Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از اولویت‌های ما در استان گیلان رفع موانع تولید و فعال کردن چرخ تولید و واحدهای نیمه تعطیل است، گفت: مدیرانی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه وضعیت بدهند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم که در سالن شهدای ناجا رشت برگزار شد، اظهار کرد: توفیقی است برای بنده و همکارانم که امروز در جمع با صفا و نورانی شما باشم، شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد که خدمت همه مردم در اجتماعات استانی و شهرستانی باشم، امیدوارم با ریشه کن شدن این ویروس زمینه دیدارهای مردمی فراهم شود تا توفیق دیدار با مردم ولایی و شهید پرور گیلان را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهور افزود: نکات مهمی امروز توسط نمایندگان مردمی بیان شد، استان گیلان افتخارات بسیاری دارد افتخاراتی از چهره‌های برجسته و نامدار که نه فقط برای گیلان بلکه برای ایران و جهان اسلام شناخته شده هستند و از آثار و برکات آنها بهره‌مند شده‌ایم.

رئیسی گفت: میرزا کوچک خان، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله محمدی گیلانی، بزرگان و سرداران گیلانی که به شهادت رسیدند و خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران افتخارات کشور و استان هستند. همچنین صاحبان اندیشه‌ای که می‌شناسیم و با روحیه انقلابی خود مظهر تلاش‌ها و خدمات بسیاری بوده‌اند، همه فرهیختگانی که امروز آثار و سیره و سلوک‌شان پیش‌روی ماست از سرمایه‌های ارزشمند این استان محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه گیلان نیروهای انسانی ارزشمندی دارد، تصریح کرد: ما نیروهای کارآمدی در این استان داریم که می‌توانند منشاء تحول باشند. همچنین سرمایه‌های مادی مانند معادن، صنایع، جنگل و دریا داریم که می‌توانند احیا شود و زمینه رفع مشکلات استان و منطقه باشند. استان گیلان همچنین در پیوستن به شانگهای یا مجموعه اکو یا اتحادیه اوراسیا، نقش محوری در منطقه دارد که باید این ظرفیت را درست بشناسیم و بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در کنار منطقه آزاد باید تولید و صادرات شکل بگیرد و در کنار آن گردشگری تقویت شود، اگر به این هدف نرسیدیم باید بازنگری شود، در بازدید امروز به نظر رسید باید به محوریت اصلی برگردیم. به تعبیر مقام معظم رهبری امروز مسئله کشور تولید، رفع موانع و رونق تولید است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: زیرساخت‌های اقتصادی استان که نیمه تعطیل یا تعطیل است در اولویت قرار دارند؛ از اولویت‌های ما در استان رفع موانع تولید و فعال کردن چرخ تولید و واحدهای نیمه تعطیل است. در سفر گذشته به این استان طی بازدید از برخی کارخانجات بسیار متاسف شدم که با محوریت محصولات گیلان تعطیل شده‌اند اما امروز در بازدید مجدد دیدیم سالنی ساخته شده و خط تولید در حال راه اندزای است که باید سرعت گیرد تا به مرحله تولید برسد.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال پایدار جوانان هدف ماست و باید در استان شکل بگیرد تا نگرانی‌های خانواده‌ها حل شود، تصریح کرد: گیلان با موهبت‌های الهی که دارد اگر از این نعمت‌ها درست استفاده نشود کفران نعمت است، با رودخانه‌های گوهررود و زررود به درستی برخورد نشده در حالی که می‌توانستد منشاء زر و گوهر باشند نه رودی برای انتقال فاضلاب! به سرعت برای احیای این دو رود و تالاب باید کارگروهی از فردا تشکیل شود تا حل معضل این سه بخش در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این دور رود و تالاب سریعا باید احیا شود، مردم هم قطعا کمک می‌کنند. رودها باید گوهر بودن و زر بودن خودشان را بازیابند تا به درستی از ظرفیت‌های آنان استفاده شود. نکته دیگر مسئله کشاورزی بوده گیلان قطب کشاورزی است، برای این کار باید علم خواهی صورت گیرد و ارتباط بین دانشگاه با صنعت، کشاورزی، بازار، اقتصاد، تولید، واردات و صادرات باید برقرار شود و کارهای ما باید بر پایه علم باشد.

