Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-03-28@20:48:39 GMT

قیمت های عجیب خودروهای مونتاژی و وارداتی

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۳۸۹۰

اگر چرخی در بازار خودروهای داخلی و خارجی بزنیم با قیمت‌های عجیب و غریبی مواجه می‌شویم که معاملات خودروهای داخلی و خارجی را در روزهای اخیر به صفر رسانده و کمتر خریدار و فروشنده‌ای پای معامله حاضر می‌شوند.قیمت خودروهای داخلی و خارجی از ابتدای امسال، روندی افزایشی داشت و این سیر صعودی در هفته جاری نسبت به هفته گذشته ادامه داشت و در این میان رشد قیمت‌ها در خودروهای داخلی و خارجی بیش از سایر محصولات موجود در بازار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتظر سقوط قیمت خودروهای وارداتی باشید

افزایش چشمگیر قیمت‌ها رکود بازار خودرو را به همراه داشته و به اعتقاد فروشندگان خودرو کسی حاضر به فروش خودروها آن هم به نرخ ارزان نیست و همه می‌خواهند ماشین‌های خود را گرانتر از روزهای گذشته بفروش برسانند، از سوی دیگر توان مالی خریداران هم روز به روز کمتر می‌شود.

بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات چینی!

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نوسانات بازار خودرو در سال آینده، گفت: آنچه مشخص و مبرهن است بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است. از این میزان درصد آمار خاصی در دسترس نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، ولی داده‌ها نشان می‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۶ در حالی که میزان تولید خودروسازان داخلی یک میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه و در طول حدود ۳۶۵ روز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که با یک ضرب و تقسیم ساده در می‌یابیم این ضریب حتی در پروسه‌ای از زمان به کمتر از ۱ درصد رسیده و سهم خودروهای وارداتی ناچیز بوده است.

فرزانه گفت: حال که بیش از ۳ سال است بصورت کامل، واردات خودرو متوقف شده است پس می‌توان دریافت که سهم خودروهای داخلی با افزایش دوباره‌ای روبه رو شده است. از طرفی افزایش قیمت نامتعادل خودروهای وارداتی سبب شده تا در طی ۳ سال اخیر بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان نگاهشان به سمت خودروهای داخلی و چینی و گروهی دیگر خودروهای وارداتی کارکرده و قدیمی برود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل توجهی مواجه بوده، اما در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرف کنندکان در مقیاس کوچکی بدنبال خرید خودروی مورد نظر خود هستند.

او افزود: البته کارشناسان بازار و بررسی وب سایت‌های خرید و فروش خودرو نشانگر آن بوده که این روزها فروشنده بیش از خریدار در بازار وجود دارد. این تفکر در بین مصرف کنندگان می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد از جمله امیدواری به کاهش قیمت و جلوگیری از افت بیش از پیش ارزش کالاهای سرمایه ایشان (یعنی خودرو) است.

جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد:، اما یافتن پاسخ این پرسش که در آینده قیمت خودروها، به ویژه داخلی‌ها به کدام سمت حرکت خواهد کرد متضمن بررسی فاکتورهای متنوعی است و قطعا پاشنه آشیل آن می‌تواند کاهش نرخ ارز باشد، زیرا داده‌ها نشانگر آن است که بخش مهمی از مواد اولیه تولید قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی، وارداتی بوده و در کنار افزایش قیمت فلزات در چند ماه اخیر سهم بزرگی در این زمینه داشته اند.

فرزانه افزود: این یعنی ارزبری تهیه مواد اولیه تولید قطعه فاکتوری کلیدی است. پس چنانچه در آینده شاهد کاهش پلکانی قیمت ارز و سپس ایجاد موازنه بین چرخه تاثیر گذار بازار و کارخانه باشیم می‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولی قیمت‌ها را داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته در خصوص خودروهای وارداتی فاکتورهای دیگری هم مطرح هستند که قطعا در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت. اما با توجه به دغدغه و احتمام بیشتر بازار و مصرف کننده به خودروهای داخلی این سازمان‌ها و ارگان‌ها و وزارت خانه هایی، چون صمت و مجلس شورای سلامی در کنار شورای رقابت و خودروسازان خواهند بود که می‌توانند کمک بزرگی به آرامش رساندن بازار خودرو و حضور مجدد و پرشورتر مصرف کننده در این میدان باشند.

فرزانه گفت: آنچه که در کنار کاهش قیمت در رونق خرید و فروش تاثیر بزرگی خواهد داشت، افزایش کیفیت محصولات، ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولی، تحویل به روزتر و از جمله خدمات پس از فروش مناسب‌تر و تکریم هرچه بیشتر مشتری است.

در این پست قصد داریم قیمت جهانی و داخلی برخی خودروهای چینی که در بازار ایران توسط خودروسازان خصوصی به فروش می‌رسد را باهم بررسی کنیم.

از کاهش قیمت به علت داخلی سازی و همچنین کاهش قیمت بخاطر واردات CKD توسط خودروسازان خصوصی نیز صرفنظر می‌کنیم. در محاسبات قیمت هر دلار را ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.

