Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-28@20:56:17 GMT

چرا روس‌ها، کالای ایرانی نمی‌خرند؟

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۶۳۰۱

هادی تیزهوش تابان در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس براوردهای صورت گرفته در سال جاری، ما توانسته‌ایم سطح تجارت خود با اعضای اوراسیا را افزایش دهیم. در سال جاری میزان تجارت ما با این منطقه از مرز دو میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار عبور کرده که افزایشی حدودا ۴۰ درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به روند افزایشی واردات از اوراسیا، بیان کرد: در سال جاری، واردات ما از این منطقه به یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون دلار رسیده که افزایشی ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد و در مقابل ما به اوراسیا صادراتی حدودا ۸۷۸ میلیون دلاری داشته‌ایم و به این ترتیب تراز کل تجاری ما در تعامل با این منطقه منفی است، هرچند در نگاه جزئی، جز روسیه، تراز تجاری ایران با دیگر کشورهای این منطقه مثبت بوده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه واردات اصلی ایران از اوراسیا به نیازهای اساسی کشور باز می‌گردد، بیان کرد: بر اساس آمارهای رسمی، گندم و روغن آفتاب گردان به عنوان دو کالای اساسی، اصلی‌ترین واردات ایران از این کشور بوده است. ما در مقابل به کشورهایی نظیر روسیه مرکبات، صیفی‌جات، خشکبار و میله‌های آهنی و فلزی صادر می‌کنیم. به این ترتیب کالاهای مهمی از روسیه به ایران صادر می‌شود.

تیزهوش تابان، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عضویت در اوراسیا، همچنان صادرات ایران به روسیه پایین‌تر از واردات است، توضیح داد: در این تردیدی وجود ندارد که بازار روسیه، بسیار بزرگ و قابل دسترسی است و ما قطعا مقدمات لازم برای افزایش صادرات به این کشور را داریم اما برای بررسی چرایی پایین ماندن صادرات باید این سوال را بپرسیم که در داخل چه شرایطی برای افزایش صادرات فراهم کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: فعال اقتصادی و صادرکننده پیش از هرچیز به ثبات و شفافیت در قوانین و قواعد احتیاج دارد. ما باید لااقل برای یک دوره سه ساله برنامه اقتصادی خود را اعلام و تاکید کنیم که در این مدت بنا نیست سیاست‌ها تغییری را تجربه کند. در چنین شرایطی صادرکنندگان امکان آن را خواهند داشت که برای بازارهای هدف برنامه ریزی کنند. ما اما نه تنها این کار را نکرده‌ایم که حتی با تغییر مداوم قوانین، امکان برنامه ریزی در این حوزه را از بین برده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه نباید به بهانه تنظیم بازار، جلو صادرات گرفته شود، تشریح کرد: در بسیاری از کشورها وقتی برای کالایی کمبودی به وجود می‌آید با واردات از کشورهای همسایه، جبران صورت می‌گیرد اما در ایران اولین دستاویز محدود کردن صادرات است. اگر ما قصد داریم در بازار کشوری مانند روسیه حضور قدرتمندی داشته باشیم، باید در حوزه آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی به ثبات برسیم تا امکان برنامه ریزی برای حضور در روسیه فراهم شود و سپس می‌توان انتظار داشت که صادرات ما به این کشور نیز افزایش یافته و روس‌ها از کالاهای ایرانی بیشتر استقبال کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۶۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فلات ایران اولین سکونتگاه انسان پس از خروج از آفریقا بوده است

ایتنا - پژوهشگران می‌گویند با ترکیب شواهد ژنتیکی و مدل‌های دیرین‌بوم‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که فلات ایران کانون سکونت گونه ما در مراحل اولیه کوچ به اوراسیا بوده است.
شواهد ژنتیکی، فسیلی و یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که انسان خردمند (هوموسیپین) بین ۷۰ تا ۶۰ هزار سال پیش از قاره آفریقا خارج شد. با وجود این، به نظر می‌رسد که جمعیت انسان ۴۵ هزار سال پیش در سراسر اوراسیا پراکنده شد. تاکنون، مشخص نبود آن‌ها در فاصله زمانی ۷۰ تا ۴۵ هزار سال پیش در چه محدوده جغرافیایی سکونت داشتند.

