Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@18:20:22 GMT

گزافه‌گویی‌های اغراق‌آمیز انگلیس

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۴۸۲۴۴

گزافه‌گویی‌های اغراق‌آمیز انگلیس

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مراحل حساس رسیده است، اما روندی مثبت و سازنده در زمینه در تکمیل بخش‌های باقی‌مانده متون وجود دارد و تصمیم‌گیری‌ها در مورد اختلافات رو به پیشرفت است، در این میان تحرکات منفی انگلیس و سخنان وزیر خارجه این کشور که سعی کرده بن‌بست در مذاکرات را القا کند حاکی از انگیزه‌های سیاسی و شخصی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنان تهدیدآمیز و غیر سازنده لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس که به تندروی مشهور است تلاشی برای فضاسازی منفی علیه مذاکرات بود، اقدامی که در روند مذاکرات وین در دو ماه گذشته به اشکال مختلف نمود پیدا کرده است و تراس به عنوان سخنگوی ارشد انگلیس چندین بار با نوشتار یا گفتار علیه ایران اقدام کرده است.

لیز تراس دو روز پیش در سخنانی متناقض با آنچه در روند مذاکرات در جریان است، مدعی شد که گفت‌وگوها در حال نزدیک شدن به بن‌بستی خطرناک است و خطاب به نمایندگان پارلمان انگلیس افزود: این مذاکرات، فوریت دارد و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است. وزیر امور خارجه انگلیس با بیان اینکه لندن به همکاری نزدیکی با متحدانش در زمینه این مذاکرات ادامه می‌دهد، ادعا کرد: اما گفت‌وگوها در حال رسیدن به بن‌بست خطرناکی است.

سخنانی که به گفته ابراهیم عزیزی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باعث احضار سفیر انگلیس شد. این نماینده مجلس گفت: جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر امور خارجه و خطیب زاده، سخنگوی وزارتخانه داشتیم که مشخص شد بلافاصله بعد از اظهارات سخیف مقامات انگلیسی، سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به سفیر این کشور ابلاغ و تاکید شده است از تکرار چنین اظهاراتی خودداری کنند.

گزافه‌گویی‌های اغراق‌آمیز انگلیس

موضع‌گیری‌های غیرمسئولانه و بی‌مبنای انگلیس و برخی کشورهای غربی از زمان اعلام زمان آغاز مذاکرات دور هفتم شروع شد. در آستانه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز 4 آذرماه پایگاه خبری اکسیوس نوشت که انگلیس به صورت فعال به آمریکا، فرانسه و آلمان فشار آورده تا قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کنند.

روز 8 آذر نیز در ابتدای دور هفتم مذاکرات وزیر خارجه تازه‌کار انگلیس در اقدامی اشتباه و غیر دیپلماتیک، یادداشت مشترکی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در روزنامه تلگراف منتشر کرد و مدعی شد که انگلیس و ر/زیم صهیونیستی شب و روز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش خواهند کرد و افزود که زمان در حال سپری شدن است و این ضرورت همکاری نزدیک با دوستان و شرکا برای ناکام گذاشتن بلندپروازی‌های ایران را دوچندان می‌کند.

وزیر خارجه تازه‌کار انگلیس در اقدامی غیردیپلماتیک در یادداشت مشترکی با همتای صهیونیست خود در روزنامه تلگراف مدعی شد که انگلیس و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش خواهند کرد

لیز تراس در سخنان اخیر خود خطاب به نمایندگان پارلمان بریتانیا مدعی شد که ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد به یک توافق برسد یا مسئول فروپاشی توافق هسته‌ای برجام باشد.

سخنان نخ‌نما و تهدیدهای توخالی این مقام انگلیسی در حالی تکرار می شود که غرب مسئول ایجاد بحران در برجام است و موضع گیری های اینچنینی، از مسئولیت حقوقی و اخلاقی این کشور در نقض برجام نمی کاهد و البته خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکاء، بر اساس منافع مردم ایران ایجاد نمی کند.

از برگزیت تا برجام

تند شدن رویکرد انگلیس در چندماه اخیر علل و دلایل متعددی دارد. در طول مذاکرات وین هیأت مذاکره‌کننده انگلیس تاکنون چند بار تغییر کرده و دولت انگلیس با انتقادات داخلی و فشار برای استعفا روبرو شده است. علاوه بر این انگلیس پس از برگزیت و جدایی از اتحادیه اروپا تلاش می کند هویت جدیدی برای خود بسازد.

انگلیس پس از برگزیت و جدایی از اتحادیه اروپا تلاش می کند هویت جدیدی برای خود بسازد.

انگلیس که اکنون عضو اتحادیه اروپا نیست می خواهد چهره قدرتمندی از خود به عنوان یک کشور مستقل بسازد. این کشور همصدا با آمریکا با شعار عدم اشاعه هسته ای، برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را زیر سوال می برد و تلاش دارد که خود را مهمترین متحد اروپایی آمریکا معرفی کند و نقش حافظ منافع رژیم صهیونیستی در مذاکرات را نیز ایفا کند.