وی تاکید کرد: این دولت اتاق فکرش را در دانشگاه تشکیل می‌دهد و برای برون رفت مشکل کشور، شهرستان و استان باید از پژوهش‌های دانشگاهی بهره‌مند شد.

رئیسی بیان کرد: در مسئله آب و کشاورزی و افزایش بهره‌وری حتما طرح‌های دانشگاهیان بهره‌گشاست، اینجا هم به استاندار و مدیران تاکید می‌کنم باید ارتباط نخبگانی بین افراد مجرب و صاحب نظران تعریف کنند و این ارتباط سرمایه بزرگی برای کشور باشد.

وی بیان کرد: نسبت به حفظ جنگل باید حساس باشیم، همه سواحل در این استان و دیگر استان‌ها که مورد اشغال دستگاه‌های اداری و دولتی است باید سریعا به نفع مردم آزاد شود. هیچ دستگاه دولتی اجازه ندارد ساحل را غصب کند و باید عقب نشینی کند تا استفاده از دریا برای همه مردم باشد. اینکه همه دستگاه‌ها با قدرت‌شان بخشی از سواحل را بگیرند نمی‌شود و باید به میزان قانونی برگردند.

رئیسی با اشاره به کشاورزی روستاها ادامه داد: روستاها به برکت انقلاب از جاده، آب، برق، گاز، خانه بهداشت مدرسه برخورددار شده‌اند، اما اقتصاد روستا آنطور که باید فعال نیست و روستاییان ما با اذعان اینکه که کشاورزی صرف ندارد و تسهیلات آن به غیر کشاورز تعلق می‌گیرند دلسرد شده اند، لذا تضمین خرید محصول کشاورزی مهم است یعنی باید کشاورز و کشاورزی حمایت و قراردادی شود؛ زمینه صادرات یا استفاه داخلی مشخص باشد. بازار در منطقه وجود دارد، بهترین چای در این استان تولید می‌شود و به سبب طعمی که دارد برخی حاضر نیستند چای خارجی مصرف کنند اما این چای در داخل درست شناخته نشده و در انبارها مانده و قابلیت مصرف ندارد! چرا نباید از این محصول به درستی استفاده شود؛ این هم مسئله مهمی در حوزه امنیت غذایی است که باید مورد توجه  قرار گیرد.

وی در خصوص انتصاب مدیران در دولت سیزدهم گفت: نکته دیگر مسئله مدیرانی است که می‌خواهند تحول را در بخش‌های مختلف ایجاد کنند، باید کارآمد باشند، مدیرانی که بانیان وضع موجود هستند نباید ادامه وضعیت بدهند. امروز به مدیران تاکید می‌کنم و باز در شورای اداری اشاره خواهم کرد مدیران جوان، کارآمد، تحول خواه و با نگرش تحولی منصوب شوند تا وضع را به نفع مردم، تولید، اشتغال و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری تغییر دهند. انتطار جامعه از دولت همین است که با انتصاب مدیران لایق کارآمد انقلابی و مردم‌دار وضعیت موجود را تغییر دهند.

وی با بیان اینکه باید نسبت به مسائل فرهنگی توجه کنیم، تصریح کرد: گردشگری در گیلان در پرتوی حفظ ارزش‌های اسلامی است که باید رونق یابد، حفظ و گسترش فرهنگ دینی استان و تشکیل یک مجموعه فرهنگی در حول شخصیت میرزاکوچک خان و آیت‌الله بهجت مورد نیاز است؛ آیت‌الله بهجت یکی از سرمایه داران بزرگ معنوی در کره زمین است که نه تنها باید اسم سد باشد بلکه باید اندیشه‌های ایشان به عنوان عالم انسان ساز مورد توجه قرار گیرد. شخصیت‌های جامعی داریم که باید به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرند. کار فرهنگی در این استان اهمیت دارد علمای فرهنگی و اندیشمندان طلاب انقلابی خوبی داریم که باید در بحث فرهنگی از این ظرفیت در راستای سبک زندگی اسلامی بهره مند شویم.

