Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@20:47:09 GMT

مشترکان کم مصرف برق پاداش دریافت می کنند

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۴۵۳۲

‍‍‍‍‍‍

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بسیاری از مشترکان برق خانگی در ایران با رعایت الگوی مصرف برق در رده کم مصرف‌ها رده‌بندی می‌شوند اما تعداد کمی از مشترکان خانگی با مصرف برق فراتر از الگوی تعیین شده ضربات جبران ناپذیری به صنعت برق کشور وارد می‌کنند.

به استناد آمار به‌دست آمده ناشی از تحلیل رفتار مشترکان خانگی صنعت برق در کل کشور در سال 1399، میزان 85 درصد از مشترکان برق خانگی کمتر از الگوی مصرف برق از این حامل انرژی ضروری استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی تنها 15 درصد از این مشترکان فراتر از الگوی برق مصرف می‌کنند که از این تعداد 11 درصد تا 15 برابر الگوی مصرف از برق استفاده کرده و با کمی اصلاح در روند الگوی مصرف برق می‌توانند به جرگه مشترکان کم مصرف بپیوندند.

در همین رابطه بر اساس محاسبات انجام شده قبوض برق در سال 1399، میزان 50 درصد برق کشور توسط 15 درصد اقلیت پرمصرف استفاده شده که از 84 درصد از این میزان در قالب برق استفاده شده فراتر از الگو مصرف می‌شود.

 

 

 

* مردم کدام استان‌ها به طور کامل جزء مشترکان کم مصرف هستند

با توجه به داغ شدن بحث‌ها پیرامون الگوی مصرف بررسی سهم هر استان از مشترکان کم مصرف می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

در همین رابطه بر اساس آمار به‌دست آمده از قبوض تفکیک شده مشترکان خانگی در 3 ماه غیر گرم دی، بهمن و اسفند سال 1399 که الگوی مصرف برق معادل 200 کیلووات ساعت در مناطق عادی است، مردم در 3 استان فارس، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد به طور 100 درصد کمتر از الگوی تعیین شده از برق استفاده می‌کنند و 99 درصد از مردم ایلام نیز جزء مشترکان کم مصرف هستند.

*بررسی آمار مصرف برق در 6 استان پرمصرف کشور 

از سوی دیگر کمترین آمار تعداد مشترکان خانگی کم مصرف در استان قم با 66 درصد مشترک کم مصرف به ثبت رسیده است و 70 درصد تا 71 درصد از مردم در 5 استان، تهران، البرز، لرستان، سیستان و بلوچستان و اصفهان نیز جزء مشترکان کم مصرف هستند.

از سوی دیگر مشترکان خانگی در استان‌های کرمان، بوشهر، خوزستان، همدان، مازندران و گیلان نیز بین 73 تا 75 درصد جزء مشترکان کمر صرف قرار می‌گیرند.

البته در بین آمار عنوان شده شهروندان شهر تهران به عنوان پرمصرف‌ترین مرکز استان شناسایی شده و فقط 65 درصد مردم در این استان کم مصرف هستند.

 

 

*بازوی تشویقی وزارت نیرو در مسیر اصلاح الگوی مصرف

با توجه به آمار بیان شده بر اساس مصوبه برق دولت که ابتدای بهمن‌ماه سال 1400 اجرا شده و یک هفته از آغاز آن می‌گذرد، مشترکان کم مصرف می‌توانند از تشویق‌های قابل توجهی به دلیل کم مصرفی استفاده کنند.

در این راستا، بر مبنای ماده 1 آیین ‌نامه مذکور، بهای برق مشترکان کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این بر مبنای تبصره 2 ماده سوم این آیین‌نامه، مشترکانی که در ماه‌های گرم، مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند یا کمتر از الگوی تعیین شده نسبت به مصرف برق اقدام کنند، پاداش صرفه‌جویی معادل هزینه تامین برق شامل هزینه متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق از نیروگاه حرارتی به علاوه هزینه توزیع و هزینه سوخت خواهند شد.

نکته مهم و جالب توجه این تشویق جایی است که اگر میزان صرفه‌جویی مشترکان کم مصرف خانگی در ساعات اوج بار اتفاق بیفتد، میزان پاداش‌ها تا 2 برابر افزایش خواهد یافت.

سومین ابزار تشویقی وزارت نیرو در تبصره 4 ماده 3 این آیین نامه منعکس شده است. جایی که مشترکان برق با ایجاد امکان پیش‌بینی و تخمین میزان برق خود می‌توانند از تخفیف 5 درصدی برق بهره‌مند شده و بدین ترتیب با مشخص کردن سطح مصرف خود از این تشویق بهره‌مند شوند.

* حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف هدف‌ تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق 

در این راستا، غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می‌گوید: «هدف اصلی تغییر نظام تعرفه‌گذاری برق حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف بوده و یکی از مهمترین ابزارهای تحقق این هدف، تاکید بر ابزارهای تشویقی جذاب است.»

با توجه به این مسئله زمینه استفاده از تشویقات همه مردم در 3 استان فارس، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد و سایر مشترکان کم مصرف در استان‌های دیگر کشور مهیا است و مشترکان برق که در دسته اقلیت پرمصرف رده‌بندی می‌شوند با انگیزه استفاده از تشویق‌های در نظر گرفته شده در قالب اصلاح الگوی مصرف می‌توانند به جرگه مشترکان کم مصرف بپیوندند.

منبع: فارس این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد برق مصرف برق صنعت برق مشترکان مشترکان خانگی الگوی مصرف برق بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط ماجرای پیامک مشترکان پرمصرف برق چیست؟ هزینه برق چه کسانی تغییر نمی کند؟ مشترکان خانگی از توانیر خسارت بگیرند قیمت برق فعلا افزایش پیدا نمی کند بدهی چند هزار میلیاردی صنعت برق / مقصر ناترازی ها کیست؟ قطع برق صنایع پرمصرف به زودی ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها مشترکان کم مصرف برق پاداش دریافت می کنند بارش برف و وزش باد شدید واکنش باشگاه پورتو به گلزنی طارمی و صعود ایران به جام جهانی تور پوکت تایلند چند؟ ( جدول) مسئله امروز گیلان بهبود معیشت و مشکلات بیکاری است قم و کاشان در وضعیت قرمز کرونا ند پرایس درباره مذاکره با ایران: دیپلماسی مستقیم مؤثرتر و سریع‌تر است رییس‌جمهور وارد گیلان شد واشنگتن خواستار نشست شورای امنیت در مورد اوکراین شد کاخ سفید خواستار ورود چین‌‌ در موضوع اوکراین ضد ژنتیک شما طول عمرتان را تعیین می‌کند؟! یکی از علائم سرطان بعد از غذا خوردن یا در حالت خوابیده ترامپ دوستان خود را در اولویت دریافت واکسن قرار داد هوش مصنوعی ابزاری برای تشخیص بیماری قلبی راهکاری برای درمان خونریزی هایی که بند نمی آیند اختلاف در تیم آمریکایی در آستانه تصمیم‌گیری های سیاسی دیدار رییسی و وزیر خارجه قطر سلر نتورک (Celer network ) چیست؟ تصویب خرید خدمت سربازی / خون بعضی‌ها رنگین‌تر است! پایان دست‌دلبازی فدرال رزرو / افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره آمریکا مردم درگیر اختاپوس عجیب و غریب خودروسازان شده‌اند دریاچه‌ای مرگبارتر از ده‌ها بمب اتم در آفریقا! پنهان شدن در محفظه چرخ هواپیما برای مهاجرت غیرقانونی بارش برف در ارتفاعات دربند + عکس حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر ورزش در رختکن تیم ملی + عکس توافق هسته‌ای ایران تا آوریل اجرایی می‌شود عزیزی‌خادم: برای فوتبال ایران فراتر از معجزه رخ داد صنایع هرمزگان هم حریف ذوب‌ آهن اصفهان نشد چند راه برای افزایش عمر باتری در اندروید درباره لجن صفراوی بیشتر بدانید! اختاپوسی که دست خود را می خورد + عکس تکنیکی برای رفع سنگینی پاها! جهانبخش: امیدوارم مادران و خواهران ما باز هم به ورزشگاه بیایند ساعتی ۳ انفجار مهیب از یک شی مرموز در نزدیکی زمین خطاکاران به جای حبس مجبور به ارائه خدمات اجتماعی شوند مسافرانی که مد دریا را جدی نمی‌گیرند + فیلم عزت‌ اللهی: سال سختی را پشت سر گذاشتیم اسکوچیچ: مسیر پراسترسی را تا صعود طی کردیم حمله به ارتش پاکستان پتروویچ: ایران بهترین تیم آسیا است دیدار رییسی با وزیر خارجه قطر درمان سریع سرماخوردگی در خانه ورود کشور به پیک ششم کرونا تاثیر فناوری CRISPR بر توقف تولید مثل ویروس کرونا در انسان آمریکا و ایران در آستانه توافق قرار دارند انتقال ۲۴ زندانی ایرانی از جمهوری آذربایجان و ژاپن به کشور نورافشانی در ورزشگاه آزادی بعد از صعود ایران به جام جهانی + فیلم پایان دست‌دلبازی فدرال رزرو / افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره آمریکا باید از امکانات دولت و حکومت استفاده بیشتری کنیم تعلل بانک مرکزی در قانون‌گذاری حوزه رمزارزها DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برق مصرف برق صنعت برق مشترکان مشترکان خانگی الگوی مصرف برق اصلاح الگوی مصرف مشترکان کم مصرف الگوی مصرف برق مشترکان خانگی کم مصرف هستند مشترکان برق صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۴۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ سلیمانی‌نژاد گفت: سال گذشته چهار نفر بر اثر حوادث ناشی از آتش سوزی، انفجار و چهار نفر به علت گاز گرفتگیِ حاصل از انسداد دودکش و بی دقتی در نصب وسایل گاز سوز در استان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ در حوادث ناشی از آتش سوزی و انفجار ۲۱ نفر مصدم و ۲۰ نفر بر اثر استشمام گاز دچار مسمومیت شدند، افزود: سال گذشته با وجود همه هشدار‌ها و آموزش‌های لازم ۱۴ نفر بر اثر حوادث آتش سوزی مصدوم و چهار نفر از مشترکان زنجانی به علت مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونواکسید کربن راهی بیمارستان شدند.

