Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: جمعی از مردم منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان امروز جمعه تجمع اعتراض آمیزی نسبت به دریافت حقابه هیرمند در مقابل پایانه مرزی میلک برگزار کردند.

جمعی از مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در شمال سیستان و بلوچستان نسبت به دریافت حق آبه رودخانه هیرمند تجمع اعتراض آمیزی در پایانه مرزی میلک نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت کنندگان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسوولان کشوری خواستند تا نسبت به دریافت حق آبه رودخانه هیرمند با مسوولان کشور افغانستان به طور جد وارد مذاکره شوند.

این تجمع از ساعت ۹ امروز در پایانه مرزی میلک آغاز شد پس از حدود دو ساعت بدون هیچ مشکلی پایان یافت.

پس از پایان مسالمت آمیز این تجمع تعداد اندکی از مردم بومی میلک اقدام به شکستن شیشه‌ سه کامیون متعلق به اتباع افغانستان مستقر در پایانه مرزی میلک کردند که بلافاصله نیروهای انتظامی با ورود به محل از ادامه این حرکت جلوگیری به عمل آوردند.

با متفرق کردن این افراد اوضاع در مرز میلک آرام است.

همچنین امروز تجمع اعتراض آمیزی نسبت به دریافت حقابه هیرمند در مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان برگزار شد.

در این تجمع اعتراضی مردم از مسوولان کشوری خواستند تا نسبت به دریافت حق آبه هیرمند با مسوولان کشور افغانستان وارد مذاکره شوند.

همچنین مردم معترض در مقابل کنسولگری از مسوولان و برادران مسلمان خود در افغانستان نسبت به عدم رها سازی آب گلایه کردند.

قابل ذکر است عصر روز گذشته فرمانداری هیرمند واقع در شمال سیستان و بلوچستان برگزاری هر گونه تجمع در مقابل پایانه مرزی میلک را غیرقانونی اعلام کرده بود.

پارسال اشرف غنی رییس جمهور وقت افغانستان بند کمال خان ایجاد شده بر رودخانه هیرمند را افتتاح کرد.

رودخانه هیرمند از کوههای بابا یغما در مرکز افغانستان سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر به مرز ایران در منطقه سیستان می رسد.

این رودخانه سرچشمه تالاب بین المللی هامون بود که اکنون با گذشت دو دهه این تالاب به سبب بروز خشکسالی و عدم رها سازی حق آبه ایران از افغانستان خشکیده است.

ساخت سد کمال خان برروی رودخانه هیرمند ور ولایت نیمروز افغانستان موجب جلوگیری از انتقال آب به ایران شده است.

براساس معاهده سال ۱۳۵۱ که به امضای دولتین ایران و افغانستان رسیده، دولت افغانستان موظف به رها سازی ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از ذخیره سد کجکی در ولایت هلمند به عنوان حق آبه ایران شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا مرز ایران با افغانستان حقابه هیرمند افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا نسبت به دریافت حق پایانه مرزی میلک رودخانه هیرمند حق آبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۸۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار سد در کردستان طی دو ماه اخیر سرریز شدند

به گزارش خبرنگار مهر؛ محمد معززاده مردوخی ظهر سه شنبه به خبرنگاران رسانه‌های استان اظهار کرد: در دو ماه اخیر سدهای چراغ ویس، گاران، آزاد، عباس آباد، با فاصله کم، سرریز کردند.

وی افزود: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۶ فروردین سالجاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری ۲۹ میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود ۸۱ میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان ۱۱ میلی‌متر بود.

مردوخی، میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۱۱۰ میلی‌متر دانست و خاطرنشان کرد: این بارش‌ها منجر به افزایش ۲۹ درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها گردیده است که البته این رقم نسبت به درازمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: خوشبختانه این بارندگی‌ها منجر به سرریز سدهایی همچون؛ عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سدهای قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز بزودی سرریز نمایند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و اظهار کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده و هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان هموطنان و هم‌استانی‌های گرامی است و با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفان تقاضا می‌شود از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی به ویژه پایین دست سدها، اکیداً خودداری نمایند.

معززاده مردوخی ذخیره آب سدهای استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بود.

وی افزود: هر چند به لطف پروردگار و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب، توسط این شرکت، ذخایر آب خوبی در پشت سدهای استان داریم، اما متأسفانه بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت هستند؛ از عموم شهروندان، ذینفعان و خصوصاً کشاورزان عزیز استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

کد خبر 6062867

دیگر خبرها

  • بازگشایی گمرک مرزی افغانستان و ایران در استان نیمروز
  • وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند
  • از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بومی با تمام توان حمایت خواهیم کرد
  • ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد سال 1403 تصویب شد
  • میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است
  • راه‌اندازی کارگاه و کارخانه‌های تولیدی بومی
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد / اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • مسئله فرهنگ و موضوع حجاب باید مورد توجه مسوولان باشد
  • پول افغانستان از دلار سودآورتر شد | اتفاق عجیب در اقتصاد ایران
  • چهار سد در کردستان طی دو ماه اخیر سرریز شدند