Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@19:37:41 GMT

بودجه ۱۴۰۱ چه تأثیری بر قبوض آب و برق می‌گذارد؟

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۵۷۶۴

به گزارش مهر، براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، قرار است مشترکان پرمصرف آب جریمه شوند.

بنا بر لایحه بودجه ۱۴۰۱، آب‌بها، به ازای هر مترمکعب فروش بیش از استانداردهای از پیش تعیین‌شده، ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

همچنین در بخش برق محاسبات نشان می‌دهد که سقف در نظر گرفته شده در بند «پ» تبصره «۶» مرتبط با عوارض برق مصرفی، بیشتر از پیش‌بینی قابل حصول در این بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان فروش داخلی برق به مشترکان در سال ۱۳۹۹، پس از کسر مصرف برق روشنایی معابر به حدود ۲۸۲۶۴۶ میلیون کیلووات ساعت می‌رسد.

با در نظر گرفتن متوسط رشد مصرف انرژی برق معادل ۷ درصد، انتظار می‌رود مجموع فروش برق در سال ۱۴۰۱ به ۳۲۳۶۰۱، کیلووات ساعت برسد. همچنین از آن جایی که مشترکان روستایی، عشایری و برق چاه‌های کشاورزی معاف از مالیات هستند، این مقدار مصرف نیز باید از عوارض کسر شود.

فروش برق مشترکان روستایی در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۴۶۸۱ میلیون کیلووات ساعت است که با فرض رشد متوسط سالیانه ۷ درصدی، این عدد در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۱۱۵۵ میلیون کیلووات ساعت خواهد شد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فروش برق معادل ۲۷۲۴۴۶ میلیون کیلووات ساعت، مبنای تعیین منابع حاصل از عوارض برق است. با فرض متوسط نرخ فروش برق داخلی ۱۳۰۰ ریال، درآمد حاصل از فروش برق حدود ۳۵۴,۸۱۱ میلیارد ریال پیش بینی می‌شود، به عبارتی دیگر با توجه به سقف در نظر گرفته شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و لحاظ رشد سالیانه ۷ درصدی فروش برق به مشترکان در سال‌های اخیر و رشد سالیانه قیمت برق، پیش‌بینی می‌شود مجموع میزان عوارض برق در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل رشد ۱۵ درصدی را تجربه کند که در این صورت میزان سقف برابر با ۴۰ هزار میلیارد ریال است.

بنابراین به نظر می‌رسد مقدار سقف تعیین شده برای منابع حاصل از دریافت عوارض مصرف برق در بند «پ» تبصره «۶» لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بیش‌برآورد شده است. شایان ذکر است که عملکرد ۶ ماهه این بند، تحصیل ۹,۷۲۸ میلیارد ریال است که معادل ۲۸.۶ درصد سقف پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: میلیون کیلووات ساعت بودجه سال سال ۱۴۰۱ پیش بینی فروش برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۵۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد

جیان کارلو سیری، مدیر برنامه جهانی غذا در ژنو در خصوص ادامه محاصره غزه و همه‌گیر شدن گرسنگی گفت: «ما روز به روز به وضعیت قحطی نزدیک‌تر می‌شویم. سوءتغذیه در میان کودکان در حال گسترش است. تخمین می‌زنیم که ۳۰ درصد کودکان زیر دو سال در حال حاضر به شدت دچار سوءتغذیه شده و ۷۰ درصد از جمعیت شمال غزه با گرسنگی فاجعه بار روبرو هستند». 

به گزارش وبسایت سازمان ملل، این مقام در یکی از شدیدترین هشدار‌هایی که تا کنون صادر شده گفت: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هر سه مرحله قحطی یعنی ناامنی غذایی، سوء تغذیه و مرگ و میر در شش هفته آینده پشت سر گذاشته خواهد شد». 

مدیر برنامه جهانی غذا گفت که بعد از ۷ ماه بمباران رژیم صهیونیستی، مردم دیگر حتی نمی‌توانند ابتدایی‌ترین نیاز‌های غذایی خود را برآورده کنند. به گفته او «آن‌ها تمام راهبرد‌های مقابله با گرسنگی مثل خوردن علوفه حیوانات و فروختن اموال برای خرید غذا را به پایان رسانده‌اند. آنها به شدت فقیر هستند و مشخصا برخی از آنان دارند از گرسنگی می‌میرند».

به گفته این مقام سازمان ملل، تنها راه برون رفت از این وضعیت آن است که در مدت زمان بسیار کوتاهی مواد غذایی به صورت روزانه وارد غزه شود.

گزارش پیشین سازمان ملل که ماه مارس منتشر شد، نشان می‌داد احتمالا تا ماه مه غزه وارد دوره قحطی خواهد شد. گفته می‌شود احتمالا قحطی تا ماه ژوئیه در سراسر نوار غزه گسترش خواهد یافت. 

پیش از این، دفتر رسانه‌ای دولتی غزه اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی به طور گسترده‌ای مانع ورود کمک‌ها به نوار غزه می‌شود و آمار‌هایی که از ورود کامیون‌های کمکی به غزه منتشر می‌کند، «جعلی» است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • سومین «ماه دوم» به لاله رسید/ اختصاص فروش به کودکان غزه
  • اگر این کار را انجام دهید از دولت خودرو جایزه می‌گیرید!
  • برق کمتر مصرف کنید، خودرو جایزه بگیرید!
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • استعلام و پرداخت قبض برق در یک چشم برهم‌زدن
  • کولر گازی برای کدام مناطق، قبوض نجومی برق را همراه دارد