Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان وزیر کشور، با بیان اینکه تهدید تغییر کاربری زودتر از تهدید بحران آب و کم آبی به سراغ ما خواهد آمد، خاطرنشان کرد: نباید زمین های حاصلخیز جای خود را به سیمان و سنک و گچ دهد و حتما باید با قدرت جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را بگیریم.

احمد وحیدی در جلسه شورای اداری شهرستان رشت، گیلان را جزو حاصلخیزترین و کشاورزی ترین استان های کشور دانست و اظهار کرد: حتما باید چنین استانی از ابتکارات و خلاقیت های بیشتری در حوزه مدیریت آب و کشاورزی برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان خواست مسیر مدیریت آب و آبیاری را تعریف کنند و افزود: طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی نیز راهکار خوبی برای مدیریت منابع آب است و باید یک برنامه ویژه و قوی داشته باشیم.

وزیر کشور، با بیان اینکه تهدید تغییر کاربری زودتر از تهدید بحران آب و کم آبی به سراغ ما خواهد آمد، خاطرنشان کرد: نباید زمین های حاصلخیز جای خود را به سیمان و سنک و گچ دهد و حتما باید با قدرت جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی را بگیریم.

وحیدی، با اشاره به وجود ویلاها و منازل خالی بسیار زیاد در استان های شمالی، عنوان کرد: به بهانه یک هفته تفریح غیر بومی ها نباید اراضی ارزشمند کشاورزی از بین برود و دیگر خاک حاصلخیز نداشته باشیم.

وی در ادامه به مسئله مدیریت فاضلاب شهرستان فومن تاکید کرد و گفت: شهرستان رشت جمعیت زیادی دارد و لذا حتما باید برای شبکه فاضلاب و مدیریت پساب برنامه ریزی شود، زیرا در بسیاری از استان ها دنبال پساب هستند و با قیمت خوب می خرند، اما در گیلان توجهی به پساب نمی شود و می گویند تا آب فراوان داریم به پساب نیازی نیست.

وزیر کشور، آب شرب را از دیگر مشکلات رشت دانست و بیان کرد: رودخانه های رشت باید از فاضلاب جدا شود و مصارف پساب در صنعت دیده شود.

وحیدی، همچنین بر راه اندازی کارخانجات تولیدی گیلان تاکید کرد که زمینه اشتغالزایی را فراهم می کند و گفت: مشکل بزرگ گیلان و رشت پسماند سراوان است و باید با یک حرکت جهادی این مسئله را حل کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سردار احمد وحيدي وزير کشور تغيير كاربري سفر رئیسی به گیلان رئيس جمهور دولت سیزدهم بحران آب تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است

محسن اوروجی روز سه شنبه به مناسبت هفته زمین پاک گفت: با وجود همه اقدام‌های انجام شده طی سال‌های گذشته هنوز سرعت پیشروی کویر و بیابان در قم بیشتر از اقدام‌های انجام شده در راستای احیای بیابان‌ها است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم  با اشاره به برخی از اقدام‌های انجام شده در خصوص احیای عرصه‌های بیابانی گفت: طی یک سال گذشته در یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دشت سراجه قم عملیات درختکاری انجام شده و در اراضی محدوده کوه نمک و حسین‌آباد میش مست نیز اقدام‌های مشابهی صورت‌گرفته است.

اوروجی بیان کرد: در یک نگاه کلی می‌توان قطع حقابه‌های زیست‌محیطی به‌ویژه رودخانه قره چای، برداشت بی‌رویه چاه‌های مجاز از منابع آب زیرزمینی و تغییر الگوی بارش و کاهش نزولات آسمانی را از عوامل اصلی در توسعه بیابان و کویر در قم نام برد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم ادامه داد: برای حفظ منابع آبی و جلوگیری از توسعه بیابان طرح‌های آبخیزداری در تمامی روستا‌های بخش خلسجتان و جعفرآباد عملیاتی شده و در بالادست شهرک پردیسان نیز طرح‌های مشابهی جهت جلوگیری از وقوع سیلاب و افزایش ورودی چاه‌ها صورت‌گرفته است.

او اضافه کرد: در حالی هم اینک در برخی نقاط دشت مسیله قم شاهد فرونشست زمین هستیم که تا چند دهه گذشته در این اراضی، کشاورزی انجام می‌شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم عنوان کرد: به‌خاطر چرای بی‌رویه دام در کنار تغییر الگوی کشت و قطع حقابه‌ها، هم اینک شاهد وضعیتی بحرانی در منطقه سراجه هستیم و این منطقه به یکی از اصلی‌ترین نقاط در تولید ریزگرد تبدیل شده است.

روستای سراجه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قم است، این روستا در شهر قنوات قرار دارد.

دوم تاهشتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته زمین پاک در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در شهر تهران
  • کاهش ورودی پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد