Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@18:33:24 GMT

قصور دستگاه‌ها در حفاظت از محیط زیست

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۵۱۱۷

قصور دستگاه‌ها در حفاظت از محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی مسائل و شناسایی ‎‌آسیب‌ها، بر ریشه‌یابی معضلات برای حل و فصل دائمی آن‌ها تأکید کرد و گفت: در این نشست شهردار مشهد از ۳۵ هزار پرونده در حوزه احکام قلع و قمع خبر داد که به جهات مختلف قابل اجرا نیست؛ سوال من این است که آیا چنانچه این ۳۵ هزار پرونده حل و فصل شد، در سنوات آتی پرونده‌هایی از این دست تشکیل نمی‌شود؟ قدر مسلم چنانچه مشکلات و آسیب‌های این بخش به صورت ریشه‌ای مرتفع نشود، نهایتأ پس از سه سال همین مقدار پرونده در این حوزه ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت مقوله حفاظت و حراست از محیط زیست، به موضوع تغییر کاربری اراضی زراعی و تعدی و تجاوز به منابع طبیعی و اراضی ملی و همچنین ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر و حریم رودخانه‌ها گریزی زد و گفت: در حوزه مسائل ناظر بر تجاوزات و تعدیات به اراضی ملی و منابع طبیعی با مشکل و معضل کوتاهی و قصور دستگاه‌های مسئول مواجه هستیم و این کوتاهی و قصور دارای جنبه‌ها و ابعاد گوناگونی است.

دستگاه‌های مسئول نسبت به محیط زیست قصور داشتند

رئیس دستگاه قضا با تبیین و تشریح جنبه‌ها و ابعاد مختلف قصور و کوتاهی دستگاه‌های مسئول در امر حفاظت از محیط زیست و مقابله با تجاوزات و تعدیات به اراضی ملی و منابع طبیعی خاطرنشان کرد: بعضأ مشاهده می‌شود که یک واحد صنعتی بدون در نظر گرفتن ضوابط و تدابیر زیست محیطی با صرف هزینه‌های هنگفت احداث می‌شود و پس از بروز آسیب‌هایی که از این واحد صنعتی به محیط زیست وارد می‌شود، بحث پلمب کردن یا تخریب آن مطرح می‌شود! سوال و تأکید ما آن است که چرا دستگاه‌های مسئول و ناظر در مرحله صدور مجوز احداث چنین واحد صنعتی کوتاهی و قصور داشتند؟

وی با اشاره به مقوله ساخت و سازهای غیرقانونی در بستر و حریم رودخانه‌ها که آسیب‌های متعددی را به منابع آبی و خاکی کشور و سلامت شهروندان وارد می‌آورد، از اقدامات غیرقانونی و متخلفانه برخی دستگاه‌ها در این رابطه سخن گفت و مشخصأ به یک مورد از ایجاد مستحدثات غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه با مجوز صادره توسط یک دستگاه دولتی به تعاونی مرتبط با خود اشاره کرد و افزود: باید دستگاه‌های مسئول نسبت به تعیین حریم قطعی رودخانه‌ها اقدامات مقتضی را صورت دهند و پس از آن هر فرد و دستگاهی چه به‌صورت خصوصی یا دولتی مبادرت به ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها کرد، نسبت به آن‌ها برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

محسنی اژه‌ای بیان داشت: متأسفانه بیشتر تجاوزات و تعدیات به حریم و بستر رودخانه‌ها و اقدام به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در آنها از سوی دستگاه‌های دولتی و حکومتی رخ می‌دهد که این دستگاه‌ها بعضأ در زمینه مقابله با تعدیات و حفاظت از منابع زیست‌محیطی دارای تکالیف و مسئولیت‌های قانونی هستند.

مأموریت رئیس دستگاه قضا به دادگستری خراسان رضوی

وی با اشاره به آمادگی استاندار خراسان رضوی برای ایجاد بسترهای ارائه خدمات اجتماعی از ناحیه محکومان، ضمن تأکید بر اهمیت اعمال مجازات جایگزین حبس با ماهیت و محوریت ارائه خدمات عام‌المنفعه از سوی محکومان، به رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی مأموریت داد تا ضمن هماهنگی با استانداری، جوانب مختلف ناظر بر این موضوع را سنجش کنند.

یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست ضمن استقبال از ایده رئیس دستگاه قضا در خصوص اعمال مجازات‌های جایگزین حبس با ماهیت و محوریت ارائه خدمات عام‌المنفعه و اجتماعی از سوی محکومان، گفت: استانداری خراسان رضوی آمادگی جدی دارد تا زمینه‌ها و بسترهای خدمات اجتماعی و اقتصادی که می‌تواند از ناحیه محکومان جایگزین حبس گرفته ارائه شود را فراهم آورد و به‌عنوان استان پایلوت در این رابطه شناسایی شود.

سید عبدالله ارجائی، شهردار مشهد نیز در این نشست از رئیس قوه قضائیه خواست تا تدبیری اتخاذ شود که پرونده‌های مطرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ در کمیسیونی هم عرض بررسی مجدد شوند.

همچنین در این نشست، تعدادی دیگر از مدیران استانی خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌ها و مسائل و مشکلات واحدهای اجرایی مربوط به خود پرداختند.

کد خبر 5410679

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد قوه قضاییه غلامحسین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه سفر استانی رئیس قوه قضائیه رودخانه حفاظت از محیط زیست مجازات جایگزین حبس بوشهر ویروس کرونا دهه فجر بارش برف مطالبات مردم گیلان از دولت کرمانشاه آمار کرونا خراسان رضوی واکسن کرونا مشهد شیوع کرونا تبریز برف و کولاک قزوین دستگاه های مسئول خراسان رضوی رودخانه ها محیط زیست دستگاه ها آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۵۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: به مناسبت ۲ اردیبهشت روز جهانی زمین پاک با شعار امسال" مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک نجات زمین" در مدرسه حضرت رقیه (س) شهر آواجیق چالدران برگزار شد.    آذریار با بیان اینکه این برنامه با هدف تجدید پیمان دانش آموزان به عنوان آیندگان محیط زیست با زمین و حفاظت از آن اجرا شد افزود:برپایی مراسم گرامیداشت روز جهانی زمین یادآورمطلب زمین، تنها سیاره شناخته شده قابل سکونت برای بشریت و امانتی در دست همه انسان‌های است که باید از آن به درستی حفاظت کرد و این امانت را به آیندگان سپرد.   وی اظهار کرد: پراکندن زباله به ویژه وسایل پلاستیکی در محیط زیست، زمین را به محیطی ناامن برای زندگی همگان تبدیل کرده و گاه باعث می‌شود تا حیات بسیاری از گونه‌های جانوری نیز در معرض خطر قرار گیرد.    برگزاری نمایشگاه نقاشی و انشاء نویسی و شعرخوانی و پاکسازی نمادین محوطه مدرسه با موضوع حفاظت از زمین و تجلیل از نفرات برتر از جمله دیگر برنامه‌های جنبی این مراسم بود

دیگر خبرها

  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی رتبه اول عملکرد کشوری را کسب کرد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران
  • پاکسازی حاشیه پارک جنگلی برم و سرچشمه رودخانه شش پیر سپیدان
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • یگان حفاظت محیط زیست خراسان شمالی جز پنج یگان برتر کشور اعلام شد
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