رئیسی گفت: فرهیختگان و عزیزان امروز در شرایطی هستیم که علاوه بر آنچه که تاکنون شده اما در بستر گام دوم عقب ماندگی هایش باید جبران شود. وقتی چهره‌ای مثل حاج قاسم در منطقه‌ای بود ظرفیت‌های آنجا را شناخت و به کار گرفت و یک اسطوره شد و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه بود که قاتلان او مورد لعن و نفرین ابدی هستند؛ در بستر گام دوم باید چنین حرکت انقلابی، جهشی و جهادی انجام داد با نگاه به اینکه این فرصت‌ها برای توسعه و هر حرکتی در جهت تولید و پیشرفت در کشور خواست نیروهای انقلاب و در جهت مقابله با دشمنان است. اوضاع باید سامان پیدا کند و این حس خوبی است که حتما به وضع موجود راضی نشویم و باید وضع را به نفع رهنمودهای مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم و آرمانهای انقلاب تبیین کنیم.

وی ادامه داد: برای اشتغال بانوان سرپرست خانوار باید تسهیلاتی فراهم کنیم تا زندگی آبرومندانه ای داشته باشند، مسئله افزایش جمعیت و پیری جمعیت این استان از مشکلاتی است که همت والا از طرف مردم می‌طلبد،  همچنین پیشگیری از طلاق امر مهمی است که باید دنبال کنیم و خودمان را مسئول بدانیم و راهکارهای درستی ارائه دهیم.

رئیس جمهور بیان کرد: در بستر گام دوم و ضرورت تحول، همه باید نقش آفرینی کنند و دولت با کمک همه دستگاه‌ها و فرهیختگان نیروهای بسیجی و سپاهی و هرکسی که به نام نظام خدمت می‌کند بداند که وظیفه اش گره‌گشایی از وضعیت مردم است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در بازدید از مرکز سامد (سامانه ارتباطات مردمی دولت)  و امیدواری که مردم در ارائه مشکلات‌شان داشتند، باید نامه‌ها حتما توسط دستگاه‌ها پیگیری شود و دولتی ها به این امر توجه کنند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند، آنها باید همیشه با امید زندگی کنند و خدمتگزاران نظام می‌توانند این امید را ایجاد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی رئيس جمهور سفر رئیسی به گیلان دولت سیزدهم رئیس جمهور دستگاه ها آیت الله گام دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۴۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟

شعار سال ۱۴۰۳ توسط رهبر انقلاب به نام جهش تولید با مشارکت مردم برگزیده شد؛ نام‌گذاری‌ای مهم که نشان از توجه ایشان بر اهمیت تقویت تولید با حضور و مشارکت مردم دارد که در نهایت به بالندگی اقتصاد ملی منجر شود.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین دقایق سال جدید فرمودند: "کلید اساسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور؛ مسئله تولید داخلی و ملی است. برای همین است که در این چند سال گذشته بر روی تولید تکیه کردیم. اگر رشد تولید و حرکت روبه‌جلو در تولید ملی به نحو مطلوب انجام گیرد، بسیاری از مشکلات مهم اقتصادی همچون تورم، اشتغال و ارزش پول ملی به سمت حل شدن پیش خواهد رفت. رهبر انقلاب در ادامه تأکید داشتند: جهش در تولید بدون مشارکت مردم و بدون حضور مردم اتفاق نخواهد افتاد. اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم. باید پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. "

اشاره رهبر انقلاب بر مشارکت مردم در اقتصاد و تولید کشور به‌گونه‌ای است که در این سال‌ها، همواره بر موضوعی مهم تحت عنوان میدان دادن به بخش خصوصی و مردم در اقتصاد کشور تأکید ویژه‌ای شده است.

تا جاییکه ایشان در هفته‌های نخستین از سال جدید در دیدار‌های مختلف با مردم و مسئولان بر مسئله مهم مشارکت مردم و بخش خصوصی در تولید و اقتصاد اشاره داشتند.

