Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-03-28@14:28:16 GMT

صادرات گاز به اروپا گران اما استراتژیک است

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۴۱۷۱

صادرات گاز به اروپا گران اما استراتژیک است

معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران گفت: درآمدی که در ازای صادرات گاز به اروپا حاصل می‌شود چندان بالا نیست ولی منافع و مباحث سیاسی و استراتژیک بودن؛ بحث درآمد را کمرنگ کرده و تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش «انرژی امروز» مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره صادرات گاز به اروپا با استفاده از خط اعتباری سوئیس اظهار داشت: چند سال پیش قرار بود درباره خط لوله صادراتی گاز به اروپا با سوئیس مذاکره شود، اما به دلیل مباحث شرایط حاکم آن زمان از جمله قیمت و مباحث سیاسی به سرانجام نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پروژه‌های انتقال گاز با خط لوله را بسیار پیچیده دانست و افزود: پروژه‌های انتقال گاز را خیلی مسائل تحت‌تاثیر قرار می‌دهد از جمله اینکه باید از کشورهای مختلف عبور کند همه کشورها باید برای تعیین تعرفه عبور گاز در مذاکرات حضور داشته باشند، مباحث زیست محیطی و مسائل سیاسی هم که پررنگ است.

معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: صادرات گاز به اروپا با خط لوله شدنی است ولی شرایطی دارد. قیمت، روابط با کشورها و تعرفه باید مورد ارزیابی قرار گیرد، صادرات گاز به اروپا پروژه گرانی است یعنی درآمدی که در ازای صادرات گاز به اروپا حاصل می‌شود چندان بالا نیست ولی منافع و مباحث سیاسی و استراتژیک بودن؛ بحث درآمد را کمرنگ کرده و تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: در خصوص خط اعتباری سوئیس برای احداث خط لوله صادراتی به اروپا بیش از هر چیز بحث سیاسی، تحریم و اقتصادی بودن پروژه هم مطرح بوده، اما با انعطاف در قیمت‌گذاری از طرف ما و خریدار قابل حل بود.

امیرمعینی درباره همکاری با شرکت‌های روسی برای تولید ال‌ان‌جی گفت: گازپروم خود صادرکننده ال‌ان‌جی است ولی ما اطلاعات دقیقی از سطح تکنولوژی روسی در این حوزه نداریم، در هر حال تصور بر این است که ظرفیت‌ها چندان بالا نباشد.

وی در ادامه بیان داشت: البته چینی‌ها هم گفته‌اند که ما می‌توانیم در یکی از بنادر ایران سرمایه‌گذاری و گاز را تبدیل به ال‌ان‌جی کنیم، اما طبق بررسی‌هایی که داشتیم ظرفیت‌ها بالا نیستند. روش‌های مختلف همکاری و مشارکت وجود دارد، حتی بحث تبدیل گاز به سی‌ان‌جی و صادرات از کشتی‌های سی‌ان‌جی‌بر هم مطرح شده، اما در هر حال به طور جدی مذاکره‌ای صورت نگرفته است.

معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز  شرکت ملی نفت ایران درباره صادرات به هند از طریق ال‌ان‌جی نیز گفت: هند ترجیح می‌دهد که از طریق پاکستان صادرات و واردات نداشته باشد، بنابراین یا باید از آب‌های عمیق عبور کند و یا از طریق ال‌ان‌جی و کشتی انتقال گاز صورت گیرد در هر حال مسیر صادرات با خط لوله طولانی است و پاکستان و افغانستان مسیرهای صعب‌العبور کوهستانی دارند که هزینه سرمایه‌گذاری را به شدت بالا می‌برد.

برچسب هاشرکت ملی نفت ایران (NIOC) صادرات گاز ایران

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: شرکت ملی نفت ایران NIOC صادرات گاز ایران آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو صادرات گاز به اروپا شرکت ملی نفت ایران ال ان جی خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تمدید شد

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق پنج سال دیگر تمدید شد.

به گزارش خبرنگار شانا، تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق به مدت پنج سال با در نظر گرفتن سبدی از انواع پرداخت‌ صورتحساب، امروز (چهارشنبه، هشتم فروردین‌ماه) بین مجید چگنی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق در بغداد امضا شد.

دیگر خبرها

  • تئاتر و نقش آن در بالا بردن توانایی فردی در کودکان
  • بی‌استرس‌ترین مربی ایران با پاچه‌های بالا! (عکس)
  • فیلم/ تمدید صادرات گاز ایران به عراق
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق پنج سال دیگر
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند بازآفرینی اکوسیستم جدید است
  • قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تمدید شد
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • واکنش سپاهان به صحبت های رویانیان: گران ترین تیم تاریخ ایران در زمان شما بسته شد
  • گران‌ترین خودرو زیر پای رضاشاه (+عکس)
  • لزوم توجه به نامگذاری سال به‌عنوان منشور و حکم حکومتی