این کشور می خواهد از یکسو فشارهای داخلی را کاهش داده و از سوی دیگر خود را در دوران پسا برگزیت، بریتانیایی مستقل از اتحادیه اروپا را به تصویر بکشد؛ اقدامی که به نوعی تضعیف اعتبار جایگاه هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی در آینده برجام است.

پرکردن جای خالی آمریکا در خاورمیانه

هم‌زمان با ادعاهای آمریکا برای کاهش حضور نظامی در خاورمیانه، انگلیس برای نفوذ بیشتر در منطقه و تعمیق روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی تلاش می کند. خاورمیانه به عنوان یک منطقه استراتژیک همواره از اهمیت بالایی برای آمریکا و کشورهای اروپایی برخوردار بوده و انگلیس نیز از این ماجرا مستثنی نمی‌شود.

در شرایطی که نگاه سیاست خارجی آمریکا طبق گفته دولت جو بایدن به منطقه شرق آسیا دوخته شده است، این خلا فرصت مناسبی را برای کشورهایی همچون انگلیس فراهم آورده تا نقش و جایگاه خود را در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه ارتقاء دهند. انگلیس با خاطره دوران حضور استعماری‌اش در خاورمیانه، می خواهد جای خالی آمریکا را در این منطقه پر کند و تلاش می‌کند در قامت حافظ منافع رژیم صهیونیستی و برخی شیخ‌نشین‌های جنوب خلیج فارس ظاهر شود.

انگلیس با خاطره دوران حضور استعماری‌اش در خاورمیانه، می‌خواهد جای خالی آمریکا را و در قامت حافظ منافع رژیم صهیونیستی و برخی شیخ‌نشین‌های خلیج فارس ظاهر شود.

علاوه بر این حزب محافظه‌کار انگلیس به رهبری بوریس جانسون روابط ریشه‌ای و عمیق با رژیم صهیونیستی دارد، موسسه‌ای موسوم به «دوستان اسرائیلی حزب محافظه‌کار» در داخل این حزب تشکیل شده که بسیار فعال است. موضع گیری های مقامات این کشور در مذاکرات هسته ای بر اساس منافع رژیم اشغالگر قدس در همین راستا است. حفظ امنیت رژیم صهیونیستی همواره یکی از اولویت‌های اصلی انگلیس در منطقه و از انگیزه‌های مهم آن برای مداخله در خاورمیانه بوده است.

فهم دلایل موضع گیری های منفی مقامات انگلیسی در مذاکرات چندان دشوار نیست. چرا که رژیم صهیونیستی مهم‌ترین برنده شکست مذاکرات است. اما بازی تکراری مقصر نمایی و استفاده از ادبیات ملال آور و بی پشتوانه کمکی به دولت محافظه کار انگلیس برای اثبات خود به اروپا و یافتن جای پایی در خاورمیانه نمی کند.

منبع: فردا

کلیدواژه: انگلیس مذاکرات رفع تحریم ها رژیم صهیونیستی اتحادیه اروپا موضع گیری کار انگلیس وزیر خارجه منافع رژیم مدعی شد خلیج فارس هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۸۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا

بین الملل تابناک: حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن، اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس، استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل، مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا و سفر وزیر خارجه آمریکا به سه کشور اروپایی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله گسترده جنگنده های آمریکا و انگلیس به یمن

منابع رسانه‌ای بعد از ظهر چهارشنبه، از حمله تجاوزکارانه جدید آمریکا و انگلیس به مناطقی در یمن خبر دادند.

 جنگنده‌های آمریکا و انگلیس منطقه «القطینات» در شهرستان «باقم» واقع در استان «صعده» را هدف قرار دادند.

طبق گزارش شبکه المسیره یمن، در این حمله چند منطقه هدف قرار گرفته شدند.

منابع رسانه‌ای به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرده‌اند.

اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن و لندن در اقدامی مشترک، دو شخص و سه نهاد را در ارتباط با جنبش حماس در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند.

 میلر در کنفرانسی خبری مدعی شد، این اشخاص و نهادها برای تسهیل ارائه کمک‌های مالی به حماس تحریم شده‌اند؛ حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیاتی با نام «طوفان الاقصی» را از غزه  علیه مواضع رژیم صهیونیستی آغاز کرد. رژیم صهیونیستی نیز در پاسخ حملات مرگباری را علیه مردم فلسطین آغاز کرد که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار تن شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل به تازگی با ۱۴ رای مثبت و رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه در ماه رمضان و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس رای دادند.

استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به ادامه حمایت دولت جو بایدن از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه از سمتش کناره‌گیری کرد.

 «آنل شلین» که در اداره دموکراسی، حقوق بشر و وزارت خارجه آمریکا کار می‌کرد، چهارشنبه به روزنامه واشنگتن پست گفت که وی بارها نگرانی‌های خود را درباره انتقال تسلیحات به اسرائیل مطرح کرده بود، ولی بی‌نتیجه بود.

پیش از این، جاش پل، مسئول امور سیاستی و نظامی وزارت خارجه آمریکا ماه اکتبر در اعتراض به کمک‌های تسلیحاتی کشورش به رژیم صهیونیستی برای استفاده در جنگ علیه غزه استعفا کرده بود.

طارق حبش نیز از دیگر مقامات دولت آمریکا بود که در مخالفت با حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی استعفا کرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست دوشنبه گزارش داد که شماری از کارمندان دولت آمریکا قصد دارند به خاطر جنگ غزه و در اعتراض به حمایت دولت این کشور از رژیم صهیونیستی استعفا کنند.

پیشتر یکصد کارمند وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی رئیس‌جمهوری این کشور را به انتشار اطلاعات گمراه‌کننده در جنگ غزه متهم و اظهار کرده بودند که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب جنایت جنگی شده است.

همچنین بیش از ۱۳۰ تن از کارکنان وزارت امنیت داخلی آمریکا در نامه‌ای از دولت این کشور خواسته بودند که برای آتش‌بس فوری در غزه اقدام کند.

بیش از ۷۰۰ تن از کارکنان بالغ بر ۳۰ آژانس و وزارتخانه آمریکا هم در ماه نوامبر در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور از وی درخواست کردند تا از آتش‌بس در غزه حمایت کند.

مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا

«جو لیبرمن» سناتور پیشین آمریکایی که به داشتن مواضع ضدایرانی شهره بود، در ۸۲ سالگی درگذشت.

 روز پنجشنبه، خانواده جو لیبرمن مرگ این سناتور و نامزد پیشین پست معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا را پس از تحمل عوارض ناشی از سقوط اعلام کردند.

لیبرمن دموکرات برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ به سنا راه یافت و در سال ۲۰۱۳ و پس از چهار دوره شش ساله حضور در کنگره، بازنشسته شد.

او در سال ۲۰۰۰ معاون «ال گور» در رقابت‌های انتخایات ریاست‌جمهوری آمریکا بود اما آن‌ها در آن سال، انتخابات را به «جورج بوش» باختند. او اولین یهودی بود که برای این پست در نظر گرفته شده بود.

این سیاستمدار حامی رژیم صهیونیستی همچنین در سال ۲۰۰۴ تلاش کرد، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شود اما به دلیل حمایت از جنگ عراق، از رسیدن به این هدف ناکام ماند.

لیبرمن پس از آن از دموکرات‌ها فاصله گرفت و در سال ۲۰۰۸ از «جان مک‌کین» در مقابل «باراک اوباما» حمایت کرد اما در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ بار دیگر حامی «هیلاری کلینتون» و «جو بایدن» نامزدهای حزب دموکرات شد.

این سناتور سابق آمریکایی که پای ثابت سخنرانی در تجمعات گروهک ترویستی منافقین بود، همچنین ریاست گروه «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» را بر عهده داشت؛ گروهی که در سال ۲۰۰۸ و برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.

سفر وزیر خارجه آمریکا به سه کشور اروپایی

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته آینده به اروپا سفر خواهد کرد و در نخستین مقصد سفر خود به اروپا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره راه‌های ادامه حمایت از اوکراین و جلوگیری از تشدید جنگ در غزه، دیدار و رایزنی خواهد کرد.

پایگاه خبری العربی اعلام کرد که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تأیید خبر سفر بلینکن به اروپا طی هفته آینده گفت: هدف از این سفر، تاکید بر تعهد آمریکا به ناتو است.

میلر تاکید کرد: بلینکن در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد تا در مورد ادامه حمایت از اوکراین و تلاش‌ها برای جلوگیری از گسترش بحران در غزه و سایر موضوعات مهم گفت‌وگو کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در بروکسل در نشست وزرای خارجه ناتو شرکت و در حاشیه این اجلاس با دبیرکل ناتو دیدار خواهد کرد.

 

 

دیگر خبرها

  • اقدام عملی نهاد‌های بین المللی برای جلوگیری از اقدامات جنون آمیز رژیم صهیونیستی
  • حمله گسترده جنگنده‌های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • اقدام تحریک‌آمیز اسراییل برای بستن مسجدالاقصی
  • اقدام تحریک‌آمیز اسراییل برای بستن مسجدالاقصی برای ۱۶ روز پیاپی!
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه حماس
  • تجاوز جدید آمریکا و انگلیس به یمن
  • درخواست نمایندگان پارلمان انگلیس برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • نتانیاهو به دنبال پایان جنگ نیست/آمریکا در نسل‌کشی غزه شریک است
  • ادعای نتانیاهو در مورد پیروزی مطلق در رفح، فریب و خدعه است
  • یمنی ها اهداف انگلیسی و آمریکایی را زدند | ۶ عملیات جدید و پی در پی در دریاس سرخ