به‌عنوان نمونه در اولین روز سال جدید و در جمع اقشار مختلف مردم فرمودند: "بنده معتقدم بخش مردمی و توانایی‌های مردمی بالا است. همین اواخر در همین حسینیه یک نمایشگاهی ترتیب دادند که بنده فعّالیّتهای تولیدی بخش خصوصی را و آنچه را مردم با سرمایه‌ی خودشان و با ابتکار خودشان انجام داده بودند، از نزدیک ببینم؛ من آمدم تقریباً چهار ساعت یا شاید بیش از چهار ساعت صرف وقت کردم، مفصلاً این برنامه‌های مردمی را دیدم؛ شگفت‌آور بود، بسیار خوب بود، نشان‌دهنده‌ی ظرفیت بالای توان مردمی در تولید و در ابتکارات اقتصادی بود. بسیاری جوان [بودند]؛ جوان‌ها آمدند اینجا صحبت کردند که با ابتکارات خودشان کار‌های بزرگی را در زمینه‌ی اقتصاد انجام داده‌اند. پس ظرفیت وجود دارد، توانایی‌ها وجود دارد، این توانایی‌ها را بایستی استفاده کرد؛ در بخش‌هایی مثل صنایع بزرگ، مثل بهینه‌سازی مصرف آب، مثل بخش نفت، مثل بخش صنایع‌دستی، مثل حمل‌ونقل، در همه‌ی این‌ها، نیرو‌های جوان و مبتکر و خلّاق تلاش کرده‌اند، کار کرده‌اند، کار‌های برجسته‌ای را انجام داده‌اند."

همچنین ایشان در دیدار (پانزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۳) مسئولان نظام تأکید داشتند: "شکل‌گیری بنگاه‌های توانا در بخش مردمی و بخش خصوصی که یک نمونه‌اش را ما در این نمایشگاهی که در بهمن‌ماه گذشته اینجا نشان دادند، مشاهده کردیم. انصافاً بنگاه‌های قوی، کارآمد و با ابتکاری شکل‌گیری شده که تأثیرات این‌ها در پیشرفت تولید کشور و رشد تولید ناخالص کشور [مهم است]و طبعاً این‌ها به‌تدریج در زندگی مردم اثر می‌گذارد که بعد البتّه من یک توضیحی در این زمینه عرض می‌کنم. این‌ها واقعیت‌های شیرین است. البتّه همان‌طور که عرض کردیم، انتظار بیش از این‌ها است و ان‌شاءالله دولت کنونی می‌تواند بسیاری از این گره‌ها را باز کند، با تلاشی که می‌کنند."

آنچه از صحبت‌های رهبر انقلاب مشخص است، حضور مردم و بخش خصوصی در تولید کشور، مزایای بسیاری همچون تقویت پایدار و باثبات رشد اقتصادی، کنترل تورم و ایجاد اشتغال پایدار و تقویت پولی ملی را به همراه خواهد داشت. انتظار می‌رود در سال جدید، دولت در این باره مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشد تا شاهد حضور روزافزون بخش خصوصی در مدیریت اقتصاد و تولید ملی باشیم.

علم اقتصاد همواره بر این مسئله تأکید دارد که تمایل به کارایی و بهره‌وری در بخش خصوصی همواره به دلایلی همچون انگیزه‌های قوی‌تر برای سودآوری، بیشتر از مدیریت دولتی است و در این مسیر، جایگاه مدیریتی دولت در صنایع مختلف و تصدی‌گری مستقیم، باید به بخش نظارت تغییر کند.

تجربه کشور‌های توسعه یافته نیز نشان می‌دهد؛ واگذاری اقتصاد و بخش‌های دولتی به مردم و بخش خصوصی واقعی، زمینه را برای مشارکت گسترده‌تر آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و افزایش سهم مردم از منافع اقتصادی فراهم می‌کند و در نتیجه تقویت بخش خصوصی و واگذاری سهم بیشتری از اقتصاد به مردم، می‌تواند به رونق تولید، ایجاد اشتغال، افزایش صادرات و در نهایت رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

موارد مذکور از جمله موضوعات مهم اقتصاد است که در رهنمود‌های رهبر انقلاب خطاب به مسئولان دولت در خصوص واگذاری اقتصاد دولتی به مردم و بخش خصوصی، تأکید شده است.