اکنون، پژوهشگران در تحقیقی که در نشریه نیچر کامیونیکیشنز (Nature Communications) منتشر شده است، می‌گویند با ترکیب شواهد ژنتیکی و مدل‌های دیرین‌بوم‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که فلات ایران کانون سکونت گونه ما در مراحل اولیه کوچ به اوراسیا بوده است.

به گفته پژوهشگران، شواهد ژنومی نشان می‌دهد جمعیت ساکن در فلات ایران ژنی موروثی دارند که مشابه جمعیتی است که خارج از آفریقا ساکن شدند. پژوهشگران با استفاده از داده‌های دیرین‌اقلیمی موجود، مدل‌های بوم‌شناسی ساخته‌اند که نشان می‌دهد که پس از مهاجرت بزرگ از آفریقا، فلات ایران مکانی مناسب برای سکونت انسان و در مقایسه با سایر مناطق غرب آسیا بود، و قادر به تامین نیازهای جمعیت بزرگ‌تری بوده است.

دو نمونه‌ ژنتیکی که پژوهشگران در نظر گرفتند «مرد تیان‌یوان»، فردی ۴۰ هزار ساله از شرق آسیا، و «کاستنکی۱۴»، فردی ۳۸ هزار ساله از غرب روسیه، بود.

شواهد حاکی از آن است که سکونت هوموسپین‌ها در اوراسیا فرایندی ساده نبوده است. یافته‌های فسیلی و باستان‌شناسی نشان‌دهنده چند موج مهاجرت از آفریقا در اواخر دوره پلیستوسن میانه و در دوره پلیستوسن پسین است. آثار این پراکندگی‌های اولیه در ژنوم اقوام نئاندرتال ما نیز مشهود است، که نشان‌دهنده آمیزش بین‌نژادی در دوره نقل‌مکان انسان به اوراسیا است.

پراکندگی اولیه گونه ما احتمالا با انقباض‌ها و انقراض‌های جمعیتی همراه بوده است، هرچند موج بزرگ بعدی در ۷۰ تا ۶۰ هزار سال قبل که تمام انسان‌های غیرآفریقایی امروزی از آن پدید آمدند موفقیت‌آمیز بود.

پژوهش‌های پیشین به‌دلیل کمبود شواهد فسیلی هوموسیپین‌ها در فاصله ۶۰ تا ۴۵ هزار سال پیش در اوراسیا، نتوانسته بودند موقعیت جغرافیایی احتمالی کانون جمعیتی این گروه را شناسایی کنند.

در این پژوهش جدید، محققان با توجه به نبود بقایای فسیلی برای شناسایی کانون سکونت انسان پس از مهاجرت بزرگ از آفریقا، شواهد ژنتیکی موجود (از جمله ژنوم‌های کهن و امروزی) و مدل‌های دیرین‌بوم‌شناسی را ترکیب کردند تا به منطقه جغرافیایی برسند که کانون سکونت اجداد تمام انسان‌های غیر‌آفریقایی امروزی در دوره‌های اولیه مهاجرت به اوراسیا بود. به این ترتیب، مشخص شد که جمعیت ساکن فلات ایران دارای یک جزء ژنتیکی موروثی‌اند که با جمعیتی که در کانون خارج از آفریقا ساکن شدند شباهت دارد، و نشان می‌دهد که فلات ایران در بازه زمانی ۶۰ تا ۴۰ هزار سال پیش، مکانی مناسب برای سکونت انسان بوده است.

این یافته‌ها همچنین تعامل‌های اولیه و ترکیب گونه‌های ما با نئاندرتال‌ها را تا حدی روشن می‌کند و نشان می‌دهد که پژوهش‌های باستان‌شناسی آینده روی چه محدوده‌ای باید متمرکز باشد.

دیگر خبرها

  • زمینه‌های مناسب برای حضور ایران در بازار بزرگ اسباب بازی روسیه
  • آیا افغانستانی‌های مقیم ایران، تابعیت می‌خرند؟
  • استقبال از اسباب بازی‌های ایرانی در بازار‌های روسیه
  • پالایشگاه‌های هندی نفت بیشتری از آمریکا می‌خرند
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های برتر
  • فلات ایران اولین سکونتگاه انسان پس از خروج از آفریقا بوده است
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • واردات ۱۶ میلیارد دلار کالای اساسی در ۱۴۰۲
  • جزئیات واردات ۲۰ قلم کالای اساسی/ترخیص ۳.۸ میلیارد دلار ذرت
  • واردات ۲۴.۶ میلیون تن کالای اساسی در سال ۱۴۰۲