قیمت خودروهای وارداتی در بازار +جدول

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: قیمت پارس نیوز قیمت خودرو مونتاژی و وارداتی کارشناس صنعت خودرو خودروهای داخلی و خارجی خودروهای وارداتی قیمت خودروهای بازار خودرو کاهش قیمت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۳۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق عجیب برای تارا و شاهین/ قیمت این دو خودرو در بازار ترکید!

تارا و شاهین در نیمه دوم ۱۴۰۲ با دو اتفاق عجیب روبرو شدند. تارا با گیربکس دستی در بازه زمانی ۱۲ بهمن تا ۳ اسفند سال گذشته با یک قیمت در دسترس متقاضیان قرار داشت. بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد در بازه زمانی یاد شده خریداران می‌توانستند تارا با گیربکس دستی را با پرداخت حدود ۷۸۵ میلیون تومان در اختیار بگیرند. این اتفاق در شرایطی برای تارا با گیربکس دستی افتاد که شاهد بودیم سایر محصولات پُرتقاضای بازار با نوسان قیمت همراه بودند.

حال سراغ شاهین می‌رویم تا ببینم برای این محصول خودروسازی سایپا چه اتفاق ویژه‌ای در نیمه دوم ۱۴۰۲ افتاد؟

بررسی قیمت شاهین نشان می‌دهد این محصول خودروسازی سایپا در بازه زمان ۲۱ دی تا ۲۸ دی پارسال قیمتش حول و حوش ۱۰ درصد رشد کرد. این اتفاقی متقاضیان شاهین را شوکه کرد. شاهین در ۲۱ دی سال گذشته با قیمت حدود ۶۰۵ میلیون تومان در بازار حضور داشت. اما طی یک هفته نزدیک به ۶۰ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شد به گونه‌ای که خریداران در پایان هفته منتهی به ۲۸ دی ۱۴۰۲ برای در اختیار گرفتن شاهین باید نزدیک به ۶۶۵ میلیون تومان پرداخت می‌کردند.

اما به غیر از دو اتفاقی که برای تارا با گیربکس دستی و شاهین افتاد روند قیمت این دو محصول پُر تقاضای بازار نیز از رشد حکایت می‌کرد.

تارا با گیربکس دستی در بازه زمانی ۶ مهر تا ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ قیمتش در بازار حدود ۲۲ درصد رشد کرد. فروشندگان در پایان هفته اول مهر سال گذشته با قیمت نزدیک به ۶۵۵ میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار داشت. اما این خودرو در هفته منتهی به ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ با قیمت حوالی ۸۰۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شد؛ بنابراین شاهد رشد حدود ۱۴۵ میلیون تومانی قیمت تارا با گیربکس دستی در بازه زمانی ۶ ماهه دوم ۱۴۰۲ بودیم.

بیشترین رشد قیمت تارا مربوط به بازه زمانی ۱۴ دی تا ۲۱ دی سال گذشته است. تارا در نیمه دی پارسال با قیمت حدود ۹۶۵ میلیون تومانی قابل خریداری بودند، اما قیمت این خودرو در پایان هفته سوم (۲۱ دی ۱۴۰۲) با رشد حول و حوش ۳۰ میلیون تومانی به نزدیکی‌های ۷۲۵ میلیون تومان رسید. این بیشترین رشد قیمتی است که تارا طی یک هفته در نیمه دوم سال گذشته به خود دید. رشد ۳۰ میلیون تومانی قیمت تارا با گیربکس دستی در بازه زمانی یاد شده به زبان درصد بیش از ۴ درصد رشد قیمت را نشان می‌دهد. 

حال سراغ شاهین می‌رویم. شاهین در نیمه دوم سال گذشته رشد قیمت را تجربه کرد، اما نه به میزانی که قیمت تارا رشد کرد. شاهین در ۶ مهر (هفته اول پاییز ۱۴۰۲) با قیمت حدود ۵۶۰ میلیون تومان داد و ستد شد. این خودرو در هفته پایانی اسفند با قیمت حول و حوش ۶۶۵ میلیون تومان در بازار حاضر بود؛ بنابراین شاهد رشد نزدیک به ۱۹ درصدی قیمت شاهین در بازار در نیمه دوم سال گذشته بودیم.

افت قیمت شاهین در بازه زمانی یاد شده در چند مقطع اتفاق افتاد، اما هیچگاه بیش از ۱۵ میلیون تومان قیمت شاهین کاهش نیافت.

نکته قابل توجه درباره تارا و شاهین این است که این دو خودرو با مدل‌های جدید عرضه می‌شود و دیگر خبری از تولید مدل‌های قدیمی نیست. با توجه به افزایش آپشن‌های دو محصول ایران خودرو و سایپا به دلیل افزایش استاندارد‌های خودرویی پیش بینی می‌شود قیمت دو تارا و شاهین در سال آینده با افزایش روبرو خواهد بود.

منبع: اقتصاد نیوز

tags # خودرو سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب برای تارا و شاهین/ قیمت این دو خودرو در بازار ترکید!
  • لاشه این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خورد/ قیمت عجیب پراید تصادفی را ببینید
  • آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • قیمت عجیب خودروهای چپی در ۱۴۰۳ / لاشه دنا ۳۰۰ میلیون تومان!
  • قیمت خودروهای داخلی امروز، سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • بازار خودرو قابل پیش‌بینی نیست