مدیرعامل شرکت گاز استان ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم شرکت گاز در کنار توجه به کاهش و الگوسازی مصرف بهینه گاز، آموزش اصول صحیح و ایمن مصرف گاز برای مشترکان زنجان است که همه ساله مورد توجه قرار می‌گیرد.

سلیمانی‌نژاد نشت گاز بر اثر بی دقتی در استفاده از وسایل گاز سوز را عامل اصلی بروز حوادث خواند و گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده نشت گاز، عامل اصلی بروز حوادث آتش سوزی، انفجار و گازگرفتگی است که مشترکان باید هنگام استفاده از تجهیزات گاز سوز به این نکته توجه جدی داشته باشند.

وی  در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شرکت گاز زنجان در راستای آموزش اصول بهینه و ایمن مصرف گاز برای مشترکان، گفت: عملکرد فرهنگی شرکت گاز زنجان در کاهش حوادث ناشی از آن موفقیت آمیز بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: نصب بنر و بیلبورد‌های تبلیغاتی و آموزشی در میادین پرتردد و سطح شهر انجام و آموزش‌های لازم در قالب طرح همیار گاز در زمینه مصرف بهینه و ایمن گاز برای ۱۵ هزار دانش آموز استان ارائه شد.

سلیمانی‌نژاد با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ویژه شرکت گاز زنجان در چهار ماه فصل سرد سال، پخش آگهی تلویزیونی و زیرنویس در رسانه‌های جمعی بوده است، گفت: با توجه به اهمیت مساله مصرف بهینه و ایمن گاز، برنامه‌های مختلف فرهنگی و آموزشی با مشارکت شرکت گاز استان توسط رسانه‌های جمعی و فضای مجازی برای مشترکان ارائه شد.

وی با بیان اینکه احتمال بروز خطر حوادث ناشی از مصرف نادرست گاز طبیعی در طول سال وجود دارد و مختص فصول سرد سال نیست، افزود: مشترکان گاز طبیعی باید با رعایت اصول ایمنی، دقت در نصب وسایل گازسوز و استفاده از تجهیزات گازسوز استاندارد، در راستای مصرف بهینه و تامین شبکه پایدار گاز استان تلاش کنند.

دیگر خبرها

  • تفاهم نامه مدیریت مصرف در حوزه صنایع شهرستان خوی امضا شد 
  • جایزه ویژه توانیر برای مشترکان کم مصرف
  • برق کمتر مصرف کنید، خودرو جایزه بگیرید!
  • بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!
  • همایش پویش حامیان آب در گلپایگان
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد
  • کم مصرفان برق خانگی، خودرو جایزه می‌گیرند!
  • تعداد فوتی های ناشی از گازگرفتی در زنجان کاهش یافت
  • کشفی تازه درباره معتادان به مواد مخدر