیرو کهگیلویه و بویراحمد چاروسا و دیشموک شهرستان کهگیلویه آب و فاضلاب شرب پایدار شهر دیشموک بخش چاروسا بخش دیشموک دو بخش تامین آب مشکل کم آب شرب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۳۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرداد امسال ۱۲۱ روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند

رحمتی در جمع اعضای قرارگاه جهادی آب رسانی به روستا‌های استان با اشاره به این که این مشکل با همکاری مجموعه‌های قرارگاه سازندگی امام حسن علیه السلام، سازمان برنامه و بودجه و آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در دست رفع و رجوع است.

به گفته وی این اقدامات بر این پایه است که رویکرد مدیریتی استان از پشت میزنشینی به حضور میدانی تبدیل شده است و مدیران در جهت تکمیل طرح‌های کلیدی استان که موضوع آب رسانی یکی از آنهاست، حرکت می‌کنند چرا که نقطه‌ی مقابل ما مردم که ولی نعمتان ایران هستند قراردارند و ما در برابر آنها مسئولیم.

وی در ادامه به وجود ۲۸۰۰ روستا در آذربایجان شرقی و وجود مشکل آب در ۵۸۰ روستای استان (بر اساس گزارش‌های اعلامی مسئولان حوزه آب) اشاره کرد و افزود: تقریبا یک پنجم روستا‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند از این رو لازم است توجه ویژه‌ای برای حل مشکل آنها شود.

استاندار آذربایجان شرقی در همین نشت ضمن تماس تلفنی با رضایی: معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو و مدیر مس سونگون که در پرداخت مطالبات تعهد شده این مجموعه برای پیشبرد طرح‌های آبرسانی منطقه، تعلل کرده است، قول پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو و ۴۰ میلیارد از مس سونگون را گرفت تا طرح‌ها با شتاب بیشتر و تا رسیدن فصل تابستان به سرانجام برسد.

خانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم درخصوص مصوبات نشست قرارگاه جهادی آب رسانی به روستا‌های استان و اعلام زمان بندی برای افتتاح طرح‌های آبرسانی روستایی استان از جمله آلمالوی هشترود و مجتمع آزادگان در کلیبر اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها تا سوم خرداد امسال افتتاح می‌شود، ضمن این که با همت و اقدامات جهادی مسئولان حوزه آب امسال تنش آبی جدی در استان نخواهیم داشت، چه در شهر‌ها و چه در روستاها.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برق ۳۶۶ روستای ‌سیل‌زده بلوچستان وصل شد
  • برق ۳۶۶ روستای مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان پایدار شد/ تخریب ۲۷۲ اصله پایه شبکه برق
  • برق ۲۸ روستا مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان پایدار شد
  • برق ۲۸ روستا مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان پایدار شد
  • پایدار شدن برق ۲۸ روستا در جنوب سیستان و بلوچستان
  • برق ۲۸ روستا مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان پایدار شد
  • قطع برق ۲۲۸ روستای سیستان وبلوچستان براثر سیلاب
  • خرداد امسال ۱۲۱ روستا از آب پایدار برخوردار می‌شوند
  • آب‌رسانی سیار به ۲۸۵ روستا در استان مرکزی
  • مشکل آب ۷۶۵ خانوار روستایی در میاندوآب حل شد