Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا به تصمیم جدید سازمان ملل متحد مبنی بر تمدید حضور نیروی صلح بان در جزیره قبرس واکنش نشان داده و این تصمیم را محکوم کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سازمان ملل متحد در مورد قبرس تصمیمی گرفته که اعتراض شدید ترک های جزیره و دولت ترکیه را به دنبال آورد.

سازمان ملل اعلام کرده که  ضروی می داند نیروهای حافظ صلح فعلاً در جزیره حضور داشته باشند و ماموریت آنان به مدت 6 ماه دیگر تمدید شود، اما آنکارا به تصمیم جدید سازمان ملل متحد مبنی بر تمدید حضور نیروی صلح بان در جزیره قبرس واکنش نشان داده و این تصمیم را محکوم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمدید 6 ماهه حضور نظامیان صلح بان سازمان ملل در جزیره قبرس، دو معنی مهم دارد:

1.جامعه جهانی، رویکردهای یکجانبه اردوغان در قبرس و قدرت نمایی او در منطقه متنازع علیه واروشا یا مرعش متروک را تحریک کننده و دردسرساز می داند و معتقد است که تخلیه این منطقه، منجر به پیشروی غیرقانونی ترکیه خواهد شد.

2.دیپلمات های وزارت امور خارجه ترکیه با وجود لابی گری های فراوان در سازمان ملل، نتوانسته اند حرف خود را بر کرسی بنشانند.

نکات مهم اعتراض ترکیه به راهکار سازمان ملل

در بیاینه وزارت امور خارجه ترکیه علیه تصمیم سازمان ملل به این چند نکته مهم اشاره شده است:

1.آنکارا به تمامی از واکنش های مقامات قبرس ترک حمایت کرده و تصمیم سازمان ملل متحد را جانبگرایانه و نابه جا می داند.

2.ترکیه، اعتراض سازمان ملل به اقدامات قبرس ترک در مرعش متروکه یا واروشا را مخالفت با ترک ها و نقض حقوق مالکیت آنان بر این شهر قلمداد می کند. (این در حالی است که از دید سازمان ملل و اتحادیه اروپا، واروشا متعلق به ترک ها نیست و باید برای آن، توافق صورت بگیرد و تا زمانی که توافق کامل به دست نیامده، این شهر باید متروکه و خالی از سکنه بماند.)

3.از دید آنکارا، پافشاری سازمان ملل متحد بر ضرورت پیاده سازی طرح فدرالیسم در جزیره قبرس، تحمیل یک تصمیم غلط است و این نگرش، در بطن خود، یک فرسایش و خستگی پنجاه ساله را به دنبال آورده و چنین راهکاری عملی نیست.

4.ترکیه، سازمان ملل را به نادیده گرفتن اقدامات یکجانبه دولت یونانی قبرس در مدیترانه شرقی، نادیده گرفتن حقوق ترک‌های قبرس، افزایش تنش در شرق مدیترانه و تبعیت از استانداردهای دوگانه متهم کرده است.

5.از دید ترکیه، نگرش سازمان ملل در مورد سرنوشت حکمرانی بر این جزیره، صرفاً منافع رومیان را در نظر گرفته و واجد اصل پرهیز از جانبگرایی در مواضع سازمان ملل نیست.

از پرهیز و فاصله تا پافشاری بر استقلال

چرخش صد و هشتاد درجه ای مواضع سیاسی دولت برآمده از حزب عدالت و توسعه ترکیه در مورد قبرس، به یک چالش بسیار مهم و پیچیده تبدیل شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که زمانی به رئوف دنکتاش رئیس جمهور قبرس ترک اعتراض می کرد و از او می خواست کمپین های انتخاباتی خود را از ترکیه بیرون ببرد و این کشور را دچار دردسر نکند، حالا سخت طرفدار استقلال قبرس ترک است و در این مورد، مواضع لجوجانه ای دارد که عملاً ترکیه را وارد یک بن بست و آچمز سیاسی کرده است.

نتایج ضعیف گروه مورد حمایت ترکیه در قبرس

اگر چه تنها ترکیه ساختاری به نام «جمهوری ترک قبرس شمالی» (KKTC) را به رسمیت شناخته است، اما در هر حال دولت ترک های قبرس در جزیره وجود دارد و وظیفه تامین امنیت و اقتدار حاکمیت این ساختار سیاسی، بر عهده هفتاد هزار نیروی نظامی و انتظامی است که از ترکیه به جزیره رفته اند و حقوق آنها نیز توسط آنکارا پرداخت می شود. به همین خاطر، بسیاری معتقدند که چیزی به نام قبرس ترک وجود ندارد و بخش ترک نشین جزیره، در واقع استان هشتاد و دوم ترکیه و دولت آن نیز دست نشانده آنکارا است.

چندی پیش، انتشار یک فایل ویدیویی مستهجن از روابط نامشروع نخست وزیر قبرس ترک، برگزاری انتخابات پیش از موعد را به دنبال آورد و در انتخابات جدید نیز، حزب مورد حمایت ترکیه نتوانست آن قدر رای بیاورد که به تنهایی کابینه را تشکیل دهد.

با این حال، روز گذشته، ارسین تاتار رئیس جمهور قبرس ترک، رفقای خود را پیروز خواند. او که مهمان استان قیصری ترکیه بود و در دانشگاه این شهر، دکترای افتخاری تجارت را دریافت کرد، مدعی شد که انتخابات اخیر، رای آری به سیاست های او بوده است. این در حالی است که رفقای آقای تاتار، به زحمت و با رای هزاران نفر از اهالی ترکیه ای جزیره، توانسته اند یک سوم آراء را به دست بیاورند.