به عنوان نمونه؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد: یکی از بخش‌های مهم از اقتصاد و تولید کشور که سال‌های سال در اختیار دولت قرار داشته و نتیجه مطلوبی هم به همراه نداشته است؛ صنعت خودروسازی کشورمان است. صنعتی که به‌طور عمده در دو خودروساز بزرگ کشور جای گرفته است و به دلایل مختلف همچون نوع نگاه دولتی بر مدیریت این خودروسازان، پاسخ به نیاز خودرویی مردم نمره قبولی نگرفته است و تولید در سطح کمتری در برابر تقاضاست و از سوی دیگر، ضرر و زیان گسترده‌ای نیز به عملکرد این شرکت‌ها وارد شده است و در نهایت این زیان انباشته در صورت‌های مالی، سهامداران آن‌ها را هم گرفتار کرده است.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی در این سال‌ها همواره بر ضرورت خروج دولت از مدیریت صنعت خودروسازی تأکید کرده‌اند و معتقدند تداوم این روند، نتیجه جز زیان برای اقتصاد کشور به همراه نخواهد داشت.

به‌بیان‌دیگر، با واگذاری واقعی خودروسازی دولتی به بخش خصوصی که اهلیت لازم و کافی را داشته باشد، مهم‌ترین مانع در مسیر رشد این صنعت، یعنی تغییر نگاه مدیریتی از دولتی به خصوصی، برطرف خواهد شد. رویکردی که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته در صنعت خودروسازی نیز شکل گرفته است و نتایج مثبتی به همراه داشته است. هرچند باید همواره مراقب بود که واگذاری‌ها واقعی و نه صوری باشد و به‌گونه‌ای انجام شود که بخش خصوصی مالکیت و اختیار واقعی فعالیت‌های اقتصادی را داشته باشد و دولت صرفاً نظارت داشته باشد و نه دخالت! در حقیقت دولت باید در کنار نظارت، با ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار، رفع موانع و ارائه مشوق‌های لازم، از بخش خصوصی حمایت کند.

نگاهی به عملکرد صنعت خودروسازی دولتی کشورمان در چند دهه اخیر و نوع مدیریت بخش خصوصی واقعی در صنایع مختلف نشان می‌دهد که شرکت‌های تولیدی خصوصی به دلیل پویایی و انعطاف‌پذیری بیشتر، تمایل بیشتری به نوآوری و ارائه محصولات جدید و متنوع به بازار دارند و این امر می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان و پاسخگویی به نیاز‌های جدید بازار کمک کند. همچنین حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو، رقابت را در این صنعت افزایش می‌دهد و این امر می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد؛ زیرا شرکت‌ها برای ارائه محصولات با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر؛ واگذاری مدیریت خودروسازان دولتی به بخش خصوصی، تصدی‌گری دولت را در اقتصاد را هم کاهش می‌دهد و دولت می‌تواند منابع خود را صرف اموری مانند ارائه خدمات عمومی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کند.

هرچند همان‌طور که تأکید شد؛ مسئله مهم در واگذاری مدیریت بخش دولتی، اهلیت بخش خصوصی است. به‌گونه‌ای که خریدار باید اهلیت و توانایی لازم برای اداره شرکت خودروسازی را داشته باشد و برنامه‌های مدونی برای توسعه و ارتقای آن ارائه دهد. همچنین با درس گرفتن از تجربیات تلخ گذشته در زمینه خصوصی‌سازی‌ها، واگذاری بخش تولید دولتی باید به‌گونه‌ای انجام شود که شفاف و عادلانه باشد و از سوءاستفاده‌ها و رانت‌خواری جلوگیری شود.

بنابراین؛ واگذاری مدیریت خودروسازان دولتی به بخش خصوصی، درصورتی‌که درست، اصولی و شفاف، انجام شود، می‌تواند مزایای متعددی برای اقتصاد کشور و مردم به همراه داشته باشد و گامی مهم در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم باشد. چراکه رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید دارند که "اگر بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم. باید پای مردم را به عرصه تولید به نحو محسوسی باز کنیم. "

 

دیگر خبرها

  • مخبر: دستگاه‌های ذیربط مراقبت کنند تا اخلال و مشکلی در برگزاری کنکور رخ ندهد
  • اردوغان: نتانیاهو مانند هیتلر است
  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • زیرساخت‌های رفاهی سواحل متعلق به دستگاه‌های دولتی باید مورد استفاده همه مردم قرار گیرد
  • وزیر کشور: استفاده از پلاژ‌های دولتی برای همه
  • دهن‌کجی منطقه آزاد بوشهر به مردم؟!
  • تاکید بایدن بر حمایت‌های واشنگتن از کی‌یف
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • جدیدترین موضع گیری بشار اسد درباره آمریکا