مخالفت معنی دار با ترکیه در قبرس

در حالی که تیم اردوغان تلاش می کند تا دست کم دوستان نزدیکی همچون پاکستان، قطر و جمهوری آذربایجان را برای به رسمیت شناختن دولت مستقل ترک های قبرس قانع کند، اقداماتی در جزیره انجام شده که معنا و مفهومی جز مخالفت و مقابله با سیاست های ترکیه ندارد.

برخی از نمونه های مهم عبارتند از:

1.سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا، در سال 2021 میلادی، آشکارا اعلام کردند که با الگوی دو دولتی در جزیره قبرس مخالفند و معتقدند که جزیره باید فقط یک دولت داشته باشد و ترک ها نیز در چهارچوب دولت فعلی، حقوق و مطالبات خود را جستجو کنند.

2.دولت رسمی جمهوری قبرس که عضو اتحادیه اروپا نیز هست، به حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوری (پ.ی.د) اجازه داده در جزیره، دفتر نمایندگی سیاسی داشته باشند و چراغ سبز نشان دادن به یک نهاد اقماری پ.ک.ک در قبرس، به معنی قدرت نمایی در برابر سیاست های ترکیه است.

4. سامانه دفاع موشکی RMMO توسط وزارت دفاع یونان در قبرس نصب شده و این اقدام، با اعتراض و واکنش تند ارسین تاتار روبرو شد.

5.دولت قبرس با همکاری رژیم صهیونیستی، برای اکتشاف نفت و گاز در حال تلاش است.

6.همکاری های دفاعی و امنیتی گسترده ای بین سه ضلع مثلث قبرس – یونان - رژیم اسرائیل در جریان است.

7.در کمال ناباوری مقامات آنکارا، قطر که به عنوان دوست نزدیک ترکیه شناخته می شود، در پروژه اکتشاف و استخراج گاز، با دولت قبرس قرارداد امضا کرده است.

شواهد نشان می دهد که پافشاری ترکیه بر مواضع سیاسی پیشین خود در مورد استقلال ترک ها و تجزیه جزیره قبرس، چالش موجود را پیچیده تر کرده است.

با آن که گفتمان تجزیه طلبی در قبرس و به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شمالی، طرفدار و خریداری ندارد، اما آنکارا در سیاست خارجی خود بر این مساله تاکید می ورزد و می توان چنین پیش بینی کرد که مساله قبرس نه تنها در اوضاع و احوال کنونی، بلکه در سالیان آتی نیز به عنوان یک پاشنه آشیل و مانع مهم، روابط ترکیه با جهان غرب و همسایگان اروپایی اش را دچار مشکل کند.

انتخابات در قبرس ترک نشین و شکست سیاستهای اردوغان

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قبرس ترکیه قبرس ترکیه سازمان ملل متحد جزیره قبرس قبرس ترک ترک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۶۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

وزیر نفت عراق اعلام کرد بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات نفت از شمال این کشور هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عراق نیوز، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق اخیرا اعلام کرده بغداد و اربیل در حال مذاکره در مورد از سرگیری صادرات از شمال این کشور هستند.
عبدالغنی گفت:«ما صادرات نفت از میادین نفتی کردستان عراق را از سر می‌گیریم».
وی اضافه کرد اخیراً قراردادی بین وزارت برق عراق و یک شرکت فعال در بخش گاز این کشور در منطقه کردستان بسته شده است.

وزیر نفت عراق تاکید کرد هدف این قرارداد تسهیل انتقال 100 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی است.

اقتصاد و سیاست عراق روی پایه چاه نفتتمدید 5ساله قرارداد صادرات گاز ایران به عراق

عبدالغنی توضیح داد دولت فدرال بغداد از دولت اقلیم کردستان خواسته نفت تولید شده در شمال این کشور را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) تحویل دهد تا بتوانند صادرات نفت شمال را از طریق ترکیه از سر بگیرند.
وی گفت:«ما با دولت اقلیم کردستان برای تحویل نفت تولید شده در شمال به سومو صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم آن را از طریق بندر جیهان ترکیه و خط لوله‌ای که عراق و ترکیه را با هم متصل می‌کند صادر کنیم».

ترکیه از 25 مارس 2023 صادرات 450 هزار بشکه در روز نفت عراق را از این خط لوله که از منطقه کردستان عراق به بندر جیهان ترکیه می‌رسد، متوقف کرده است.
این تصمیم ترکیه برای توقف صادرات نفت عراق به دنبال رای اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس گرفته شد.
طبق این رای، ترکیه باید 1.5 میلیارد دلار غرامت به بغداد به خاطر آسیب‌های ایجاد شده توسط صادرات نفت کردستان بدون اجازه دولت فدرال عراق بین 2014 و 2018، پرداخت می‌کرد.
کردستان در 2013 صادرات مستقل نفت خام را آغاز کرد که از نظر بغداد غیرقانونی بود.
انتهای پیام/42

دیگر خبرها

  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • تصمیم مهم اردوغان درباره رژیم صهیونیستی ؛ روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • عصبانی رسانه دولت از مطرح شدن نام رئیسی به عنوان عامل برخورد پلیسی با بی حجابی
  • رئیسی مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرد
  • سفر به عتبات گران‌تر از سفر به ترکیه
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • رئیس لاتزیو از تصمیم اینزاگی خیلی عصبانی شد
  • « ایران » نام اتوبان پاکستان می‌شود